Tuloerot ja miten saan puolison töihin
Olen kyllästynyt olemaan aina maksava osapuoli. Tämä oli ok suhteen alussa, mutta nyt kun lapset kasvavat ja kulut nousevat, minun kukkaroni ei enää riitä. Puoliso elää tuilla ja työllistyminen edistyy niin hitaasti, että hermot menee.
Sovimme, että hän hoitaa kodin ja menee töihin, kun lapset on isompia. Silti kun tulen töistä, koti on kaaoksen vallassa ja toinen vain selaa puhelinta. Minä käyn töissä ja maksan kaikki laskut, silti saan kotona siivota ja pyykätä. Jos töiden jälkeen istun sohvalle, alkaa napina kun en leiki lasten kanssa tai auta kotitöissä. Samalla hän ei ole hoitanut osuuttaan, eli tehnyt niitä kotitöitä tai etsinyt työpaikkaa. Lapset käyvät osa-aikaisesti hoidossa ihan siksi, että hän voisi etsiä töitä.
Olen kyllästynyt olemaan kaiken maksaja ja oma talouteni ei enää kestä sitä, että taloudessamme on aikuinen, joka ei halua käydä töissä. Miten saan työhaluttoman töihin?
Kommentit (60)
No herran tähden ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja sanot sille puolisolle saman kuin tässä meille. Miksi sun pitää kysyä tällaista, oikeasti? Mitä tapahtuu, jos vaa;sanot suoraan miltä tuntuu?
Ja voit todellakin odottaa kodin olevan siisti ja ruuan valmiina JOS toinen ei käy töissä.
No perusta firma ja palkkaa hänet siihen töihin. Eipä sitä nyt oikein muuten töihin pääse. Oikea työttömien määrä varmaan puoli miljoonaa työtöntä.
Sit sä heräsit yksin omassa sängyssäsi. Puoliso ja lapset olivat vain unta....
Vierailija kirjoitti:
No perusta firma ja palkkaa hänet siihen töihin. Eipä sitä nyt oikein muuten töihin pääse. Oikea työttömien määrä varmaan puoli miljoonaa työtöntä.
Paitsi että oikea määrä on paljon pienempi kun mitä ilmoitetaan. Siellä myös työkyvyttömät jotka saneet hylky päätöksen tai käsittely kesken.
Vaikea on toisen asenteita muuttaa, mutta lyö Excel-taulukko eteen ja näytä luvut taloudesta. Kukaan fiksu nainen tai mies ei jää kotiin rahattomana lojumaan ja aiheuttamaan ison riskin koko perheen tulevaisuudelle. Minä en (nainen) katselisi moista touhua.
Ota vahingossa kännykkänsä töihin mukaan, ja katso onko siistimpää kotona, kun ei rouva pääse sinä päivänä vauvapalstailemaan, miten hirveä mies hänellä on, kun ei auta töistä tultuaan.
Puoliso lähtee tontuksi Lappiin ja sä jäät kotiin kausi-yh:ksi?
Vanhempien tärkein tehtävä on kasvattaa lapsi, joka edes elättää itsensä ja perheensä. Muutoin on homma mennyt pahasti pieleen.
Voiko hänellä olla esim mielenterveyshaasteita? Ne ei aina näy päällepäin. Joskus muutenkin työllistyminen vaan kestää. Ottaisin asian puheeksi, mutta ystävällisesti. Ihan turhaa alkaa toista työttömyydestä syyllistämään. Sen sijaan sano että olet huolissasi perheenne tuloista suhteessa menoihin, että sinun rahasi ei meinaa riittää. Kysy mitä voisitte yhdessä asian kanssa tehdä. Olkaa toistenne tukena ja puhaltakaa yhteen hiileen, niin ne asiat ratkeaa. Nyt katsot asiaa omasta näkökulmasta, mikä ok, mutta muista että olette perheenä yhteinen yksikkö. Pitäkää siitä huolta. Kuunnelkaa toisianne, halatkaa ja rakastakaa. Ei sillä puolisollakaan välttämättä niin helppoa ole kuin luulet. Mutta yhdessä selviätte, kun ette käänny toisianne vastaan.
Olen puhunut hänelle ja kertonut suoraan, että tällä menolla pitää kohta myydä talo ja autot, koska minä en ole miljonääri ja pian pitää suhteuttaa menot tuloihin, jossei ala työnteko maistua. Hän on samaa mieltä ja kyllä hän hakee töitä heti huomenna, mutta seuraavana päivänä löytyy syyt miksei työnhakua voinut tehdä. Välillä hän tsemppaa, mutta viikon päästä on sama meno.
Ymmärrän, että väsyttää. Mutta väsyttää muakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut hänelle ja kertonut suoraan, että tällä menolla pitää kohta myydä talo ja autot, koska minä en ole miljonääri ja pian pitää suhteuttaa menot tuloihin, jossei ala työnteko maistua. Hän on samaa mieltä ja kyllä hän hakee töitä heti huomenna, mutta seuraavana päivänä löytyy syyt miksei työnhakua voinut tehdä. Välillä hän tsemppaa, mutta viikon päästä on sama meno.
Ap
Tee dramaattisia muutoksia kulutukseen. Pyydä puolisoasi osallistumaan kustannuksiin. Älä anna hänelle rahaa. Anna ja käytä vähemmän rahaa menoihin. Laita toinen auto seisontaan. Tiukenna vyötä ja tee selväksi, että et ole kävelevä lompakko. Tee myös lista kotitöistä, mitkä pitää tehdä. Lisää listaan, mitä itse teet.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten vaan eroatte ja alat yh.ksi.
Vaikea paikka, kun ei niitä työpaikkoja nyt oikein ole. Jos teidän perhe tulee toimeen sinun tuloilla, on ihan oikein että sekin paikka minkä vaimosi veisi, jää jollekin muulle joka sitä tarvitsee enemmän.
Kolmen vuoden välein lisää liikakansoitusta, niin loma voi jatkua 👍
Vierailija kirjoitti:
Vaikea paikka, kun ei niitä työpaikkoja nyt oikein ole. Jos teidän perhe tulee toimeen sinun tuloilla, on ihan oikein että sekin paikka minkä vaimosi veisi, jää jollekin muulle joka sitä tarvitsee enemmän.
Missä mainittiin sukupuoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä mainittiin sukupuoli?
Lokit ovat narttuja.
Veroprosentin on oltava vähintään 44, ennen kuin maksat veroja enemmän kuin kulutat niitä ja tähän tämä järjestelmä sortuu, kun näitä on liian vähän ja elätettäviä liian paljon.
Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu ajatukselle, että jokainen on elinkaarensa aikana sekä maksaja että saaja. Lapsena, nuorena ja vanhana saaja ja aikuisena työikäisenä maksaja. Nyt aivan liian suuri joukko on pelkkää kulua koko ikänsä. Osittain tämä johtuu maailman muuttumisesta. Enää ei ole riittävästi töitä yksinkertaisille ja heikosti koulutetuille, eikä kohta enää koulutetuillekaan kun keinoäly korvaa.
Entäpä ap jos puolisosi ei vaan työllisty vaikka töitä hakisikin?
Onko hän terve ja onko hänellä koulutus, realistinen mahdollisuus työllistyä?