Mitä ajattelet ihmisestä, joka ammatista puhuttaessa sanoo tekevänsä ” vaativaa asiantuntijatyötä”
Miksei voi suoraan sanoa mitä tekee, vaikka olen töissä paikassa x. Ihme glorifiontia.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken järjen mukaan nämä kampaviinerihommat tulee vähenemään kun tekoäly kehittyy. Asiantuntijat joutuu kouluttautumaan sosiaalialalle ja terveuydenhoitoon, jossa tarvitaan käsipareja eikä ranteiden retkuttelu ja viisastelu enää auta. Plus palkka on kolme kertaa pienempi.
Toki, mutta myös sosiaali- ja terveysalalta on irtisanottu valtavasti väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen välittömästi hänen vauvapalstailevan, koska täällä niin moni tuntuu saavan leipänsä vaativasta asiantuntijatyöstä. 😏
Unohtamatta miten he tarvitsevat paljon omaa aikaa palautumiseen työstään.
Lisäksi heillä on osakesalkku, sijoitusasunto tai kaksi sekä säästävät satasia kuukaudessa tinkimättä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin sanaa "vaativaa", itselle ei ole koskaan tullut mieleenkään sitä käyttää.
Asiantuntijatyötä kyllä teen yliopistolla.
Ei se minustakaan ihan tavanomaista olisi kertoa noin, mutta jossain tilanteessa saattaa olla mahdollista olla tarpeen kertoa noinkin. Esim treffeillä, missä ei halua heti kertoa, missä firmassa työskentelee ja missä hommissa.
Lähtisin treffeiltä, jos kumppani sanoisi noin. Itsekin käytän termiä nettipalstoilla, mutta oikean elämän kohtaamisissa kerron enemmän. Ja haluaisin tietää potentiaalisen kumppanin töistä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee sellaista työtä, jota on turha edes yrittää selittää tarkemmin maallikolle, ellei halua pitää luentoa aiheesta.
Haluaa kuitenkin herättää kysyjässä kiinnostuksen työhönsä, miksi? Voisi sanoa olevansa puhelinmyyjä. Ketään ei kiinnostaisi tehdä jatkokysymyksiä.
Itse asiassa mua kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken järjen mukaan nämä kampaviinerihommat tulee vähenemään kun tekoäly kehittyy. Asiantuntijat joutuu kouluttautumaan sosiaalialalle ja terveuydenhoitoon, jossa tarvitaan käsipareja eikä ranteiden retkuttelu ja viisastelu enää auta. Plus palkka on kolme kertaa pienempi.
tekoäly saa kyllä kehittyä vielä hyvän matkaa ennenkuin korvaa oikeita asiantuntijatöitä. Ei siinä mitään sinällään ja hyödynnän itsekin tekoälyä tehostaakseni omaa työskentelyä, mutta kyllä huomaa että sille ei todellakaan voi ajattelua eikä edes tiedon hakemista ulkoistaa. Kyllä se tekee muuten NIIN kardinaalimunauksia että ei tosikaan ja metsään mentäisiin ja lujaa jos tekoäly korvaisi työni.
Vierailija kirjoitti:
Mites jatsipaskat nyt on niin hiljaa kun Saksassa ajoi uusjatsi Pride-yleisön päälle?
Ai jaa, mä luulin, että se oli niiden kaveri jäärijislamisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin sanaa "vaativaa", itselle ei ole koskaan tullut mieleenkään sitä käyttää.
Mikä työ ei ole asiantuntija työtä? Osaatko tehdä oikein taimikon raivauksen, entä heinätyöt. Miten onnistuu fanucin ohjelmointi, kuinka säädät Stihl MS 240 seokset...
ei.. tuo mitä kuvaat EI OLE asiantuntijatyötä. Tuo on vain sitä että osaat sen oman hommasi, eli ammattitaitoa, ei asiantuntijuutta.
Asiantuntijatyö on työtä jossa pitää ymmärtää laajoja kokonaisuuksia, olla useammastakin osa-alueesta syväosaamista, pitää pystyä tuottamaan uutta soveltamalla tietoa käyttökelpoisesti uuteen tilanteeseen jne.
Vaativa asiantuntijatyö on sitten sellaista jossa vaaditaan erittäin laaja-alaisesti ymmärrystä eri aihealueista ja pystytään kokonaisvaltaisesti systeemiä kehittämään ja hallitsemaan. Tässä työssä pitää usein tehdä päätöksiä, jotka vaikutavat useasti tuhansiin ihmisiin ja usein merkittäviä taloudellisia vaikutuksia.Jos tekee päätöksiä on sillekin selvä titteli. Teki niitä yrityksessä tai "kansliassa".
Eiköhän useimmat "asiantuntijat" tee työtä kuitenkin johdolle, ei itse johtaen?
Tuli mieleen vaikka politiikan asiantuntijat, he tutkivat ja tuntevat asiat ja poliittinen johto tekee päätökset.
Ehkä vain pk-yrityksissä on päätösten teko yhdellä ihmisellä.
kyllä minä nimenomaan JOHDAN tekemistä, ja minulla ei ole yhden yhtä omaa alaista. Johdan osaamisalueeni tekemistä matriisissa useiden esimiesten alueilla. minä laadin strategiat, toimintaperiaatteet jne, joita sitten toteuttavat kymmenet asiantuntijat useiden eri esimiesten ja organisaatiohaarojen alla.
Vierailija kirjoitti:
No jos sanoo vaikka olenvansa tietoteknisen tutkinnan erityisasiantuntija, niin avaako se jotenkin enemmän sitä työnkuvaa tai tehtäväkenttää, kertooko se sen duunin vaativuudesta ulkopuoliselle jotenkin enemmän?
Onko se tärkeää, että se maallikko-ummikko-tavallinen ihminen ymmärtää, että tehtäväsi on nimenomaan vaativa?
Vierailija kirjoitti:
Juo kahvia ja selaa iltalehteä.
Kirjoittelee vauvalle .
Mietin tuota asiantuntijuutta yksinkertaisella tasollani. Minusta on esim tilintarkastajat yms asiantuntijoita. Sekin asia jonka voi ilmaista ihan ammattinimikkeellä turvautumatta ympäripyöreään "asiantuntijuuteen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ ei ole asiantuntija työtä? Osaatko tehdä oikein taimikon raivauksen, entä heinätyöt. Miten onnistuu fanucin ohjelmointi, kuinka säädät Stihl MS 240 seokset...
ei.. tuo mitä kuvaat EI OLE asiantuntijatyötä. Tuo on vain sitä että osaat sen oman hommasi, eli ammattitaitoa, ei asiantuntijuutta.
Asiantuntijatyö on työtä jossa pitää ymmärtää laajoja kokonaisuuksia, olla useammastakin osa-alueesta syväosaamista, pitää pystyä tuottamaan uutta soveltamalla tietoa käyttökelpoisesti uuteen tilanteeseen jne.
Vaativa asiantuntijatyö on sitten sellaista jossa vaaditaan erittäin laaja-alaisesti ymmärrystä eri aihealueista ja pystytään kokonaisvaltaisesti systeemiä kehittämään ja hallitsemaan. Tässä työssä pitää usein tehdä päätöksiä, jotka vaikutavat useasti tuhansiin ihmisiin ja usein merkittäviä taloudellisia vaikutuksia.Jos tekee päätöksiä on sillekin selvä titteli. Teki niitä yrityksessä tai "kansliassa".
Eiköhän useimmat "asiantuntijat" tee työtä kuitenkin johdolle, ei itse johtaen?
Tuli mieleen vaikka politiikan asiantuntijat, he tutkivat ja tuntevat asiat ja poliittinen johto tekee päätökset.
Ehkä vain pk-yrityksissä on päätösten teko yhdellä ihmisellä.
kyllä minä nimenomaan JOHDAN tekemistä, ja minulla ei ole yhden yhtä omaa alaista. Johdan osaamisalueeni tekemistä matriisissa useiden esimiesten alueilla. minä laadin strategiat, toimintaperiaatteet jne, joita sitten toteuttavat kymmenet asiantuntijat useiden eri esimiesten ja organisaatiohaarojen alla.
Eli olet enemmän kuin yrityksen johto ja hallitus, ok. He ovat vain puhuvia päitä. Mites ois titteli ylipäällikkö?
Ajattelen, ettei halua tai voi tarkemmin avata työnkuvaansa. Tätä keskustelua lukiessa taas mierin, että kylläpä ihmiset ottavat pienestä nokkiinsa. Itsensä arvostaminen tai kehuminen on suorastaan rikos Suomessa, pitäisi vaan mollata itseään tai olla hiljaa. :D Käsittämätöntä.
Ei halua kertoa mitä tekee työkseen. Työ nyt voi olla jostain konsultti jargonista kyberturvallisuusarkkitehtiin.
Haluaa ilmeisemmin keskustella jostain muusta kuin työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin tiedon, järjestelmien, prosessien ja johtamisen rajapinnassa ja suunnittelen, miten näitä kokonaisuuksia hallitaan ja kehitetään. Kertooko tämä YHTÄÄN sen paremmin mitä teen? tuskin.
No kertoo se enemmän kuin vaativa asiantuntijatyö. Kuvauksen perusteella sijoittaisin sinut ennemmin yritysmaailmaan kuin vaikka sosiaalialalle.
Minä toimin palveluteollisuudessa yhdessä Suomen suurimmista organisaatioista mutta kyllä tunnen samaa työtä tekeviä myös SOTE-alalta. Kyllä Sote-alallakin käsitellään tietoa, on tietojärjestelmiä, on prosesseja ja löytyypä jopa johtamistakin.
Toki, mutta kun et maininnut ihmisiä listauksessasi, arvelin, että et ole lääkäri, psykologi, opettaja tai muu sellainen.
Toi määritelmä tulee ainakin akavan määritelmästä, kenelle liitto on tarkoitettu.
Ap tässä moi, en ole mitenkään koulutusvastainen, enkä käy Tinderissäkään.
En vaan tykkää tällaisesta suuntauksesta, keksitään sanoja, jotka eivät kuulijalle avaudu.
Ymmärrän, että yläkäsitteenä toi vaativa asiantuntijuus on ok, mutta yksilön käyttämänä vähän plääh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sanoo vaikka olenvansa tietoteknisen tutkinnan erityisasiantuntija, niin avaako se jotenkin enemmän sitä työnkuvaa tai tehtäväkenttää, kertooko se sen duunin vaativuudesta ulkopuoliselle jotenkin enemmän?
Onko se tärkeää, että se maallikko-ummikko-tavallinen ihminen ymmärtää, että tehtäväsi on nimenomaan vaativa?
Oletan, että keskustelun kontekstin perusteella se vaativuus jotenkin liittyy asiaan, esim. siten, että on poikki työpäivän jälkeen, vaikkei fyysisesti teekään juuri mitään. Usein fyysisten alojen ammattilaiset ihmettelevät, miten voi väsyä töissä vaikkei näennäisesti teekään mitään, kunhan näpyttelee tietokoneella tai lukee jotain. Itse kuittaan aina työni paperinpyörittelynä, koska ei oikeastaan kiinnosta ryhtyä siihen keskusteluun, että mitä ylipäänsä tekee työkseen.
Nykyisin kaikki ovat asiantuntijoita, se on niin helppoa ryhtyä vaikuttajaksi, influensseriksi, etenkin julkisuuden henkilöt, kaikki on vaikuttajia kaikilla aloilla... hölynpölyä. En koskaan lue niitä juttuja naurattaa ihan... Asiantuntija on oman alan tuntija joka on koulutettu ammattiin, ei ihan puskasta nousseet voi alkaa oikeiksi asiantuntijoiksi.
Sama kun eduskuntalaiset, puskasta nousseita "tietäjiä" jotka leikkivät kovinkin viisasta, ilman koulutusta ja työkokemusta nostavat itsensä ministerieiksi, ei ole ihme että suomi on tilassa jossa köyhyys kasvaa ja suomi lakkaa kohta olemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juo kahvia ja selaa iltalehteä.
Kirjoittelee vauvalle .
Mietin tuota asiantuntijuutta yksinkertaisella tasollani. Minusta on esim tilintarkastajat yms asiantuntijoita. Sekin asia jonka voi ilmaista ihan ammattinimikkeellä turvautumatta ympäripyöreään "asiantuntijuuteen."
Tilintarkastajat ovat pikemminkin erityisasiantuntijoita, kirjanpitäjät asiantuntijoita. Ainakin nuo voivat haluta pimittää titteliään, jos eivät ehkä halua puolitutuilta liutaa ammatillisia kysymyksiä vapaa-ajalla. Talousneuvoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee ihan toimenkuvaluokituksista. En silti käytä termiä itse, en myöskään mielelläni puhu töistä vapaa-ajalla, tulee vain turhia pyyntöjä auttaa ilmaiseksi.
Vaihtoehtoja jää silti. Mutta tästä syystä tsemppaan lastani ennemmin lääkäriksi tai sinne tekoälyn suunnitteluun kuin vaikka lakimieheksi. Tekoälyrobotit hoitavat kyllä tulevaisuudessa potilaistakin.