Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku itse lasagnen?

Vierailija
10.08.2026 |

Miksi ihmeessä? 

Kommentit (329)

Vierailija
221/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on todistettu sohvaperseelle että säilyketomaateista saa ketsuppia, niin mistäs seuraavaksi vängättäisiin?

Paitsi, että todistettiin nimenomaan päinvastaista. Annettiin pitkä lista aineksisista, joita tarvitaan ketsupin valmistamiseen. Eli ei riitä, että hauduttaa tölkin tomaatteja, kuten sinä, trollipieni, väitit. 

Vierailija
222/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasagne on niin helppo tehdä, että en keksi yhtään järjellistä syytä miksi maksaisin mauttomasta eineksestä, kun saan sata kertaa parempaa pienellä vaivalla. 

Helppoa se on, mutta kunnolla tehtynä lassen valmistamiseen menee pari tuntia. Minulla on harvoin arkena aikaa noin paljoa yhden aterian valmistamiseen. 

Olet hidas jos niin kauan käytät aikaa. Tokihan siis puolet tuosta on passiivista uunikypsymisen odottelua, mutta silti tunti simppelien kahden kastikkeen tekemiseen on aika paljon. 

Harvassa muuten on normaalit kotiruoat, jotka alusta asti tehtynä alle tunnissa valmistuu. Lasagne ei ole minusta erityisen poikkeuksellisen työläs. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on todistettu sohvaperseelle että säilyketomaateista saa ketsuppia, niin mistäs seuraavaksi vängättäisiin?

Sori, mutta todistettiin nimenomaan se, että pelkistä säilyketomaateista EI SAA ketsuppia, vaan tarvitaan lisäksi pitkä lista muitakin aineiksia. Vähintään sokeri ja etikka. 

Ai, se jaksaa edelleen jankata ettei tomaateista saa ketsuppia. Tee sitten niistä perunoista.

Lukutaito on sinulle yllättävän vaikeaa. Onko kyse kehitysvammasta vai synnynnäisestä aivottomuudesta? 

Vierailija
224/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunissa parhaillaan. Kuolen nälkään tässä nuuhkiessani 😭

Vierailija
225/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään osaa lopettaa. Edes siihen että useat ihmiset ovat koettaneet nätisti sanovan että on väärässä.

Vierailija
226/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse aina kun sitä meillä syödään. Ne einekset ei meillä maistu.

Vierailija
227/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ruoka, kaikki ainekset säilykkeitä. Kannattaa vielä syödäkin folio päässä niin pääsee aitoon fiilikseen.

No minun lasagnessani ei ole muita säilykkeitä kuin tomaattimurska ja tomaattipyre.

Eli teet lasagnelevyt itse ja kastikkeen itse?

Lasagnelevyt ei ole säilykkeitä. 

Ne kastikkeethan lasagnessa juuri tehdään itse, jos lasagnea itse tehdään. 

Yleensä lasagnessa on tomaattimurskaa, joka on säilyke, ja mahdollisesti myös tomaattipyreetä, joka on säilyke. Mitä muita säilykkeitä siinä muka voisi olla? 

- eri

Mitä tuoretuotteita mielestäsi siinä on?

Maito, kerma, kasvikset, liha. Siinä nyt muutama tuoretuote, joita lasagneen voi laittaa.

t. eri

Ja nyt sitten kerrot niiden prosenttiosuuden vs säilötyt perusjuntin lasgnessa.

Omassa versiossani suurinpiiretein 80% on tuoretuotteita, 15% kuivatuotteita ja 5% säilykkeitä. Oliko vielä jotain kysyttävää tästä aiheesta?

t. sama

Sun prosentit meni väärinpäin. Onko vielä jankattavaa aiheesta vai joko meni perille että lasgnet on tehty pääosin säilykkeistä.

Mennyvittuun jo pallinaama ja tule takaisin kun olet opetellut edes trollaamisen alkeet. 

Vierailija
228/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasagne on niin helppo tehdä, että en keksi yhtään järjellistä syytä miksi maksaisin mauttomasta eineksestä, kun saan sata kertaa parempaa pienellä vaivalla. 

Helppoa se on, mutta kunnolla tehtynä lassen valmistamiseen menee pari tuntia. Minulla on harvoin arkena aikaa noin paljoa yhden aterian valmistamiseen. 

Olet hidas jos niin kauan käytät aikaa. Tokihan siis puolet tuosta on passiivista uunikypsymisen odottelua, mutta silti tunti simppelien kahden kastikkeen tekemiseen on aika paljon. 

Harvassa muuten on normaalit kotiruoat, jotka alusta asti tehtynä alle tunnissa valmistuu. Lasagne ei ole minusta erityisen poikkeuksellisen työläs. 

Sä et vaan tiedä, miten kunnollinen lasagne tehdään. Se ei ole mitään pikaruokaa. 

Vierailija
229/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen aina itse alusta loppuun levyistä lähtien. Ragua varten mulla on pakkasessa valmiiksi annospusseihin pilkottua varsiselleriä. Omista tomaateista kastike.

Jos oikoisin vaiheita, niin ei mitään kaupan tomaattimurskia vaan paseerattua tomaattia. 

Mikä helvetin ragu, suomeksi se on jauhelihakastike.

Ragu on ihan tietty jauhelihakastike, jossa on muitakin ainesosia ja tiety valmistustapa (haudutus). Jauhelihakastikkeitahan voi olla vaikka millaisia. Mummon ruskea jauhelihakastike poikkeaa aika paljon lasagneeseen käytetyistä. 

Vierailija
230/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on väittänyt, että se olisi TYÖLÄS? 

Vierailija
231/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ruoka, kaikki ainekset säilykkeitä. Kannattaa vielä syödäkin folio päässä niin pääsee aitoon fiilikseen.

No minun lasagnessani ei ole muita säilykkeitä kuin tomaattimurska ja tomaattipyre.

Eli teet lasagnelevyt itse ja kastikkeen itse?

Tietenkin kastike tehdään itse! Ja ne lasagnelevyt on pahvilaatikossa, ei ne säilykkeitä ole.

Vierailija
232/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan lasagne on limaista, oma on NIIN paljon parempaa :)

Vierailija
233/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään muu kuin tomaattimurska ei ole säilyke. Ja sekään ei ole eines. Käytin lisäksi kasan kirsikkatomaatteja, jotka oli vähän kuivahtaneet. Muhitin ne sipulin ja valkosipulin kanssa.

Vierailija
234/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen aina itse alusta loppuun levyistä lähtien. Ragua varten mulla on pakkasessa valmiiksi annospusseihin pilkottua varsiselleriä. Omista tomaateista kastike.

Jos oikoisin vaiheita, niin ei mitään kaupan tomaattimurskia vaan paseerattua tomaattia. 

Ragu on ihan tietty jauhelihakastike, jossa on muitakin ainesosia ja tiety valmistustapa (haudutus). Jauhelihakastikkeitahan voi olla vaikka millaisia. Mummon ruskea jauhelihakastike poikkeaa aika paljon lasagneeseen käytetyistä. 

No ei lasagneen ruskeaa kastiketta tule vaan jauhelihakastike.

Vierailija
235/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse, jos olen viitseliäs. Tulee kamalasti tiskiä.

2 kattilaa. Mitä muuta? Ja kun ei mikään pala pohjaan, helppo tiskata.

Vierailija
236/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et vaan tiedä, miten kunnollinen lasagne tehdään. Se ei ole mitään pikaruokaa. 

Makaroonilaatikko parempaa, esim Saarioisen.

Vierailija
237/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekeminenhän on ainoa keino saada hyvää lasagnea. Minkälainen juntti ostaa eineslasagnea? 

Konalan juntti varastaa sitä lähikaupasta. Sehän jo käytti KELA-tilinsä päihteisiin. 

Vierailija
238/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei lasagneen ruskeaa kastiketta tule vaan jauhelihakastike.

Jauhelihakastikkeita on monenlaisia. Perunoiden kanssa syötävä jauhelihakastike on nimenomaan ruskea kastike, johon on lisätty jauhelija. Bolognesekastike on sitten yleensä spaghetin kanssa syötävä tomaattipohjainen jauhelihakastike. Ragu on niin ikään tomaattipohjainen, mutta erilianen kuin bolognese. 

Vierailija
239/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että todistettiin nimenomaan päinvastaista. Annettiin pitkä lista aineksisista, joita tarvitaan ketsupin valmistamiseen. Eli ei riitä, että hauduttaa tölkin tomaatteja, kuten sinä, trollipieni, väitit. 

Jatketaan samaa logiikkaa: Eli kuu on juustoa.

Vierailija
240/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän hyvin miten kunnollinen lasagne tehdään. En ole väittänyt sen olevan pikaruokaa. Tunti valmistamiseen ja toinen uunissa ei ole piaruokaa. Minä en ymmärrä, miksi vastasit juuri viestiini kommenteilla, jotka eivät mitenkään liity viestiini. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi