Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (2170)

Vierailija
1081/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein äitinä ollessani vauvan soseita alkaen kaiken itse. Monipuolisesti ja terveellisesti. 

Nyt olen vanha, väsynyt ja sairas. Yritän toki voimien mukaan syödä itse vielä mahdollisimman oikein. Muita en jaksa ruokkia. Ei ole enää minun asiani huolehtia lastenlasten ruokien terveellisyydestä. Kyllä se tehtävä kuuluu nyt lastenlasteni vanhemmille. 

Et siis koskaan kokkaa itsellesikään?

Sun mielestä vanha on käytettävä tarkkaan. Vaikka mummi sanoo ettei oikeen jaksa paljon kokkailla ja ostaa ehkä valmisruokia sinä vaadit että mummon pitää viisi lastasi ruokkia laatimasi ravinto-opillisen listan mukaan raaka-aineista.

Ihan sivusta havannoin.

No ihmettelen mitä sillä köyhällä eläkeläisellä on varaa valmisruokiin ja jos kokkaa itselleen, eikö siitä siis liikene edes hernesoppasaavissa pikkukulhollista lapselle? Ja kai hän noudattaa ravintosuosituksia jo ihan veronmaksajia säästääkseen. Hyveellinen kun on.

Esim einekset ovat halvempia kuin itse tehty ruoka.

Siis oikeesti vanhalle ihmisele jolla on vaikeuksia arjen jaksamisen kanssa lähetät ne 5 lastasi hänelle hoitoon vaatimuslistan kanssa?

Varmaan hän sitä hernekeittoa voisi lämmittää. Hernekeittokin on kovssti kallustunut, maksli melkein 3 euroa purkki. Ostin mökille purkin tavallista ja purkin kasvishernekeittoa.

Vierailija
1082/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein äitinä ollessani vauvan soseita alkaen kaiken itse. Monipuolisesti ja terveellisesti. 

Nyt olen vanha, väsynyt ja sairas. Yritän toki voimien mukaan syödä itse vielä mahdollisimman oikein. Muita en jaksa ruokkia. Ei ole enää minun asiani huolehtia lastenlasten ruokien terveellisyydestä. Kyllä se tehtävä kuuluu nyt lastenlasteni vanhemmille. 

Et siis koskaan kokkaa itsellesikään?

Sun mielestä vanha on käytettävä tarkkaan. Vaikka mummi sanoo ettei oikeen jaksa paljon kokkailla ja ostaa ehkä valmisruokia sinä vaadit että mummon pitää viisi lastasi ruokkia laatimasi ravinto-opillisen listan mukaan raaka-aineista.

Ihan sivusta havannoin.

No ihmettelen mitä sillä köyhällä eläkeläisellä on varaa valmisruokiin ja jos kokkaa itselleen, eikö siitä siis liikene edes hernesoppasaavissa pikkukulhollista lapselle? Ja kai hän noudattaa ravintosuosituksia jo ihan veronmaksajia säästääkseen. Hyveellinen kun on.

Esim einekset ovat halvempia kuin itse tehty ruoka.

Siis oikeesti vanhalle ihmisele jolla on vaikeuksia arjen jaksamisen kanssa lähetät ne 5 lastasi hänelle hoitoon vaatimuslistan kanssa?

Varmaan hän sitä hernekeittoa voisi lämmittää. Hernekeittokin on kovssti kallustunut, maksli melkein 3 euroa purkki. Ostin mökille purkin tavallista ja purkin kasvishernekeittoa.

Ei ole kuule einekset halvempia kuin kotiruoka. 

Kilohinta: Einekset maksavat yleensä noin 6–15 euroa kilolta, kun taas monen peruskotiruoan (kuten makaronilaatikon, keittojen tai puuron) raaka-ainekustannus jää usein 2–6 euron välille kilolta. lähde AI.

Ei minulla ole viittä lasta, ei ole ollut isovanhempiakaan - MINÄ OSAAN KESKUSTELLA YLEISELLÄ TASOLLA, KOKEILE JOSKUS.

Hernekeitto kannattaa tehdä itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taatusti tee hernekeittoa itse. Yhden hengen ei kannata mieletöntä määrää ruokaa laittaa pakastimeenkaan.

Halvimmat lihapullat näyttää maksavan euron, onkohan n 300 gr.  Jotkut kivikylän kyllä taas aika kalliita.

Mutta kyse on asiasta jota nyt et yleisellä tasolla ymmärrä. Kun jaksaminen vähenee itsenäinen vanhus siirtyy valmisruokiin ja sitten kun ei itse pääse kauppaan tulee ehkä se kotiin tuotu ateria päivittäin.

Vierailija
1084/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En taatusti tee hernekeittoa itse. Yhden hengen ei kannata mieletöntä määrää ruokaa laittaa pakastimeenkaan.

Halvimmat lihapullat näyttää maksavan euron, onkohan n 300 gr.  Jotkut kivikylän kyllä taas aika kalliita.

Mutta kyse on asiasta jota nyt et yleisellä tasolla ymmärrä. Kun jaksaminen vähenee itsenäinen vanhus siirtyy valmisruokiin ja sitten kun ei itse pääse kauppaan tulee ehkä se kotiin tuotu ateria päivittäin.

Miksi sitä tekisi valtavan määrän? Tekee puolikkaan annoksen, syö kolmena päivänä ja pakastaa 1-2 rasiaa. Tekeminen erittäin helppoa ja erittäin halpa ruoka. Itse teen joka lauantai.

Vierailija
1085/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus isovanhemmille hammaslääkäriltä? Enpä ole moista asiaa ennen kuullut. Olen 70+ vuotta vanha, ja omat hampaat suussa, ja jos minulle tuotaisiin tuollainen todistus, niin tuntuisi loukkaukselta. 

No herranen aika, ei siinä tietenkään lukenut, että tämä on suunnattu ISOVANHEMMILLE. Ihan vain diagnoosilappu ja tarkahkot hoito-ohjeet. Ajattelimme, että kun eivät meitä usko, ehkä lääkäriä. No eivät uskoneet. Sama lappu toki voidaan näyttää esim. päiväkodeilla ja kouluilla, osa kouluista vaatii välipalamehun vaihtamiseksi maitoon lääkärintodistuksen.

Missä koulussa tarjotaan välipalaa?

Meilläpäin ainakin on iltapäivällä tarjolla näkkileipää ja mehua kaikissa tietämissäni kouluissa...? Osassa saattaa olla myös hedelmää tai muuta, jos on jäänyt yli lounaalta. Tämä ei nyt kyllä liity mitenkään ketjun aiheeseen. Itse toivoisin isovanhemmilta sitoutumista perheen ruokailurytmiin ja jos on arki, niin silloin ei herkkuja. Tällöin kävisimme oikein mielellämme kylässä mummilla useammin kuin vain juhlapyhinä.

Varmaan ihan parempi kun ette käy isovanhemmilla ollenkaan. Te olette vastuussa lasten syömisistä ja hampaista. Säästäkää ne isovanhemmat syyttelyltä ja vaatimuksilta.

Mikä pakko niillä isovanhemmilla on jatkuvasti tunkea lasten suuhun jotain makeaa? Eivät itsekään mussuta non stop jotain, miksi lasten pitäisi?

Vierailija
1086/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen keittotölkin avaaminen on jo prosessina työläämpi vanhukselle kuin itse kokkaaminen.

Ja eipä ne lapsiperheidn isovanhemmat kyllä mitään kasikymppisiä yleensä ole.

Vierailija
1087/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sen keittotölkin avaaminen on jo prosessina työläämpi vanhukselle kuin itse kokkaaminen.

No kuule, on purkinavaajia. Vetäisykannenkin voi aukaista avaajalla.

Anna sinä vanhusten ostaa eineksiä, pakasteita, kotikeittiön ruokia palvelutiskiltä. Hyvä kun syövät.

Vanhukset sinnittelevät omin avuin niin kauan kuin mahdollista.

Ja jos joku on 80 on miniöiltäkin lähinnä outoa viedä tenavat hoitoon vaatimuslistan kanssa.

Vierailija
1088/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna sinä vanhusten ostaa eineksiä, pakasteita, kotikeittiön ruokia palvelutiskiltä. Hyvä kun syövät.

Ja jos joku on 80 on miniöiltäkin lähinnä outoa viedä tenavat hoitoon vaatimuslistan kanssa.

Sekä purkinavaaja että vetäisykansi on huomattavasti työläämpiä vanhukselle.

Lisäksi nuo ainekset voi pitää kotona kuivakaapissa. Ei siis tarvitse edes kärräytyä sinne palvelutiskille. 

Jos ei normaali elämä kelpaa ja rahat menee törsäykseen niin aivan turha on sitten täälläkin ruikuttaa, miten ei ole rahaa jne.

Vierailija
1089/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä tekisi valtavan määrän? Tekee puolikkaan annoksen, syö kolmena päivänä ja pakastaa 1-2 rasiaa. Tekeminen erittäin helppoa ja erittäin halpa ruoka. Itse teen joka lauantai.

Tee sinä mitä haluat. Pientä hernekeittoa ei kannata keittää, vie se niin paljon aikaa.

Mikä tarve sinulla on mestaroida toisia, jokainen tekee tavallaan.  Mulla on nyt pakkasessa, just katsoin kun pitäis sulattaa, 2 rasiaa nakkikeittoa,  2 rasiaa makaronilaatikkoa ( nuo itsetehtyjä) , sitten on paketti pakastesitruunakalaleikettä, 1 pss uunijuureksia, pakastesipulia 2 pss.  Marjoja, mustikkaa, puolukkaa, viinimarjoja,  vadelmaakin vielä pieni rasia. . 1 paistamaton  pakastemozzarellapitsa.

Vierailija
1090/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi nuo ainekset voi pitää kotona kuivakaapissa. Ei siis tarvitse edes kärräytyä sinne palvelutiskille. 

Jos ei normaali elämä kelpaa ja rahat menee törsäykseen niin aivan turha on sitten täälläkin ruikuttaa, miten ei ole rahaa jne.

Olet liikuttava päsmäröijä. Olen 80+, teen mitä haluan. Vielä aukeaa purkitkin.

Mutta pieniä lapsia en jaksais hoitaa ja ruokkia. Piste. 

Vierailija
1091/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuko vaatii vanhuksia  joille säilykepurkin avaaminenkin jo vaikeaa hoitamaan lapsiaan ja laittamaan kotiruokaa heille?

Vierailija
1092/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokuko vaatii vanhuksia  joille säilykepurkin avaaminenkin jo vaikeaa hoitamaan lapsiaan ja laittamaan kotiruokaa heille?

Ei ole vaatinut. Korjaanut vaan hörhön ilmiselviä valeita ja ruikutuksia.

Vierailija
1093/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä valehtelit. Korjasin valheesi. Ole hyvä.

Vierailija
1094/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä valheen?  Einesruuat jos eivät niin maukkaita sillä hinnalla ei niitä kotona tee.

Vierailija
1095/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaatinut. Korjaanut vaan hörhön ilmiselviä valeita ja ruikutuksia.

Tietää vanhusten elämästä ja jaksamisesta enemmän kuin vanhukset itse. Tietäjiä on aina.

Vierailija
1096/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä valheen?  Einesruuat jos eivät niin maukkaita sillä hinnalla ei niitä kotona tee.

Mm. että einekset olisivat halvempia ja että hernekeiton laitto olisi vaikeampaa. Ei se ole, vaan helpompaa.

Mitä tarkoittaa tuo viimeinen lause. Siinä ei ole tolkkua.

Vierailija
1097/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kotiruokaa säilykepurkkiruoka on? Hernekeittoako vanhemmat suosittelee mummien laittavan? Laittakoon itse mitä tykkää. Minä vein lastenlapset yleensä pizzalle tai ravintolaan syömään. Siinähän oli yksi ohjelmanumero, sitten mentiin leikkipuistoon jossain vaiheessa päivää, päiväunia iän mukaan. Vanhemmat eivät sääntöjä laatineet, kiittivät mielessään kun saivat omaa aikaa. 

Tärkein asia on huolehtia lasten turvallisuudesta, muuta ehtoa ei pitäisi olla!

Vierailija
1098/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmisen pitää syödä jos ei saa ostaa valmisruokaa, ei jaksa itse enää seisoa hellan vieressä, kuoria perunoita, pilkkoa lihaa, ruskistaa, paistaa, nostella kattiloita ja uunivuokia.

Syödä kuivakaapissa säilyviä ruokia, kaurapuuroa, keitettyä makaroonia?

Vierailija
1099/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. että einekset olisivat halvempia ja että hernekeiton laitto olisi vaikeampaa. Ei se ole, vaan helpompaa.

Mitä tarkoittaa tuo viimeinen lause. Siinä ei ole tolkkua.

No nytpä voi lukea lauseen vaikkaa viiteen kertaan  ja sisäistää sen. Koskaan ei ole aivotoimintakaan pahasta.

Vierailija
1100/2170 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä tarkoitetaan "omalla tavalla". Meillä tarkoittaa sitä, että olen kieltänyt asiat x niin mummo ne ensimmäisenä sallii. Jos lapsi on vaikka pelikiellossa niin eiköhän mummolassa heti ekana saa tabletin käteen. Jos on ollut herkkuviikko ja sitten sanon, että ei herkkuja tällä viikolla, niin eiköhän ole useamman jäätelön syönyt päivän aikana ja käyneet munkkipossulla torilla yms. Ja kun itse ostan lapselle kaupasta jotain herkkua niin alkaa nakutus sokerin vaaroista.  

Sanominen ei auta, etäisyyden ottaminen  olisi se vaihtoehto. Toisaalta nyt kesälomalla lapsi tarvitsee osaksi aikaa paikan missä olla (ekaluokkalainen ei vielä kotona pärjää), joten hammasta purren olen sietänyt. 

Sinä valvot kotona omat antamasi rangaistuksesi, eikö se ole ihan selvä juttu. Rangaistukset jatkuu määräajan kun lapsi tulee kotiin.

Suorastaan outoa määrätä mummi toteuttajaksi kun saa rakkaan lomalaisen luokseen.

Hanki hammaslääkärin todistus ettei lapselle saa syöttää mitään missä sokeria.

Hammaslääkärin todistus ei mummoa pidättele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi