HS Lukijan mielipide: Opiskelija-asuntojen tulisi olla soluasuntoja eikä yksiöitä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012192662.html
"Opintojani aloittaessani syksyllä 1955 muutin asumaan Otaniemen Teekkarikylän soluasuntoon. Solussa oli viisi kahden hengen huonetta ja yhteiset pesu-, wc- ja keittotilat sekä pieni sohvanurkkaus, jossa sopi jutella tai pelata korttia."
"Soluasuntojärjestelmä oli hyvä. Siinä yhden kokemukset välittyivät myös toisille. Yhdessä tekeminen auttoi opiskelua, ja samalla se oli edullinen yhteisö itsenäistä elämää opetteleville nuorille ihmisille. Jos yhteiskunnalla on varaa opiskelija-asuntoihin, niiden on oltava soluasuntoja eikä syrjäytymiseen pusertavia yksiöitä."
Nyt on asiaa! Näin sen olla pitää! 👍
Edullisia soluasuntoja opiskelijoille, eikä mitään syrjäytymistä aiheuttavia yksiöitä! Ne yksiöt tulevat myös veronmaksajille kalliiksi, kun niihin maksetaan enemmän tukia kuin edullisempiin soluasuntoihin.
Kommentit (1243)
Minua ei haitannut asua solussa. Oli ihan kivaa, kun oli kämppiksiä. Käytiin yhdessä syömässä ym. Olin aika yksinäinen muutettuani Helsinkiin. Asuin myös asuntolassa, jossa jaoin kylpyhuoneen kahden pojan kanssa, keittiö oli yhteinen usean henkilön kanssa. Ei sielllä oikein kukaan laittanut ruokaa. Telkkarihuoneessa pelailtiin Trivial Pursuitia. Aauntolan yhteiset tilat siivosi siivousfirma.
Vierailija kirjoitti:
Soluasumisen voi opiskelija järjestää kimppakämpällä. Kerää kivan samanhenkisen porukan ja otetaan joku iso lukaali vuokralle siihen kaupungin keskustasta. Nyt kun on vuokralaisen markkinat ei pitäisi olla vaikea löytää
Aina on seuraa ja turvaa, jos sellaista kaipaa ja on ihan ytimessä. Solut on usein kaukana opiskelupaikasta, mikä ei houkuttele.
Tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Opintojen alussa tosin vaikea toteuttaa, kun ei ole vielä tutustunut opiskelukavereihin ja omat vanhat kaverit opiskelevat kuka missäkin päin Suomea.
Mutta katsoin aloituksessa mainitun Otaniemen isompien asuntojen vuokratasoa. Kolmelle sopivan kimppakämpän vuokrataso nousee 470 eutoon / kk / vuokralainen. Joten valtion rahoja noinkaan ei säästy. Mutta opiskelija itse asuu kyllä edullisemmin kuin yksiössä.
Nuo eivät ole opiskelija-asuntoja. Kaikki muut asukkaat ovat wolttikuskeja.