Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana

Vierailija
04.08.2026 |

Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat

Kommentit (787)

Vierailija
461/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakit on yhteiskunnan syöpä

Sinä olet se sen aiheuttaja ankeuttaja.

Ei koirat ole syöpä. Niiden omistajat ovat yhteiskunnan syöpä.

Vierailija
462/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ovat kivoja, mutta niiden omistajissa on monta tyhmää ja vähemmän kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mullakin koira eikä ole ikinä käynyt mielessä raahata sitä kauppaan tai ravintolaan.

Mun koira sekä lapsi tulee aina mukanani, minne ikinä meen.

Onneksi muualla maailmassa ihmiset suhtautuu eläimiin ja lapsiin rennost  ja täydellä rakkaudella.

Ja kyllä juuri se minun ärsyttävä piltti tuo iloa muille kanssaihmisille.

Muualla maailmassa? Vaikkette ole päässeet Ruotsin ja Viron laivoja pitemmälle! :D :D :D Huutikset!

:D paras argumentti vai? On sitä ihan vähän ruotsia pidemmälle menty. Mutta järjestäen ihmiset suhtautuvat lapsiin niin kuin ihmisiin eikä pikkupiruihin ja koira saa rapsutukset ja vesikulhon ravintolassa kuin ravintolassa.

Vierailija
464/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ilmiö kuitenkin on se, että opas- tai avustajakoirille kukaan ei ole (lue: kehtaa olla) allerginen. 

Höhhöö kun luulit hyvän keksineesi. Ihan samalla tavalla allergisia niillekin ollaan. Se on vaan laki joka sallii sellaiset koirat ja allergiset väistää jos ei kestä. 

Vierailija
465/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimpaan osaan kaupoista ei edes pääse koiran kanssa. Mikseivät allergiset voi käyttää näitä kauppoja ja olla valittamatta niistä muutamasta kaupasta mihin koiranomistajat voivat mennä lemmikkinsä kanssa? Eihän koko yhteiskuinta voi pyöriä yksittäisten ihmisten sairauksien ympärillä. Muillakin täytyy olla oikeus omannäköiseen elämään.

Sitten tasa-arvoa peliin, haluan mennä lemmikkisikani kanssa kauppaan ja kahvilaan.

Vierailija
466/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiset joutuu monenkin asian vuoksi ottamaan lääkkeet tuplana ja triplana. Kaikkea ei voi saneerata pois. Miksi koira tekisi poikkeuksen. 

Vierailija
467/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimpaan osaan kaupoista ei edes pääse koiran kanssa. Mikseivät allergiset voi käyttää näitä kauppoja ja olla valittamatta niistä muutamasta kaupasta mihin koiranomistajat voivat mennä lemmikkinsä kanssa? Eihän koko yhteiskuinta voi pyöriä yksittäisten ihmisten sairauksien ympärillä. Muillakin täytyy olla oikeus omannäköiseen elämään.

Sitten tasa-arvoa peliin, haluan mennä lemmikkisikani kanssa kauppaan ja kahvilaan.

Jos se oppii käyttäytymään hallitusti kuin koira, miksikä ei.  Kaikki lajit ei opi eikä halua. 

Vierailija
468/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Minullakin on koira-allergia. Allergiareaktioon riittää että kaupassa on koiranomistajia ilman koiria. Heidän vaatteensa, missä on koirapölyä riittää laukaisemaan kohtauksen. Syön jatkuvasti allergialääkkeitä että voin asioida ihan normi paikoissa ja astmapiippu on aina mukana. Kerran unohtui ja meinasi henki lähteä. Onneksi kauppaan sattui toinen allerginen, jolta sain ensiapua.

Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa. 

Miten koiran/kissanomistajat voisivat ottaa allergiset huomioon asioidessaan kaupassa ILMAN lemmikkiään? Käymällä joka kerta suihkussa ja laittamalla puhtaat vaatteet päällensä?

Vaikka näin. Ainakin puhtaat vaatteet. 

Mutta Suomessa on liikaa koiria. Ja huonosti käyttäytyviä. 

Eli tässäkään viestissä ei ole ongelmana se allergia, vaan se, että koirista ei tykätä. Ja niinhän se tosiaan taitaa yleensä olla, on vaan sosiaalisestu hyväksytympää ja varnasti tehokkaampaakin koittaa kieltää koiria allergian (tai koirapelon) takia kuin ihan vaan siksi, ettei tykkää niistä.

On täysin ok, että ei tykkää saati halua vieraan koiran tulevan iholle, hyppivän päälle, hyökkäilevän kohti. Ei tällaista ole mitään velvollisuutta sietää - ei ihmiseltä eikä koiralta.

Valtaosa koiristahan ei tätä tee. Koirista ei tarvitse tykätä, eikä niiden kanssa tarvitse haluta vuorovaikuttaa. Se on mulle ihan ok, vaikka koiran omistankin (ja se on tietysti mielestäni maailman ihanin ja suloisin karvapallero). Kun mä kuljen koirani kanssa ihmisten joukossa, se on aina ihan oman turvallisuutensakin takia lyhyessä hihnassa, eli jos mut kiertää puolentoista metrin päästä, on täysin varmaa, että koirani, vaikka se poikkeuksellisesti innostuisikin ottamaan kontaktia, ei pääse kosketusetäisyydelle. Jos mennään ahtaasta paikasta, hihna on vielä lyhyempi ja jos suinkin mahdollista, odotan tyhjempää väliä, ettei kukaan joudu tahtomattaan liian lähelle koiraa. Sillä yhdellä ainoalla kauppareissulla, millä se on ollut mukana, sinun olisi täytynyt tunkea kätesi tai joku muu ruumiinosasi minun ostoskärryyni (siis siihen koirakärryksi merkattuun), jotta kontakti olisi syntynyt. Olen myös varotoimena opettanut koiran matkustamaan ihan tavallisessa puuvillakassissa kannettuna, jotta ollaan vähemmän häiriöksi ja mun oma liikkuminen on helpompaa, jos tulee vaikeasti koiran kanssa navigoitavia tilanteita. Se siis on tuollainen karvan alle kymmenkiloinen seurasesse. Tämä on myös se syy, miksi en (koulutuksen lisäksi) vie koiraa ostoksille jos se ei ole oikeasti tarpeellista. Minä huolehdin, että koirani ei pääse ottamaan kontaktia muihin, ei jää muiden jalkoihin, eikä tee tuhojaan. Siksi koira kaupoilla mukana on aivan erityisen hankala seuralainen.

Mutta takaisin siihen koirista tykkäämiseen. Tajuat varmaan itsekin, ettei "mut mä en tykkää" ole kovin rationaalinen syy kieltää mitään. Jos olet kauppias ja et tykkää, sinulla on toki oikeus valita asiakkaasi, kunhan et tee niin syrjivin perustein. Ja mitä olen täällä koiraihmisten viestejä lueskellut, niin ne, joita se haittaa, ovat ihan pieni vähemmistö. Koiraihmisille, minullekin, on ihan ok, etteivät kaikki liikkeet palvele meitä sesseinemme. Me voimme käydä niissä liikkeissä, joihin koirat ovat tervetulleita. Se, mikä hämmentää, on, että koirista pitämättömät ihmiset eivät voi joko kiertää niitä koiris vähän kauempaa tai valita sellaisia liikkeitä, joihin koirat eivät ole tervetulleita. Koiravihan piilottaminen allergian taakse on haitallista niille allergisillekin (joille myös on tarjolla koirattomia kauppoja ja näyttää siltä, että se on keskivertoallergiselle ihan ok).

Vierailija
469/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kennelyskä ja loiset leviävät. 

Vierailija
470/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkona ja allergikkona olen jo kauan sitten hyväksynyt, että maailma ei pyöri minun ympärilläni. Lääkkeitä vetelen niin paljon kuin tarvitsee ilman huolen häivää, sillä veronmaksajat makselevat niistä suuren osan ja itselleni jää maksettavaksi vain murusia. En myöskään enää jaksa kimpaantua edes sairaana töihin koska ei ole varaa olla pois töistä -tapauksista, koska heillä on kuitenkin veronmaksajina varaa maksaa niitä kuluja, joita syntyy siitä, kun makoilen heidän pikkuflunssan saatuani sairaalassa.

