Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet ihmisestä, joka ammatista puhuttaessa sanoo tekevänsä ” vaativaa asiantuntijatyötä”

Vierailija
26.07.2026 |

Miksei voi suoraan sanoa mitä tekee, vaikka olen töissä paikassa x. Ihme glorifiontia.

Kommentit (196)

Vierailija
181/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei halua kertoa mitä tekee työkseen. Työ nyt voi olla jostain konsultti jargonista kyberturvallisuusarkkitehtiin.

Haluaa ilmeisemmin keskustella jostain muusta kuin työstään.

Minä esimerkiksi olen konsultti ja sitä yleensä käytän. Mutta nimikkeen alle mahtuu vaikka mitä, että sikäli se ei sano monellekaan yhtään mitään. 

Viimeisimmässä firmassa jolle olin projektia tekemässä, meitä kutsuttiin konsulteiksi. Itse mielsin olevani enempi vuokratyövoimaa.

Sr Design Engineer tuosta ylempää

Vierailija
182/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelisin sanaa "vaativaa", itselle ei ole koskaan tullut mieleenkään sitä käyttää.

Asiantuntijatyötä kyllä teen yliopistolla. 

Niinpä, todella harva työ on loppujen lopuksi vaativaa. Ja sellaiset, jotka näitä aikuisten oikeasti vaativia töitä tekevät, harvemmin sitä julki tuovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Olen joskus ollut töissä tutkintavankilassa työryhmässä, jossa arvioitiin korkean turvallisuustason riskin vankeja. Nämä vankila-ammatit, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, ovat tämmöisiä. Esim. kriminaalipsykologi. 

Vaativaa asiantuntijatyötä tekevät eivät joudu vankilaan.

Vierailija
184/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on vaitiolovelvollisuus. Olen ollut töissä joissa ei saa mainita kenelle asiakkaalle tekee töitä. Miksi niitä alkaisi selittää ulkopuoliselle. Ketä toisen työ edes kiinnostaa.

Ei ammattinsa kertomisella paljasta työpaikkaansa.

Vierailija
185/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Olen joskus ollut töissä tutkintavankilassa työryhmässä, jossa arvioitiin korkean turvallisuustason riskin vankeja. Nämä vankila-ammatit, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, ovat tämmöisiä. Esim. kriminaalipsykologi. 

Miksei sitten voi sanoa olevansa kriminaalipsykologi?

Tai vain psykologi.

Vierailija
186/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerron nimikkeeni, joka on erityisasiantuntija, niin ihan samoja ihmisiä se ärsyttää kuin se, jos kertoisin tekeväni vaativaa asiantuntijatyötä. Työpaikkani nimi taas ei kerro tehtävistäni yhtään mitään.

Mikä erityisasiantuntijan erottaa asiantuntijasta? Itseäni aina huvittaa, että omalla alallani vasta yliopistosta valmistunut maisteri voidaan palkata yli-intendentiksi.

Vierailija
187/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelisin sanaa "vaativaa", itselle ei ole koskaan tullut mieleenkään sitä käyttää.

Asiantuntijatyötä kyllä teen yliopistolla. 

Niinpä, todella harva työ on loppujen lopuksi vaativaa. Ja sellaiset, jotka näitä aikuisten oikeasti vaativia töitä tekevät, harvemmin sitä julki tuovat.

Vaativa on tietysti suhteellinen käsite. itse olen ollut paikoissa, joissa kehitetään järjestelmiä, joissa pitää ymmärtää kokonaisuuksia ja vikasietoisuutta. Täytyy pystyä vikatilanteessa joko korjaamaan vika tai löytämään ratkaisu, ettei järjestelmää jouduta ajamaan alas. Paine vian löytymiseen ja vian vaikutuksen ymmärtäminen monimutkaisessa ympäristössä on melko kova. Itse näkisin, että tuollainen työ, jossa sinun täytyy suunnitelma vikasietoinen järjestelmä ja myös korjata yllättävät viat nopeasti aiheuttamatta valtavia taloudellisia menetyksiä tai jopa henkien menetyksiä, on vaativaa asiantuntijatyötä.

Vierailija
188/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavannut tuollaista henkilöä, muuta kuin internetissä.
Siis siellä samassa paikassa jossa maa on pannukakku.

Vierailija
189/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaan ystäväni mies käytti omasta entisestä ammatistaan suunnilleen tuon tyylistä ilmaisua. Oli verohallinnolla jossain lainsäädäntöön liittyvässä  kansainvälisessä  tehtävässä. Jos hän joskus erehtyi kertomaan työpaikkansa, oli joku heti kysymässä kotitalousvähennuksestä, perintöveron kiertämisestä tai muusta. 

Itsellä on nykyisin vähän sama asia. Työskentelen isossa tunnetussa yrityksessä  tehtävässä, joka ei mitenkään liity yrityksen toimialaan. Tehtävä pitää sisällään asioita, joista kukaan ulkopuolinen ei ymmärrä mitään. Kerron yleensä olevani asiantuntijahommissa yrityksessä X. 

Lapsen harrastuksesta tuttu rikostarkastaja ei myöskään mielellään kertonut ammattiaan.

Vierailija
190/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on vaitiolovelvollisuus. Olen ollut töissä joissa ei saa mainita kenelle asiakkaalle tekee töitä. Miksi niitä alkaisi selittää ulkopuoliselle. Ketä toisen työ edes kiinnostaa.

Se on parempi lopettaa utelut alkuunsa. Jos kertoo mitään yksityiskohtaisempaa toimenkuvastaan, seuraava kysymys on missä olet töissä.

Vierailija
191/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerron nimikkeeni, joka on erityisasiantuntija, niin ihan samoja ihmisiä se ärsyttää kuin se, jos kertoisin tekeväni vaativaa asiantuntijatyötä. Työpaikkani nimi taas ei kerro tehtävistäni yhtään mitään.

Mikä erityisasiantuntijan erottaa asiantuntijasta? Itseäni aina huvittaa, että omalla alallani vasta yliopistosta valmistunut maisteri voidaan palkata yli-intendentiksi.

Nuo on yleensä määritelty työpaikan luokituksissa. Yksinkertaistettuna voisi sanoa että erityisasiantuntija omaa joko laajaa perehtyneisyyttä useampaan asiaan tai syvää perehtyneisyyttä johonkin rajattuun asiaan. 

Vierailija
192/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin pieni maa, että etunimellä ja ammatilla, jos jompikumpi on harvinainen, on usein helppo selvittää henkilöllisyys ihan vain googlaamalla.

Vierailija
193/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä ole aikanaan opistossa merkonomitutkinnon suorittaneita kunnalla töissä.

Vierailija
194/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhainen...

Vierailija
195/196 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töiden puolesta tekemisissä useammankin ns asiantuntijan kanssa päivittäin. Aika monella näistä asiantuntijoista jopa arkiasiat tuottavat vaikeuksia. Ei, en tarkoita sitä että olisivat niin spesifisen koulutuksen käyneet, että kaikki muu olisi unohtunut, vaan sitä että pääsivät asiantuntijatehtäviin (ja niihin oikeuttavaan koulutukseen) varmaan rahan, suhteiden tai puhtaan tuurin takia. Älyllä eivät nimittäin loista.

Vierailija
196/196 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taidan alkaa vastaamaan juuri noin. Koska kun kerron mitä teen, niin ihmiset eivät ymmärrä tai ymmärtävät väärin. Ne jotka ymmärtävät heittäytyvät kateelliseksi. Eli parempi olla hyvin epämääräinen.