Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E passi etuja jää käyttämättä kymmenien miljoonien eurojen edestä. Suomalaisilla on näköjään varaa jättää edut käyttämättä

Vierailija
07.08.2026 |

Ei edes muisteta että ilmaista rahaa on joku vaivainen 500 euroa tarjolla.

https://yle.fi/a/74-20065143

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin finnkinon sarjalippuja epassilla. 2 sain käytettyä ennen umpeutumista. Loput täysin hukkaan.

Et sitten voinut antaa vaikka lahjaksi?

Ei niitä saa antaa lahjaksi.

Aijaa, uusi uutinen minulle mutta täällä ei olekaan Finnkinoa. Itse olen ostanut juurikin sarjalippuja lahjaksi eikä kukaan ole kysellyt yhtään mitään elokuvateatterissa.

Niihin lippuihin tulostetaan, että kulttuuriedulla maksettu ja sen henkilön (sinun) nimi ketä niitä saa käyttää. Sitten kassa tarkistaa henkilöllisyyden, kun menet. Että ei ihan laillisesti ole toimittu sielä teidän kylillä. Muualla kyllä mennään lakien mukaan.

Ei ole tulostettu mitään lappuja eikä nimiä tule sarjalippuihin. Edelleen, en asioi Finnkinossa, kun sellaista ei täällä ole.

Idari🤦‍ ei se teidän pikkukylän teatteri toimi silloin laillisesti.

Vierailija
142/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä rahaa humpuukkiin

Hieronta on humpuukia? Terveydenhoito humpuukia? 

Ei hieronta humpuukia ole, mutta se on tarkoitettu niille jotka eivät itse osaa tai jaksa huoltaa omaa kroppaansa liikkuvuuden ja lihasten osalta. Siis samalla tavalla kuin vaipat ei suinkaan ole humpuukia, mutta ei niitä lähtökohtaisesti terve aikuinen tarvitse kun osaa hoitaa asiat itse paremmin. Kyllä, huippu-urheilijat tarvitsevat hierojia samaan tapaan kuin astronautitkin tarvitsevat vaippoja, mutta he ovat poikkeuksia. Toki hierojat mieluusti pyörittävät vakiasiakkaita joka viikko penkissä, helpointa rahaahan heille on juuri kanta-asiakkaat jotka eivät ikinä tule kuntoon. Ja se on hyvä asia kansantaloudelle, mutta omalle itselle on parempi jos osaa huomata ja hoitaa lihasjumit heti kun ne uhkaavat tapahtua. Ja yhteiskunta tukee näitä vatkauspalveluita sen vuoksi että niiden toivotaan vähentävän sairaspoissaoloja ja tukevan työssäjaksamista. 

Lähtökohtaisesti, jos aikuinen ihminen tarvitsee vaippoja, hänellä on siihen jokin terveydellinen syy/tarve, joten älä ala heitä laiskoiksi nimittelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti jättänyt käyttämättä. Useimmiten havahdun loppuvuodesta, että taas niitä pitäisi johonkin tuhlata, ja ostan sarjalipun kylpylään tai leffateatteriin. Muut perheenjäsenet käyttää niitä lippuja, jos en itse kaikkia ehdi käyttää. Kotipaikkakunnan leffatarjonta on hyvin rajallista. Asun pienellä paikkakunnalla, eikä lähellä ole Finnkinoja tai mitään isoja museoita tai teattereita.

Ne liput ovat vain henkilökohtaiseen käyttöön.

Juu, tiedetään. Teen väärin. 

Vierailija
144/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Ylen jutusta luin, työntekijä maksaa puolet, eli ei olekaan ilmaista rahaa vaan -50 % alennus. Ap voisi opetella lukemaan kanssa.

Vierailija
145/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti jättänyt käyttämättä. Useimmiten havahdun loppuvuodesta, että taas niitä pitäisi johonkin tuhlata, ja ostan sarjalipun kylpylään tai leffateatteriin. Muut perheenjäsenet käyttää niitä lippuja, jos en itse kaikkia ehdi käyttää. Kotipaikkakunnan leffatarjonta on hyvin rajallista. Asun pienellä paikkakunnalla, eikä lähellä ole Finnkinoja tai mitään isoja museoita tai teattereita.

Jos oman perheen jäsenet käyttää ne liput, niin ei se niin väärältä tunnu. Palkkakin menee käytännössä perheelle. 

Vierailija
146/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää käyttämättä kun ei ole käyttöä. Jos ei halua kuntosalille tai Golfkentälle täyteen hintaan, niin tuskin sinne haluaa myöskään puoleen hintaan. Töiden jälkeen haluan olla kotona.

Vierailija
147/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oman perheen jäsenet käyttää ne liput, niin ei se niin väärältä tunnu. Palkkakin menee käytännössä perheelle. 

Niin, mutta käytännössä tuo ei ole muualla Suomessa mahdollista kuin siellä pikkukylällä. Muualla se menee niin, että saat pulittaa vain oman lippusi e-passi edulla.

