Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (1979)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt että perisynti tarkoittaa oikein pahaa ja kiellettyä tekoa.
Perisynti tarkoittaa TILAA jossa ihmissuku on tekemättä yhtään mitään.
Ei totellut Jumalaa, liian aikaisin söi hyvän ja pahan tiedon puusta, eli kykenemätön hallitsemaan saatua tietoa. Siis perisynti.
Vierailija kirjoitti:
Ei Raamattu ole kovin monitulkintainen. Ongelma on se, että moni kristityksi itseään väittävä on päättänyt olla piittaamatta siitä, mitä siellä lukee, ja selittää asioita omasta päästään ja päätyy olemaan ristiriidassa sen Raamatun alkuperäisen opetuksen kanssa.
Vika ei siis ole Raamatussa, vaan ihmisissä.
Ateistit ja muut hörhöt tulkitsee vielä omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai perimmäistä pahaa eli juurikin jotakin todella pahaa ja halveksittua.
Ei, kyllä se Raamatun mukaan on vaan se, että Eeva otti ja söi väärästä puusta. Ei mitään sen kummempaa ja siitä teosta koko ihmiskuntaa rankaistaan.
Tottelemattomuudesta. Ei uskottu. Seurauksesta varoitettiin. Mitäs siinä sitten. Tämä toistuu tässä maallisessakin elämässä.
Mistäpä Eeva olisi voinut tietää, että käskyä pitää totella? Hänellähän ei silloin ollut tietoa hyvästä ja pahasta. Varoituskin oli varoitus kuolemasta, joka myös oli asia, jota Eeva ei olisi voinut käsittää, koska kuolemaa ei hänen maailmassaan ollut.
Ja muistetaan, että Jumala tiesi koko ajan mitä tulee tapahtumaan ja olisi voinut puuttua asiaan heti halutessaan. Ei halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai perimmäistä pahaa eli juurikin jotakin todella pahaa ja halveksittua.
Ei, kyllä se Raamatun mukaan on vaan se, että Eeva otti ja söi väärästä puusta. Ei mitään sen kummempaa ja siitä teosta koko ihmiskuntaa rankaistaan.
Tottelemattomuudesta. Ei uskottu. Seurauksesta varoitettiin. Mitäs siinä sitten. Tämä toistuu tässä maallisessakin elämässä.
Mistäpä Eeva olisi voinut tietää, että käskyä pitää totella? Hänellähän ei silloin ollut tietoa hyvästä ja pahasta. Varoituskin oli varoitus kuolemasta, joka myös oli asia, jota Eeva ei olisi voinut käsittää, koska kuolemaa ei hänen maailmassaan ollut.
Ja muistetaan, että Jumala tiesi koko ajan mitä tulee tapahtumaan ja olisi voinut puuttua asiaan heti halutessaan. Ei halunnut.
Perustele ja selvitä mitä predestinaatio sinulle tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perisynti tarkoittaa TILAA jossa ihmissuku on tekemättä yhtään mitään.
Ei totellut Jumalaa, liian aikaisin söi hyvän ja pahan tiedon puusta, eli kykenemätön hallitsemaan saatua tietoa. Siis perisynti.
Tarkoittanet siis niin pahaa tekoa kuin totaalinen ymmärtämättömyys ja arvostamattomuus. Eipä mikään ihme että pitää saada opetuksia näistä perisynneistä jotta opetukset menevät ymmärrykseen muillakin.
Jumala ei puutu kaikkeen, tämähän on itsestäänselvyys. Ihmisellä on vapaa tahto. Jumala puuttuu vain hyvästä merkityksellisestä ja tarkoituksenmukaisesta syystä ihmisen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei puutu kaikkeen, tämähän on itsestäänselvyys. Ihmisellä on vapaa tahto. Jumala puuttuu vain hyvästä merkityksellisestä ja tarkoituksenmukaisesta syystä ihmisen elämään.
Jumala huolehtii jokaisesta askeleesta kun kuljet Hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala huolehtii jokaisesta askeleesta kun kuljet Hänen kanssaan.
Kyllä tottakai. Enkä yleensä edes puhu näin että Jumala ei puutu kun tiedän miten hän auttaa arjessa, käytännössä puuttuu siis kuitenkin koko ajan. Emme ole koskaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia siis Jumala parantaa Sonkajärveläisen Irmelin sisäänkasvaneen isovarpaan kynnen, mutta ei estä Ugandalaista hiv-tautista enoa r a iskaamasta kuusivuotiasta siskontytärtä. Irmelin isovarpaan parantaminen on tärkeämpää ja merkityksellisempää, kuin pienen Miriamin suojeleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuomio, kosto on Jumalan asia, ei ihmisen."
Tuomitseva ja kostava, kokonaisia kansoja tappava jumala on yksiselitteisesti moraalisesti paha. Vain uskonto voi sekoittaa ihmisen moraalisen kompassin niin pahasti että alkaa pitää moisia toimia hyvänä.
Tämä maailma on Jumalan, vaikka Saatanan vallassa onkin. Jumala on ihmismielelle käsittämätön. Jumala haluaa meidän tottelevaisuutemme, koska Hänen tiensä ovat korkeammat.
Sekin on Jumalan syy. Raamatun mukaan Jumala tahallaan asetti Saatanan maahan. Ihmeellistä toimintaa laittaa tarkoituksella moinen peto ihmisiä kiusaamaan. Vähän kuin laittaisi suden lammasaitaukseen ja kostaisi sitten niille lampaille, jotka susi sai kiinni.
No, mitäs ajattelit asialle tehdä?
Kysymys kuuluukin: Onko jumala mielestäsi hyvä ja rakastava?
Raamatun ilmoitus ja kirkkojen opetus ovat kaksi tyystin eri asiaa. Raamatun sanoma on Eläviä Sanoja sovituksesta. Sen sijaan kirkon oppi on Raamatun kertomuksiin kiedottua ja sisällytettyä vierasta, pakanakansojen uskonnoista sekä ihmisviisaudesta tuotua oppia.
Esimerkiksi oppi kolminaisuudesta, käytännössä oppi kolmesta jumalasta on tuotu kristilliseen opetukseen muinaisen Egyptin uskonnoista. Kolmen jumalan opin päämäärä on hämärtää oppi Kaikkivaltiaasta, yhdestä ja Ainoasta Jumalasta, ja näin murentaa uskon perustaa. Jos et tunne uskosi kohdetta, niin mihin itse asiassa uskot ja mitä uskosi on?
Kirkkokuntien opetuksen tarkoitus on siirtää usko Jumalasta kirkkoon.
Oppinsa mukaan kirkko omistaa pelastavat armon välineet ja armon välineiden, se on sakramenttien, avulla kirkko pelastaa jäsenensä, Raamatun ilmoituksen ulkopuolisesta, vain kirkkojen opettamasta perisynnistä.
Pyhä kolminaisuus on Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki. Kaikki Jumalan muotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hukuttaminen on ihmisten ja hybridien omasta käytöksestä johtuvaa. Kaikkivaltias käyttää omia metodejaan."
Ja me voimme sitten arvioida että vaikuttavatko ne "metodit" sopivilta sellaisellle Jumalalle jota väitetään sekä kaikkivaltiaaksi, kaikkitietäväksi että rakastavaksi. Ja vastaus on lähes aina että ne metodit eivät oikein kuvasta mitään näistä.
Et olekkaan kaikkitietävä valtias.
Oliko jumala sinun mielestäsi rakastava hukuttaessaan kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia siis Jumala parantaa Sonkajärveläisen Irmelin sisäänkasvaneen isovarpaan kynnen, mutta ei estä Ugandalaista hiv-tautista enoa r a iskaamasta kuusivuotiasta siskontytärtä. Irmelin isovarpaan parantaminen on tärkeämpää ja merkityksellisempää, kuin pienen Miriamin suojeleminen.
Rakas ihminen, nämä tilanteet eivät liity toisiinsa millään tavalla. Nyt kannattaa jo ymmärtää ja jos haluat tarkempaa tietoa liittyen ihmisten pahoihin tekoihin niin istuhan alas ja muista kuunnella kärsivällisesti, kuunteleminen ei tule olemaan helppoa. Muista pyytää vain asioita joihin pystyt keskittymään ja joita haluat ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Ei Raamattu ole kovin monitulkintainen. Ongelma on se, että moni kristityksi itseään väittävä on päättänyt olla piittaamatta siitä, mitä siellä lukee, ja selittää asioita omasta päästään ja päätyy olemaan ristiriidassa sen Raamatun alkuperäisen opetuksen kanssa.
Vika ei siis ole Raamatussa, vaan ihmisissä.
Kannattaa nyt kuitenkin huomata, että tulkintaa tarvitaan esim. sen ongelman selvittämiseen, että Jeesus Matt. 5:ssä näyttää sanovan, että Mooseksen laki on voimassa maailmanloppuun saakka kun taas Paavali sanoo, että laki oli väliaikainen. Ilman minkäänlaista tulkintaa tässä on kyseessä ilmeinen ja kirjaimellinen ristiriita, se miten Jeesuksen sanoja tulkitaan jotta ne saadaan yhteensopiviksi Paavalin kanssa on, no, tulkintaa.
Olen myös törmännyt itseään kristittyinä pitäviin, jotka pitävät Paavalia eksyttäjänä esim. juuri yllä mainitun ristiriidan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus tarkoittaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Massamurhasi vedenpaisumuksessa? Mitä jos se oli välttämätöntä tulevan maailman vuoksi?"
Kaikkivaltius tarkoittaa lähtökohtaisesti sitä että mikään ei silloin ole välttämätöntä. Kaikkivaltias ei ole sidottu mihinkään rajoitteisiin. Hän siis kykenee aina saamaan aikaan asiat jollain muulla tavalla jos haluaa.
Kaikki joka tapahtuu jollain tietyllä tavalla tapahtuu siis sillä tavalla nimenomaan koska Jumala haluaa käyttää juuri sitä tiettyä tapaa.
Jos Jumala on kaikkivaltias, hän siis nimenomaan halusi hukuttaa lähes kaikki, naiset, lapset, eläimet jne.
Tietenkin halusi hukuttaa .
Jumalan kaikkivaltiutta ei rajoita se että hän on oikeudenmukainen ja noudattaa omia lakejaan.
Jos ei noudattasi ,saisimme arvaamattoman tuuliviiri Jumalan ,johon ei voi luottaa.
Heh, raamatun perusteella on nimenomaan tuuliviiri. Etkö ole lainkaan lukenut tuota uskomustesi perusteena olevaa sepitettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus tarkoittaa ihmistä.
Jeesus on välittäjä, Jumala ihmisen muodossa. Vapahtaja, viimeinen uhri.
Sana ei ilmoita kolmiyhteistä Jumalaa. Kolmiyhteinen jumala on luterilaisen kirkon jumala. Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala on yksi ja ainoa, Yehovah, Minä olen joka Minä olen, itsestään oleva, riippumaton, Yehovah. Sana ilmoittaa yhden Jumalan , Yehovan yli 6500 kertaa ja Sana yhdistää Yahven suoraan Jeesukseen monia kertoja. Esimerkiksi: Sitten minä sanoin heille: "Jos teille hyväksi näkyy, niin antakaa minulle palkkani; jollei, niin olkaa antamatta". Niin he punnitsivat minun palkakseni kolmekymmentä hopearahaa.
Ja Herra ( Yehovah) sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet".
Matteus todistaa: sanoi: "Mitä tahdotte antaa minulle, niin minä saatan hänet (Jeesus) teidän käsiinne?" Ja he maksoivat hänelle kolmekymmentä hopearahaa.
JUMALAN ILMOITUKSESSA EI OLE KOLMEA JUMALAA, EIKÄ KOLMEA JUMALAN PERSOONAA.
YEHOVAH JA JEESUS OVAT YKSI JA SAMA JUMALA YKSI PERSOONA, JEESUS ON ISÄN JUMALAN OLEMUKSEN KUVA, HÄNEN KIRKKAUTENSA SÄTEILY!