Limerenssi avioliitossa
Kukaan sairastunut avioliitossa ollessaan limerenssiin? Miten avioliiton kävi? Oma liitto kariutumassa umpikujaan, en vaan saa toiseen kohdistuvia hallitsemattoman voimakkaita tunteita loppumaan. Toki taustalla muitakin syitä, mutta mahdoton enää sanoa mikä on todellista ja mikä tekosyytä. Perimmäisiä syitä on vaikeampi laittaa mittasuhteisiin keskellä limerenssiä. Mutta en vaan pysty enää jatkamaan. Odoteltu on tämän ohittumista, ei auta aika ei terapia ei järkipuhe. Olen hukassa.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Limerenssi? Onko tämä joku uusi hyydekakku?
Taitaa olla joku huuhaa-vouhotus.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalloinen ihastuminen/rakastuminen.
Vierailija kirjoitti:
JVG
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei sitten puhuta ihastumisesta tai rakastumisesta?
"taustalla muitakin syitä"... kannattaisiko paneutua näihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JVG
Jato v. i . t t.u googlesta?
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole sama asia. Limerenssi on pakkomielteinen, sairaalloinen versio rakastumisesta. Ei se ole oikeaa rakkautta.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
"taustalla muitakin syitä"... kannattaisiko paneutua näihin?
Joo, ihan varmasti kannattaisi. Kannattaisi myös parantua limerenssistä. Eniten kannattaisi olla koskaan sairastumatta limerenssiin. Mutta siinä on vähän niinkuin määritelmään leivottuna sisään tietynasteinen kontrollin menetys. Limerenssilasien läpi katsottuna kaikki vääristyy. Vähän sama kuin masentunut näkee kaiken kohtuuttoman synkkänä. Limerenssissä näkee kaiken toisella tavalla vääristyneenä, ei välttämättä synkkänä mutta ihan kuin naurutalon peilistä.
-Ap
Limerenssi eli kansankielellä sanottuna pakonomainen lemmenkipeyshäiriö tai hullaantunut rakkaus on voimakasta rakastumistakin vahvempi tila, jossa on pakko-oireisen häiriön ja riippuvuuden piirteitä. On arvioitu, että tilasta kärsii noin 5 prosenttia ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JVG
Jato v. i . t t.u googlesta?
:D
Jare & Ville Galle
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on ???
Tuota helvettiä ei tajua ennen kuin itse kokee. Ei siinä voi tehdä muuta kuin repiä itsensä kaikin tavoin etäälle niin ettei ikinä kuule, näe eikä edes törmää siihen ihmiseen vahingossa. Somesta pois, muutto, työpaikan tai koulun vaihto jne.
Se ei katoa kuin tukahduttamalla hitaaaasaasti. Puhutaan vuosista, jopa vuosikymmenistä. Ei ole kyse tahdonvoimasta, olisikin. Itse vuosia itsekseni kärsittyäni tein kaikki em. muutokset.
Ihan hirveää oli. Jumalan kiitos tänään olen vapaa tuosta pakonomaista rakastumisesta. (En 100% varmasti voi tietää alkaisiko uudelleen jos törmäisin häneen vahingossa.)
Mutta hän, kohde, ei onneksi tiedä mitään muuta kuin että taisin vähän etäältä ihastua joskus vuonna nakki. Oli tuolloin vapaa mutta meille ei voinut tulla suhdetta, koska ihastuminen tuskin oli molemminpuolinen.
En ole edes koskettanut henkilöä, ei ole ollut mitään suhdetta. Kaveruus joskus. En tiedä tarkkaan, miksi limerenssi syntyi ja miksi juuri häneen. Sijoitin häneen omia tunteitani ja ihanteellisia ominaisuuksia, joita hänessä ei edes ole.
Limerenssi on kuin äärimmäisen äkäinen transferenssi tai projektio. Valtava kiitollisuus tulvii mieleeni kun unohtunut kauheus muistui. Tehkää mitä tahansa täytyy, että pääsette irti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska limerenssi on psykologinen termi voimakkaammalle ilmiölle kuin tavallinen ihastuminen.
