Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (2435)

Vierailija
2341/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi isoäitinä pitäisi olla jotenkin eri kuin muuten on? Joku vanha likainen liina päähän ja essu päälle? Itse ainakin olen edelleen ihan sama oma itseni kuin 20-vuotiaanakin. Miksi pitäisi taantua johonkin mummon rooliin?

Niin täällä riehuu nää uhmamummot jotka uhmaa sääntöjä, polkee jalkaa ja kiukuttelee. Moni parikymppinen on jo fiksumpia ja aikuisempia.

Vierailija
2342/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi isoäitinä pitäisi olla jotenkin eri kuin muuten on? Joku vanha likainen liina päähän ja essu päälle? Itse ainakin olen edelleen ihan sama oma itseni kuin 20-vuotiaanakin. Miksi pitäisi taantua johonkin mummon rooliin?

Niin täällä riehuu nää uhmamummot jotka uhmaa sääntöjä, polkee jalkaa ja kiukuttelee. Moni parikymppinen on jo fiksumpia ja aikuisempia.

Taitaa täällä enimmäkseen riehua vain ja ainoastaan yksi 65-v. opettaja. Nytkin alkaa olla jo melkoinen hurmos päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä sääntöjä?

Vierailija
2344/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti mummut lukee näitä sun juttujasi ihan silmät pyöreinä ja hymy huulilla. Viihdyttäviähän nää sun jutut naurettavuudessaan tietysti ovat.

Vierailija
2345/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Sellaiset mummut ON yksinkertaisia. Sellaista idiootin hymyä kun ei ymmärrys riitä.

Vierailija
2346/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukran pujut! Neljä sivua riehumista kun äiti syötti yli viisikymmentä vuotta sitten pullaa. 😳😳😳 Tää on kyllä viihdettä! Tähän ei kaikki pysty! 🤣😂😅

Vierailija
2347/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

-aika monesti miniöiden vähättely 

-mikään ei saa olla erikoinen (esim. ruokavalio)

-monet asiat kuitataan "muotivllitys" eli vähätellään

- tunteet ovat jotain aivan ufojuttuja ja niitä ei sallita muillekaan

- jos vaikka nätisti pyytää toimimaan tosin niin  iso uhma päälle

Vierailija
2348/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Jos omat kasvatusmetodit poikkeaa noin paljon mummilla ja lapsella, onko muutokseen jokin syy? Itse ylläpitänyt niitä kasvatusoppeja, jotka olivat vanhemmiltani fiksuja ja hylännyt ne huonot.

Vierailija
2349/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotus:

verbi syödä ja juoda ylen määrin; vrt. herkutella, nautiskella.

Häissä juhlittiin ja mässäiltiin päiväkaupalla.

Mässäillä uusilla perunoilla.

Mummot eivät osaa edes sanaa ruoka tässä ketjussa, vaan vain sanan herkku.

Itse asiassa se kirjoittaja joka eniten kirjoittaa herkuista olet myös sinä itse.

Kuten jo kirjoitettu, sinulla on ongelmallinen suhtautuminen ruokaan ja syömiseen.

Täällä on monta kirjoittajaa. 

Minulla on normaali suhde ruokaan. Sen sijaan sekä äidilläni että anopillani on juurikin tuo käsittämätön tyyli vetää täysin överiksi ja ilmaista ihan kaikki tunteensa ruoalla. Muistan vieläkin, miten kaaduin luistellessa, kävelin itkien kotiin katki mennen käden kanssa ja mitä teki äitini? Juoksi ympäriinsä ja tuputti minulle pullaa ja kaakaota.

Sillä seurauksella, että käden korjaava leikkaus viivästyi, koska se vaati tietyn ajan syömättömyyttä.

Shokkiin suositellaan makeaa. Se rauhoittaa elimistöä. Hätätilassa kyllä leikataan pian olioa syönyt tai ei.

Jep, ja sitten taas tosi moni leikkaus vaatii sitä, että ensin turvotus laskee, ennen kuin leikataan. Esim. oma nilkkaleikkaukseni tehtiin vasta kaksi päivää tapaturman jälkeen tuosta syystä.

Vierailija
2350/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jukran pujut! Neljä sivua riehumista kun äiti syötti yli viisikymmentä vuotta sitten pullaa. 😳😳😳 Tää on kyllä viihdettä! Tähän ei kaikki pysty! 🤣😂😅

Kun se oma tarve rakastaa pullalla ajaa kaiken edelle, lapsi kärsii. Nyt ja silloin.

Vierailija
2351/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se oma tarve rakastaa pullalla ajaa kaiken edelle, lapsi kärsii. Nyt ja silloin.

Ei helvetti, vieläkö sä jaksat marista siitä pullasta! Kasva jo aikuiseksi.🙄

Vierailija
2352/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

Kuvailit tuossa aika tarkkaan miten itse suhtaudut muihin ihmisiin, etenkin mummuihin. Projisoit itseäsi muihin todella kovasti. Ihan hämmästyttävän kovasti suorastaan.

Vierailija
2353/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

Kuvailit tuossa aika tarkkaan miten itse suhtaudut muihin ihmisiin, etenkin mummuihin. Projisoit itseäsi muihin todella kovasti. Ihan hämmästyttävän kovasti suorastaan.

Ja taas sekoitat eri kirjoittajat.

Vierailija
2354/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

Ja taas sekoitat eri kirjoittajat.

Niin varmasti. Jokainen kirjoittajahan tuotakin herjaa kammomummut käyttää. Oletko laskenut miten monta rumaa nimitystä mummoista olet tähän ketjuun jo keksinyt?

Vierailija
2355/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keksii osuvan nimityksen ja se sitten lähtee leviämään. Älä ole typerä.

Vierailija
2356/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Jos omat kasvatusmetodit poikkeaa noin paljon mummilla ja lapsella, onko muutokseen jokin syy? Itse ylläpitänyt niitä kasvatusoppeja, jotka olivat vanhemmiltani fiksuja ja hylännyt ne huonot.

Kasvatus- ja lastenhoito-ohjeet muuttuvat ihan koko ajan. Se kuuluu ihan ajan kulkuun. Ihan turha kuvitella, että omat tavat olisivat seuraavasta sukupolvesta olleet oikeat. Suurin osa kirjoittajista tuon tietysti ymmärtääkin.

Vierailija
2357/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

Anoppi moitti mua, kun syötin lapselle erikoisruokaa. Kyseessä oli kesäkurpitsa, joka oli liian erikoista syötävää anopin mielestä.

Vierailija
2358/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

höpö höpö , käy kertauskurssi psykologiasta. boomerit vaan on tämmösiä,

Vierailija
2359/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

höpö höpö , käy kertauskurssi psykologiasta. boomerit vaan on tämmösiä,

Boomerit on isomummuja.  Miksi haluatte keskustella heistä ettekä nykyisistä pienten lasten mummuista?

Vierailija
2360/2435 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kammomummot

- asiat mustavalkoisia

Anoppi moitti mua, kun syötin lapselle erikoisruokaa. Kyseessä oli kesäkurpitsa, joka oli liian erikoista syötävää anopin mielestä.

Kesäkurpitsa kuitenkin uudempi kaupoissa ja ruuissa. Eikö ole hyvä kun anoppi oli tarkka onko se vauvalle sopivaa? Mitenkään ei ole hyvä.