Mitä ajattelet ihmisestä, joka ammatista puhuttaessa sanoo tekevänsä ” vaativaa asiantuntijatyötä”
Miksei voi suoraan sanoa mitä tekee, vaikka olen töissä paikassa x. Ihme glorifiontia.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Just tällä palstalla varsin paljon näitä tyyppejä.
Ja tuo kerrotaan kyllä vaikkei liity aiheeseen millään tavalla.
Onhan täällä paljon mensan rajojen yli tuloksia saaneita kans.
korkeasta äo:sta harva puhuu irl:issä, koska se on usen leimaavaa, siksi siitä on kiva puhua jollain anonyymilla palstalla
Vierailija kirjoitti:
No ettei se nyt välttämättä niin kovin vaativaa ole. Asiantuntijan kk-palkan alaraja bruttona on jossain 9000 euron paikkeilla. Erityisasiantuntijalla toki enemmän. Mutta kun asiantuntija on nimikkeenä kokenut inflaation, on selvää että jossain asiakaspalvelutiskin takana istutaan asiantuntijan nimikkeellä 2000 euron brutto kk-palkalla.
Erittäin vaativa erityisasiantuntijan työhön ei kyllä ketään saa alle 10000e/kk nettopalkalla. Esimerkiksi sote puolella kärsitään työvoimapulaa liian alhaisten palkkatarjousten vuoksi. Noin 20000e/kk bruttopalkalla voisi alkaa löytyä oikeitakin erittäin vaativaan työhön kykeneviä ammattilaisia. Ei välttämättä Suomesta, tosin.
Minusta on outoa korostaa työnsä olevan vaativaa, kuulostaa oudolta leuhkimiselta, ellei se sitten liity kontekstiin, esim. jos puheenaihe on miksi tarvitsee kotona rauhallisen erillisen työtilan. Itse sanon usein, että teen töitä tietokoneella (jos puheenaihe on vaikkapa silmien väsyminen ja millaisia laseja käytän, tai että miksi on hyvä tehdä jotakin fyysistä työn vastapainoksi). Olen varmasti myös sanonut, että työni vaatii keskittymistä (eli ei voi tehdä kunnolla vaikkapa meluisassa kahvilassa tai samalla lapsia vahtien). Konteksti ratkaisee.
-Yksi mielipide
Teen sähköhommia. (Suunnittelen ydinvoimaloita.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On esim. juristi tai lääkäri. Jos kertoo ammattinsa, niin varmasti ympärillä olevilla löytyy kysymyksiä, joihin toivoo tällaiselta henkilöltä vastauksia. Itseään näiltä säästääkseen kertoo ammattinsa näin.
Lokkeilijoita löytyy vaikka minkä alojen ammattilaisille. Pitäisiköhän minunkin alkaa sanoa että teen vaativaa asiantuntijatyötä teollisuuden tuotantoprosessien parissa, ettei kukaan ala vaatia minua lyhentämään housujensa lahkeita ilmaiseksi?
t. ompelija
Lääkäreiltä varmasti kysellään apua myös vapaa-ajalla, mutta väittäisin kyllä että ilmaisten palvelusten pyytäminen on suurempi ongelma selkeää käytännön työtä tekeville, ja he tyypillisesti ovat matalammin koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itse vastaisi tuolla tavalla, mutta moni nykypäivänä vaativa asiantuntijatyö on sellaista, että ei siitä muutenkaan alan ulkopuolinen ymmärrä. Joku prosessiteollisuuden laatuinsinööri tai mikä vain, niin kuinka paljon tuo kertoo kuulijalle enemmän kuin vaativa asiantuntijatyö?
Jos olettaa että "vaativa asiantuntijatyö" kertoo enemmän kuin prosessiteollisuuden laatuinsinööri, se vaativa asiantuntijuus on noussut pahasti päähän.
Jospa ei ole tarkoituskaan kertoa enemmän vaan vähemmän ja yleisluontoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sanoo vaikka olenvansa tietoteknisen tutkinnan erityisasiantuntija, niin avaako se jotenkin enemmän sitä työnkuvaa tai tehtäväkenttää, kertooko se sen duunin vaativuudesta ulkopuoliselle jotenkin enemmän?
Tietoteknisen tutkinnan erityisasiantuntija kertoo huomattavasti enemmän kuin vaativa asiantuntijatyö.
Yleensä ei kerro, siksi sanonkin olevani paperinpyörittelijä. Yleensä tuosta tulee vain lisää kysymyksiä, eikä minua kiinnosta selitellä työnkuvaani sellaisille ihmisille, joille se tieto ei ole millään tapaa relevantti. Iha samahan se minulle on mitä joku toinen kuvittelee minun tekevän töissä.
Otsikkoon, arvelen että työskentelee henkilöstöhallinnossa :D
Se on varmaan sitten työkkärin virkailija. Hehän ovat asiantuntijoita, en kyllä tiedä minkä asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kana. Valitettavasti. En ole koskaan kuullut yhdenkään tärkeää työtä tekevän pröystäilevän sillä millään tasolla, ennemminkin pysyvät visusti hiljaa omista tekemisistään ja pyrkivät aina auttamaan muita. Näistä pitää melkeinpä kaivaa esiin ne suoranaiset ihmeet, mitä ovat tehneet ja puhutaan ihan todellisista, käsittämättömän suuristakin ihmeistä eikä mistään "vaativasta asiantuntijatyöstä" :D
Vaativa asiantuntijatyö ei ole sama asia kuin tärkeä työ. Teen ensimmäistä, en jälkimmäistä. En yleensä avaa enempää keskustelupalstoilla, koska sillä ei ole aiheen kannalta merkitystä eikä tittelini kerro keskivertopalstalaiselle mitään.
Asenteesi kertoo ihan tarpeeksi, kukaan oikeasti mestarillinen ihminen ei yleensä edes koe sisäistä ylpeyttä tekemisestään. Jopa suurimmat pyhimykset pitivät itseään syntisinä.
Sanotaan että onnellisimman ihmiset tekevät työkseen sellaista josta pitävät, jossa ovat hyviä, joka on tekijälle merkityksellistä ja josta vielä maksetaan.
Totta hitossa olen koen ylpeyttä työtäni. Miksi sitä muuten edes tekisin? Syntinen olen silti enkä pätkääkään parempi kuin kukaan muu. Päätin vaan jo lapsena että haluan siistin, hyväpalkkaisen sisätyön kaupungista ja hoidin koulun sen mukaan. 🤣
Itse teen työtäni nykyään pelkästään palkan vuoksi.
Ei halua kertoa mitä oikeasti tekee. Useimpien ihmisten työt on mahdollista selittää niin että pikkulapsikin ymmärtää mitä niissä tehdään jos oikeasti haluaa.
Ei halua tai jaksa selittää mitä käytännössä tekee.
Jaa, mikä sitten on sitä vaativaa? En kuitenkaan koskaan käyttäisi tuota, paitsi jossain lomakkeessa, jossa se pitäisi ehkä rastia ja mikäli olisin varma, että oma ammattini lankeaa siihen kategoriaan. Käytän itsestäni nimitystä erityisopettaja ja tehtävät ovat vaihdelleet hyvin vaativista aika tavanomaisiin opettajantöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee sellaista työtä, jota on turha edes yrittää selittää tarkemmin maallikolle, ellei halua pitää luentoa aiheesta.
Se että pitää jotain koulussa opittavaa asiaa "taivaallisena" ja sitä osaamattomia "maallikkoina" kertoo siitä että on oikeasti tasan tarkkaan maan matonen :D
Sitten jos olet pappismunkki niin hyväksyn että puhut maallikoista, mutta pappismunkitkin ovat niin vaatimattomia ja nöyriä, etteivät koskaan käyttäisi tuollaista kieltä :D
Maallikko on kuka tahansa joka ei tunne alaa. Voi olla vaikka toinen vaativaa asiantuntijatyötä tekevä.
Pappismunkki ei tee mitään työtä vaan palvelee jumalaansa muiden maksamana. Pappi esimerkiksi luterilaisessa seurakunnassa tekee vaativaa asiantuntijatyötä, koska työhön kuuluu byrokratiaa, taloutta, johtamista ja tärkeitä kohtaamisia seurakuntalaisten kanssa.
Pappismunkit elävät luostarissa ja luostarien ideana on, että ne tulevat omillaan toimeen. Samalla laillahan yrittäjät elävät muiden maksamina.
Henkilö syö voileivän ja laatii aiheesta asiantuntijalausunnon iltapäivälehteen. Se on kaiken kaikkiaan vaativa prosessi: ensin syödään ja sitten tehdään tekstinkäsittelyhommia. Sellaista voi perustellusti kutsua asiantuntijuudeksi.
Todennäköisesti ei niinkään vaativaa, kun sitä pitää korostaa.
Mielestäni ambulanssin ensihoitaja tekee vaativaa asiantuntijatyötä. Myös palokunnan työ on vaativaa asiantuntijatyötä. Heillä on työssään aina uusi tilanne, vaihtuvat olosuhteet ja päätökset pitää aina tehdä nopeasti.
En kyllä ole kenenkään heistä sanovan työtään vaativaksi asiantuntijatyöksi.
Jos olettaa että "vaativa asiantuntijatyö" kertoo enemmän kuin prosessiteollisuuden laatuinsinööri, se vaativa asiantuntijuus on noussut pahasti päähän.