Vierailija
471/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiralliset voisivat käyttää tosiaan kotiinkuljetusta, niin piskiä ei tarvitse viedä kauppaan, jos se ei osaa olla yksin kotona.

Mikä on vaikeinta tajuta ? Jos menet esimerkiksi kesällä matkalle tai vaikka mökille, käydään matkalla kaupassa ja koiraa ei voi jättää autoon, kun saa lämpöhalvauksen. Ei pärjää kotona viikkoa 

Vierailija
472/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisena mulla on aina mukana antihistamiinit ja adrenaliinipiikki

Vierailija
473/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset altistuisi/altistettaisiin asioille enemmän lapsina, allergioita olisi paljon vähemmän. Elämme liian "puhtaassa" maailmassa.

Vierailija
474/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun naapurissa (50m) päässä on kauppa jonne saa koirat mennä ja 15km päässä on lähin kauppa jonne koirat eivät saa mennä. Pitäisikö minun kävellä sinne 15km olevaan kauppaan vai pitäisikö sinun jättää koira kotiin?

Vierailija
475/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset altistuisi/altistettaisiin asioille enemmän lapsina, allergioita olisi paljon vähemmän. Elämme liian "puhtaassa" maailmassa.

Tämähän ei pidä oikeasti paikkaansa. Meillä oli kissa, kun synnyin mutta kissa allergia iski vasta, kun olin 5 vuotias.

Vierailija
476/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiralliset voisivat käyttää tosiaan kotiinkuljetusta, niin piskiä ei tarvitse viedä kauppaan, jos se ei osaa olla yksin kotona.

Mikä on vaikeinta tajuta ? Jos menet esimerkiksi kesällä matkalle tai vaikka mökille, käydään matkalla kaupassa ja koiraa ei voi jättää autoon, kun saa lämpöhalvauksen. Ei pärjää kotona viikkoa 

Koira voi käydä sillä aikaa puolisosi kanssa kävelemässä. Ethän sinä yksin ole liikkeellä. 😁

Vierailija
477/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun naapurissa (50m) päässä on kauppa jonne saa koirat mennä ja 15km päässä on lähin kauppa jonne koirat eivät saa mennä. Pitäisikö minun kävellä sinne 15km olevaan kauppaan vai pitäisikö sinun jättää koira kotiin?

Kerrot sille kauppiaalle tämän, niin hän hyvänä asiakaspalvelijana ei enää päästä niitä koiria kauppaan. Ihmiset ovat kuitenkin parempia asiakkaita kuin koirat.

Vierailija
478/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon aina rakastan koiria, mutta oon alkanut nyt viime vuosina miettiä, että niitä ei oikeasti pitäisi olla edes olemassa. Ihmisen jalostama olio, joka ei selviäisi luonnossa, kuin nelijalkainen lapsi. Useimmat koirat kärsivät väärissä käsissä koko elämänsä ja elämä on muutenkin hyvin outoa. 

Miksei koirien anneta vain kuolla sukupuuttoon ja kielletä niiden lisääntyminen? 

Totta. Oikea eläinrakas ei halua vangita eläintä vaan katselee eläimiä mielummin vapaana luonnossa omaa lajityypillistä elämäänsä elämässä.

Vierailija
479/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteellisenä ilmiönä ymmärrän hyvin allergiset reaktiot, mutta sitä en ymmärrä, miten muualla maailmassa koirat ovat tervetulleita kaikkialle minne ihmisetkin, kuten kauppakeskuksiin. Miten ihmiset jossakin Saksassa selviää tästä hengissä?

Vierailija
480/787 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira voi käydä sillä aikaa puolisosi kanssa kävelemässä. Ethän sinä yksin ole liikkeellä. 😁

Meillä tehdään ostokset yhdessä. Eikä sillä koiralla ole siellä mustalla asvaltilla juuri yhtään viileämpää kävellä. Vain koirattomat ehdottaa jotakin näin piip…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme