Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (2448)
Lisättiin siis seikkoihin mitä mummujen pitää ehdottomasti tietää tämä vuoden vihannes.
Mummin pitäisi tajuta, ettei mene sekaantumaan toisten asioihin saati moittimaan, jos itse on pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sillä anopilla joka meni SEKAANTUMAAN ja MOITTIMAAN. Olisi sanonut, että on tippunut kyydistä viime vuosituhannella ja kysynyt nöyrästi.
Tai kysynyt ystävällisesti!
Vierailija kirjoitti:
Mummo on lempeä. Pullantuoksuinen. Antaa aikaa ja rakkautta. Ei komenna, ei vaadi.
On läsnä.
Rakastaa.
Totta ja mun lapsenlapset tykkää minusta, tulevat lähelle ja kertovat juttujaan mulle. He myös kertovat jos isi tai äiti on komentant/kieltänyt/vaatinut jotain mistä eivät tykänneet, niin mummin kanssa sitten sulatellaannkoko juttu ja kaikki on tyytyväisiä:))
Tämä mummi myös komentaa jos tarve vaatii ja sekin hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo on lempeä. Pullantuoksuinen. Antaa aikaa ja rakkautta. Ei komenna, ei vaadi.
On läsnä.
Rakastaa.
Totta ja mun lapsenlapset tykkää minusta, tulevat lähelle ja kertovat juttujaan mulle. He myös kertovat jos isi tai äiti on komentant/kieltänyt/vaatinut jotain mistä eivät tykänneet, niin mummin kanssa sitten sulatellaannkoko juttu ja kaikki on tyytyväisiä:))
Tämä mummi myös komentaa jos tarve vaatii ja sekin hyväksytään.
Juuri näin! On niin ihanaa, kun lapsenlapset hyppivät riemuissaan, kun näkevät mummin ja pappan ja juoksevat pyytämättä halaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mummelikin pääsee helpommalla, kun säilyttää lasten aikataulun pääpiirteittäin samana. Kyllä ne lapsen vanhemmat lapsensa tuntevat. Lapsen hyvinvointi on tärkeintä, eikö? Ei se, että mummeli saa toteuttaa itseään uhmaamalla ihan jokaista sääntöä.
Minä lopulta kieltäydyin antamasta tällaiselle uhmaaja-mummolle lastani hoitoon. Hän oli 2,5 vuotta kävellyt meidän/minun yli (ja jo ennen sitä vuosia, kun ei ollut vielä lapsiakaan). Uhmaaja-mummosta tuli martyyri-mummo. Poikansa oli täysin tossu äitinsä edessä, omatahto oli viety jo lapsena.
Onkohan meillä sama anoppi, joka käveli kaiken yli ja sitten ihmetteli kun lapset kiukutteli siellä ja olivat itkuisia kun ei esim. päiväunista välitetty vähääkään. Se oli tietysti meidän vanhempien syytä, huonosti kasvatettuja... just.
Oletko koskaan yrittänyt saada vierasta lasta nukkumaan just määräaikana? Ottakaa nyt vähän huomioon sekin kun viikoiksi lähetätte lapsenne mummoille.
Läheisen lapsenlapsen saa nukkumaan kyllä helpommin jos on vain yksi lapsi hoidettavana.
Se että lapsi roikkuu vanhemmissaan kotiin tultuaan kertol että kuitenkin niitä vanhempia on ollut ikävä vaikka mummoloissa pitää paljon olla. Kerrankin 6-vuotias sanoi että tahtoisin olla teillä kauan ( jakamaton huomio ja pelikaveri) mutta kotona alkoi itkemään ja roikkumaan vanhemmissaan. Hyvä ettei vanhemmat ruvenneet minua sättimään mitä olen tehnyt.
Se lapsen rytmi on juurikin sen lapsen eduksi laadittu. Ja samalla helpottaa aikuisen elämää.
Käsittämätöntä, että näin simppelistä ja selkeästä asiastakin pitää aikuisten ihmisten kanssa kinata. Se että tuollaisenkin laiminlyö tarkoituksella on merkki siitä, että lapsesta ei välitä pätkääkään, oli sitten sukua tai ei.
Ei se jatkuva, täysin säntillinen rytmi ole aina lapselle hyväksi. Jos lapsi on lähtökohtaisesti ominaisuuksiltaa, luonteeltaan sellainen, että säännöt ja rytmi ovat tärkeitä, niin jatkuva, tiukka rytmi tekee heistä ajan kanssa ihmisiä, joille kaikenlaiset muutokset ja spontaani tekeminen on ihan kauhistus.
Totta! Kannattaa poiketa esim v-loppuisin hiukan rytmistä jo senkin vuoksi, että se on jotenkin jännää lapsista, niin minä muuten tein:))
Seuraus tästä on se, että lapsi oppii joustamaan!
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Oletko jotenkin yksinkertainen? Ymmärrätkö edes, että kaikissa kielissä on murteita pilvinpimein! Naapurissa esim Skånen murre on jotain ihan tolkutonta ja hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vanha tuttu perintölänkytys. Niin väsynyttä.
Miten minusta tuntuu, ettei sinua väsytä perunkirjoituksessa yhtään.
Tuskin menen paikalle, eiköhän mies hoida asian sisarustensa kanssa ilman mua.
Lisättiin siis seikkoihin mitä mummujen pitää ehdottomasti tietää tämä vuoden vihannes. Mitäpä jos pyydän sinua nyt luettelemaan katsomatta googlesta mitkä ovat olleet vuoden vihannekset/hevit järjestyksessä 2026, 2025 ja 2024. Tiedätkö ne? Epäilen.
Oikea vastaus on mansikka, kurkku ja basilika.