Oon 2 viikkoa syönyt niin terveellisesti kuin ihminen voi
Ja paino ei oo laskenut grammaakaan :( Motivaatio kyllä horjuu. Oon siis syönyt kasviksia, kanaa, kalaa, marjoja, vähän täysjyväviljaa vähän hedelmiä ja rahkaa. Säännölliset ruoka-ajat ja vettä reilusti. En vaan tajua.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä viljat pois. Eivät ne ole terveellisiä millään mittarilla. Turhia kaloreita ja täysjyvässäkin on vain vähän hyödyllisiä hivenaineita. Kolme reilua ateriaa ja yöllä vähintään 12 tunnin tauko.
No joo, itsellä kaurapuuro on osa aamupalaa, muuten en viljoja syö. Leivän, pastan, leivonnaisten, muiden herkkujen ja riisin mussuttamisella suurin osa suomalaisista on itsensä tankiksi lihottanut. Syödään kuin hiilaritankkaava maratoonari mutta ei liikuta, on se jännä että on niin paha lihavuusepidemia.
Jännä väite, kun itse syön täyjyväviljaa joka aamu ja aterioilla on aina lautasmallin tyyppiin hiilareita
Bmi22
Olen eri.
Olin koko elämäni viisikymppiseksi asti bmi 21-23. Myös lasten saamisen jälkeen. Sitten se muuttui. Paino alkoi kohoamaan vuosi vuodelta, vaikka söin kuinka terveellisesti ja monipuolisesti lautasmallia noudattaen. Vaihdevuosissa elimistön toiminta vain menee sekaisin. Ainakin 80 prosentilla. Sinä voit kuulua onnekkaaseen 20 prosenttiinLopulta sain nousun taittumaan syömällä vhh. Mutta tämäkin lienee yksilöllistä, kenelle toimii mikäkin.
Mutta miten vatsa kestää jotain pelkkiä kasviksia ja lihaa? Ilman hiilaria et oikeen saa kuitua.
syön hiilaria, mutta rajoitan niiden syöntiä. Olen pyri ketoosiin, vaan pyrin pitämään hiilarit 50-70. Lihaa syön aika vähän. Vatsani on aina ollut jumahtava, ja kaikilla ruokavalioilla varmistan kuidun saannin, nyt kokeilen psylliumia.
Tämä toimii minulla: ei tuota huonoa oloa, ei rajoita liikaa syömisiä, ei estä työpaikkaruokailuja, mutta auttaa painonhallinnassa.
Psyllium on ihme kamaa, tosiaan vatsa toimii kuin unelma (ja normaali tuotoshan tulee sujuvasti ulos eikä jätä mitään paperiin pyyhittävää! Todella monella on jatkuvasti vatsa sekaisin eivätkä he edes tajua sitä kun heidän mielestään on normaalia istua pitkään vessassa joka päivä ja paperia kuluu rulla kaupalla), mutta sen lisäksi se alentaa myös kolesterolia! Ja nimenomaan psyllium, ei esim. chia tai pellava. Käytän päivittäin!
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tuki suoliaan tärkkelysmoskalla, niin ei tarvitse kuituakaan paljon mitään. Desi sokeritonta puolukkasurvosta tulee alle vuorokaudessa läpi.
Joo menee vatsa löysäksi, voin kuvitella.😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö siis mitenkään paljon öljyjä, vaan vähän pannulle kanaa paistaessa (useimmiten paistan uunissa) tai loraus salaattiin. Niin kai se sitten on, että pitää vaan malttaa odottaa. Sitä vaan muistelee nuorempia aikoja, miten muutamankin päivän vähempi syöminen sai housut pyörimään jalassa. Nyt on tietysti rasvaa vyötäröllä ihan eri määrä. Kiitos kun ootte vastailleet! :) ap
No siinäpä sulle seuraava vaihe, lopeta kanan syönti ja siirrä se (vihreä) öljy kunnolliseen salaattiin, missä reippaasti hyvää merisuolaa. Laita mukaan vähän vaikka tabascoa niin ruuansulatus saa potkua.
Ymmärrä myös se, että liha sulaa ruuansulatuskanavassa jopa 72 tuntia eli olet käytännössä aivan tukossa, suolesi on oksettava kuin mätänevä tulppa, kun syöt sitä lihamoskaa.
Ai liha sulaa noin huonosti.
Ei pidä ihan kaikkea vegaani-juttuja uskoa :)
Itse kuuntelen oloani ja huomaan kyllä että liha tuntuu raskaalta.
Minusta tuossa esimerkkipäivän ruokavaliossa ei ole mitään muuta vikaa kuin määrät. kaksi kananfilettä/ ateria on liikaa, samoin toiselta aterialta jättäisin se avokadon pois. Laita nuo syömäsi määrät laskuriin ja katso paljonko niillä tulee energiaa, kun pelkistä avokadoista tulee vähän koosta riippuen 400-500 kcal. Minusta ei silmämääräisesti vaikuta miltään laihdutusruokavaliolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö siis mitenkään paljon öljyjä, vaan vähän pannulle kanaa paistaessa (useimmiten paistan uunissa) tai loraus salaattiin. Niin kai se sitten on, että pitää vaan malttaa odottaa. Sitä vaan muistelee nuorempia aikoja, miten muutamankin päivän vähempi syöminen sai housut pyörimään jalassa. Nyt on tietysti rasvaa vyötäröllä ihan eri määrä. Kiitos kun ootte vastailleet! :) ap
No siinäpä sulle seuraava vaihe, lopeta kanan syönti ja siirrä se (vihreä) öljy kunnolliseen salaattiin, missä reippaasti hyvää merisuolaa. Laita mukaan vähän vaikka tabascoa niin ruuansulatus saa potkua.
Ymmärrä myös se, että liha sulaa ruuansulatuskanavassa jopa 72 tuntia eli olet käytännössä aivan tukossa, suolesi on oksettava kuin mätänevä tulppa, kun syöt sitä lihamoskaa.
Johtunee ylensyönnistä ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä viljat pois. Eivät ne ole terveellisiä millään mittarilla. Turhia kaloreita ja täysjyvässäkin on vain vähän hyödyllisiä hivenaineita. Kolme reilua ateriaa ja yöllä vähintään 12 tunnin tauko.
No joo, itsellä kaurapuuro on osa aamupalaa, muuten en viljoja syö. Leivän, pastan, leivonnaisten, muiden herkkujen ja riisin mussuttamisella suurin osa suomalaisista on itsensä tankiksi lihottanut. Syödään kuin hiilaritankkaava maratoonari mutta ei liikuta, on se jännä että on niin paha lihavuusepidemia.
Jännä väite, kun itse syön täyjyväviljaa joka aamu ja aterioilla on aina lautasmallin tyyppiin hiilareita
Bmi22
Olen eri.
Olin koko elämäni viisikymppiseksi asti bmi 21-23. Myös lasten saamisen jälkeen. Sitten se muuttui. Paino alkoi kohoamaan vuosi vuodelta, vaikka söin kuinka terveellisesti ja monipuolisesti lautasmallia noudattaen. Vaihdevuosissa elimistön toiminta vain menee sekaisin. Ainakin 80 prosentilla. Sinä voit kuulua onnekkaaseen 20 prosenttiinLopulta sain nousun taittumaan syömällä vhh. Mutta tämäkin lienee yksilöllistä, kenelle toimii mikäkin.
Mutta miten vatsa kestää jotain pelkkiä kasviksia ja lihaa? Ilman hiilaria et oikeen saa kuitua.
?? Wtf. Kuitua on nimenomaan kasviksissa, paljon enemmän kuin viljassa. Viljassa on SOKERIA. Ihmisen vatsa on tehty lihaa ja kasvista varten, ei sokeriviljoja :D Nimenomaan sokeri on se joka tuhoaa aineenvaihdunnan täysin.
Kasvisten ja lihan lisäksi ketolla olevat syövät yleensä paljon esim. oliiviöljyä, tai muuta neutraalia kasviöljyä. Ei keltaisia öljyjä, avokado on ihan ok.
Ihminen ei tarvitse hiilaria yhtään mihinkään. Keho osaa syntetisoida energiaa jopa proteiinista, ja noista öljyistä ja rasvoista sitä saa suoraan myös.
Hoh hoh, kasviksissa kuitua pari grammaa ja täysjyväviljassa 10-13g/100g.Tärkkelys ei myöskään ole sama asia kuin valkoinen sokeri.
"Hoh hoh, kasviksissa kuitua pari grammaa ja täysjyväviljassa 10-13g/100g.Tärkkelys ei myöskään ole sama asia kuin valkoinen sokeri. "
Oletko koskaan miettinyt tuon sanan konkretiaa? Täysjyvä sisältää kokonaisuudessaan sen epäterveellisen jyvän osan +ne kuitua ja ravinteita sis. kuoriosat. Tavallaan entiset "roskat" jalostui tekemään haitallisesta tavoiteltavan ja suosituksen. Se entinen "huono valkoinen leipä" piiloutuu täysjyväkuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Perusruokavalio on varmaan ollut aina ns. kunnossa kun oon syönyt saman tyyppisesti jo aiemminkin. Mutta oon myös herkutellut aika paljon, eli karkkia, sipsejä, jätskiä ja leivonnaisia on mennyt lisäksi. Ja myös viiniä. Nämä oon nyt jättänyt siis täysin pois, paitsi kävin vaa'alla tänä aamuna kun aattelin että huomenna palkitsen ponnisteluni ostamalla viiniä päivälliselle. Ja siitä sitten tuli se pettymys ja avasin tämän ketjun. :) ap
Vai niin. 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusruokavalio on varmaan ollut aina ns. kunnossa kun oon syönyt saman tyyppisesti jo aiemminkin. Mutta oon myös herkutellut aika paljon, eli karkkia, sipsejä, jätskiä ja leivonnaisia on mennyt lisäksi. Ja myös viiniä. Nämä oon nyt jättänyt siis täysin pois, paitsi kävin vaa'alla tänä aamuna kun aattelin että huomenna palkitsen ponnisteluni ostamalla viiniä päivälliselle. Ja siitä sitten tuli se pettymys ja avasin tämän ketjun. :) ap
Vai niin. 🤦
Onkohan tämä ihan sun ketju? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtunee ylensyönnistä ennemminkin.
Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet syönyt liikaa. Ei voi syödä laihduttaessa paljoa, vaikka söisikin ns terveellisesti. Laske kalorit ja ne alle 1600 päivässä. Max neljä ateriaa päivässä. Joka ikinen kalori pitää kirjata ylös. Myös juomat, kastikkeet, leivänpäälliset ja ne leivät.
Alle 1600 päivässä et laihdu, ellet ole 190cm 120kg mies, joku 160cm nainen niin sopiva kalorimäärä on 800-1000kcal päivässä jos haluaa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet syönyt liikaa. Ei voi syödä laihduttaessa paljoa, vaikka söisikin ns terveellisesti. Laske kalorit ja ne alle 1600 päivässä. Max neljä ateriaa päivässä. Joka ikinen kalori pitää kirjata ylös. Myös juomat, kastikkeet, leivänpäälliset ja ne leivät.
Alle 1600 päivässä et laihdu, ellet ole 190cm 120kg mies, joku 160cm nainen niin sopiva kalorimäärä on 800-1000kcal päivässä jos haluaa laihtua.
Älä ny, täällä mammat urheilee 7 kertaa viikossa ja ylläpitokalorit on jossain 2500-3000 korvilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bmi22
Olen eri.
?? Wtf. Kuitua on nimenomaan kasviksissa, paljon enemmän kuin viljassa. Viljassa on SOKERIA. Ihmisen vatsa on tehty lihaa ja kasvista varten, ei sokeriviljoja :D Nimenomaan sokeri on se joka tuhoaa aineenvaihdunnan täysin.
Kasvisten ja lihan lisäksi ketolla olevat syövät yleensä paljon esim. oliiviöljyä, tai muuta neutraalia kasviöljyä. Ei keltaisia öljyjä, avokado on ihan ok.
Ihminen ei tarvitse hiilaria yhtään mihinkään. Keho osaa syntetisoida energiaa jopa proteiinista, ja noista öljyistä ja rasvoista sitä saa suoraan myös.
Hoh hoh, kasviksissa kuitua pari grammaa ja täysjyväviljassa 10-13g/100g.Tärkkelys ei myöskään ole sama asia kuin valkoinen sokeri.
"Hoh hoh, kasviksissa kuitua pari grammaa ja täysjyväviljassa 10-13g/100g.Tärkkelys ei myöskään ole sama asia kuin valkoinen sokeri. "
Oletko koskaan miettinyt tuon sanan konkretiaa? Täysjyvä sisältää kokonaisuudessaan sen epäterveellisen jyvän osan +ne kuitua ja ravinteita sis. kuoriosat. Tavallaan entiset "roskat" jalostui tekemään haitallisesta tavoiteltavan ja suosituksen. Se entinen "huono valkoinen leipä" piiloutuu täysjyväkuoreen.
No en ole viljalla ainakaan lihonut kuten yleisesti väitetään. Se on myös kohtuullinen proteiinilähde koska määrät ovat suhteellisen suuria, vain vähän täydennystä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon varmasti tyhmä mutta kun joku kirjoitti että ap:n tapauksessa on vielä paljon viilattavaa ruokavaliossa niin mitä siis pitää vähentää? Oon syönyt esim näin
Aamulla
Kahvia kauramaidolla
Pala Real-leipää
Kalkkunaleikettä
Kurkkua
Paprikaa
Lounas
2 kanan filettä
raejuustoa
Avokado
Iso kasa salaattia ja kasviksia
Välipala
Rahka
Manteleita
Banaani
Päivällinen
Kuten lounas
Jos illalla hirveä nälkä niin jotain leikettä, kasvista tai kananmuna tms vielä.
Mikä tuossa mättää? Ap
Jos minulta kysyttäisiin, niin jättäisin lounaalla toisen broilerleikkeen pois.
Välipalat kokonaan pois. Tai jollei mitenkään onnistu, niin vain muutama manteli, ei kourakaupalla.
Iltapalat pois. Jos on olevinaan nälkä, juo vettä maha täyteen.
Yleensäkin paljon vettä pitkin päivää.
Saa käyttää, ei pakko.
"Jos minulta kysyttäisiin, niin jättäisin lounaalla toisen broilerleikkeen pois.
Välipalat kokonaan pois. Tai jollei mitenkään onnistu, niin vain muutama manteli, ei kourakaupalla.
Iltapalat pois. Jos on olevinaan nälkä, juo vettä maha täyteen.
Yleensäkin paljon vettä pitkin päivää.
Saa käyttää, ei pakko."
Jos taas minulta kysyttäisiin, niin minäkin jättäisin pois toisen fileen, mutta myös avocadon ja mantelit. En jättäisi nälkäisenä pois iltapalaa ja korvaisi sitä vedellä. Juon itse pitkin päivää vettä kyllä. En enää illalla niinkään. Nälkäisenä on huono nukahtaa. Ja se kertaa monta, jos yöllä joutuu juoksemaan vessassa kun juonut "iltapalaksi" vatsan täyteen vettä. Huonosti nukkuminen lihottaa aineenvaihdunnallisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisestä, tuo 72 tuntia on totta osalle, joillakin sulaa nopeammin. Meissä on eroja suolistobakteereissa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bmi22
Olen eri.
Nykyään perehtymättömät pitävät kaikkea terveellisempää terveellisenä, vaikka terveellisempikin on epäterveellistä. Leijona-viina on terveellisempää kuin kossu, mutta ei se ole terveellistä. Ihan sama on täysjyvän ja puhdistetun viljan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuukauden ajan syönyt terveellisesti ja paino on pudonnut lähes 5 kg.
Jätin lisätyn sokerin pois. En ole tehnyt muuta.
Minkä ikäinen olet?
Minä yritin tätä viimeksi 53-vuotiaana. Jätin kaiken lisätyn sokerin pois. Paino ei tippunut grammaakaan.Nuoren tuo auttoi.
Olen juuri täyttänyt 66-vuotta. Sokeri varmasti aiheutti minulle tulehdusta. Nyt myös nukun paremmin ja olen saanut näläntunteen takaisin. Aiemmin sokeristen välipalojen (kahvipulla, keksi, suklaa ja muut makeiset) vuoksi sitä ei ollut.
Syön pienen aamupalan, lounaan, päivällisen ja pienen iltapalan, jos siltä tuntuu.
Makean himo on kokonaan kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo käsitys sinulla terveellisestä. Monet terveysintoilijat harrastavat paastoja eivätkä syö lihaa tai maitotuotteita ollenkaan. Olet siis ilmeisesti jättänyt sokerin kuitenkin pois? Se on hyvä alku.
Kana ja kala on oikein hyvä. Punainen liha vaan pois.
Ei kai punainen liha - jos se on nautaa eikä possua - lihota.
Mikään ei yksinään lihota ja toisaalta kaikki voi lihottaa. Mutta hiilaripainotteiselle syöjälle ei tyydyttynyt rasva ole hyvästä, koska sillä on vaikutusta insuliiniherkkyyteen.
Minä olen syönyt jo kaksi kuukautta. Toki liian vähän proteiinia saan (säästän sinä) ja hiilaria saan myös liian vähän (säästän siinä). Kasviksia menee ok. Liikun myös viikossa 12-18t.
Syöt siis oikein jos et laihdu. Terveellinen syöminen on sitä että ehkä jopa lihoo kilon tai kaksi lisää, kun tankkaa päälle vielä lisäravinteita. Epäterveellinen syöminen on sitten sitä että alat laihtua kilon viikossa. Laihtuminen on yleensä itsensä heikentämistä. Lihavalle kyllä tekee hyvääkin laihtua, mutta ottaisin mukaan liikunnan. Noin 10-14t viikossa liikuntaa päälle, niin saa syödäkin lisää. Pelkästään yli puolet tuosta tulee jo arkiliikunnasta. Onneks olkoon että olet löytänyt terveellisen syömisen, jos et laihdu ja liho sekä voit yleisesti hyvin muillakin mittareilla.
Itse en ainakaan pysty mitenkään laihtumaan pelkällä ruokavaliolla. Pakko on urheilla useita kertoja viikossa. Muuten en laihdu
Kun ei tuki suoliaan tärkkelysmoskalla, niin ei tarvitse kuituakaan paljon mitään. Desi sokeritonta puolukkasurvosta tulee alle vuorokaudessa läpi.