Vierailija
148/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Ylen jutusta luin, työntekijä maksaa puolet, eli ei olekaan ilmaista rahaa vaan -50 % alennus. Ap voisi opetella lukemaan kanssa.

Riippuu työnantajasta. Meillä oli ennen tuo -50%. Nyt on ollut niin, ettei tarvitse käyttää omaa rahaa, mutta en silti saa niitä käytettyä. Ei siellä ole mitään, mikä minua kiinnostaa. Ne asiat, mihin käytän rahaa ja aikaa, ei kuulu e-passiin, kuten ruokakauppa, puutarhamyymälät, design ja kirpparit. 

Vierailija
149/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta käytännössä tuo ei ole muualla Suomessa mahdollista kuin siellä pikkukylällä. Muualla se menee niin, että saat pulittaa vain oman lippusi e-passi edulla.

Ei sekään väärältä tunnu, koska isossa kaupungissa on paljon kaikenlaista, mihin niitä voi käyttää. 

Enkä edes asu pikkukylällä, vaan keskusta-alueella keskisuuressa kaupungissa (n. 50 000 asukasta), mutta ei täälläkään ole oikein mitään muuta kulttuuria, mihin niitä käyttäisi. Yksi leffateatteri, kaupungin pieni museo ja yksi harrastajateatteri, joka ei ole e-passin piirissä. Liikuntaa voi harrastaa ilmaiseksi. 

Kampaajalle tai kosmetologille sitä ei saa käyttää, ne on minun hyvinvointipalveluja, joihin laitan rahaa. 

Vierailija
150/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin finnkinon sarjalippuja epassilla. 2 sain käytettyä ennen umpeutumista. Loput täysin hukkaan.

Aijaa, uusi uutinen minulle mutta täällä ei olekaan Finnkinoa. Itse olen ostanut juurikin sarjalippuja lahjaksi eikä kukaan ole kysellyt yhtään mitään elokuvateatterissa.

Todella monet niitä antaa lahjaksi, koska ei itse ehdi käyttää. Ei minunkaan kotikaupungissa ole Finnkinoa. 

No jos noin voisi tehdä niin silloinhan ne liput voisi vaikka myydä? Isommissa kaupungeissa ei ainakaan onnistu. Tietysti sitten ei valitettaisi jos ne voisi vaan myydä eteenpäin vaikka -50% hinnalla!

Myyminen tuntuisi todella väärältä. En lähtisi myymään. 

Vierailija
151/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään työpaikassani käynyt päivittäin lounasruokalassa. Eli jäävät käyttämättä. Kyse ei ole siitä, että söisin päivittäin kalliin ravintolalaounaan omakustanteisesti, ja viisveisaisin edusta. 

Kyse on siitä, että tuon rasiassa omat eväät, jotka syön työpaikan taukotilassa rauhassa. Nämä asiat eivät ole verrattavissa, ja verottajan etu ei muutenkaan ole ns. oikeata rahaa, joka valuisi tällä lailla toimiessani hukkaan.

Vierailija
152/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monet niitä antaa lahjaksi, koska ei itse ehdi käyttää. Ei minunkaan kotikaupungissa ole Finnkinoa. 

No jos noin voisi tehdä niin silloinhan ne liput voisi vaikka myydä? Isommissa kaupungeissa ei ainakaan onnistu. Tietysti sitten ei valitettaisi jos ne voisi vaan myydä eteenpäin vaikka -50% hinnalla!

Miksi luulet, että sillä on jotain väliä mikä tuntuu sinusta hyvältä ja mikä väärältä? Joku voi haluta vaikka heroiinia vaihtokauppana noihin etuihin. Tai maksaa vuokran?

Vierailija
153/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niiden käyttö tehty liian hankalaksi?

Ei se käyttö ole hankalaa. Ongelma on, että ne ei kelpaa sellaisissa paikoissa, missä käytän rahaa. Kulttuuripalveluja on muualla kuin aivan suurimmissa kaupungeissa hyvin rajallisesti. Lähinnä se leffateatteri. Eikä e-passi käy sellaisissa hyvinvointipalveluissa, mitä pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa asuvat ihmiset tarvitsevat ja haluavat käyttää. Kun meillä Suomessa on luonto, lenkkimaastot ja järvet, niin lähinnä niihin tarvitsee lenkkikenkiä, hyviä ulkoiluvaatteita ja jotain pieniä välineitä, kuten kävelysauvat, luistimet, sukset, pyörä. Niitäpä ei e-passilla voi hankkia, vaan pitäisi mennä jonnekin maksulliselle kuntosalille, pyh. 

Vierailija
154/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaikki edut pitäisi poistaa ja tilalle palkankorotus. En minä halua mitään e-passi etuja vaan haluan sellaista palkkaa että voin käyttää niitä palveluita mitä haluan käyttää.

Vierailija
155/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että sillä on jotain väliä mikä tuntuu sinusta hyvältä ja mikä väärältä? Joku voi haluta vaikka heroiinia vaihtokauppana noihin etuihin. Tai maksaa vuokran?

Yleensä sillä on väliä, minkä ihmiset kokevat oikeana tai vääränä. Lainsäädäntö perustuu myös yleiseen oikeustajuun. Käsittääkseni heroiini on Suomessa yksiselitteisesti laitonta. 

Vierailija
156/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niiden käyttö tehty liian hankalaksi?

Ei se käyttö ole hankalaa. Ongelma on, että ne ei kelpaa sellaisissa paikoissa, missä käytän rahaa. Kulttuuripalveluja on muualla kuin aivan suurimmissa kaupungeissa hyvin rajallisesti. Lähinnä se leffateatteri. Eikä e-passi käy sellaisissa hyvinvointipalveluissa, mitä pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa asuvat ihmiset tarvitsevat ja haluavat käyttää. Kun meillä Suomessa on luonto, lenkkimaastot ja järvet, niin lähinnä niihin tarvitsee lenkkikenkiä, hyviä ulkoiluvaatteita ja jotain pieniä välineitä, kuten kävelysauvat, luistimet, sukset, pyörä. Niitäpä ei e-passilla voi hankkia, vaan pitäisi mennä jonnekin maksulliselle kuntosalille, pyh. 

Niin ja vaikka olisi valmis sitten raahautumaan johonkin kulttuuripalveluun niin ei sinne sitten saa mukaan ketään kun ei muitakaan jaksais kiinnostaa, vielä kun joutuisivat maksaa siitä.

Vierailija
157/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jäänyt käyttämättä E-passi-edut. Syynä se, että meillä sen saa vain kulttuuri- ja liikuntajuttuihin, enkä käy missään maksullisissa liikuntajutuissa ja liiton etuihin kuuluu se, että pääsee ilmaiseksi museoihin. Konsertit ei kiinnosta ja täällä tuppukylässä nyt ei hirveästi ole mitään kulttuuririentoja. Näin introverttinä vaikea keksiä mitään mielekästä käyttöä E-passille. Jos meillä kuuluisi siihen jotain oikeasti järkevää, kuten lounas- tai hammaslääkärietu, niin niille kyllä olisi käyttöä.

Vierailija
158/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sillä on väliä, minkä ihmiset kokevat oikeana tai vääränä. Lainsäädäntö perustuu myös yleiseen oikeustajuun. Käsittääkseni heroiini on Suomessa yksiselitteisesti laitonta. 

Olettepa myös naiiveja siellä päin😂 elämä kuitenkin on mitä on.

Vierailija
159/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole missään työpaikassani käynyt päivittäin lounasruokalassa. Eli jäävät käyttämättä. Kyse ei ole siitä, että söisin päivittäin kalliin ravintolalaounaan omakustanteisesti, ja viisveisaisin edusta. 

Kyse on siitä, että tuon rasiassa omat eväät, jotka syön työpaikan taukotilassa rauhassa. Nämä asiat eivät ole verrattavissa, ja verottajan etu ei muutenkaan ole ns. oikeata rahaa, joka valuisi tällä lailla toimiessani hukkaan.

Minä voisin joskus käydä ravintolassa, mutta meillä on vain kulttuuri ja hyvinvointi, eikä sitä ruokailuetua. 

Vierailija
160/188 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä rahaa humpuukkiin

Hieronta on humpuukia? Terveydenhoito humpuukia? 

Ei hieronta humpuukia ole, mutta se on tarkoitettu niille jotka eivät itse osaa tai jaksa huoltaa omaa kroppaansa liikkuvuuden ja lihasten osalta. Siis samalla tavalla kuin vaipat ei suinkaan ole humpuukia, mutta ei niitä lähtökohtaisesti terve aikuinen tarvitse kun osaa hoitaa asiat itse paremmin. Kyllä, huippu-urheilijat tarvitsevat hierojia samaan tapaan kuin astronautitkin tarvitsevat vaippoja, mutta he ovat poikkeuksia. Toki hierojat mieluusti pyörittävät vakiasiakkaita joka viikko penkissä, helpointa rahaahan heille on juuri kanta-asiakkaat jotka eivät ikinä tule kuntoon. Ja se on hyvä asia kansantaloudelle, mutta omalle itselle on parempi jos osaa huomata ja hoitaa lihasjumit heti kun ne uhkaavat tapahtua. Ja yhteiskunta tukee näitä vatkauspalveluita sen vuoksi että niiden toivotaan vähentävän sairaspoissaoloja ja tukevan työssäjaksamista. 

Lähtökohtaisesti, jos aikuinen ihminen tarvitsee vaippoja, hänellä on siihen jokin terveydellinen syy/tarve, joten älä ala heitä laiskoiksi nimittelemään.

No laiskaksi nimittely tapahtui nyt kyllä sun korvien välissä.  🤷🏻‍ Vähän valoja päälle projektion kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä