Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä, joka ammatista puhuttaessa sanoo tekevänsä ” vaativaa asiantuntijatyötä”

Vierailija
26.07.2026 |

Miksei voi suoraan sanoa mitä tekee, vaikka olen töissä paikassa x. Ihme glorifiontia.

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatyöpaikassa loikoileva vihervassu 

Vierailija
102/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen välittömästi hänen vauvapalstailevan, koska täällä niin moni tuntuu saavan leipänsä vaativasta asiantuntijatyöstä. 😏 

Unohtamatta miten he tarvitsevat paljon omaa aikaa palautumiseen työstään.

Lisäksi heillä on osakesalkku, sijoitusasunto tai kaksi sekä säästävät satasia kuukaudessa tinkimättä mistään.

Tää pitää muuten täsmälleen paikkansa omallakin kohdalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei halua kertoa mitä tekee työkseen. Työ nyt voi olla jostain konsultti jargonista kyberturvallisuusarkkitehtiin.

Haluaa ilmeisemmin keskustella jostain muusta kuin työstään.

Minä esimerkiksi olen konsultti ja sitä yleensä käytän. Mutta nimikkeen alle mahtuu vaikka mitä, että sikäli se ei sano monellekaan yhtään mitään. 

Vierailija
104/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin tiedon, järjestelmien, prosessien ja johtamisen rajapinnassa ja suunnittelen, miten näitä kokonaisuuksia hallitaan ja kehitetään. Kertooko tämä YHTÄÄN sen paremmin mitä teen? tuskin. 

Itse asiassa kertoo.

Vierailija
105/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ettei se nyt välttämättä niin kovin vaativaa ole. Asiantuntijan kk-palkan alaraja bruttona on jossain 9000 euron paikkeilla. Erityisasiantuntijalla toki enemmän. Mutta kun asiantuntija on nimikkeenä kokenut inflaation, on selvää että jossain asiakaspalvelutiskin takana istutaan asiantuntijan nimikkeellä 2000 euron brutto kk-palkalla. 

Vierailija
106/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen ihminen ei halua kertoa mitä työtä tekee. Kun olin lastensuojelussa töissä, en halunnut kertoa mitä työtä teen. Tämä siksi, että minua kyllästytti ihmisten reaktiot, kun aiemmin kerroin olevani lastensuojelussa töissä. Reaktiot olivat joko ylistäviä  ( teet tärkeää työtä, työsi on todella tärkeää/ todella rankkaa jne.) tai kauhistelevia ( minä en ikinä pystyisi ottamaan lapsia huostaan, eikö sinua uhkailla, en psyykkisesti pystyisi tuohon työhön jne.). 

Saako putkimies/ kaupan kassa/ insinööri jne. vastaavanlaisia reaktioita omasta työstään? 

Vierailija
107/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On esim. juristi tai lääkäri. Jos kertoo ammattinsa, niin varmasti ympärillä olevilla löytyy kysymyksiä, joihin toivoo tällaiselta henkilöltä vastauksia. Itseään näiltä säästääkseen kertoo ammattinsa näin. 

Lokkeilijoita löytyy vaikka minkä alojen ammattilaisille. Pitäisiköhän minunkin alkaa sanoa että teen vaativaa asiantuntijatyötä teollisuuden tuotantoprosessien parissa, ettei kukaan ala vaatia minua lyhentämään housujensa lahkeita ilmaiseksi?

t. ompelija

Vierailija
108/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Olen joskus ollut töissä tutkintavankilassa työryhmässä, jossa arvioitiin korkean turvallisuustason riskin vankeja. Nämä vankila-ammatit, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, ovat tämmöisiä. Esim. kriminaalipsykologi. 

Ei Suomessa tuollaisille ole työtä. Höpön höpön. 

Vierailija
109/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee sellaista työtä, jota on turha edes yrittää selittää tarkemmin maallikolle, ellei halua pitää luentoa aiheesta.

Vaativaa asiantuntijatyötä tekevän luulisi osaavan kuvailla työtään myös kansantajuisesti. Jotain on mennyt koulutuksessa pieleen, jos kykenee vain oman alansa jargon-jaaritteluun. 

Vierailija
110/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakkukalkkuna joka haluaa nostaa itseään jalustalle. Tosin vaativaksi asiantuntijatyöksi lasketaan vaikkapa sairaanhoitajan työ sairaalan ensiavussa tai teholla. Heitä arvostan miljoonasti enemmän kuin jakkukalkkunoita.

Vierailija
111/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sanoo vaikka olenvansa tietoteknisen tutkinnan erityisasiantuntija, niin avaako se jotenkin enemmän sitä työnkuvaa tai tehtäväkenttää, kertooko se sen duunin vaativuudesta ulkopuoliselle jotenkin enemmän?

Tietoteknisen tutkinnan erityisasiantuntija kertoo huomattavasti enemmän kuin vaativa asiantuntijatyö.

Vierailija
112/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen ihminen ei halua kertoa mitä työtä tekee. Kun olin lastensuojelussa töissä, en halunnut kertoa mitä työtä teen. Tämä siksi, että minua kyllästytti ihmisten reaktiot, kun aiemmin kerroin olevani lastensuojelussa töissä. Reaktiot olivat joko ylistäviä  ( teet tärkeää työtä, työsi on todella tärkeää/ todella rankkaa jne.) tai kauhistelevia ( minä en ikinä pystyisi ottamaan lapsia huostaan, eikö sinua uhkailla, en psyykkisesti pystyisi tuohon työhön jne.). 

Saako putkimies/ kaupan kassa/ insinööri jne. vastaavanlaisia reaktioita omasta työstään? 

Luuletko tosissasi, ettei yksikään putkimies kuule toistuvasti  "onko kiva haistella pas*aa päivästä toiseen? Minä en vaan pystyisi", tai kaupan kassa kuule "et sitten kyennyt kouluttautumaan parempaan?" tai kaikenlaista muuta vidduilua asiakkailta?

Vierailija
113/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt uteluillasi jonkun etikettivirheen eikä vastaaja siksi halunnut sinulle kertoa työtehtäväänsä sen tarkemmin. Tai sitten hän tiesi sinusta jotain (esim. kuulopuheiden perusteella), jonka vuoksi ei halunnut avata asiaa sinulle enempää .

Vierailija
114/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tällä palstalla varsin paljon  näitä tyyppejä.

Ja tuo kerrotaan kyllä vaikkei liity aiheeseen millään tavalla.

Onhan täällä paljon mensan rajojen yli tuloksia saaneita kans.

Vierailija
115/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen suhteellisen marginaalisella alalla töissä. Koska suurin osa ihmisistä ei ole alasta sen enempää ikinä edes kuullut niin yleensä kuittasin kyselyt tyyliin teen asiantuntijahommia. Vaativaksi en sentään työtö lähtenyt kehumaan 🙄 Olihan se sitäkin koska osaamista piti olla hyvin laajasti ja lisää piti opiskella omatoimisesti koko ajan. Sain sittemmin potkut minäkin kun tietyt toiminnot päätettiin ulkoistaa. 

Vierailija
116/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en itse vastaisi tuolla tavalla, mutta moni nykypäivänä vaativa asiantuntijatyö on sellaista, että ei siitä muutenkaan alan ulkopuolinen ymmärrä. Joku prosessiteollisuuden laatuinsinööri tai mikä vain, niin kuinka paljon tuo kertoo kuulijalle enemmän kuin vaativa asiantuntijatyö? 

Vierailija
117/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt uteluillasi jonkun etikettivirheen eikä vastaaja siksi halunnut sinulle kertoa työtehtäväänsä sen tarkemmin. Tai sitten hän tiesi sinusta jotain (esim. kuulopuheiden perusteella), jonka vuoksi ei halunnut avata asiaa sinulle enempää .

Tuo on kyllä yleinen 'ammattinimike' esim. deittiprofiileissa. -eri

Vierailija
118/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pidän itsestäni ja arvostan itseäni. Sitä ajattelen.

Vierailija
119/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelisin sanaa "vaativaa", itselle ei ole koskaan tullut mieleenkään sitä käyttää.

Asiantuntijatyötä kyllä teen yliopistolla. 

Ei se minustakaan ihan tavanomaista olisi kertoa noin, mutta jossain tilanteessa saattaa olla mahdollista olla tarpeen kertoa noinkin. Esim treffeillä, missä ei halua heti kertoa, missä firmassa työskentelee ja missä hommissa.

Siis jos treffeillä sanot tekeväsi asiantuntijatyötä, toinen kysyy, missä firmassa ja hommissa työskentelet, mutta jos sanot tekeväsi vaativaa asiantuntijatyötä, lisäkysymyksiä ei tule? Mielenkiintoista. 

Vierailija
120/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lähtee treffeille henkilön kanssa, josta on kuullut [negatiivisten] kuulopuheiden kautta jotain sellaista, ettei voi omaa työtehtäväänsä kertoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi