HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html
"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."
"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."
Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍
Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.
Kommentit (1239)
Opiskelijat jatkavat kulutusjuhliaan vuodesta toiseen veronmaksajien rahoilla. Opinnot jatkuvat vuosikausia yli tavoiteajan ja valmista ei meinaa tulla millään. Pitäisikö näitä heikompia opiskelijoita tiputtaa pois etujen piiristä nopeammin kun kerran opinnot eivät tunnu suurelle osalle maistuvan ja aika menee vain juhlimiseen.
Monessa maassa huonommin pärjäävät tippuvat aina vuoden lopuksi pois kuluttamasta yliopiston ja yhteiskunnan resursseja. On aika lopettaa ikiopiskelukulttuuri. Viidessä tai kuudessa vuodessa pitäisi valmistua maisteriks ja sitten ulos opiskeija-asunnosta sekä elanto hankittava ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsesi eivät ilmeisesti ole käyneet neuvolassa, koulussa, et ole ollut vanhempainvapaalla, ette ole saaneet lapsilisiä, koulutuksen maksatte itse…."
En sanonut että en saisi veroilla muuta. Mutta aikaisemmin on kyllä luvattu että isojen verojen vastineeksi saa myös lapsille koulutuksen jota vanhemien ei tarvitse kovasti omasta pussistaan tukea.
Nyt niin ei enää automaattisesti ole.
Ja minä olen itse nettoveronmaksaja ja niin tulee suurella todennäköisyydellä myös lapsistani. Ei siis ole kyse siitä että ruikuttaisimme jonkun muun maksamaa rahaa tähän. Vaan että saisimme omille veroillemme vastinetta.
No nyt on hubrista. 🙄
Sanoo vasuri joka ei ole eläessään maksanut senttiäkään nettoveroja maan hyväksi. Mutta teidän asenteennehan on aina ja jatkuvasti että yhteiset varat kuuluu teille, ja kaikkien muiden varat on yhteisiä varoja.
Leikaa lisää suomalaisilta opiskelijoilta! Suomalaiset köyhät kakarat voi ihan hyvin elää wolt kuskien tasolla vai? Rahat pois opiskelijoita jotta saadaan lisää minareettia! AH <3 mutta pääsitpähän kurmottamaan heikoimpiasi :D
No ne wolt-kuskit ainakin elättää itsensä ja tekee töitä, vaikkei elämisen taso varmaan korkeelle yllä. Sinunko pitäisi opiskelijana elää helppoa rikasta elämää ja tilata woltista ruokasi valmiina?
Helppoa? Rikasta? Tilata woltista? Entä jos en ole mikää pirun wolt tilailija? :D Ei käynyt mielessäkään kun olkiukkoja kaivelit? Ihan oikeasti luulet että he "elättävät itsensä"? HUHHUH. Olen ihan palkkatöissä ja omistan omakotitaloni. Se ei estä minua näkemästä miten kammottava diili nämä solut ovat nykyään, naisille varsinkin. Se väliovi pienellä lukolla ei pidättele ketään kovin kauaa.
Mitä jos suomalaisten verotuloilla maksettaisiin suomalaisten elämistä.
"On nuorissa huipputyyppejäkin, tunnen monia, mutta kieltämättä mietityttää, että onko keskimääräinen opiskelija-aines jotenkin pehmennyt vai mikä on mennyt pieleen, kun ollaan yleisesti niin herkkiä ja mitään ei kestetä? "
Minulla on kaksi korkeakoulussa opiskelevaa lasta enkä kyllä jaa käsitystäsi. Päinvastoin, nykyiset opiskelijat elävät monin tavoin kovemassa ja vaativammassa maailmassa kuin minä aikanani. Ensin on opiselupaikoista valtava kilpailu ja on pakko käydä valmennnuskurssit ja lukea kuukausia jotta pääsee jonnekin sisälle joskus. Sitten alkaa heti kilpa harjoitelupaikoista joihin on kaikkiin vähintään sata hakijaa. Samaan aikaan kerrotaan miten tekoäly vie kohta viimeisetkin työt ja erityisesti ne aloitustason paikat. Sitten ilmastonmuutos, sota Euroopassa ja kovenevat konservatiiviset arvot yhteiskunnassa. Tulevaisuus näyttää vähintänkin epävarmalta ja eläkkeelle pääseee ehkä 80-vuotiaana jos pääsee.
En tiedä olisinkin itse kestänyt olla opiskelija samanlaisessa maailmassa kuin nykyinen on. Oma opiskeluaikani tuntuu joltain kaukaiselta utopistiselta hattaralta jossa opiskeltiin ilman huolia niin kauan kuin huvitti. Kesällä mentiin jonnekin hanttihommiin pariksi kuukaudeksi rahan takia eikä ajateltu että pitää saada CV hiottua kuntoon jo opiskeluaikana että saa joskus töitä.
Vierailija kirjoitti:
"Mitenkä ne tyypit jotka valittavat soluasumisesta mahtavat pärjätä armeijan kasarmimajoituksessa, jossa yhdessä ja samassa tuvassa voi nukkua 10 entuudestaan tuntematonta miestä? "
Harva siellä armeijan majoituksessa erityisesti viihtyy. Se että sen kestää läpi, ei tarkoita että sellaista haluaisia jatkaa omana arkenaan vuosikausia sen jälkeen.
Jos asuu opiskeluaikana yhteiskunnan piikkiin, tuskin on kohtuullista odottaa mitään ihanneasumista. Elämän on hyväkin vähän karaista, ettei aivan pumpulissa totu elämään.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surkuhupaisaa, että joku horiseva 50-luvulla opiskellut idiootti tulee vinkumaan tämän päivän asumisesta. Mahtasikohan homekorvalle itselle maistua muuten 50-60 -luvun olosuhteet tänä päivänä? Jos ei, niin miksi sitten tämän päivän opiskelijoille pitäisi?
Aha, 60 - luvulla olisin asunut vaikka veneen alla, jos mulla olisi ollut rahaa opiskella. Ei ollut. Eikä lainaa saanut ilman takaajaa ja ei ollut.
Vasta 70- luvulla sain opiskeltua, mutta silloin oli jo perhe ja vastuut siitä, joten mahikset eivät olleet enää niin vapaat.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat jatkavat kulutusjuhliaan vuodesta toiseen veronmaksajien rahoilla. Opinnot jatkuvat vuosikausia yli tavoiteajan ja valmista ei meinaa tulla millään. Pitäisikö näitä heikompia opiskelijoita tiputtaa pois etujen piiristä nopeammin kun kerran opinnot eivät tunnu suurelle osalle maistuvan ja aika menee vain juhlimiseen.
Monessa maassa huonommin pärjäävät tippuvat aina vuoden lopuksi pois kuluttamasta yliopiston ja yhteiskunnan resursseja. On aika lopettaa ikiopiskelukulttuuri. Viidessä tai kuudessa vuodessa pitäisi valmistua maisteriks ja sitten ulos opiskeija-asunnosta sekä elanto hankittava ihan itse.
Otetaan lisää taisteluikäisiä mudslime ukkoja tänne! OPISKELIJALOISILTA RAHAT POIS KUOLE LUMIHANKEEN NYT ON ISLAMIN AIKA!
"Opiskelijat jatkavat kulutusjuhliaan vuodesta toiseen veronmaksajien rahoilla. Opinnot jatkuvat vuosikausia yli tavoiteajan ja valmista ei meinaa tulla millään. Pitäisikö näitä heikompia opiskelijoita tiputtaa pois etujen piiristä nopeammin kun kerran opinnot eivät tunnu suurelle osalle maistuvan ja aika menee vain juhlimiseen. "
Opintotukikuukaudet ovat kyllä aika rajattuja. Ei niitä kovin paljon yli tavoiteajan saa. Esim. oma poikani on ollut jo yli vuoden ilman mitään tukia kun opinnot ovat sujuneet vähän hitaasti. Osin masennuksen takia mutta osin koska on ollut pakko käydä myös töissä opintojen ohessa. Minulla kun ei ole taloudellista mahdollisuutta tukea häntä taloudellisesti mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitenkä ne tyypit jotka valittavat soluasumisesta mahtavat pärjätä armeijan kasarmimajoituksessa, jossa yhdessä ja samassa tuvassa voi nukkua 10 entuudestaan tuntematonta miestä? "
Harva siellä armeijan majoituksessa erityisesti viihtyy. Se että sen kestää läpi, ei tarkoita että sellaista haluaisia jatkaa omana arkenaan vuosikausia sen jälkeen.
Armeijan jälkeen se soluasuminen onkin selvä parannus asumisoloihin ja parempaan on aina helpompi tottua.
Nimenomaan, itse 2000-luvun alun soluasujana heti armeijan jälkeen nautin siitä, että minulla oli oma huone ja oma ovi, jonka sai lukkoon.
Ei minua häirinnyt käyttää yhteistä WC:tä, emme olleet siellä samaan aikaan, toisin kuin armeijassa, jossa tuohon aikaan ei vessan kopeissa ollut ovia, ainoastaan kapeat väliseinät pyttyjen välissä. Kylpyhuonettakin käytti vuoron perään vain me 3, eikä iso lössi kerrallaan.
Soluasunnossa sai olla itsekseen jos halusi, itsekin olen introvertti, mutta seuraa sai myös. Jos olisin perheetön yksin asuva, saattaisin vielä yli 20 vuoden jälkeenkin mennä ihan helposti asumaan tuollaiseen asumismuotoon, jos siis kämppikset olisivat kunnollisia, eivätkä mitään päihdeongelmaisia. Vuokra olisi halpa, jonkin verran sosiaalista yhdessäoloa, mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu opiskeluaikana yhteiskunnan piikkiin, tuskin on kohtuullista odottaa mitään ihanneasumista. Elämän on hyväkin vähän karaista, ettei aivan pumpulissa totu elämään.
Mutta jos asuu koko elämänsä suomessa yhteiskunnan piikkiin, on kohtuullista odottaa ihanneasumista jos muistat salasanan rajalla. Hyväkin vähän karaista kantaväestöä ettei ihan luottamusyhteiskunnassa opi elämään. Kyllähän elämään kuuluu ne pelihetket!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No tossa nyt pari. https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000002926122.html"
Noissa ei missään sanota että kyse olisi siitä että ei haluta näyttää köyhältä.
On ihan ymmärrettävää että vilkasta opiskelijaelämää viettävät opoiskelijat haluavat elää lähellä keskustaa eikä jossain lähiössä. Kyse ei ole rikkaalta näyttämisestä.
Samoin jutussa kerrotaan että monella lähiöllä on julkisuudessa huono maine joka heikentää niiden haluttavuutta. No ihan sama toistuu kun aletaan puhua mm. oman lapsen laittamisesta lähikouluun. Äkkiä alkaakin vanhempaakin ihmistä kiinnosta asuinalueiden maine ja sekin on usein sterotyyppinen.
Mitä ne opiskelijat siellä keskustassa tekevät? Ei opisikelijalla kuulu olla varaa käydä kalliissa baareissa ja yökerhoissa.
Ja koulun kirjastoon ym. ja sieltä pois pääsee varmaan yleisilläkin sieltä, missä asuu.
"Jos asuu opiskeluaikana yhteiskunnan piikkiin,"
Miksi tämä käsitys toistuu viestistä toiseen vaikka se kumotaan kerta toisensa jälkeen? Yhteiskunta ei kustanna asumista kuin vain aika rajoitettuun summaan saakka. Esim. pääkaupunkiseudulla sillä ei saa käytännössä mitään.
Nykyään ei opiskele enää pelkät nuoret. Minä olen aikuisena opiskelemassa uutta ammattia ja asutaan lapsen kanssa kahdestaan. Ei onnistu soluasumiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ymmärrettävää että vilkasta opiskelijaelämää viettävät opoiskelijat haluavat elää lähellä keskustaa eikä jossain lähiössä. Kyse ei ole rikkaalta näyttämisestä.
Samoin jutussa kerrotaan että monella lähiöllä on julkisuudessa huono maine joka heikentää niiden haluttavuutta. No ihan sama toistuu kun aletaan puhua mm. oman lapsen laittamisesta lähikouluun. Äkkiä alkaakin vanhempaakin ihmistä kiinnosta asuinalueiden maine ja sekin on usein sterotyyppinen.