Pakkomielteiseksi ihastumiseksi voisi sanoa.
-eri
Iso osa avioliitoista päätyy eroon ja uusperhekuvioita syntyy. Eli kyllä moni on varmaan kokenut.
Vierailija kirjoitti:
AP viljelee tuota sanaa palstalla. Haluaa vaikuttaa intellektuellilta.
Pyrit tuolla selittelyllä ja analysoimisella vain oikeuttamaan toimintasi että voisit jatkaa pakkomiellepöllyissä olemista. "Mä olen sairastunut limerenssiin, enkä voi sille mitään." Ota vastuu itsestäsi, mikään terapeutti ei voi sitä puolestasi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota helvettiä ei tajua ennen kuin itse kokee. Ei siinä voi tehdä muuta kuin repiä itsensä kaikin tavoin etäälle niin ettei ikinä kuule, näe eikä edes törmää siihen ihmiseen vahingossa. Somesta pois, muutto, työpaikan tai koulun vaihto jne.
Se ei katoa kuin tukahduttamalla hitaaaasaasti. Puhutaan vuosista, jopa vuosikymmenistä. Ei ole kyse tahdonvoimasta, olisikin. Itse vuosia itsekseni kärsittyäni tein kaikki em. muutokset.
Ihan hirveää oli. Jumalan kiitos tänään olen vapaa tuosta pakonomaista rakastumisesta. (En 100% varmasti voi tietää alkaisiko uudelleen jos törmäisin häneen vahingossa.)
Mutta hän, kohde, ei onneksi tiedä mitään muuta kuin että taisin vähän etäältä ihastua joskus vuonna nakki. Oli tuolloin vapaa mutta meille ei voinut tulla suhdetta, koska ihastuminen tuskin oli molemminpuolinen.
En ole edes koskettanut henkilöä, ei ole ollut mitään suhdetta. Kaveruus joskus. En tiedä tarkkaan, miksi limerenssi syntyi ja miksi juuri häneen. Sijoitin häneen omia tunteitani ja ihanteellisia ominaisuuksia, joita hänessä ei edes ole.
Limerenssi on kuin äärimmäisen äkäinen transferenssi tai projektio. Valtava kiitollisuus tulvii mieleeni kun unohtunut kauheus muistui. Tehkää mitä tahansa täytyy, että pääsette irti!
Ihanaa että joku muukin kokenut tuon kiusallisen hullaantumisen tunteen. Yksipuolisena erityisen nöyryyttävää, korvat punaisina voi muistella vielä vuosikymmeniä myöhemminkin, kuinka kiva oli itsensä nolata.
Olen kokenut limerenssin,olin valmis hylkäämään omat lapset miehen vuoksi.
Vein korvakipu oireilevan lapsen päiväkotiin, jotta vain näkisin miehen. Lapsi itki ,kun tulin hakemaan. Lääkäriin ja seuraavana päivänä lapsen kanssa kotiin, olin vihainen mielessäni lapselle kun pilasi seuraavan näkemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että joku muukin kokenut tuon kiusallisen hullaantumisen tunteen. Yksipuolisena erityisen nöyryyttävää, korvat punaisina voi muistella vielä vuosikymmeniä myöhemminkin, kuinka kiva oli itsensä nolata.
En tainnut onneksi nolata. Itsetuntoni on niin huono että itse asiassa päätin hänen puolestaan ettei hän minusta välitä. Kun jätin pitämättä yhteyttä ja kun myöhemmin poistuin somesta, hän soitti kumpanakin kertana perään ja kyseli syitä.
En voinut sanoa totuutta. Ei suhde olisi onnistunut kuitenkaan, jos sellainen olisi syntynyt. Olisi se tunteiden epätasapaino ollut niin valtava. Muutenkin oli järkisyitä olla sekaantumatta ko. mieheen. Oli vapaa mutta niin eri ikäinen, ihan eri taustoista ja eri elämäntilanne.
Älä syytä itseäsi jos oletkin toiminut nolosti. Se vain on tosi vaikea paikka. Ei sitä kokematon ihminen voi ikinä käsittää.