Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (2435)
Vierailija kirjoitti:
Niin, sillä anopilla joka meni SEKAANTUMAAN ja MOITTIMAAN. Olisi sanonut, että on tippunut kyydistä viime vuosituhannella ja kysynyt nöyrästi.
Kammominiä helvetistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kammomummot
- asiat mustavalkoisia
-aika monesti miniöiden vähättely
-mikään ei saa olla erikoinen (esim. ruokavalio)
-monet asiat kuitataan "muotivllitys" eli vähätellään
- tunteet ovat jotain aivan ufojuttuja ja niitä ei sallita muillekaan
- jos vaikka nätisti pyytää toimimaan tosin niin iso uhma päälle
Kuvailit tuossa aika tarkkaan miten itse suhtaudut muihin ihmisiin, etenkin mummuihin. Projisoit itseäsi muihin todella kovasti. Ihan hämmästyttävän kovasti suorastaan.
höpö höpö , käy kertauskurssi psykologiasta. boomerit vaan on tämmösiä,
tuo väkisin syöttäminen ja allergiat on huomionkerjäämsitä ja muotivillityksiä. Kukaan ei saa olla erilainen eikä ainaaan "erikoinen.Samoin Adhd keksittyä...lista loputon.
Äitini oli tosi hyvä keksimään itselleen allergioita. Hän oli oikeasti allerginen mansikoille. Se kääntyi "allergiaksi" kaikkia punaisia marjoja kohtaan, siis vadelma, puolukka, karpalo. Syy oli koska marjat punaisia. Äiti kertoi olevansa allerginen myös manteleille ja pähkinöille. Kuitenkin suurinta herkkua oli Frölingen marenkikakku manteleilla ja pähkinöillä. Paras oli kun hän tuli "allergiseksi" sanomalehden painomusteelle. Saman painopaikan painama paikallislehti ei kuitenkaan aiheuttanut allergiaa. Muitakin "allergioita" oli paljon
Jäi kirjoittamatta tuohon, että äitini syntymävuosi oli 1924.
Hoitaako usein vielä lapsiasi ja muistaa tyhjentää sadevesitynnyrit? Kun kaikki käyttää näitä tosivanhoja lastenvahteina.
Kävin tänään maatalossa kylässä. Panin merkille rännit. Syöksytorvi ylettyi n. 20 sentin korkeudelle maasta betonin päälle josta valui kourua myöten maaperään.
Ei, kyllä minun äitini on jo kuollut. Eli tosin 98- vuotiaaksi. Eikä silläkään ollut omakotitalossa koskaan sadevesitynnyreitä.
Mutta kesäkurpitsasta hän ei koskaan laittanut ruokaa. Ihmetteli siis kerran kun meillä sitä söi.
Vierailija kirjoitti:
60 luvun lapsena kotona ei ollut pahemmin sääntöjä saatikka aikatauluja. Mummolassa tiukemmat rutiinit, mutta silti vapaata. Tätini luona oli säännöt, milloin sai nousta tai milloin piti mennä nukkumaan, ja ne jäivät inhana mieleen. Mummolassa oli kuin toinen koti
Omien lasten osalta oli pakko keksiä rutiinit ja aikataulut, että homma toimisi ja työnsä voisi hoitaa. Olin superiloinen, kun lapset mummojensa luona saivat höllätä aikatauluista. Lastenlasten kanssa yritän tehdä parhaaksi kokemani asiat kuin lasteni kanssa. Hampaista huolehtiminen ja se, että elämän voi kokea hyvänä. Ja yritän olla läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sillä anopilla joka meni SEKAANTUMAAN ja MOITTIMAAN. Olisi sanonut, että on tippunut kyydistä viime vuosituhannella ja kysynyt nöyrästi.
Kammominiä helvetistä...
Miksi epäasiallista öykkäriä pitäisi jotenkin hyysätä? Kammomummo oli täysin törkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammominiä helvetistä...
Miksi epäasiallista öykkäriä pitäisi jotenkin hyysätä? Kammomummo oli täysin törkeä.
Mutta anopin kutsuminen tolloksi kammomummoksi ei ole yhtään törkeää?
Jokainen on sellainen kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Anoppihan oli tollo. Totuus.
Ja sinä kammominiä helvetistä. Totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole se miniä jota kammomummo loukkasi, eikä se miniä tehnyt mitään muuta kuin ruokki asiallisesti omaa lastaan. Joten älä valehtele.
Mummo on lempeä. Pullantuoksuinen. Antaa aikaa ja rakkautta. Ei komenna, ei vaadi.
On läsnä.
Rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole se miniä jota kammomummo loukkasi, eikä se miniä tehnyt mitään muuta kuin ruokki asiallisesti omaa lastaan. Joten älä valehtele.
Jos nimittelee itselleen tuntemattomia ihmisiä noin törkeästi kuin sinä teet, on ihan taatusti kammominiä helvetistä. MOT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammominiä helvetistä...
Mutta anopin kutsuminen tolloksi kammomummoksi ei ole yhtään törkeää?
Mun anoppi kailottaisi tähän kovaan ääneen, että "totuuren saa aina sanua"!
Jos anoppi on tollo kammomummo, niin sen sanominen ei ole mun anopin filosofian perusteella törkeää, vaan jopa suotavaa!
Anoppi oli tollo ja törkeä. Sen toteaminen ei ole ongelma. Hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kammomummot
- asiat mustavalkoisia
Anoppi moitti mua, kun syötin lapselle erikoisruokaa. Kyseessä oli kesäkurpitsa, joka oli liian erikoista syötävää anopin mielestä.
Kesäkurpitsa kuitenkin uudempi kaupoissa ja ruuissa. Eikö ole hyvä kun anoppi oli tarkka onko se vauvalle sopivaa? Mitenkään ei ole hyvä.
Mitä uutta siinä on? Kasvatettu jo vuosisatoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopin olisi pitänyt pitää silti suunsa kiinni asiassa joka ei mitenkään kuulu hänelle.
Anopit ei saa keskustella eikä kysellä uusista lasten ruuista. Vain pullasta.
Hänhän ei keskustellut tai kysellyt, vaan moitti.
Olisi ollut tilaisuus valistaa mummua uusista lasten ruuista. Eikä ruveta tappelemaan.
Ei sen anopin kanssa voi keskustella, yritetty on. Hän tietää kaiken paremmin kuin muut eikä yhtään arastele lytätä sinua, jos kehtaat olla eri mieltä!
Kesäkurpitsa valittiin 2003 vuoden vihannekseksi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kammomummot
- asiat mustavalkoisia
Anoppi moitti mua, kun syötin lapselle erikoisruokaa. Kyseessä oli kesäkurpitsa, joka oli liian erikoista syötävää anopin mielestä.
Kesäkurpitsa kuitenkin uudempi kaupoissa ja ruuissa. Eikö ole hyvä kun anoppi oli tarkka onko se vauvalle sopivaa? Mitenkään ei ole hyvä.
Mitä uutta siinä on? Kasvatettu jo vuosisatoja.
Paitsi että se jalostettiin Italiassa vasta 1800-luvun lopulla ja rantautui Suomeen 1970-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
1800,1900,2000…
Eletäänkö nyt siis 2000 luvun ensimmäisen vuosisadan loppua?
Ei, kyllä minun äitini on jo kuollut. Eli tosin 98- vuotiaaksi. Eikä silläkään ollut omakotitalossa koskaan sadevesitynnyreitä.