HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html
"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."
"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."
Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍
Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.
Kommentit (1239)
Soluasuminen toimii, kun kämppis on luotettava ja siisteystaso ok.
Mulla oli 2 hyvää kämppistä. Asuin 2h solussa. Eka kämppis oli vuotta vanhempi saman alan opiskelija ja kun hän muutti pois, yksi mun opiskelukaveri muutti ehdotuksestani tilalle. Ei lukittu koskaan edes soluhuoneen ovia, vaikka oltiin poissa.
Sen sijaan joillekin on sattunut vaihto-opiskelijoita kämppiksesti ja niistä on monella huonoja kokemuksia, kun toisen omaisuutta ei kunnioiteta, keittiötä ja vessaa ei siivota ja tullaan ja mennään ja metelöidään miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otaniemessä on ainakin ollut järkeviäkin soluasuntoja, joissa jokaisessa huoneessa on oma kylppäri, mutta käytävän päässä on yhteinen keittiö.
Kaikkein eniten itseä vitutti tavallisessa solussa asuessa se kylppärin jakaminen muiden kanssa. Yhteiskeittiö voisi toimiakin.
Onko kylppäri jatkuvasti ruuhkainen vai mikä ongelma?
Kuinka mahdat selvitä aikanaan jos päädyt parisuhteeseen?
Vai eikö saanut rauhassa lukea Aku Ankkaa vessassa?
Nii...i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No tossa nyt pari. https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000002926122.html"
Noissa ei missään sanota että kyse olisi siitä että ei haluta näyttää köyhältä.
On ihan ymmärrettävää että vilkasta opiskelijaelämää viettävät opoiskelijat haluavat elää lähellä keskustaa eikä jossain lähiössä. Kyse ei ole rikkaalta näyttämisestä.
Samoin jutussa kerrotaan että monella lähiöllä on julkisuudessa huono maine joka heikentää niiden haluttavuutta. No ihan sama toistuu kun aletaan puhua mm. oman lapsen laittamisesta lähikouluun. Äkkiä alkaakin vanhempaakin ihmistä kiinnosta asuinalueiden maine ja sekin on usein sterotyyppinen.
Mitä ne opiskelijat siellä keskustassa tekevät? Ei opisikelijalla kuulu olla varaa käydä kalliissa baareissa ja yökerhoissa.
Yliopisto ja muutama muukin oppilaitos on keskustassa. Sieltä myös pääsee nopeasti esim. otaniemeen tai muihin oppilaitoksiin. Jostain vantaan perukoilta esim. korsosta tunti suuntaansa matkustaminen on vähän eri asia kuin 5 minuuttia ratikalla päärakennuksesta asunnon ovelle.
Mutta asenteennehan on selvästi että opiskeluajan tulee olla kärsimystä ja hankaluuksia kaikin tavoin, kuten tästä soluinttämisestäkin näkee. Niinpä niiden opiskelija-asuntojenkin tulee olla korsossa eikä oppilaitoksen lähellä.
Ihanaa että näitä wolt kuskien paskamajoja ollaan pakottamassa opiskelijoille. Suomessa JOPA ALLE 35% MIEHISTÄ suorittaa armeijan. Arvaa kenen ei tartte asua soluissa, maksaa veroja eikä käydä armeijaa? :3c
Ihanaa että ensimmäisenä rynnätään kiduttamaan SUOMALAISTA opiskelijaa. Ihmiset ihan tosissaan vaatii saada kusta omiin muroihinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole vaan syksy 1955 vaan 2026.
Niin. Aika paljon on tainnut tapahtua muutoksia monella osa-alueella reilussa 70.ssä!!!!!! vuodessa. EI ihan vertailukelpoinen kokemus tähän päivään tuolla kommentoijalla.
Ja huonoon suuntaan. Tuo voisi olla 2000-luvun alusta ihan yhtä lailla, silloin olin ihan poikkeus kun asuin nykyisen mieheni kanssa kaksiossa opiskeluaikaan kun kävimme molemmat töissä. Suurinosa asui solussa silloinkin tai kommuunissa opiskelukavereiden kanssa.
Minullakin 2000-luvulta tämä kokemus, että solu oli normaali yliopisto-opiskelijan asuntomuoto Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsesi eivät ilmeisesti ole käyneet neuvolassa, koulussa, et ole ollut vanhempainvapaalla, ette ole saaneet lapsilisiä, koulutuksen maksatte itse…."
En sanonut että en saisi veroilla muuta. Mutta aikaisemmin on kyllä luvattu että isojen verojen vastineeksi saa myös lapsille koulutuksen jota vanhemien ei tarvitse kovasti omasta pussistaan tukea.
Nyt niin ei enää automaattisesti ole.
Ja minä olen itse nettoveronmaksaja ja niin tulee suurella todennäköisyydellä myös lapsistani. Ei siis ole kyse siitä että ruikuttaisimme jonkun muun maksamaa rahaa tähän. Vaan että saisimme omille veroillemme vastinetta.
No nyt on hubrista. 🙄
Sanoo vasuri joka ei ole eläessään maksanut senttiäkään nettoveroja maan hyväksi. Mutta teidän asenteennehan on aina ja jatkuvasti että yhteiset varat kuuluu teille, ja kaikkien muiden varat on yhteisiä varoja.
Leikaa lisää suomalaisilta opiskelijoilta! Suomalaiset köyhät kakarat voi ihan hyvin elää wolt kuskien tasolla vai? Rahat pois opiskelijoita jotta saadaan lisää minareettia! AH <3 mutta pääsitpähän kurmottamaan heikoimpiasi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surkuhupaisaa, että joku horiseva 50-luvulla opiskellut idiootti tulee vinkumaan tämän päivän asumisesta. Mahtasikohan homekorvalle itselle maistua muuten 50-60 -luvun olosuhteet tänä päivänä? Jos ei, niin miksi sitten tämän päivän opiskelijoille pitäisi?
Saat asua niin kuin haluat kunhan maksat sen itse. Yhteiskunnan elättinä tulee tyytyä halvempiin ratkaisuihin.
Ettekö nuoret tajua että valtion eläminen yli varojensa on sama kuin ampuisi itseään jalkaan. Me vanhat kuolemme pois, te nuoremmat maksatte sen velan.
N u s s i sikaa boomeri. F U C K U
Vierailija kirjoitti:
En olisi lähtenyt opiskelemaan jos olisi pitänyt asua soluasunnossa. Olin joskus jollain leirillä missä oli yhteinen vessa ja keittiö viikon ajan ja sekin ahdisti niin että melkein sain vatsahaavan. Olen introvertti eli sosiaalisuus kuormittaa mua ja mun pitää saada olla illat kotona itsekseni rauhoittumassa. Ekstrovertit ei tätä ymmärrä kun he saa ihmissuhteista energiaa että jollakin se voi olla päinvastoin, vaikka ystävien seurasta nauttisikin. Mutta ehdottomasti toki enemmän niitä soluasuntoja voisi olla ja monelle varmasti sopisivat.
Kuvitteletko, että silloin 80-90- luvjlla kaikki olivat ekstroverttejä? Itsekin olin ja edelleen olen introvertti, enkä nauttinut soluasumisesta. Mutta muuhun ei ollut varaa, eikä muuta ollut tarjolla, joten siellä selvittiin. Nykyään tuntuu, että kun vähän ahdistaa jokin asia, niin heti luovutetaan. Kaiken pitäis tuntua kivalta ja helpolta, muuten kädet pystyyn ja yhteiskunta apuun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos maksat itse asumisesi, niin voit asua ihan missä haluat. Jos joku muu maksaa, niin silloin pitää tyytyä siihen mitä saa."
Mutta miksi se taso ei saa nousta ja kehittyä aikojen kuluessa kun kaikki muukin kehittyy? Myös asiat joita ei itse suoraan maksa kuten vaikka sairaanhoito tai koulu. Ne eivät ole enää samanlaisia kuin 100 vuotta sitten.
No onhan se taso noussutkin. Itse aloitin 1980-luvun lopulla opinnot ja silloin oma soluhuone olisi ollut luksusta, kun sain opiskelija-asuntolasta paikan yksiöstä, joka oli kahdelle opiskelijalle, ja uuden kämppiksen sänky oli ehkä metrin päässä omastani. Siinä on enemmän tai vähemmän pakko tulla toimeen tai kärsiä, mutta edullista oli. Nyt vain muutamassa vuosikymmenessä näyttävät odotukset ja vaatimukset nousseet niin, ettei enää edes oma soluhuone näytä kelpaavan, jos joutuu muita tiloja jakamaan muiden kanssa. Ei ihme, jos rahat eivät riitä.
Mitenkä ne tyypit jotka valittavat soluasumisesta mahtavat pärjätä armeijan kasarmimajoituksessa, jossa yhdessä ja samassa tuvassa voi nukkua 10 entuudestaan tuntematonta miestä? Jotkut eivät kuulema kestä enää edes rippikoululeirille ominaista yhteismajoitusta. Armeijan käyneille 3 hengen soluhuoneisto, jossa on oma huone, on selvä parannus kasarmin yhteismajoitukseen verrattuna.
On nuorissa huipputyyppejäkin, tunnen monia, mutta kieltämättä mietityttää, että onko keskimääräinen opiskelija-aines jotenkin pehmennyt vai mikä on mennyt pieleen, kun ollaan yleisesti niin herkkiä ja mitään ei kestetä?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijaloiset voisivat itse maksaa opiskelunsa ja asumisensa. Mistä noita elätti saatanoita sikiää.
otetaan lisää 20-30 vuotiaita jäbiä kehitysmaista!! Leikataan kaikki suomalaisilta että abdulla on varaa toiseenkiin vaimoon!
Vierailija kirjoitti:
"Mitenkä ne tyypit jotka valittavat soluasumisesta mahtavat pärjätä armeijan kasarmimajoituksessa, jossa yhdessä ja samassa tuvassa voi nukkua 10 entuudestaan tuntematonta miestä? "
Harva siellä armeijan majoituksessa erityisesti viihtyy. Se että sen kestää läpi, ei tarkoita että sellaista haluaisia jatkaa omana arkenaan vuosikausia sen jälkeen.
Armeijan jälkeen se soluasuminen onkin selvä parannus asumisoloihin ja parempaan on aina helpompi tottua.
"Mitä ne opiskelijat siellä keskustassa tekevät? Ei opisikelijalla kuulu olla varaa käydä kalliissa baareissa ja yökerhoissa. "
Opiskelijatapahtumat järjestetään yleensä keskustassa. Ei niitä missään Kontulan takana pidetä. Lisäksi esim. Helsingin yliopiston toimipisteet ovat pääosin siellä keskustassa.
Opiskelijat ovat muita useammin sinkkuja ja kaipaavat seuraa muista opiskelijoista ja keskustassa on helpoin tavata.
"Armeijan jälkeen se soluasuminen onkin selvä parannus asumisoloihin ja parempaan on aina helpompi tottua."
Ja sitten seuraava askel on se yksiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos maksat itse asumisesi, niin voit asua ihan missä haluat. Jos joku muu maksaa, niin silloin pitää tyytyä siihen mitä saa."
Mutta miksi se taso ei saa nousta ja kehittyä aikojen kuluessa kun kaikki muukin kehittyy? Myös asiat joita ei itse suoraan maksa kuten vaikka sairaanhoito tai koulu. Ne eivät ole enää samanlaisia kuin 100 vuotta sitten.
No onhan se taso noussutkin. Itse aloitin 1980-luvun lopulla opinnot ja silloin oma soluhuone olisi ollut luksusta, kun sain opiskelija-asuntolasta paikan yksiöstä, joka oli kahdelle opiskelijalle, ja uuden kämppiksen sänky oli ehkä metrin päässä omastani. Siinä on enemmän tai vähemmän pakko tulla toimeen tai kärsiä, mutta edullista oli. Nyt vain muutamassa vuosikymmenessä näyttävät odotukset ja vaatimukset nousseet niin, ettei enää edes oma soluhuone näytä kelpaavan, jos joutuu muita tiloja jakamaan muiden kanssa. Ei ihme, jos rahat eivät riitä.
Mitenkä ne tyypit jotka valittavat soluasumisesta mahtavat pärjätä armeijan kasarmimajoituksessa, jossa yhdessä ja samassa tuvassa voi nukkua 10 entuudestaan tuntematonta miestä? Jotkut eivät kuulema kestä enää edes rippikoululeirille ominaista yhteismajoitusta. Armeijan käyneille 3 hengen soluhuoneisto, jossa on oma huone, on selvä parannus kasarmin yhteismajoitukseen verrattuna.
On nuorissa huipputyyppejäkin, tunnen monia, mutta kieltämättä mietityttää, että onko keskimääräinen opiskelija-aines jotenkin pehmennyt vai mikä on mennyt pieleen, kun ollaan yleisesti niin herkkiä ja mitään ei kestetä?
Kestäisitkö itse "uus"suomalaisten keskellä? Ärsyttää että toisten on pakko päästä kommentoimaan ETTÄ SILLOIN YSÄRILLÄ JA KASARILLAKIN OLI IHAN KIVAA!!!! Ei kuule ole nyt. Värisee liikaa. Et pysty edes kuvittelemaan sitä volyymia ja jatkuvasti ramppaavia sukulaisukkoja jotka suunnilleen asuu siinä jaetussa olkkarissa ja keittiössä. Hyi saasta teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsesi eivät ilmeisesti ole käyneet neuvolassa, koulussa, et ole ollut vanhempainvapaalla, ette ole saaneet lapsilisiä, koulutuksen maksatte itse…."
En sanonut että en saisi veroilla muuta. Mutta aikaisemmin on kyllä luvattu että isojen verojen vastineeksi saa myös lapsille koulutuksen jota vanhemien ei tarvitse kovasti omasta pussistaan tukea.
Nyt niin ei enää automaattisesti ole.
Ja minä olen itse nettoveronmaksaja ja niin tulee suurella todennäköisyydellä myös lapsistani. Ei siis ole kyse siitä että ruikuttaisimme jonkun muun maksamaa rahaa tähän. Vaan että saisimme omille veroillemme vastinetta.
No nyt on hubrista. 🙄
Sanoo vasuri joka ei ole eläessään maksanut senttiäkään nettoveroja maan hyväksi. Mutta teidän asenteennehan on aina ja jatkuvasti että yhteiset varat kuuluu teille, ja kaikkien muiden varat on yhteisiä varoja.
Leikaa lisää suomalaisilta opiskelijoilta! Suomalaiset köyhät kakarat voi ihan hyvin elää wolt kuskien tasolla vai? Rahat pois opiskelijoita jotta saadaan lisää minareettia! AH <3 mutta pääsitpähän kurmottamaan heikoimpiasi :D
No ne wolt-kuskit ainakin elättää itsensä ja tekee töitä, vaikkei elämisen taso varmaan korkeelle yllä. Sinunko pitäisi opiskelijana elää helppoa rikasta elämää ja tilata woltista ruokasi valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitenkä ne tyypit jotka valittavat soluasumisesta mahtavat pärjätä armeijan kasarmimajoituksessa, jossa yhdessä ja samassa tuvassa voi nukkua 10 entuudestaan tuntematonta miestä? "
Harva siellä armeijan majoituksessa erityisesti viihtyy. Se että sen kestää läpi, ei tarkoita että sellaista haluaisia jatkaa omana arkenaan vuosikausia sen jälkeen.
Armeijan jälkeen se soluasuminen onkin selvä parannus asumisoloihin ja parempaan on aina helpompi tottua.
Suomessa miehistä käy armeijan alle 40%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ymmärrettävää että vilkasta opiskelijaelämää viettävät opoiskelijat haluavat elää lähellä keskustaa eikä jossain lähiössä. Kyse ei ole rikkaalta näyttämisestä.
Samoin jutussa kerrotaan että monella lähiöllä on julkisuudessa huono maine joka heikentää niiden haluttavuutta. No ihan sama toistuu kun aletaan puhua mm. oman lapsen laittamisesta lähikouluun. Äkkiä alkaakin vanhempaakin ihmistä kiinnosta asuinalueiden maine ja sekin on usein sterotyyppinen.
Mitä ne opiskelijat siellä keskustassa tekevät? Ei opisikelijalla kuulu olla varaa käydä kalliissa baareissa ja yökerhoissa.
Yliopisto ja muutama muukin oppilaitos on keskustassa. Sieltä myös pääsee nopeasti esim. otaniemeen tai muihin oppilaitoksiin. Jostain vantaan perukoilta esim. korsosta tunti suuntaansa matkustaminen on vähän eri asia kuin 5 minuuttia ratikalla päärakennuksesta asunnon ovelle.
Mutta asenteennehan on selvästi että opiskeluajan tulee olla kärsimystä ja hankaluuksia kaikin tavoin, kuten tästä soluinttämisestäkin näkee. Niinpä niiden opiskelija-asuntojenkin tulee olla korsossa eikä oppilaitoksen lähellä.
Osalle tuntuu olevan erittäin kielteinen asenne kaikkeen opiskeluun aivan kuin peruskoulun päästötodistuksen jälkeen pitäisi siirtyä työmarkkinoille ilman mitään sen kummempia opintoja.
Vierailija kirjoitti:
No just solu lähiössä ja sieltä metrolla tms. opiskelupaikkaan olisi mielestäni jo hyvin reilu yhteiskunnan tarjoamana majoituksena.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä ne opiskelijat siellä keskustassa tekevät? Ei opisikelijalla kuulu olla varaa käydä kalliissa baareissa ja yökerhoissa. "
Opiskelijatapahtumat järjestetään yleensä keskustassa. Ei niitä missään Kontulan takana pidetä. Lisäksi esim. Helsingin yliopiston toimipisteet ovat pääosin siellä keskustassa.
Opiskelijat ovat muita useammin sinkkuja ja kaipaavat seuraa muista opiskelijoista ja keskustassa on helpoin tavata.
Niinpä, opiskellaanko sitä nykyisin sen opiskelijayöelämän takia? Ennen opiskeltiin tulevan ammatin takia. Asuttiin soluissa ja keskustaan phöräiltiin kävelgikn tak mentiin bussilla.