Mitä ne opiskelijat siellä keskustassa tekevät? Ei opisikelijalla kuulu olla varaa käydä kalliissa baareissa ja yökerhoissa.
Ja koulun kirjastoon ym. ja sieltä pois pääsee varmaan yleisilläkin sieltä, missä asuu.
Olet ihan oikeasti niin aivokuollut ettet osaa selvittää että siellä keskustassa ON NE KOULUTKIN? Et taida myöskään tietää/ymmärtää kuinka paljon julkiset kulkuvälineet maksavat tässä maassa?
"Nimenomaan, itse 2000-luvun alun soluasujana heti armeijan jälkeen nautin siitä, että minulla oli oma huone ja oma ovi, jonka sai lukkoon."
Ikuisesti toistuva "kun minulle sopi joskus 20 vuotta sitten sen pitää aina olla oikea ratkaisu kaikille ja kaikkina aikoina".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto ja muutama muukin oppilaitos on keskustassa. Sieltä myös pääsee nopeasti esim. otaniemeen tai muihin oppilaitoksiin. Jostain vantaan perukoilta esim. korsosta tunti suuntaansa matkustaminen on vähän eri asia kuin 5 minuuttia ratikalla päärakennuksesta asunnon ovelle.
Mutta asenteennehan on selvästi että opiskeluajan tulee olla kärsimystä ja hankaluuksia kaikin tavoin, kuten tästä soluinttämisestäkin näkee. Niinpä niiden opiskelija-asuntojenkin tulee olla korsossa eikä oppilaitoksen lähellä.
Ei kärsimyksiä kannata huvikseen kenellekään kasata, mutta kysehän on verovaroista ja hyvin rajallisista resursseista (Suomi on raskaasti velkaantunut ja jo korot ovat hurjia), ja juurikin tunnin matka suuntaansa aivan OK suurkaupunkialueella, jollaiseksi Suomenkin pääkaupunkiseutu voidaan laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijan jälkeen se soluasuminen onkin selvä parannus asumisoloihin ja parempaan on aina helpompi tottua.
Suomessa miehistä käy armeijan alle 40%.
Nykyisinkin asepalveluksen suorittaa loppuun noin 62 % suomalaisista miehistä eli 2/3 ikäluokasta. Koko ikäluokasta määrättiin kutsuntojen kautta asepalvelukseen noin 76 % eli 3/4 ikäluolasta vuonna 2025.
https://puolustusvoimat.fi/-/1950813/vuoden-2025-kutsunnat-ovat-paattyn…
"mutta kieltämättä mietityttää, että onko keskimääräinen opiskelija-aines jotenkin pehmennyt vai mikä on mennyt pieleen, kun ollaan yleisesti niin herkkiä ja mitään ei kestetä? ""
Minusta päinvastoin nykyiset aikuiset eivät kestä enää mitään. Paljon muuta ei osata kuin valittaa milloin mistäkin joidenkin muiden ihmisten tekemistä asioista tai miten kalliiksi mikäkin tulee. Ollaan kateellisia milloin jonkun saamasta toimeentulotuesta ja milloin opiskelijan asumislisästä. Vaikka omat tulot ovat moninkertaiset ja itse ei oltaisi valmis luopumaan yhdestäkään omasta mukavuudesta. Yksi iso itsekeskeisten egoistien joukko. Minä, minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu nykypäivään mitkään solut, paitsi jossain kehitysmaissa kuten Yhdysvallat.
Opiskelija-asuminen yksiöissä on luxusta ja ei kovin yleistä muualla maailmassa. Suomessa on tapana muuttaa kotoa pois hyvin varhaisessa vaiheesssa ja syynä on usein opiskelu. Yhteiskunta maksaa kulut toisin kuin monessa maassa. Aikaisemmin oli opiskelijoille aika hyvin osa-aikatöitä mutta nykyään on sen suhteen tiukempaa.
Omat kokemukset soluasumisesta ovat vaihtelevat. Kolmen hengen solussa oli monta vuotta ihan hyvää aikaa mutta viimeinen niitti oli kun kiinalainen jatko-opiskelija poltti tupakkaa sisällä ja käytti jääkaappia miten sattuu sekä ruoanlaiton jälkeen oli tunkkainen ilma. Muutin siitä sitten yksiöön kun olin juuri valmistumassa ja töitä oli tarjolla.
Jotkut kyllä hankkivat pienen jääkaapin omaan huoneeseensa. Kai se onnistuisi vieläkin. Omat lapseni asuivat soluissa 2000 luvun vaihteessa ja eivät pahemmin ruikuttaneet.
Valmistuivat hyviin ammateihin ja ovat hyviä veronmaksajia soluista huolimatta vai juuri siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos maksat itse asumisesi, niin voit asua ihan missä haluat. Jos joku muu maksaa, niin silloin pitää tyytyä siihen mitä saa."
Mutta miksi se taso ei saa nousta ja kehittyä aikojen kuluessa kun kaikki muukin kehittyy? Myös asiat joita ei itse suoraan maksa kuten vaikka sairaanhoito tai koulu. Ne eivät ole enää samanlaisia kuin 100 vuotta sitten.
No onhan se taso noussutkin. Itse aloitin 1980-luvun lopulla opinnot ja silloin oma soluhuone olisi ollut luksusta, kun sain opiskelija-asuntolasta paikan yksiöstä, joka oli kahdelle opiskelijalle, ja uuden kämppiksen sänky oli ehkä metrin päässä omastani. Siinä on enemmän tai vähemmän pakko tulla toimeen tai kärsiä, mutta edullista oli. Nyt vain muutamassa vuosikymmenessä näyttävät odotukset ja vaatimukset nousseet niin, ettei enää edes oma soluhuone näytä kelpaavan, jos joutuu muita tiloja jakamaan muiden kanssa. Ei ihme, jos rahat eivät riitä.
Mitenkä ne tyypit jotka valittavat soluasumisesta mahtavat pärjätä armeijan kasarmimajoituksessa, jossa yhdessä ja samassa tuvassa voi nukkua 10 entuudestaan tuntematonta miestä? Jotkut eivät kuulema kestä enää edes rippikoululeirille ominaista yhteismajoitusta. Armeijan käyneille 3 hengen soluhuoneisto, jossa on oma huone, on selvä parannus kasarmin yhteismajoitukseen verrattuna.
On nuorissa huipputyyppejäkin, tunnen monia, mutta kieltämättä mietityttää, että onko keskimääräinen opiskelija-aines jotenkin pehmennyt vai mikä on mennyt pieleen, kun ollaan yleisesti niin herkkiä ja mitään ei kestetä?
Kestäisitkö itse "uus"suomalaisten keskellä? Ärsyttää että toisten on pakko päästä kommentoimaan ETTÄ SILLOIN YSÄRILLÄ JA KASARILLAKIN OLI IHAN KIVAA!!!! Ei kuule ole nyt. Värisee liikaa. Et pysty edes kuvittelemaan sitä volyymia ja jatkuvasti ramppaavia sukulaisukkoja jotka suunnilleen asuu siinä jaetussa olkkarissa ja keittiössä. Hyi saasta teitä.
Itselläni oli soluissa suomalaisten lisäksi kämppiksiä taustoilla Saksa, Somalia, Espanja ja Ranska. Kaikkien kanssa pärjättiin, eikä toisaalta ollut mitään pakkoa olla kenenkään kanssa enempää tekemisissä kuin halusi, oman huoneensa oven voi aina vetää kiinni, jos on kämpillä mutta haluaa olla omissa oloissaan. Toki se joustoa vaatii, mutta siinä myös oppii elämästä ja itsestään yhtä sun toista, mikä ei ole ollenkaan huono asia. Olin toki jo siinä vaiheessa intin käynyt, joten oma huone oli luksusta.
-Se jonka viestiin vastasit
Tästähän tässä puhutaan nimenomaan. Nuorilla ei ole minkäänlaista resilienssiä, ei lainkaan sitä ajatusta että pikkuhiljaa rakennetaan pohjalta aloittaen vaan kaikki pitää saada tässä ja nyt, vain mulle ja vaivatta. Jos intriin olisi oikeasti pääsykokeet, 2% pääsisi niistä läpi ja niistäkin sitten 20% keskeyttäisi kuitenkin kun ei ollut kivaa.