Sain kutsun häihin, laskin että osallistuminen häihin kustantaa minulle n 1500€
Olen kahden teinin yksinhuoltaja. Kyseessä on sukulainen, joka on melko läheinen meille kaikille. Häät pidetään pääkaupunkiseudulla, me asumme keski-Suomessa. Nuorilta puuttuu sopivat juhlavaatteet, häälahjaksi on toivottu rahaa, junaliput maksavat, airbnb maksaa, kengät, taksit, kaikki maksaa.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Kerrot vaan suoraan pahoittelut, että yh:lla ei ole varaa laittaa 1500e häihin ja toivotat onnea.
Ei kai sitä poisjäämistä tarvitse perustella millään rahasummilla.
Nehän on reilut häät kun kustantavat sulle 1500€! Ajattele miten tylsää, jos reissu maksaisi saman summan. Paitsi että mitkään bileet ei maksa noin tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.
Onko lasten toinen vanhempi kuollut?
Vierailija kirjoitti:
Polttarit maksaa koko ajan vain enemmän ja enemmän. Viimeksi olen maksanut kylpyläloman. Yöpymiset, taksit, safkat, juomat, yökerhot, kalligrafiatyöpaja, tilpehööri, tykötarvikkkeet ja aamutakit yhteensä per naama 475 euroa.
Nämä polttarit jatkavat kallistumistaan vuosi vuodelta, koska kukaan kaveripiiristä ei "kehtaa" olla se "köyhä", joka toteaa homman menneen överiksi.
Oma mieheni jätti väliin reilu 15 vuotta sitten polttarit, jotka olisivat maksaneet lähemmäksi tonnin. Totesi, että mielummin käyttää sen rahan omaan perheensä hyväksi. No, häihin menimme ja vuoden kuluttua pari erosi.
Tuo summahan on jo 3 kuukauden ruokabudjetti. Nykyään kaikki on vaan julmetun kallista.
Tuli mieleen että voisivatko teinit lainata vaatteita esim kavereiltaan tai olisiko sukulaisilla sopivia lainavaatteita. Tuossa säästäisi pikkasen. Mutta itse kyllä jättäisin niin kalliit häät väliin ja tekisin jotain nuorten kanssa josta he pitävät. Enemmän nuorille on iloa siitäkin että kouluun mennessä on mieluisat vaatteet esim joku merkkivaate josta haaveilevat esim joku huppari. Nämä tupataan käyttämään täysin loppu arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet saa kirpparilta, ainakin jos tyttö. Pukuja voi myös vuokrata. Oletko miettinyt tätä jo laskelmissasi?
Mitä se auttaa jos kolmen naisen mekot saa kahdella-kolmellakympillä kirppikseltä!
B&B 232 € johon mahtuu kolme ihmistä, pikku yksiö. Hotellihuonekin ois halvmpi!
Ruuat päälle, junamatkat, paikallisliikenne, kampaajat meikit...
Jäisin kotiin!
Onko niin, että häät ovat huomenna, sossu on paska kun on jo kiinni tältä viikkoa ja mies on sika kun ei maksa tuplaelareita kun on "hätä".
Vierailija kirjoitti:
Junaliput saa ajoissa edullisesti, etenkin lapsille/opiskelijoille. Vaihtoehtona Onnibus. Vaatteet kirpparilta/Torilta. Riippuen teinin iästä kannattaa miettiä samalla mahdollisia rippijuhlia. Ja kengät, eikö muka mitään ole? Ainakin ostaa sellaiset, joilla on käyttöä muutenkin.
Airbnb:n lisäksi kannattaa katsoa muitakin majoitusvaihtoehtoja. Esim. hotellit Valo ja Citybox. Tai joku kesähotelli, itse majoituin tällaisessa pari vuotta sitten keikkareissulla, oli ihan ok, oli oma wc ja kohtuullinen aamiainen sisältyi.
Lasketaanpa:
Matkat max 100 e
Majoitus 150
Vaatteet 150 ( + kengät, jos tosiaan ei ole) 150
Taksi (jos edes tarvitaan) 50
Lahja 100
Tämä tekee ihan maksimissaan 700 euroa, ja tämä melko löysästi laskettu, helppo on kiristääkin.
Tuo 700 euroakin on liikaa muutaman tunnin juhlasta
Eri
Vierailija kirjoitti:
Nehän on reilut häät kun kustantavat sulle 1500€! Ajattele miten tylsää, jos reissu maksaisi saman summan. Paitsi että mitkään bileet ei maksa noin tolkuttomasti.
Meillä puhekielessä käytetään sanaa kustantaa tarkoittaen vaikka reissu kustantaa 1500 eur eli reissu maksaa 1500 eur. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.
Älä jauha paskaa, elareita kumminki kupataan ukolta niin ettei sille itelle jää mitään.
Niin, sinullehan omat lapsesi ovat pelkkä menoerä. Olisiko kannattanut miettiä ennen kuin panit paljaalla.
Ainahan se kannattaa miettiä ennen kuin panee paljaalla. Tämäki yh vetää varmasti kahdesta kakarasta 1000€ kuussa ja lapsilisät päälle ja kitisee vielä ettei oo vara mennä mihinkään.
Poju vaahtoaa aiheesta, josta ei tiedä mitään. Mitä ihmettä edes teet tässä ketjussa?
Poju. heh. Mitä ite teet täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.
Älä jauha paskaa, elareita kumminki kupataan ukolta niin ettei sille itelle jää mitään.
Niin, sinullehan omat lapsesi ovat pelkkä menoerä. Olisiko kannattanut miettiä ennen kuin panit paljaalla.
Ainahan se kannattaa miettiä ennen kuin panee paljaalla. Tämäki yh vetää varmasti kahdesta kakarasta 1000€ kuussa ja lapsilisät päälle ja kitisee vielä ettei oo vara mennä mihinkään.
Poju vaahtoaa aiheesta, josta ei tiedä mitään. Mitä ihmettä edes teet tässä ketjussa?
Poju. heh. Mitä ite teet täällä?
Keskustelen aiheesta Miten häät voivat tulla vieraille kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junaliput saa ajoissa edullisesti, etenkin lapsille/opiskelijoille. Vaihtoehtona Onnibus. Vaatteet kirpparilta/Torilta. Riippuen teinin iästä kannattaa miettiä samalla mahdollisia rippijuhlia. Ja kengät, eikö muka mitään ole? Ainakin ostaa sellaiset, joilla on käyttöä muutenkin.
Airbnb:n lisäksi kannattaa katsoa muitakin majoitusvaihtoehtoja. Esim. hotellit Valo ja Citybox. Tai joku kesähotelli, itse majoituin tällaisessa pari vuotta sitten keikkareissulla, oli ihan ok, oli oma wc ja kohtuullinen aamiainen sisältyi.
Lasketaanpa:
Matkat max 100 e
Majoitus 150
Vaatteet 150 ( + kengät, jos tosiaan ei ole) 150
Taksi (jos edes tarvitaan) 50
Lahja 100
Tämä tekee ihan maksimissaan 700 euroa, ja tämä melko löysästi laskettu, helppo on kiristääkin.
Tuo 700 euroakin on liikaa muutaman tunnin juhlasta
Eri
No se on kyllä totta, iso summahan 700 euroa on. Halusin vaan laskea, että ei todellakaan välttämättä mene 1500 euroa.
Et hanki mitään ja viime hetkellä ilmoitat että joko sinä tai lapsesi olette kipeänä ettekä liiku mihinkään ko. viikonloppuna. Ei siis mitään sonettelua Powerparkista tai muistakaan hupailuista tuona viikonloppuna.
Ajattelet liikaa mitä PITÄÄ olla.
ei Pidä.
Esim:
Jätä teinit kotiin
Meet niissä vaatteissa mitä sulla on tai lainaat kaverilta jos ei oo
Lahjaksi annat sen mitä on varaa.
Junalippu ja majoitus toki jos yöbussit ei nappaa.
Mutta ei tarvii olla kallista
Toinen on jäädä himaan. Ei oo pakko ja varmasti kaikki senkin ymmärtää ja ei normaalit ihmiset asiasta loukkaannu.