Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (2167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen keittotölkin avaaminen on jo prosessina työläämpi vanhukselle kuin itse kokkaaminen.
Ja eipä ne lapsiperheidn isovanhemmat kyllä mitään kasikymppisiä yleensä ole.
Jos olet vaikka sisärollaattorin tai kyynärsauvojen käyttäjä miten helppoa on nostella uunivuokia uunista tai niitä viiden litran keittokattiloita hellalla. Saati jos on vakavampia vikoja, sydän , syöpä, mitä näitä on.
Ei tarvitse nostella mitään jättipatoja. Ettekö oo ikinä kuulleet, että reseptistä voi tehdä vain puolet tai vaikka neljäsosan?
Sen neljännesreseptinkin voi tehdä 10 litran valurautapataan jos haluaa tehdä elämästään vaikeaa.
Jokainen mummo mummuttakoon tavallaan :D Vaihtelu virkistää mummutettavaakin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on musta-valkoista kirjoittelua. Itse olen käynyt lapsiperheessä,jossa TV on koko ajan auki ja niin kovalla ettei keskustella kuule.Kasvisten syönti on jokaisen oma asia,ei kannata terveyskasvattaa vsnhoja ihmisiä.Syövät mitä syövät ja elävät niinkiin ovat tottuneet. Nuorten kannattaa muistaa tämä ja olla joustavia.Isovanhemmuus on ilo,mutta sen voi menettää liioilla vaatimuksilla,sillä isovanhemmuus ei ole velvollisuus.
Se että vanhukset laiminlyövät terveellisen ravinnon tuottaa valtavia kuluja yhteiskunnalle. Se älämölö on lapselle vahingollista.
Jos lapsen edun minimaalinen huomioiminen on ylivoimaista niin eihän sellaisesta kääkästä sitten vaan ole isovanhemmaksi.
Tiedätkö? Mikään ei pakota sinua edes näyttämään lastasi mummoille saati pyytämään että mummot hoitaisicat häntä. Ihan suotta kiukuttelet.
Tunnen yhden kuntapuolen hallintoihmisen. Sosiaalitoimessa lapsiperheet on suurin kustannuserä, vanhustennosuus menoista pienempi.
Vanhukset maksavat palveluista joita saavat yhteiskunnalta. Lapsiperheet ovat ne jotka saavat kaiken maksutta ja rahaa vielä lisäksi.
Ei pakotakaan. Sitten on vaan turha juosta pitkin kyliä uhriutumassa.
Lapsiperheiden vanhemmat tekevät eniten töitä, myös ylitöitä, ja maksavat veroja. Tilastollinen tosiasia.
Köyhät eläkeläiset eivät maksa juuri mitään veroja.
Lapsiperheet eivät saa edes kotiapua, ne menee kaikki vanhuksille.
Olisit kuule kiitollinen lapsiperheille!
Kun lapset saa hyvin pienillä.maksuilla olla päivähoidossa päivät, mihin vielä sitä kotiapulaista tarvittaisiin?
Pienillä maksuilla saa hoidon vain yh:t ja todella pienituloiset.
Suomessa on pieni maksu vaikka olisi suurituloinen verrattuna moneen muuhun maahan. Esim me kaksilapsisena perheenä maksamme lähes 1000 euroa kuukaudessa.
Kotikaupungissani on budjetissa lähes kolmannes pelkästään lapsiin ja nuoriin varattuja menoja, varhaiskasvatus, koulut ja nuorisotoimi. Koulut vievät jonkin verran enemmän kuin varhaiskasvatus. Kuntaverokertymästä yli 2/3 menee näihin lapsiin ja nuoriin kohdistuviin menoihin. Tämän vuoksi Suomessa päivähoito ja koulutus on vanhemmille edullista. Tämä kaupunki on sitä paitsi vanhusvoittoinen, jossain muualla voi vielä suurempi osa menoista kohdistua lapsiin.
Tätä palstaa kun lukee niin viisas neuvo: älkää lisääntykö
ja jos lisäännytte niin hoitakaa lapsenne itse niin tulee hyvin hoidettua ja ruokittua yms.......
En ymmärtänyt yhtään, kun joku kertoi olevansa vanha, sairas ja väsynyt mummo alle mediaanin eläkkeellä, niin häntä kehotettiin alkamaan tekemään vaan ruokansa itse ja kiellettiin häneltä einekset. Perhepäivällisiä melkein siitä vaan 5-15 hengelle käskettiin vääntämään ja penskoja ainakin ruokkimaan, kantamaan selkä vääränä tarvikkeita kaupasta kotiin. Köyhyyttäkin sanottiin hänen valittavan, vaikka totesi vain eläketulonsa olevan alle mediaanin.
Käyn 80+ äidilleni kaupasta hakemassa hänelle raskaat tarvikkeet ja kaikenlaista, mitä hän ei muista enää ostaa. Ruokaa hän ei enää jaksa eikä osaa laittaa, on muistisairas. Vielä 5 vuotta sitten hän oli hyvä kokki ja leipuri. Järjesti perhe päivällisiä liki 15 hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voi verrata vaikka siihen, että kotiisi tulee usein kyläilemään lapsesi kaveri. Kaverin kotona on erilaiset ajatukset ja arvot asiasta x, ja joka kyläilyn jälkeen kaverin vanhemmat lähestyvät sinua ja puolisoasi valittaen, että pitäisi tehdä niin ja olla tekemättä noin, kun heidän lapsensa on kylässä. Montako kertaa tekisi mieli ottaa kaveria kyläilemään/yökyliin?
Eli mummo ei olekaan se lapsen tärkein ihminen eikä sinnepäinkään, vaan vain joku random kaveri? No mutta sittenhän tämä käy helpoksi.
Vaikutat rasittavalle ihmiselle: aina tahallaan ymmärtämässä väärin sen mitä toinen ihminen sanoo. Viihtyykö joku seurassasi?
Olin juuri tulossa kysymään samaa.
"Hei, nyt on kyllä palaverin paikka? Tuli vaan Pulkkinen mieleen...
"Tapelkaa, saatte tupakkaa", sanottiin muinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.
Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.
Olispa meillä ollut aikataulut lapsena, ehkä olisi jotenkin säännöllinen unirytmi näin aikuisena. Mutta mitään elämän perustaitoja ei opetettu.
Eikö mummin tarpeita tärkeämpää ole, että lapsi saa pitää kiinni tutuista rutiineista?
Säntillisiä kellontarkkoja aikuisia vaikka nykyisin työelämässä joustavat työajat. Mutta lapsen pitää nousta lomallakin kuudelta. (Vanhemmat löhöö puoleen päivään hotellin sängyssä ja valvoo yöt samaan aikaan kun mummi kello kädessä hoitaa lasta.)
Ei ne lapset o ikuisesti vanhempiensa omaisuutta, kyllä on hyvä tottua muunkin laiseen menoon, muuten tulee shokki viimeistään kouluun/muuhun maailmaan tutustuessa. Oppii samalla joustavuutta ja että eri paikoissa on eri jutut/säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset o ikuisesti vanhempiensa omaisuutta, kyllä on hyvä tottua muunkin laiseen menoon, muuten tulee shokki viimeistään kouluun/muuhun maailmaan tutustuessa. Oppii samalla joustavuutta ja että eri paikoissa on eri jutut/säännöt.
Mummi ei ole sitten vielä mennyt koulun kun ei ole tätä oppinut?
Ei tullut mieleenkään ohjeistaa Äitiäni säännöillä ,kun poikani oli siellä mummolassa aina silloin tällöin. Tiesin tasan tarkkaan ,että lapseni on parhaassa mahdollisessa hoidossa. Oli kivaa kun sai valvoa hieman myöhempään ja touhuta mummin kanssa kaikkea erilaista ,mitä oli kotona. Nyt tällä pojallani on kaksi pientä tyttöä 6 ja 4 vuotiaat ja eipä ole sääntöjä lueteltu minullekaan lasten hoidosta. Minä olen vähän sitä mieltä näin 75 vuotiaana ,että ei normaalit mummut ohjeistuksia tarvitse. Jos pikkuiset on terveitä ja jos mummi itse on myös tasapainoinen raitis ja virkeä mummi. Sanon tämän siksi,kun nykyään on meitä mummejakin kaikenlaisia. Lapset rakastaa tehdä asioita pikkuisen erilailla kuin mitä kotona tehdään. Minua saa kivittää ihan rauhassa ,tämä on minun mielipiteeni. Jokainen sitten tekee muksuilleen sitä mitä tekee , mutta älkää ihmetelkö ,jos niitä mummuja ei oikein inspiroi lasten hoito???
Vierailija kirjoitti:
Jokainen mummo mummuttakoon tavallaan :D Vaihtelu virkistää mummutettavaakin !
Ai niin kuin se yksi kännimummo, joka vei lapsenlapsen myöhään syksyllä metsään, sammui itse puun alle ja lapsi paleltui yöllä kuoliaaksi. Tai vaari, joka vei lapsenlapsen junanraiteille. "Jokainen tavallaan!"
Mummi voi miettiä miltä hänestä tuntui aikanaan pienten ja isompienkin lasten äitinä. Mikä oli ok muilta ihmisiltä ja mikä ei. Sieltä löytyy vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän ideologian tausta on? Olen törmännyt siihen useasti. Lasteni tädille oli hyvin tärkeää, että saa lapseni luokseen oppimaan ja tottumaan muunlaiseen menoon. Heillä oli käytössä pakkosyöttö, aresti, itkettäminen rangaistuksena ja muuta niin synkkää, etten antanut koskaan lapsiani heille valvomatta. Omat lapsensa oireilivat psyykkisesti. Täti on tästä edelleen katkera, vaikka lapset jo aikuisia.
Mutta kiinnostaisi lukea tarkemmin, tuntuu että näillä henkilöillä on ihan aito hätä, ettei lapsia saa kasvattaa oman perheen tapojen mukaisesti.
Mitä hemmettiä tämäkin nyt on? Onko tämä palsta ns. "kuollutta internetiä"?
Suomessa on pieni maksu vaikka olisi suurituloinen verrattuna moneen muuhun maahan. Esim me kaksilapsisena perheenä maksamme lähes 1000 euroa kuukaudessa.