Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana

Vierailija
04.08.2026 |

Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat

Kommentit (784)

Vierailija
501/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis ihan satavarmasti olisi jonkun kultamussukka koputtelemassa koiran lokeron ovea, kun se on niin söpö siellä. Johonkin vartioituun lokeroon voisin koirani jättää, varsinkin, jos sitä saisi pennun kanssa köydä vapaasti harjoittelemassa (siis jättää pentu ja noutaa hetken päästä, tuoda kohta takaisin jne.).

Vierailija
502/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira- ja kissa-allergia on todellisuutta monelle ihmiselle. On todella ikävää, kun asiaa vähätellään. Yle teki hyvän työn, kun julkaisi jutun, ja kiitos jutun äidille ja tyttärelle, kun toivat ongelman julki. Pekka Poudan puoliso oli nostanut äläkän, kun Poudan koirat oli poistettu tv-lähetyksistä koira-allergikon takia. Eli asetti koirat tärkeämmäksi kuin kyseisen työntekijän terveyden. Olisi suotavaa, että ihmiset ajattelisivat välillä muitakin kuin itseään. Moni julkisella paikalla neulontaan innostunut, ei yhtään ajattele, että joukossa voi olla villa-allergikko, joka kärsii ilmassa leijuvasta villapölystä. Se pöly nimittäin voi salvata hengityksen. Sama vaiva riesana myös kissa- ja koira-allergikkojen kohdalla. 

Ymmärrän hyvin Pekka Poudan mielipahan. Koira oli tottunut töihin mukaan tulemaan, ja sitten yhtäkkiä pitäisi jättää kotiin. Ei kaikki koirat sopeudu sellaiseen, vanhempi koirakin jo kyseessä. Olisi pitänyt järjestää koiralle toinen tila tai allergiselle toinen työtila, jotta eivät olisi olleet tekemisissä. Järjestelykysymys. Tässä oli kyse siitä, ettei työnantaja halunnut järjestää asiaa. Se oli tietenkin loukkaavaa Poudalle, varsinkin kun hän on pitkäaikainen työntekijä.

Ihan kuin koiralla olisi ensisijainen oikeus olla ihmisten työpaikalla. Käsittämätön näkemys. Ehkä ei kannata totuttaa koiria tuollaisiin ympäristöihin, ettei sitten tule sopeutumisvaikeuksia, jos tilanne joskus muuttuukin.

On siinä se etu, ettei omistajalla ole niin kiire töistä kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira-allergia on psyykkinen sairaus. Sen huomaa ihan jo tätä ketjua lukiessaan. Ainoa sairaus, joka alkaa oireilla koiran näkemisestä. Jos koiraa ei ole näkyvissä, kaikki menee ihan hyvin. 

Kyllä allergia on ihan todellinen ilmiö, mutta niin voimakas allergia taitaa olla harvinaista, että hyvin vähäinen tai lyhytaikainen altistuminen aiheuttaisi ongelmia. Tällaisissa tapauksissa kieltämättä herää epäily, että onko osalla mukana jotain psykologista komponenttiakin.

Olen itse puolestani kissoille allerginen. Mutta satunnaisesti voin olla useammankin tunnin kissataloudesssa ja silittää kissaa ilman mainittavampia ongelmia. Jos taas asun kissataloudessa joka päivä, riittää kuitenkin silloin muutaman kymmenen minuutin altistuminen aiheuttamaan melko voimakkaat oireet.

Mä oireilen kissoille enemmän, kuin koirille. Alkaa ensin nenä vuotamaan ja silmät kutisemaan. Pahimmillaan käy sitten hengitykseen kun on astma. Antihistamiinin avuin vierailin isäni koirataloudessa. Ei niitäkään lääkkeitä viitsi jatkuvasti nappailla. Lääkkeet väsyttävät ja allergia oireet laskee vastustuskykyä. Koirista kaupoissa en ole vielä huomannut oireita, mutta eihän se hyvä ole jos niitä on vaikka useita pyörimässä siellä päivän aikana.

Vierailija
504/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elukat eivät kuulu ruokakauppoihin.  Piste.   Tämän fiksut elukoitten omistat tietää.  Itselläkin on koira enkä tietenkään vie ruokakauppaan.  

Vierailija
505/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Niin sinä pussaat vähän mamia suulle, noin tulee pusuja”

Voi oksennus. Koirat syövät paskaa, nuolevat pallejaan ja kusta, sitten annetaan koiran lipoa ihmisen naamaa kun se on olevinaan ”pussailua”. 

Tuttavan koiran mielestä ihaninta oli nuolla isännän hikiset ja silsaiset jalat. Sen jälkeen koira olisi mielellään nuollut vieraiden naamat.

Ja kuinkakohan moni ihminen ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen? Kyllä siellä Prismassakin varmaan moni on raaviskellut persettään tai kaivellut nenää ennen ostoksille tuloa.

Hyi mikä selitys. Elukat vaan ei kuulu ruokakauppaan.   Aamen. 

Vierailija
506/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiralliset voisivat käyttää tosiaan kotiinkuljetusta, niin piskiä ei tarvitse viedä kauppaan, jos se ei osaa olla yksin kotona.

Mikä on vaikeinta tajuta ? Jos menet esimerkiksi kesällä matkalle tai vaikka mökille, käydään matkalla kaupassa ja koiraa ei voi jättää autoon, kun saa lämpöhalvauksen. Ei pärjää kotona viikkoa 

Mitä teette, jos juuri siihen kauppaan ei voikaan ottaa koiraa? Anna kun arvaan, otatte kuitenkin, koska onhan kyseessä perheenjäsen, joka ei pysty odottamaan. Vähän koirakiellosta, vai mitä.

Kyllähän ne Rasistinen odottaa 8-9 tuntia kotona kun omistaja töissä.  Miksi se on suotavaa????

Vierailija
507/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mten toi lapsi pärjää koulussa , kaverilla voi olla lemmkki kotona, lapsi joutuu istumaan useamman tunnin vieressä

Vierailija
508/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Minullakin on koira-allergia. Allergiareaktioon riittää että kaupassa on koiranomistajia ilman koiria. Heidän vaatteensa, missä on koirapölyä riittää laukaisemaan kohtauksen. Syön jatkuvasti allergialääkkeitä että voin asioida ihan normi paikoissa ja astmapiippu on aina mukana. Kerran unohtui ja meinasi henki lähteä. Onneksi kauppaan sattui toinen allerginen, jolta sain ensiapua.

Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa. 

Miten koiran/kissanomistajat voisivat ottaa allergiset huomioon asioidessaan kaupassa ILMAN lemmikkiään? Käymällä joka kerta suihkussa ja laittamalla puhtaat vaatteet päällensä?

Vaikka näin. Ainakin puhtaat vaatteet. 

Mutta Suomessa on liikaa koiria. Ja huonosti käyttäytyviä. 

Eli tässäkään viestissä ei ole ongelmana se allergia, vaan se, että koirista ei tykätä. Ja niinhän se tosiaan taitaa yleensä olla, on vaan sosiaalisestu hyväksytympää ja varnasti tehokkaampaakin koittaa kieltää koiria allergian (tai koirapelon) takia kuin ihan vaan siksi, ettei tykkää niistä.

On täysin ok, että ei tykkää saati halua vieraan koiran tulevan iholle, hyppivän päälle, hyökkäilevän kohti. Ei tällaista ole mitään velvollisuutta sietää - ei ihmiseltä eikä koiralta.

Valtaosa koiristahan ei tätä tee. Koirista ei tarvitse tykätä, eikä niiden kanssa tarvitse haluta vuorovaikuttaa. Se on mulle ihan ok, vaikka koiran omistankin (ja se on tietysti mielestäni maailman ihanin ja suloisin karvapallero). Kun mä kuljen koirani kanssa ihmisten joukossa, se on aina ihan oman turvallisuutensakin takia lyhyessä hihnassa, eli jos mut kiertää puolentoista metrin päästä, on täysin varmaa, että koirani, vaikka se poikkeuksellisesti innostuisikin ottamaan kontaktia, ei pääse kosketusetäisyydelle. Jos mennään ahtaasta paikasta, hihna on vielä lyhyempi ja jos suinkin mahdollista, odotan tyhjempää väliä, ettei kukaan joudu tahtomattaan liian lähelle koiraa. Sillä yhdellä ainoalla kauppareissulla, millä se on ollut mukana, sinun olisi täytynyt tunkea kätesi tai joku muu ruumiinosasi minun ostoskärryyni (siis siihen koirakärryksi merkattuun), jotta kontakti olisi syntynyt. Olen myös varotoimena opettanut koiran matkustamaan ihan tavallisessa puuvillakassissa kannettuna, jotta ollaan vähemmän häiriöksi ja mun oma liikkuminen on helpompaa, jos tulee vaikeasti koiran kanssa navigoitavia tilanteita. Se siis on tuollainen karvan alle kymmenkiloinen seurasesse. Tämä on myös se syy, miksi en (koulutuksen lisäksi) vie koiraa ostoksille jos se ei ole oikeasti tarpeellista. Minä huolehdin, että koirani ei pääse ottamaan kontaktia muihin, ei jää muiden jalkoihin, eikä tee tuhojaan. Siksi koira kaupoilla mukana on aivan erityisen hankala seuralainen.

Mutta takaisin siihen koirista tykkäämiseen. Tajuat varmaan itsekin, ettei "mut mä en tykkää" ole kovin rationaalinen syy kieltää mitään. Jos olet kauppias ja et tykkää, sinulla on toki oikeus valita asiakkaasi, kunhan et tee niin syrjivin perustein. Ja mitä olen täällä koiraihmisten viestejä lueskellut, niin ne, joita se haittaa, ovat ihan pieni vähemmistö. Koiraihmisille, minullekin, on ihan ok, etteivät kaikki liikkeet palvele meitä sesseinemme. Me voimme käydä niissä liikkeissä, joihin koirat ovat tervetulleita. Se, mikä hämmentää, on, että koirista pitämättömät ihmiset eivät voi joko kiertää niitä koiris vähän kauempaa tai valita sellaisia liikkeitä, joihin koirat eivät ole tervetulleita. Koiravihan piilottaminen allergian taakse on haitallista niille allergisillekin (joille myös on tarjolla koirattomia kauppoja ja näyttää siltä, että se on keskivertoallergiselle ihan ok).

Ymmärrän, että kritiikki tuntuu kohtuuttomalta, koska vaikutat sellaiselta koiranomistajalta, jonka kanssa ei tule ongelmia - eikä sen myötä koirasi kanssa. Valitettavasti kaikki eivät toimi yhtä fiksusti kuin sinä! Olen lukuisia kertoja nähnyt ja kokenut tilanteen, jossa ihminen yrittää väistää vierasta koiraa, mutta koiranomistaja päästää koiran lähestymään, ja todella usein myös tilanteita, joissa koiranomistaja päästää koiransa hyvin lähelle vieraita ihmisiä, jopa haistelemaan tai hyppimään (!) ja tilanteessa, jossa kohde selvästi on sen näköinen, että hänellä on epämukava olo tai hän pelkää, koiranomistaja ei tee elettäkään ottaakseen koiraa pois, vaan kuittaa tilanteen jollain "se on niin seurallinen", "se haluaa aina tervehtiä kaikkia", "se on ihan kiltti". Näin myös pelkäävien ja kauhusta huutavien lasten kohdalla. Sellainen on pelkkää vallankäyttöä ja häirintään vertautuvaa kiusaamista. Mutta kaikki koiranomistajat eivät tosiaan ole tällaisia, ja pitää muistaa, että koiranomistajien asenteisiin kohdistuva kritiikki ei silloin kohdistu heihin. Esim. sinä vaikutat toimivan fiksusti ja muut huomioiden, ja sen myötä varmasti koirasikin on oppinut käyttäytymään niin, etei siitä ole häiriötä.

Tosin jalkakäytävällä 1,5 m on aika pitkä matka väistää - ehkä näissä tilanteissa olisi hyvä, jos kumpikin osapuoli väistäisi, eli koiraa taluttava yhtä lailla. Jotenkin tuntuu oudolta sekin, että koirat saisivat aina kulkea missä tahansa miten vaan, ja muiden täytyy sitten mennä kiertotietä, jotta koiralla on esteetön kulku. Ja on kohtuuton vaatimus, että osa ihmisistä ei voisi käydä joissain kaupoissa koirien läsnäolon takia. Eri kaupoissa on kuitenkin eri tuotteet ja eri hinnat, ja voihan olla, että koiratonta kauppaa ei edes ole kohtuullisen matkan päässä. Kyllä lähtökohta pitäisi olla se, että ihmisille suunnatun ruokakaupan kohdalla koira väistää, ihmiset ei.

Luitko viestistäni, että ahtaammissa paikoissa koira on vielä lyhyemmällä hihnalla? Ja tosi ahtaissa paikoissa väistän ja odotan. Se 1,5 m on sellainen etäisyys, jolla ei varmasti käy vahinkoa (minulla samaan aikaan huomio kiinnittyy johonkin muuhun, ja koira epätyypillisestu vetäisee kohti vierasta ihmistä, jolloin käteni ojentuu mukana ja koira saa tavallista enemmän liikkumatilaa).

Niin kuin sanoin, on ihan ok olla tykkäämättä koirista eikä niitä tarvi haluta kontaktiin. Ei musta tai mun koirasta tarvi tykätä.

Väitän kuitenkin, että valtaosa koiranomistajista on fiksuja, ja vain löperömmät jää mieleen. Siksi olisi hedelmällisempää puhua vaikkapa koirien ja koiranomistajien käytöksestä siellä kaupassa kuin siitä, että kaikki allergiset kuolevat, jos yksikin koira joskus käy kaupassa. Mä kyllä ihan koiraihmisenä toivoisin, että ravitsemusliikkeiden ja kauppojen henkilökunta ottaisi asiakseen pyytää huonosti käyttäytyvien koirien kanssa asioivia ottamaan koiran haltuunsa tai poistumaan.

Mä taas väitän, että valtaosa koiranomistajista on niitä huonoja. Erityisen typeriksi on osoittautuneet rescuekoiran ottaneet. 

Eipä sillä. Harvat fiksut koiranomistajat kärsivät huonojen omistajien toilauksista.

Vierailija
509/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös allergioita, eläimet, siitepölyt, huonepölyt, sahanpurut (hevoset ei),  joudun ottamaan ympärivuoden tabletit sekä sumutteet, olen myös hajusteallerginen, sekin on tutkittu, kevyet kukkaistuoksut kestän, koivu aikaan lisänä silmätipat. Siivoan 2krt viikossa kunnolla, eli vaihdan lakanat ym, pyyhin seinätkin, joka aamu pyyhin lattiat sekä pölyt. Siitepöly aikana kastelen hiukset ja pesen kasvot ulkoa sisälle tullessa sekä hiukset iltaisin.   Bussista olen joutunut monesti lähtemään kun joku on uinut hajuvedessä tai axessa, lisäksi mm intialaisten suitsukkeet ym vaatteissa saavat kurkun tukkoon ja kielen turpoamaan.  Että, ei se koira kauppakärryssä paha ole, harvemmin niitä kaupoissa näkyy, lähinnä talvella, monen kaupan edessä on koiralle lukittu koppi..   Ja kärryt on pikku koirille jotka usein on hilseettömiä eli alukarvattomia..  Niistä ei mullekaan oiretta tule, toki ihminen voi olla allerhinen syljelle, karvalle tai hilseelle. Ite olen hilseelle ja karvoille, siksi mulla onkin ollut villakoiria, itse trimmaan ja kasvoja huuhtelen välillä, ei saa olla rasvaa ettei leikatut karvat tartu kasvoihin. 

Vierailija
510/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun koiria otetaan nykyään mukaan kahviloihin, kirpparille, ruokakauppaan jne!!!!

Vierailija
511/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mten toi lapsi pärjää koulussa , kaverilla voi olla lemmkki kotona, lapsi joutuu istumaan useamman tunnin vieressä

Mun työkaveri ei voinut istua mun vieressä, vaan siirrettiin istumaan kauemmas. Mulla oli tuolloin kissa. Sen verran pahat reaktiot sai, vaikka tarrarullailin vaatteita ahkerasti. 

Vierailija
512/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun koiria otetaan nykyään mukaan kahviloihin, kirpparille, ruokakauppaan jne!!!!

Eikä yksikään koiranomistaja ole valmis korvaamaan koiran tuhoja, vaan katoaa nopsaan muualle hihittämään tilanteelle.

Vierailija
513/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa tänään nähty 4 koiraa. Kmarket myös sallii ja siellä likatahroja ei siivota. Tripla myös usein paljon koiria. Osa myös vihaisia. En vastusta koiria mutta en kuitenkaan ymmärrä, ei hevosia ja kanojakaan saa kauppaan tuoda. Onko syy se ettei koira viihdy yksin ja haukkuu 24h jos jää kotiin, ihmettelen. 

Vierailija
514/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mieluummin menisin ruokakauppaan koirien kuin ihmisten kanssa. 

Vierailija
515/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Minullakin on koira-allergia. Allergiareaktioon riittää että kaupassa on koiranomistajia ilman koiria. Heidän vaatteensa, missä on koirapölyä riittää laukaisemaan kohtauksen. Syön jatkuvasti allergialääkkeitä että voin asioida ihan normi paikoissa ja astmapiippu on aina mukana. Kerran unohtui ja meinasi henki lähteä. Onneksi kauppaan sattui toinen allerginen, jolta sain ensiapua.

Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa. 

Onko käynyt mielessä että noilla oireilla pääset ilmaiseen siedätykseen? Alkaako tämä mennä sitten siihen että koirallisille ja allergikoille on eri kaupat?

Vierailija
516/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiralliset voisivat käyttää tosiaan kotiinkuljetusta, niin piskiä ei tarvitse viedä kauppaan, jos se ei osaa olla yksin kotona.

Mikä on vaikeinta tajuta ? Jos menet esimerkiksi kesällä matkalle tai vaikka mökille, käydään matkalla kaupassa ja koiraa ei voi jättää autoon, kun saa lämpöhalvauksen. Ei pärjää kotona viikkoa 

Koira voi käydä sillä aikaa puolisosi kanssa kävelemässä. Ethän sinä yksin ole liikkeellä. 😁

Meillä tehdään ostokset yhdessä. Eikä sillä koiralla ole siellä mustalla asvaltilla juuri yhtään viileämpää kävellä. Vain koirattomat ehdottaa jotakin näin piip…

Sääli, ettet löydä nurmea koirasi tassujen alle. Muut kyllä löytävät. Pitäisiköhän sinun tuollalailla näkövammaisena luopua siitä koirasta? Seli seli.

Vierailija
517/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupoissa nää käy? Itse en ole koskaan nähnyt koiraa liiketilan sisäpuolella, pelkästään ulkopuolella.

Vierailija
518/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mieluummin menisin ruokakauppaan koirien kuin ihmisten kanssa. 

Sinulla on kohta siihen mahdollisuus, kun ihmiset boikotoivat koirakärryllisiä kauppoja kohonneiden hintojen vuoksi.

Vierailija
519/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismassa tänään nähty 4 koiraa. Kmarket myös sallii ja siellä likatahroja ei siivota. Tripla myös usein paljon koiria. Osa myös vihaisia. En vastusta koiria mutta en kuitenkaan ymmärrä, ei hevosia ja kanojakaan saa kauppaan tuoda. Onko syy se ettei koira viihdy yksin ja haukkuu 24h jos jää kotiin, ihmettelen. 

Prismoihin ei saa koiria viedä. Meillä on koiralla paha eroahdistus ja pakko on ottaa se mukaan silloin kun ei ole muita kotona. Meillä on riesana kerrostalo jossa kaikki äänet kuuluu sekä yksi naapuri jonka kuppi menee vinoon vähän kaikesta.

Vierailija
520/784 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioiden lista on pitkääkin pidempi. Kasveja, eläimiä, ruoka-aineita, kemikaaleja, lääkeaineita. Kaikkea mahdollista. Pitäneekö paikkansa että vedelle ja valollekin voi olla allerginen.  Taitaa lisääntyä samassa suhteessa kuin niitä rajataan, huomioidaan ja lääkitään. Rikastuuko ne geeneissäkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä