Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E passi etuja jää käyttämättä kymmenien miljoonien eurojen edestä. Suomalaisilla on näköjään varaa jättää edut käyttämättä

Vierailija
07.08.2026 |

Ei edes muisteta että ilmaista rahaa on joku vaivainen 500 euroa tarjolla.

https://yle.fi/a/74-20065143

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntapaikkoja on aivan liian paljon tarjolla nykyään. Minua on alkanut nykyajassa ärsyttämään se, että kaikessa on liikaa valinnanvaraa ja ylitarjontaa. Kehittelen siksi liikuntaharrastukseni itse.

Vierailija
102/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti isoin osa asuu jossain skutsissa jossa ei ole minkäänlaisia palveluita ja josta ei koskaan poistuta muihin kaupunkeihin. 

Haluan olla kotonani vapaapäivinä, en leffateatterissa missä teinit eivät osaa pitää t**** kii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan kulttuuriedulla ostaa vaikka festariliput lahjaksi, jos ei itse käytä. Oikeastiko ihmiset eivät käy edes teatterissa? 

Käyn teatterissa ja elokuvissakin, mutta niihin ei käy epassi. 

Vierailija
104/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan järjetön systeemi, että edut pitää käyttää lyhyessä ajassa tai ne menettää. Tällöin jos epassissa on vaikkapa 50e ja ostaa sillä 45e tapahtumalipun, lopulla 5 eurolla ei saa käytännössä mitään ja sen menettää. Oman rahan lisäyksestä (jotta summa olisi riittävän iso, jotta sillä saisi jotain) taas peritään maksu ja sille on minimiraja Ja osa tapahtumapalveluista on jo lisännyt lisämaksun, jos maksaa epassilla tai vastaavalla. 

Jos jokaisella jää vaikkapa 3-8 e käyttämättä joka vuosi, niin kun sen kertoo käyttäjämäärillä ja esim. laskee 10 vuoden ajalle, niin summa on jäätävä.

Voit maksaa sen jäljelle jääneen 5e e-passilla ja loput käteisellä tai pankkikortilla. Ei tarvi ladata rahaa minnekään. 

Vierailija
105/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääköhän ne käyttämättä jääneet rahat epassi firman hyödyksi?

ei jää

Mihin luulet niiden sitten päätyvän? Ei niitä työnantaja takaisin saa, kun on työntekijälle kertaalleen ladattu saldoksi.

Ei se noin toimi. Ne peritään työnantajalta, jotka käytetään. 

No ei ainakaan meillä. Työnantaja muistuttaa, että käyttäkää ihmeessä, koska muuten rahat menevät hukkaan. Saldohan ladataan valmiiksi eikä laskuteta jälkikäteen. Jos sinulla on parempaa tietoa, kerro ihmeessä, mutta taidat olla vähän ulapalla itse.

Menee ne työntekijältä hukkaan, kun vuosi vaihtuu, mutta ei ne työnantajalta mene. 

Jotenkin outo ajatus ettei muka mitään ostettavaa löydy, vaikka olisikin pelkkä liikuntaetu. Hyvinvointiedulla saa hieronnat, hammashoitolat ym ja kulttuuriedulla elokuvat, teatterit, festariliput, museot.. 

Minulla näin, en käytä mitään noista palveluista muutenkaan joten ei oo passista hyötyä.

No se on oma menetyksesi tai sitten et koe menetyksenä. Itse käytän koko summan aina ja olen tyytyväinen. Onneksi saa hyvinvointiin ja kulttuuriin käyttää. 

Lammas iloitsee, kun saa käyttää ansaitsemaansa etua🐑🐑🐑🐑🐑 jee jee

Vierailija
106/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin finnkinon sarjalippuja epassilla. 2 sain käytettyä ennen umpeutumista. Loput täysin hukkaan.

Et sitten voinut antaa vaikka lahjaksi?

Vierailija
107/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin finnkinon sarjalippuja epassilla. 2 sain käytettyä ennen umpeutumista. Loput täysin hukkaan.

Sama, paitsi vain yhden leffan oon käynyt katsomassa, 7 lippua ois edelleen käyttämättä mutta niin surkeita leffoja ollut nähtävillä ettei ole viitsinyt vaivautua. Odysseyn olisin voinut mennä katsomaan kunnes kuulin että siinä on 3 minuutin epilepsia/migreeni-generointikohtaus etten aio ottaa sitä riskiä. 

Ja salit olisivat TÄYNNÄ popkornia mussuttavia, kenkänsä riisuneita haisuleita. Oikealla, vasemmalla, ylhäällä ja alhaalla. Eikä armoa saa jos tulee vessahätä kesken leffaa.

Vierailija
108/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin jos kävisivät siihen, mihin haluan käyttää. Köyhempänä käytin siihen, mihin kävivät ja käytin sitten niitä palveluja, vaikka en ollut tasoon tyytyväinen. Nykyään käytän tasoltaan sellaista palvelua, jonka haluan, ja jos etu ei käy, sitten ei käy. 

Vierailija
109/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan kulttuuriedulla ostaa vaikka festariliput lahjaksi, jos ei itse käytä. Oikeastiko ihmiset eivät käy edes teatterissa? 

Niitä EI SAA ostaa lahjaksi. Nimenomaan edes finnkinoon et pääse kulttuuriedulla ostetulla lipulla ilman, että näytät henkkarit. Tästä minä valitinkin jo tässä ketjussa jos meni ohi. Semmoset kyttäysvibat tulee sieltä, että ihan kuin ois P Koreassa...

Vierailija
110/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä saa antaa lahjaksi.

Vierailija
111/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä EI SAA ostaa lahjaksi. Nimenomaan edes finnkinoon et pääse kulttuuriedulla ostetulla lipulla ilman, että näytät henkkarit. Tästä minä valitinkin jo tässä ketjussa jos meni ohi. Semmoset kyttäysvibat tulee sieltä, että ihan kuin ois P Koreassa...

No ehkä ei finnkinoon, mutta löytyy leffateattereita joihin pääsee. 

Vierailija
112/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Liikunta- ja kulttuurietu”

Ei ole käyttöä. Onneksi nykyään flex ja voi käyttää työmatkoihin koko summan. 

Tuo on vain liikunnan ja kulttuurin tukemista verovaroista kaiken muun tuen päälle. 

Kyllä se raha tulee työnantajalta eikä verovaroista.

Mutta verottaja häviää, koska se on veroton palkanlisä. 

Vierailija
113/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin tossa on, että pitäisi sitten olla joku kenen kanssa mennä kulttuuri tai liikuntakin etuihin, joku kellä ois varaa tai oma e-passi, kun deitin lippua ei voi kustantaa henkilökohtaiseksi tarkoitetulla e-passi edulla. Kivaa yksin teatterissa?😴

Vierailija
114/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, uusi uutinen minulle mutta täällä ei olekaan Finnkinoa. Itse olen ostanut juurikin sarjalippuja lahjaksi eikä kukaan ole kysellyt yhtään mitään elokuvateatterissa.

Vierailija
115/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti jättänyt käyttämättä. Useimmiten havahdun loppuvuodesta, että taas niitä pitäisi johonkin tuhlata, ja ostan sarjalipun kylpylään tai leffateatteriin. Muut perheenjäsenet käyttää niitä lippuja, jos en itse kaikkia ehdi käyttää. Kotipaikkakunnan leffatarjonta on hyvin rajallista. Asun pienellä paikkakunnalla, eikä lähellä ole Finnkinoja tai mitään isoja museoita tai teattereita.

Vierailija
116/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, paitsi vain yhden leffan oon käynyt katsomassa, 7 lippua ois edelleen käyttämättä mutta niin surkeita leffoja ollut nähtävillä ettei ole viitsinyt vaivautua. Odysseyn olisin voinut mennä katsomaan kunnes kuulin että siinä on 3 minuutin epilepsia/migreeni-generointikohtaus etten aio ottaa sitä riskiä. 

Kuulupuheidenko takia sinä yleensäkin jätät asioita tekemättä tai menemättä?

Vierailija
117/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tosi huonot ts. vähäisetedut e-passissa.

Vierailija
118/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, uusi uutinen minulle mutta täällä ei olekaan Finnkinoa. Itse olen ostanut juurikin sarjalippuja lahjaksi eikä kukaan ole kysellyt yhtään mitään elokuvateatterissa.

Todella monet niitä antaa lahjaksi, koska ei itse ehdi käyttää. Ei minunkaan kotikaupungissa ole Finnkinoa. 

Vierailija
119/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääköhän ne käyttämättä jääneet rahat epassi firman hyödyksi?

ei jää

Mihin luulet niiden sitten päätyvän? Ei niitä työnantaja takaisin saa, kun on työntekijälle kertaalleen ladattu saldoksi.

Ei se noin toimi. Ne peritään työnantajalta, jotka käytetään. 

No ei ainakaan meillä. Työnantaja muistuttaa, että käyttäkää ihmeessä, koska muuten rahat menevät hukkaan. Saldohan ladataan valmiiksi eikä laskuteta jälkikäteen. Jos sinulla on parempaa tietoa, kerro ihmeessä, mutta taidat olla vähän ulapalla itse.

Miten käyttämätön raha käsitellään: Laskutus käytön mukaan: Epassi Plus -mallissa työnantajalle annettu saldo on kuin luottoraja. Jos työntekijä ei käytä etua, rahaa ei koskaan veloiteta työnantajalta. Työnantajalle ei synny hävikkiä. Ennakkomaksu ja hyvitys: Jos työnantaja on maksanut etukäteen könttäsumman, Epassi hyvittää käyttämättä jääneet saldot työnantajalle seuraavan laskutuskauden yhteydessä.

Vierailija
120/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän lounasedun käyttämättä aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän