Oon 2 viikkoa syönyt niin terveellisesti kuin ihminen voi
Ja paino ei oo laskenut grammaakaan :( Motivaatio kyllä horjuu. Oon siis syönyt kasviksia, kanaa, kalaa, marjoja, vähän täysjyväviljaa vähän hedelmiä ja rahkaa. Säännölliset ruoka-ajat ja vettä reilusti. En vaan tajua.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset yleensä sulavat huonosti ja voivat ärsyttää vatsaa. Ne voivat sisältää ihan antiravinteiksi kutsuttuja ainesosia.
Kannattaisi varmaan opetella kasvisten käsittelyä ja esim. sitä mikä on oikea aika syödä kasviksia - syökö raakoja vai kypsiä - kasvissyöjiltä eikä lihansyöjiltä :D Jos haluat väärät ohjeet sellaisilta ihmisiltä jotka eivät ainakaan osaa syödä kasviksia, kuuntele toki karnivooreja. Mutta suurin osa maailman väestöstä osaa syödä kasviksia ihan oikein ja kasvissyöjät myös elävät keskimäärin paljon pidempään, kuin lihansyöjät. Tietty jos tieten tahtoen haluat täyttää pääsi valheinfolla siitä, että kannattaa syödä vaan proteiininpaskaa ja sokeria ja kaikki muu on myrkyllistä, sellaistakin misinfoa on saatavilla. Mutta totta se ei ole.
Se rasva juusto mitä laitat leivän päälle lihottaa. Ei se itse leipä. Samoin jos syöt koko pussin, 1-2 viipaletta on asiallinen määrä kerralla.
Totta kai sokerileipä lihottaa. Paljon fiksumpaa syödä vaikka ruokalusikallinen oliiviöljyä ja puoli kiloa kasviksia sekä suolaa, kuin yksi leipä voilla.
Leivässä ei ole sokeria vaan hitaasti energiaa vapauttavaa hiilihydraattia.
Elimistölle kaikki hiilihydraatti on samaa tavaraa. Maksa muuttaa kaiken glukoosiksi. Optimaalisinta on, että maksa muuttaa rasvan glukoosiksi ja ottaa sen kehon rasvavarastoista, eli laihduttaa. Lihominen taas tarkoittaa sitä, että maksa tekee glukoosista rasvaa ja insuliini varastoi sen rasvakudokseen.
Siinä mielessä kaikkein tehokkain ja turvallisin laihduttamisdieetti olisi viherpaasto. Keho saa suolat ja ravinteet vihernesteistä, mutta ei oikeastaan mitään mitä voisi syntetisoida energiaksi, jolloin se on pakko ottaa rasvasta ja/tai lihaksista.
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei varsinaisesti ole laiduttamisen kannalta suuresti väliä mitä syöt vaan kuinka paljon syöt. Vaikka söisit pelkästään ruisleipää niin jos syömiesi kaloreiden määrä on suurempi kuin kuluttamiesi kaloreiden määrä lihot. Samoin vaikka söisit pekästään pitsaa jos syömiesi kaloreiden määrä on selkeästi pienempi kuin kuluttamiesi kaloireiden määrä laihdut. Toisaalta jos syöt ihan merkittävästi liian vähän kehosi polttaa ensimmäisenä lihakset ja pitää tiukasti kiinni rasvasta, jollon painonpudotus hidastuu. Tarkista että sulla on maltillinen kalorivaje ja anna kehollesi aikaa.
Käsittääkseni tämä teoria on viime aikoina kumottu: kaikki kalorit eivät ole samanarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ammattilaisen pyörätuolissa olevalle räätälöity laihdutusohjelma. Kyseessä on 50-vuotias mies, joten se ei sovi sellaisenaan naiselle tai vanhukselle. Ensin kauhistuin, mutta toimii.
Joka päivä syödään kolme ateriaa alemmista. Niitä ei tarvitse syödä sellaisenaan, vaan esimerkiksi kahdesta voidaan yhdistää kaksi puolikasta. Lisäksi syödään vähintään 100 kilokaloria vihanneksia päivässä, mieluummin enemmänkin. Kasviksetkin syödään näillä ateriolla. Ateriat:
2pkt 400g Kotimaista broilerleikkelettä 396 Kcal.
4 isoa munaa, 15g voita ja 25g juustoraastetta 538 Kcal.
400g 10% jauhelihapihvi 580 Kcal.
2x 185g purkkia tonnikalaa ja 200g raejuustoa 543 Kcal
250g kirjolohifilettä 448 Kcal.
Olet säälittävä.
Oikeasti.
Mitä säälittävää tässä on? Hyvän kuuloiset ruuat. Itse tosin lisäisin rasvaa ja vähentäisin protskua.
Hormonit?
Varmaan olo on parantunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset yleensä sulavat huonosti ja voivat ärsyttää vatsaa. Ne voivat sisältää ihan antiravinteiksi kutsuttuja ainesosia.
Kannattaisi varmaan opetella kasvisten käsittelyä ja esim. sitä mikä on oikea aika syödä kasviksia - syökö raakoja vai kypsiä - kasvissyöjiltä eikä lihansyöjiltä :D Jos haluat väärät ohjeet sellaisilta ihmisiltä jotka eivät ainakaan osaa syödä kasviksia, kuuntele toki karnivooreja. Mutta suurin osa maailman väestöstä osaa syödä kasviksia ihan oikein ja kasvissyöjät myös elävät keskimäärin paljon pidempään, kuin lihansyöjät. Tietty jos tieten tahtoen haluat täyttää pääsi valheinfolla siitä, että kannattaa syödä vaan proteiininpaskaa ja sokeria ja kaikki muu on myrkyllistä, sellaistakin misinfoa on saatavilla. Mutta totta se ei ole.
Se rasva juusto mitä laitat leivän päälle lihottaa. Ei se itse leipä. Samoin jos syöt koko pussin, 1-2 viipaletta on asiallinen määrä kerralla.
Totta kai sokerileipä lihottaa. Paljon fiksumpaa syödä vaikka ruokalusikallinen oliiviöljyä ja puoli kiloa kasviksia sekä suolaa, kuin yksi leipä voilla.
Elimistölle kaikki hiilihydraatti on samaa tavaraa. Maksa muuttaa kaiken glukoosiksi. Optimaalisinta on, että maksa muuttaa rasvan glukoosiksi ja ottaa sen kehon rasvavarastoista, eli laihduttaa. Lihominen taas tarkoittaa sitä, että maksa tekee glukoosista rasvaa ja insuliini varastoi sen rasvakudokseen.
Siinä mielessä kaikkein tehokkain ja turvallisin laihduttamisdieetti olisi viherpaasto. Keho saa suolat ja ravinteet vihernesteistä, mutta ei oikeastaan mitään mitä voisi syntetisoida energiaksi, jolloin se on pakko ottaa rasvasta ja/tai lihaksista.
Osittain kyllä, Keho ei vaan pysty rajattomasti purkamaan rasvavarastojaan, joten se alkaa syödä lihaksia ja säästää energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä viljat pois. Eivät ne ole terveellisiä millään mittarilla. Turhia kaloreita ja täysjyvässäkin on vain vähän hyödyllisiä hivenaineita. Kolme reilua ateriaa ja yöllä vähintään 12 tunnin tauko.
No joo, itsellä kaurapuuro on osa aamupalaa, muuten en viljoja syö. Leivän, pastan, leivonnaisten, muiden herkkujen ja riisin mussuttamisella suurin osa suomalaisista on itsensä tankiksi lihottanut. Syödään kuin hiilaritankkaava maratoonari mutta ei liikuta, on se jännä että on niin paha lihavuusepidemia.
Jännä väite, kun itse syön täyjyväviljaa joka aamu ja aterioilla on aina lautasmallin tyyppiin hiilareita
Bmi22
Olen eri.
Olin koko elämäni viisikymppiseksi asti bmi 21-23. Myös lasten saamisen jälkeen. Sitten se muuttui. Paino alkoi kohoamaan vuosi vuodelta, vaikka söin kuinka terveellisesti ja monipuolisesti lautasmallia noudattaen. Vaihdevuosissa elimistön toiminta vain menee sekaisin. Ainakin 80 prosentilla. Sinä voit kuulua onnekkaaseen 20 prosenttiinLopulta sain nousun taittumaan syömällä vhh. Mutta tämäkin lienee yksilöllistä, kenelle toimii mikäkin.
Mutta miten vatsa kestää jotain pelkkiä kasviksia ja lihaa? Ilman hiilaria et oikeen saa kuitua.
?? Wtf. Kuitua on nimenomaan kasviksissa, paljon enemmän kuin viljassa. Viljassa on SOKERIA. Ihmisen vatsa on tehty lihaa ja kasvista varten, ei sokeriviljoja :D Nimenomaan sokeri on se joka tuhoaa aineenvaihdunnan täysin.
Kasvisten ja lihan lisäksi ketolla olevat syövät yleensä paljon esim. oliiviöljyä, tai muuta neutraalia kasviöljyä. Ei keltaisia öljyjä, avokado on ihan ok.
Ihminen ei tarvitse hiilaria yhtään mihinkään. Keho osaa syntetisoida energiaa jopa proteiinista, ja noista öljyistä ja rasvoista sitä saa suoraan myös.
En tiedä mitä tutkimukset sanoo, mutta oma mahalaukku tuntuu jotenkin paremmalta kasviproteiinia syötyäni. Eläinproteiini tuntuu mahassa hirvittävän raskaalta. Ehkä joku suolahappo-ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse keski-ikäinen mies ja vaikken ollutkaan koskaan varsinaisesti lihava, niin olin jo lievän ylipainon rajoilla. Leikkasin hiilareita rajusti ja korvasin ne oliiviöljyllä purkista. Välipalaksi en todellakaan syö hiilarimössöä, vaan vaikkapa maapähkinöitä...ja ne eivät edes maksa paljoa mitään! Ruuan kanssa lisukkeeksi salaattia ja/tai juureksia oliiviöljyllä kylvytettynä. Tipuin lyhyessä ajassa 5 kiloa ja siitä vielä hieman pois. Nyt kiloni ovat sopivat ja tällä linjalla aion pysyä. Uskoisin, että jos olisin oikeasti lihava, niin olisin varmaan tiputtanut jo 7-10 kg tähän mennessä! Ja lisää tippuisi...
Miehen ja naisen painonpudostusta ei voi verrata. Ainakaan keski-iässä. Ne hormonit.
Me aloitimme miehen kanssa saman dieetin taannoin. Miehellä ylipainoa 15 kiloa ja minulla 10 kiloa.
Kolmessa kuukaudessa mies pudotti 11 kiloa ja minä 3 kiloa.Kyllä sinunkin paino putoaa, jos liikut tarpeeksi!
Toki putoaa, jos käytän päivässä kaksi tuntia liikkumiseen ja vähennän kalorit tuhanteen.
Pointtini ei ollut se, miten saan painon pudotettua, vaan se, että miehen ja naisen elimistö toimii eri tavalla.Ei se miehen ja naisen elimistö toimi eri tavalla. Miehellä vaan on luontaisesti enemmän lihasta ja naisella rasvaa. Joten naisella on ENEMMÄN sitä mistä laihduttaa! Elikä lähinnä kehonkoostumus on eri ja sekin johtuu lähinnä testosteronista, jota miehellä tietenkin on huomattavasti enemmän. Se kyllä on totta, että lihas painaa rasvaa enemmän, eli jos miehesi laihtui noin rajusti, niin häneltä luultavasti lähti lihaksiakin pois samalla. :D Tosin miehen elimistössä taitaa olla vettäkin enemmän, joten miehestäsi lähti varmaan nesteitäkin pois enemmän ja se jos jokin on "helppo ja nopea" "painonpudotus". Ja se rasva kyllä lähtee pois syömällä rasvaa ja vähentämällä hiilareita.
Kyllä toimii. Testosteroni kiihdyttää aineenvaihduntaa, estrogeeni hidastaa sitä. Miehellä ja naisella on erilainen biologinen funktio, naisen keho on tarkoitettu keräämään rasvaa jotta sopii paremmin poikasten kanssa oleiluun ja touhuiluun. Jos nainen ei ole kuitenkaan enää tässä vaiheessa elämäänsä niin sitten on parempi pudottaa ruokavalio minimiin ja paastoilla sekä panostaa laatuun.
Oma kokemukseni paastoilusta on se, että kun pitää itseään nälässä ja menee kohti sitä oikeaa, hyvää ruokailutapaa (joka ei muuten ole keskivertopossun sekaruokavalio vaan kevyt kasvis), tuntuu jokainen ateria siltä kuin taivaaseen astuisi. Ja sen jälkeen on energinen olo, ja ilo tulee muualta. Tavanomainen ruokavalio taas on pelkkää mättämistä mättämisen päälle. Ei hyvä.
Yritin vastata tähän kommenttiin, mutta SENSUURI esti. Kiitti vaan, sananvapauden vihollinen HS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kuten mansikka ja karkkikaan eivät ole terveydeltään samanlaisia.
Oon varmasti tyhmä mutta kun joku kirjoitti että ap:n tapauksessa on vielä paljon viilattavaa ruokavaliossa niin mitä siis pitää vähentää? Oon syönyt esim näin
Aamulla
Kahvia kauramaidolla
Pala Real-leipää
Kalkkunaleikettä
Kurkkua
Paprikaa
Lounas
2 kanan filettä
raejuustoa
Avokado
Iso kasa salaattia ja kasviksia
Välipala
Rahka
Manteleita
Banaani
Päivällinen
Kuten lounas
Jos illalla hirveä nälkä niin jotain leikettä, kasvista tai kananmuna tms vielä.
Mikä tuossa mättää? Ap
Ja marjoja oon syönyt kesällä paljon, kirsikkaa, mansikkaa ja mustikkaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva tällä palstalla osaa laihdutuksen, siksi sitä kysellään koko ajan.
Ja säkö osaat?
Joo, tosi helppoa ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Oon varmasti tyhmä mutta kun joku kirjoitti että ap:n tapauksessa on vielä paljon viilattavaa ruokavaliossa niin mitä siis pitää vähentää? Oon syönyt esim näin
Aamulla
Kahvia kauramaidolla
Pala Real-leipää
Kalkkunaleikettä
Kurkkua
Paprikaa
Lounas
2 kanan filettä
raejuustoa
Avokado
Välipala
Rahka
Manteleita
Banaani
Päivällinen
Kuten lounas
Jos illalla hirveä nälkä niin jotain leikettä, kasvista tai kananmuna tms vielä.
Mikä tuossa mättää? Ap
Yksi tärkeä juttu on se että onko oma ruokavalio itselle miellyttävä. Jos ei, pieleen menee ihan taatusti. Jaksatko noudattaa tuollaista loppuelämäsi?
Vierailija kirjoitti:
Aamulla
Kahvia kauramaidolla
Pala Real-leipää
Kalkkunaleikettä
Kurkkua
Paprikaa
Lounas
2 kanan filettä
raejuustoa
Avokado
Välipala
Rahka
Manteleita
Banaani
Päivällinen
Kuten lounas
Mikä tuossa mättää? Ap
Se mättää kun puhut pelkästä vähentämisestä. Ruuan sisällöllä on suuri merkitys, joten mieti sitä ensin ja sen jälkeen ala miettiä määriä. Ja voit ihan itse selvittää, mitä kannattaa syödä, täältä saat niin monen tyyppisiä vastauksia, ettet saa niistä mitään selkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä viljat pois. Eivät ne ole terveellisiä millään mittarilla. Turhia kaloreita ja täysjyvässäkin on vain vähän hyödyllisiä hivenaineita. Kolme reilua ateriaa ja yöllä vähintään 12 tunnin tauko.
No joo, itsellä kaurapuuro on osa aamupalaa, muuten en viljoja syö. Leivän, pastan, leivonnaisten, muiden herkkujen ja riisin mussuttamisella suurin osa suomalaisista on itsensä tankiksi lihottanut. Syödään kuin hiilaritankkaava maratoonari mutta ei liikuta, on se jännä että on niin paha lihavuusepidemia.
Jännä väite, kun itse syön täyjyväviljaa joka aamu ja aterioilla on aina lautasmallin tyyppiin hiilareita
Bmi22
Olen eri.
Olin koko elämäni viisikymppiseksi asti bmi 21-23. Myös lasten saamisen jälkeen. Sitten se muuttui. Paino alkoi kohoamaan vuosi vuodelta, vaikka söin kuinka terveellisesti ja monipuolisesti lautasmallia noudattaen. Vaihdevuosissa elimistön toiminta vain menee sekaisin. Ainakin 80 prosentilla. Sinä voit kuulua onnekkaaseen 20 prosenttiinLopulta sain nousun taittumaan syömällä vhh. Mutta tämäkin lienee yksilöllistä, kenelle toimii mikäkin.
Mutta miten vatsa kestää jotain pelkkiä kasviksia ja lihaa? Ilman hiilaria et oikeen saa kuitua.
?? Wtf. Kuitua on nimenomaan kasviksissa, paljon enemmän kuin viljassa. Viljassa on SOKERIA. Ihmisen vatsa on tehty lihaa ja kasvista varten, ei sokeriviljoja :D Nimenomaan sokeri on se joka tuhoaa aineenvaihdunnan täysin.
Kasvisten ja lihan lisäksi ketolla olevat syövät yleensä paljon esim. oliiviöljyä, tai muuta neutraalia kasviöljyä. Ei keltaisia öljyjä, avokado on ihan ok.
Ihminen ei tarvitse hiilaria yhtään mihinkään. Keho osaa syntetisoida energiaa jopa proteiinista, ja noista öljyistä ja rasvoista sitä saa suoraan myös.
Hoh hoh, kasviksissa kuitua pari grammaa ja täysjyväviljassa 10-13g/100g.Tärkkelys ei myöskään ole sama asia kuin valkoinen sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla
Kahvia kauramaidolla
Pala Real-leipää
Kalkkunaleikettä
Kurkkua
Paprikaa
Lounas
2 kanan filettä
raejuustoa
Avokado
Välipala
Rahka
Manteleita
Banaani
Päivällinen
Kuten lounas
Mikä tuossa mättää? Ap
Yksi tärkeä juttu on se että onko oma ruokavalio itselle miellyttävä. Jos ei, pieleen menee ihan taatusti. Jaksatko noudattaa tuollaista loppuelämäsi?
No tämä oli vaan yksi esimerkkipäivä. Kasvikset vaihtelee, kanan sijaan voi olla lohta, jauhelihaa tai vaikka lehtipihvi. Tai fetamunakas, smoothie, täytetyt paprikat, tonnikalapullat jne. Ap
Itse en ole sitä mieltä, että samaa ruokavaliota tarvitsisi noudattaa loppuelämän ajan, mutta miellyttävänä ja terveellisenä se kannattaisi pitää.
Ihmisten typeryys ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä
Vierailija kirjoitti:
Ja marjoja oon syönyt kesällä paljon, kirsikkaa, mansikkaa ja mustikkaa. Ap
Kohtuus niissäkin, vaikka ovat hyviä ja ravitsevia. Painoa hallitessa ei syödä paljon, vaan kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla
Kahvia kauramaidolla
Pala Real-leipää
Kalkkunaleikettä
Kurkkua
Paprikaa
Lounas
2 kanan filettä
raejuustoa
Avokado
Välipala
Rahka
Manteleita
Banaani
Päivällinen
Kuten lounas
Mikä tuossa mättää? Ap
Se mättää kun puhut pelkästä vähentämisestä. Ruuan sisällöllä on suuri merkitys, joten mieti sitä ensin ja sen jälkeen ala miettiä määriä. Ja voit ihan itse selvittää, mitä kannattaa syödä, täältä saat niin monen tyyppisiä vastauksia, ettet saa niistä mitään selkoa.
Niin, voi ihan miettiä mikä maistuu itsestä hyvälle. Voit syödä vaikka pasta bolognesea jos määrä on sopiva.
Valheellinen analogia että keho pitäisi kiinni rasvasta ja kuluttaisi lihakset, se riippuu ihan siitä mihin kehoa käyttää. Jos sitä käyttää liikkumiseen, ensin lähtevät rasvat, jos taas vaan makoilee niin sitten ehkä lihakset. Sinänsä laihduttamisen kannalta on kuitenkin aivan se ja sama kumpi lähtee, sillä makoilija ei tarvitse kumpaakaan. Lihas on varasto, toiminnallinen varasto, siinä missä rasvakin. Se ei ole millään mittarilla absoluuttisesti parempi tai hyödyllisempi vaan voi joillakin ihmisillä aiheuttaa jopa enemmän ongelmia kuin hyötyä. Rasvakudos myös tuottaa estrogeeniä siinä missä erittäin lihaksikkaalla on usein aika pahoja vihanhallintaongelmia, kun lihas ja voima ohjaa toimintaa liikaa.
Tehokkainta laihdutus on, kun kehoa ei rasita. Jos liikkuu samaan aikaan, keho pyrkii samanaikaisesti kasvattamaa jotakin ja kuluttamaan jotakin. Sen vuoksi esim. sairaus laihduttaa kaikista tehokkaiten, kun keho saa käyttää kaiken energiansa uudelleenjärjestäytymiseen. Mutta modernin elämän ja ihan vaan mukavuuden kannalta fiksuinta on ylläpitää kevyttä liikuntaa ja erityisesti hapensaantia, ja pudottaa painoa pikku hiljaa ruokavaliota viilaamalla.
Ap:n tapauksessa tuossa on vielä paljon pudotettavaa, vaikka ajatteleekin ettei terveellisemmin voisi syödä :D