Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (2435)

Vierailija
2401/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummona myönnän heviosastoilla olevan paöjon tuotteita joita en  tunnista enkä osaisi käyttää. Enkä tiedä sopisiko ne vauvan ravinnoksi ja miten laitettuna. Joskus 70-luvulla kai tuli kiinankaalit, kesäkurpitsa, kiivi.  Ehkä 90-luvulla olen kokeillut kesäkurpitsaa ( en erikoisemmin pidä siitä, teen tomaatti/sipuli uunivuokaa siitä) kiinankaalia en enää koskaan. Kiiviäkin harvoin.

Vierailija
2402/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin olisi pitänyt pitää silti suunsa kiinni asiassa joka ei mitenkään kuulu hänelle.

Anopit ei saa keskustella eikä kysellä uusista lasten ruuista.  Vain pullasta.

Hänhän ei keskustellut tai kysellyt, vaan moitti. 

Olisi ollut tilaisuus valistaa mummua uusista lasten ruuista. Eikä ruveta tappelemaan.

Ennen tuota anoppi on moittinut mua ihan kaikesta muustakin. Esim mun uravalinta on naiselle sopimaton, käytän vääränlaista pyykinpesuainetta, mä en halua kotiini koiraa...

Ei, en todellakaan ala sitä kammotusta valistaa kesäkurpitsasta, ei se ääliö edes kuuntelisi. En kyllä alkanut tappelemaankaan, ei siitä seuraa muuta kuin marttyyrinäytelmä, pääosassa kammomummo. Keskityin vain lapsen syömiseen ja sanoin anopin häiritsevän, että ole hyvä ja poistu. Eihän se mihinkään mennyt ennen kuin itse lähden lapsen kanssa jollain tekosyyllä autoilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin olisi pitänyt pitää silti suunsa kiinni asiassa joka ei mitenkään kuulu hänelle.

Olisi ollut tilaisuus valistaa mummua uusista lasten ruuista. Eikä ruveta tappelemaan.

Ennen tuota anoppi on moittinut mua ihan kaikesta muustakin. Esim mun uravalinta on naiselle sopimaton, käytän vääränlaista pyykinpesuainetta, mä en halua kotiini koiraa...

Ei, en todellakaan ala sitä kammotusta valistaa kesäkurpitsasta, ei se ääliö edes kuuntelisi. En kyllä alkanut tappelemaankaan, ei siitä seuraa muuta kuin marttyyrinäytelmä, pääosassa kammomummo. Keskityin vain lapsen syömiseen ja sanoin anopin häiritsevän, että ole hyvä ja poistu. Eihän se mihinkään mennyt ennen kuin itse lähden lapsen kanssa jollain tekosyyllä autoilemaan.

Asutte samassa taloudessa? Luulisi hermojen kestävän jos joskus näkee?

Vierailija
2404/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotakuta törkimystä pitäisi kestää????

Vierailija
2405/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on sellainen kuin on.

Kyllä. Kaikkea ei silti tarvitse sietää, edes sukulaisiltaan.

Vierailija
2406/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se puoliso mieltä kun on äksy ja huonosti ihmisten kanssa toimeentuleva puoliso?

Vierailija
2407/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se puoliso mieltä kun on äksy ja huonosti ihmisten kanssa toimeentuleva puoliso?

Sitä sun pitää kysyä siltä appiukolta.

Vierailija
2408/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä ehdotellut useamman perheen taloa. Omat asunnot hänen vanhemmilleen ja meille.

Ei kiitos, lasteni seinänaapuriksi en halua.

Vierailija
2409/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sun pitää kysyä siltä appiukolta.

No entäpä oma miehesi, onnellinen kun vaimo raivoaa?

Vierailija
2410/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette päätyneet yhteisasumiseen mihen lapsuuskodissa? Maataloustila?

Vierailija
2411/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku luulee että kännyköitä on ollut aina koska ei muusta tiedä. Sama vaikka kesäkurpitsasta tai avokadosta. Ainahan niitä on ollut kaupoissa.

Vierailija
2412/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsa tuli Suomeen 50 vuotta sitten. 23 vuotta sitten se oli Suomessa vuoden vihannes. Aika kellarissa on töytynyt kököttää jos ei sitä tunne. 

Ja asiatonta mennä MOITTIMAAN ketään kun itse on pihalla.

Vierailija
2413/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkurpitsa tuli Suomeen 50 vuotta sitten. 23 vuotta sitten se oli Suomessa vuoden vihannes. Aika kellarissa on töytynyt kököttää jos ei sitä tunne. 

Jo olet arrogantti ihminen. Oletko ihan varma, että itse tunnet edes  kaikki Suomessa myynnissä olevat vihannekset ja hedelmät ja osaat niitä käyttää?

Vierailija
2414/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo olet arrogantti ihminen. Oletko ihan varma, että itse tunnet edes  kaikki Suomessa myynnissä olevat vihannekset ja hedelmät ja osaat niitä käyttää?

Eihän se ongelma ollut edes se ettei kammomummo tiennyt kesäkurpitsaa vaan se että se silti meni moittimaan ihmistä joka tunsi sen hyvin. Ja tämä vain keskittyi omiin asioihinsa.

Se on arroganttia ja röyhkeää ja törkeää.

Vierailija
2415/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempiakin aineksia kyllä hevistä löytyy kuin kesäkurpitsa.

Vierailija
2416/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempiakin aineksia kyllä hevistä löytyy kuin kesäkurpitsa.

No kammomummo ei tunne niitäkään mutta länkyttää.

Vierailija
2417/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoinpa taitaa maataloissa tai muissa yhteisasumismuodoissa olla onnea ja auvoa vanhan parin ja nuoren parin kesken.

Vierailija
2418/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa tietenkin olla semmoinen kuin haluaa, mutta omien mieltymysten tai muiden tapojen ja uskomusten tuputtaminen muille ei ole kovinkaan mukavaa. Muilla on myös oikeus olla semmoisia kuin ovat ja heillä on oikeus kasvattaa oma lapsensa juuri heidän tavallaan. Myös kannattaa ottaa huomioon se että mummin luona ei ole pakko käydä jos ei halua.

Vierailija
2419/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2420/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

-aika monesti miniöiden vähättely 

-mikään ei saa olla erikoinen (esim. ruokavalio)

-monet asiat kuitataan "muotivllitys" eli vähätellään

- tunteet ovat jotain aivan ufojuttuja ja niitä ei sallita muillekaan

- jos vaikka nätisti pyytää toimimaan tosin niin  iso uhma päälle

Anoppi moitti mua, kun syötin lapselle erikoisruokaa. Kyseessä oli kesäkurpitsa, joka oli liian erikoista syötävää anopin mielestä.

Kesäkurpitsa kuitenkin uudempi kaupoissa ja ruuissa. Eikö ole hyvä kun anoppi oli tarkka onko se vauvalle sopivaa? Mitenkään ei ole hyvä.

Mitä uutta siinä on? Kasvatettu jo vuosisatoja.

Siis minkä vuosikymmenen anoppi/mummokokemuksia täällä muistellaan? Itse olen mummo ja kasvattanut kesäkurpitsaa monta vuotta pihallani. Ja syöttänyt sitä lapsilleni ja miniöilleni (ja kohta lapsenlapsellenikin). Enemmän minä sitä syön kuin aikuiset lapseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän