Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tein 4 lasta???!!! Nyt on lapsenlapsia liuta (7) odottamassa hoitopaikkaa ja lahjoja ja kaikenlaista.

Vierailija
22.07.2026 |

Luulin, että eläkepäivämme olisivat rauhaisia. No eivät ole, kun omat lapset ovat alkaneet sikiämään. Ja tuo 7 tulee kolmen lapsen lapsista (3+2+2), yksi on vasta 22v, eli lisää varmastikin jossakin vaiheessa pukkaa. 
Viimeisen 3 vuoden aikana meillä ei ole ollut yhtäkään viikkoa, ettei olisi ollut 2-3 lapsenlapsihommapäivää päällä. Mökillekin pitää ottaa mukaan. 
Missään ei ole omaa rauhaa. Leluja on kaikkialla. Teen yhä edelleen lapsille sopivaa ruokaa, makaronilaatikkoa, spagettia ja pinaattilettuja. 
Ollaan miehen kanssa puhuttu, että muutetaan pohjoiseen (asutaan Uudellamaalla, kuten lapset perheineenkin) niin saadaan rauha. 

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat ovat jo osuutensa tehneet hoitamalla omat lapsensa. Jotkut mummot ja papat ovat sairaita ja raskaan fyysisen työuran uuvuttamia.  On sydän- ja lonkkavikaa. Ja sanonpa vain näin 74-vuotiaana, että kyllä minun askeleeni on hidastunut ja tarvitsen lepoa päivälläkin. Hyvä kun oman huushollini jaksan jotenkuten siivota. Sen varan olen tähän asti onnistunut pitämään, ettei ole tarvinnut lapsilta apua ruinata (niillä on aina kova kiire?). Sitten kun en itse jaksa esim siivota, niin palkkaan siivoojan ja kun voimat tulevat ehtymään, jos äkkikuolemaan ei tule,  niin sitten hoivakotiin. Miten ihmeessä nuoret ihmiset eivät jaksa lapsiaan hoitaa, se on minulle kyllä yllätys.

Vierailija
122/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinulla tuntuu olevan noita säännöllisiä terveysmenoja, jotka lienee etukäteen tiedossa, niin palkkaapas jatkossa hoitaja ja maksa hänelle. Ongelma ratkaistu ja ketään ei tarvitse vaivata ja asettaa hankalaan välikäteen, sillä lastenhoidosta kieltäytyminen saattaa viilentää välejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi kun tykkäät lapsista

Vierailija
124/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kurja isovanhemmuutesi on lapsenlapsesi lapsuus ja läpi elämän säilyvät muistot omista isovanhemmistaan. Hetkinä, jolloin ei halua auttaa muita, voi asettaa itsensä avuntarvitsijan asemaan.

Tällaisia keskusteluja lukiessa saa olla kiitollinen omasta suvustaan, perheen arvomaailmasta, hyvyydestä ja auttavaisuudesta. Ilman toisten tukea, elämä käy raskaaksi. Arvostetaan toisiamme ja lapsia.

Vierailija
125/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tyytyväinen kun sulla on paljon lapsia ja lapsenlapsia.

Vierailija
126/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatte omaa aikaa. 

Sanotte välillä, nyt ei käy. 

Lähdette matkoille ja nautitte omasta ajasta ja annatte lastenne valittaa vauvalla vuorostaan. 

Tai muutatte pois Porvoosta. 

Vierailija
127/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tekee sen takia monta lasta että saisi paljon lapsenlapsia.

Vierailija
128/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo.

Vierailija
129/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukaa ja keskustelkaa. Nyt valitettavasti tällä viikolla en voi ottaa lapsia hoitoon.   Yksinkertaista. Sitä ei edes tarvitse selitellä tai keksiä valkoisia valheita. Tyhmiä jälkeläisiä, jos eivät uskp.

Vierailija
130/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitä onneasi ettei sulla ole 14 lasta ja liuta lapsenlapsia.

Vierailija
131/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 7 lapsenlasta ole edes paljon. Joillakin voi olla yli 20-30 lapsenlasta tai enemmänkin.

Vierailija
132/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin isovanhemmalla voi olla niin monta lapsenlasta ettei muista edes kaikkien nimiä.

Vierailija
133/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyytää korvausta edes 20 euroa tunnilta per lapsi.  

Vierailija
134/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti jokainen hoitaa omat kakaransa. Vain poikkeustapauksissa se on mummon ja paapan tehtävä. Nyt rajat kiinni. Lahjuksia ei tarvi ostella kenellekään.

Vierailija
135/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta. Teini-ikäinen tyttäreni kuoli yllättäen viime kesänä. Isäni mietti kuoleman jälkeen, kuinka vähän oikeastaan tunsi tyttöä ja oli tämän kanssa viime aikoina jutellut. Niinpä. Kun lapset oli pieniä, mun vanhemmat oli vahvasti työelämässä, mutta auttoivat omien kykyjensä ja halujensa mukaan välillä harrastuskyydeissä yms. Jos lapset olivat mökillä tai vaikka vähän aikaa satunnaisesti hoidossa, isä ja äiti enimmäkseen puuhasivat omia juttujaan ja lapset olivat keskenään tai kännyköillä. Sitten me muutettiin kaupungin sisällä kauemmas ja veljen neljä pientä lasta sai kaiken huomion, kun isovanhemmat oli eläkkeellä ja lähellä. 

Anoppi, jolle mun lapset on ainoat lapsenlapset osasi pitää teineihin yhteyttä ihan ilman minua. Asuu kauempana, mutta on aina järkännyt, että silloin kun on käymässä tai lapset olivat kylässä, viettivät oikeasti aikaa yhdessä. 

Aikuinen tyttäreni toivoo perhettä ja lapsia tulevaisuudessa, mutta minä en kokemani jälkeen uskalla edes toivoa, että saisin lapsenlapsia. Jos niin onnellisesti kävisi, haluaisin todella tutustua häneen/heihin, mutta toki pitäisin myös omista rajoista kiinni. Täytyy ihan itse avata suunsa, jos ei jaksa, halua tai pysty. Aina lapset eivät huomaa/ halua huomata (koska se on pelottavaa), että vanhemmat ovat tulleet vanhoiksi, eivätkä jaksa kuten nuorempana. Mutta muista myös, että jokainen heidän kanssaan viettämäsi hetki on arvokas.

Vierailija
136/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsilla on ilmeisesti hyvä kokemus lapsuudestaan koska lisääntyvät myös itse. Aika usein lapsia hankitaan sama määrä kuin omia sisaruksia eli silloin teillä ois lopulta 16 lastenlasta. Eli juu kannattaa ihan tosissaan alkaa tehdä sitä muutta.. 

Vierailija
137/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen niin ruma ettei yksikään nainen ole halunnut seurustella kanssani. Saan olla mökilläkin ihan rauhassa. Nautin oikein hiljaisuudesta ettei ole kakaralaumaa kiljumassa ruokaa tai jotain.

Täällä sama mutta olen nainen.

Vierailija
138/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia lapsenlapsistasi. Olet jo omat lapsesi hoitanut, jokainen hoitakoon omansa. Toki voit halutessasi hoitaa silloin kuin ITSE haluat, mutta velvollisuutta ei ole. Voit sanoa rohkeasti, ettet ja jaksa ja halua. Huoltajat ovat vastuussa lapsistaan, et sinä.

Vierailija
139/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 lasta (22v alkaen, yli 30v useita). Vasta 2 lastenlasta. Eihän nykynuoriso juuri tykkää lisääntyä.

Mielellään otetaan pikkuiset aina meille! Enemmänkin noita saisi olla.

Vierailija
140/173 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on neljä aikuista lasta (19-29) eikä vielä yhtään lastenlasta. Olen ajatellut et hoitakoon ristiin. Tulen tekemään yökylille tiukat rajat. Toki välillä otetaan mielellään, mutta muuten olen hommani hoitanut.

Hommani hoitanut?

Vieitko kuinka paljon itse lapsia hoitoon mummolaan?

Tämä sukupolvi yleensä ulkoistaa omien lasten hoitamisen omille vanhemmilleen, mutta itse ei hoida omia lapsenlspsiaan, kun hommani olen hoitanut.

Mitä ovat nämä mystiset mummolat, minne vain vietiin lapset täyshoitoon? Omat isovanhempani asuivat kaupungissa ja kävivät töissä, kun olimme pieniä. Kylässä käytiin kahvilla puolin ja toisin, ei muuta. Lomat vietimme vanhempien kanssa yhdessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan