Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E passi etuja jää käyttämättä kymmenien miljoonien eurojen edestä. Suomalaisilla on näköjään varaa jättää edut käyttämättä

Vierailija
07.08.2026 |

Ei edes muisteta että ilmaista rahaa on joku vaivainen 500 euroa tarjolla.

https://yle.fi/a/74-20065143

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä rahaa humpuukkiin

Hieronta on humpuukia? Terveydenhoito humpuukia? 

Vierailija
82/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etu kelpaisi jos voisin käyttää sen vuokraan, ruokakauppaan tai matkakuluihin, mutta ei kun on kusipää työnantaja. Käytän sen silti ettei se palaudu sille kusipäälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>>Jotenkin outo ajatus ettei muka mitään ostettavaa löydy, vaikka olisikin pelkkä liikuntaetu. Hyvinvointiedulla saa hieronnat, hammashoitolat ym ja kulttuuriedulla elokuvat, teatterit, festariliput, museot.. 

>Hammashoito on listaamistasi ainoa palvelu jota käytän, mihin meidän flex-edun voikin hyödyntää kokonaan.

Jos etu koskee vain kulttuuria ja liikuntaa, ei sillä mitään hampaita hoideta. 

edelliseen ”pelkkä liikuntaetu”. Mä liikun ihan ilmaiseksikin. Ei mun edun takia tarvi alkaa palveluita käyttään. 

Tankotanssimammat suunnitelleet kahvipöydässä keskenään etujen kohdennuksen. 

Tämäpä, kun aikoinaan harrastin lenkkeilyä. Ei tolla uusia lenkkareita siis saa kustantaa. En silloin jaksanut erikseen matkustaa millekään tunneille saatika muiden ihmisten seuraan vaan kaipasin rauhaa työn vastapainoksi.

Vierailija
84/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääköhän ne käyttämättä jääneet rahat epassi firman hyödyksi?

ei jää

Mihin luulet niiden sitten päätyvän? Ei niitä työnantaja takaisin saa, kun on työntekijälle kertaalleen ladattu saldoksi.

Ei se noin toimi. Ne peritään työnantajalta, jotka käytetään. 

No ei ainakaan meillä. Työnantaja muistuttaa, että käyttäkää ihmeessä, koska muuten rahat menevät hukkaan. Saldohan ladataan valmiiksi eikä laskuteta jälkikäteen. Jos sinulla on parempaa tietoa, kerro ihmeessä, mutta taidat olla vähän ulapalla itse.

Menee ne työntekijältä hukkaan, kun vuosi vaihtuu, mutta ei ne työnantajalta mene. 

Jotenkin outo ajatus ettei muka mitään ostettavaa löydy, vaikka olisikin pelkkä liikuntaetu. Hyvinvointiedulla saa hieronnat, hammashoitolat ym ja kulttuuriedulla elokuvat, teatterit, festariliput, museot.. 

Minulla näin, en käytä mitään noista palveluista muutenkaan joten ei oo passista hyötyä.

No se on oma menetyksesi tai sitten et koe menetyksenä. Itse käytän koko summan aina ja olen tyytyväinen. Onneksi saa hyvinvointiin ja kulttuuriin käyttää. 

Vierailija
85/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää itse maksaa 10 e, jotta saa käyttöön 10 e, joten aika tarkkaan mietin, mitä haluan puoleen hintaan.

Noh aika huono diili työnantajallasi. Minun ei tarvitse maksaa itse mitään kun maksan e-passilla.

Vierailija
86/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa työttömille ne e-passit, jos ei itseä kiinnosta. Työssäkäyvät etuoikeutetut porsaat!

Vierailija
87/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin finnkinon sarjalippuja epassilla. 2 sain käytettyä ennen umpeutumista. Loput täysin hukkaan.

Sama, paitsi vain yhden leffan oon käynyt katsomassa, 7 lippua ois edelleen käyttämättä mutta niin surkeita leffoja ollut nähtävillä ettei ole viitsinyt vaivautua. Odysseyn olisin voinut mennä katsomaan kunnes kuulin että siinä on 3 minuutin epilepsia/migreeni-generointikohtaus etten aio ottaa sitä riskiä. 

Vierailija
88/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän yleensä yksityiseen hammaslääkäriin, niin ei tarvitse julkiselle jonotella. Pysyy hampaat kunnossa.

Vierailija
89/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sen saisi rahana, jonka voi käyttää vaikka ruokakauppaan, niin toki käyttäisin. Mutta kun en harrasta ohjattua liikuntaa ja maksullista kulttuuria tai viihdettä, niin ei oikein ole ePassin eduille käyttöä.  Ei täällä syrjäkylillä oikein ole paikkojakaan missä käyttää.

No tämäpä, miten siis on ok, että työnanataja päättää että nyt saat vapaa-ajallasi alkaa harrastamaan kulttuuria ja maksullisia liikuntapalveluja? Mitä jos omistan vaikka mökin ja veneen joihin kuluu kaikki vapaa-aikani?

Vierailija
90/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se rankkaa kun saa ilmaisia etuja.

Vierailija
91/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo siitä että liikunta- ja kulttuurietujen kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Ei niitä kukaan halua tyhjään käyttää, mutta mielelläni ostaisin vaikka tuliterät juoksukengät epassilla. Hinta kun alkaa olla nykyään lähempänä 200 euroa, eivätkä kestä tällä käytöllä kuin kolme neljäsosa vuotta.

Vierailija
92/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niiden käyttö tehty liian hankalaksi?

Vierailija
93/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs jo eläkkeellä oleva kollega jätti epassin käyttämättä koska ei osannut eikä vaivautunut opettelemaan. 200 e liikuntasaldot vuosittain kankkulan kaivoon.

Tai toisin päin ajatellen hän säästi 200 e, koska ei ottanut epassia käyttöön.

Miten niin? Olisi voinut hankkia saldoilla vaikka sarjalipun uimahalliin, teatteriliput, kuntosalikortin jne

Ja maksanut itse puolet? Ymmärrätkö, että epassin saldo ei ole sama asia kuin käytettävä summa, vaan sinun pitää itse maksaa puolet. Jos ostat 30 e teatterilipun, maksat itse 15 e ja epassi 15 e, joten jos teatteri ei kiinnosta, niin tavallaan tuhlaat omaa rahaa turhuuteen. 

Ei tarvi maksaa itse mitään.

Vierailija
94/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalli on ainoa edes vähän kiinnostava liikuntapaikka ja uimarannekkeeseen käyn joulun jälkeen lataamassa koko e passin jos en ole muuhun onnistunut käyttämään. Rannekkeella on varmaan kahden vuoden edestä epassia, kun en juuri koskaan pääse uimaan huonojen aukioloaikojen takia. Tänä kesänä kävin kahdessa museossa ja maksoin e passilla. Omalla paikkakunnalla on tosi vähän paikkoja missä epassi käy ja matkustelen harvoin.

Kerran tilasin netissä jonkin valmennuksen Maikki Marjoniemeltä ja sen sai maksaa epassilla. Oli kyllä niin huono valmennus ettei tullut tehtyä loppuun.

Vierailija
95/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niiden käyttö tehty liian hankalaksi?

liian rajatut käyttökohteet

Vierailija
96/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly vastasi kysymyksiini:

Epassin ansaintalogiikka perustuu B2B-alustatalouteen ja transaktiopohjaiseen veloitukseen. Yhtiö toimii välikätenä työnantajien, työntekijöiden ja palveluntarjoajien (kuten lounasravintoloiden ja liikuntapaikkojen) välillä, ansaiten rahansa pääasiassa palvelumaksuilla ja verkkomaksujen provisioilla. [1, 2, 3, 4]

Epassin keskeiset tulonlähteet muodostuvat seuraavista elementeistä:

Palvelumaksut palveluntarjoajilta: Epassi veloittaa yrityksiä (kauppiaita), jotka vastaanottavat Epassi-maksuja. Maksuprovisio vaihtelee etutyypin mukaan (esimerkiksi lounasedussa noin 3,5 % ja muissa eduissa \(3{,}5\,\dots\,5\,\%\)). Lisäksi palveluntarjoajilta voidaan periä pieni kuukausittainen toimipistemaksu. [1, 2]

Työnantajien hallinnointimaksut: Työnantajat maksavat Epassille sopimus- tai kuukausimaksuja (tai kertaluonteisia latauskuluja) voidakseen tarjota ja hallinnoida henkilöstöetuja vaivattomasti digitaalisen järjestelmän kautta. [1, 2]

Käyttämättä jääneet edut: Työntekijöiden käyttämättä jääneet edut palautuvat työnantajalle tai jäävät osittain Epassin järjestelmään riippuen työnantajan ja Epassin välisestä sopimuksesta.

OmaRaha ja korkotuotot: Työntekijät voivat ladata palveluun omaa rahaa ("OmaRaha"), jolloin Epassi toimii mobiililompakkona. Epassi saa rahavirroista korkohyötyä ja mahdollisesti kumppanuusprovisioita. [1, 2]

Malli on täysin digitaalinen, mikä skaalautuu erittäin tehokkaasti. Toisin kuin vanhanaikaisten paperiseteleiden kohdalla, Epassi ei sido pääomaa painatukseen tai fyysiseen logistiikkaan, ja tilitykset palveluntarjoajille hoituvat automatisoidusti

Arvelet, että muut täällä eivät osaa käyttää älypäätä?

Vierailija
97/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs jo eläkkeellä oleva kollega jätti epassin käyttämättä koska ei osannut eikä vaivautunut opettelemaan. 200 e liikuntasaldot vuosittain kankkulan kaivoon.

Tai toisin päin ajatellen hän säästi 200 e, koska ei ottanut epassia käyttöön.

Miten niin? Olisi voinut hankkia saldoilla vaikka sarjalipun uimahalliin, teatteriliput, kuntosalikortin jne

Ja maksanut itse puolet? Ymmärrätkö, että epassin saldo ei ole sama asia kuin käytettävä summa, vaan sinun pitää itse maksaa puolet. Jos ostat 30 e teatterilipun, maksat itse 15 e ja epassi 15 e, joten jos teatteri ei kiinnosta, niin tavallaan tuhlaat omaa rahaa turhuuteen. 

Ei se noin mene. Juuri sain Korkeasaareen ostettua lipun käyttämällä vain ePassin saldoa. Senttiäkään en laittanut omaa rahaani siihen.

Riippuu sopimuksesta. Minulla on ollut sekä kokonaan että puoliksi maksettua saldoa. 

No ei ihme jos jää käyttämättä jos on sellainen sopimus että joutuu itse puolet maksamaan! Silloin on aivan turha etu työnantajalta. Itse käytän aina kaiken kun ei tarvi omaa rahaa maksaa.

Vierailija
98/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan kulttuuriedulla ostaa vaikka festariliput lahjaksi, jos ei itse käytä. Oikeastiko ihmiset eivät käy edes teatterissa? 

Vierailija
99/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etu kelpaisi jos voisin käyttää sen vuokraan, ruokakauppaan tai matkakuluihin, mutta ei kun on kusipää työnantaja. Käytän sen silti ettei se palaudu sille kusipäälle.

Minä maksoin sillä kaverin omistamalle heppatallille ratsastustunneista joita en edes aikonut käyttää. Juuri mainitsemastasi syystä.

Vierailija
100/172 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole rahaa. Se on vain mahdollisuus käyttää jotain palvelua tai etua tietyllä summalla. Jos tässä lähiseudulla ei ole mitään sellaista liikunta- tai kulttuuripalvelua, joka vähänkään kiinnostaisi, mihin minä sen käyttäisin? Meillä on hierontaetu, ja sen kyllä käytän viimeistä senttiä myöten ja laitan vielä omaa rahaa lisäksi.

Voi käyttää myös moniin netistä ostettaviin palveluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän