Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain kutsun häihin, laskin että osallistuminen häihin kustantaa minulle n 1500€

Vierailija
26.06.2026 |

Olen kahden teinin yksinhuoltaja. Kyseessä on sukulainen, joka on melko läheinen meille kaikille. Häät pidetään pääkaupunkiseudulla, me asumme keski-Suomessa. Nuorilta puuttuu sopivat juhlavaatteet, häälahjaksi on toivottu rahaa, junaliput maksavat, airbnb maksaa, kengät, taksit, kaikki maksaa.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin miehen kanssa toukokuussa pääkaupunkiseudulla häissä. Matkat mentiin junalla ja hotellissa oltiin kaksi yötä. Miehen selkävaivan vuoksi halvimmat paikat ei käyneet vaan piti valita sellaiset, että hän pärjää ja sehän nosti kustannuksia. Jos häälahja jätetään pois, meiltä kahdelta meni noin 1500 euroa yhteensä. Vaatteita ei onneksi tarvinnut ostaa. Ruokaan ja juomisiin meni paljon rahaa kuten liikkumiseen.

Vierailija
142/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajan elämä on näemmä juuri tuollaista , eli säälittävää elämää. Niinkuin tämä palsta tietää.

Sun elämäsi äitisi kanssa on vielä säälittävämpää incel

Jännä kun tämä aihe vetää täällä herneen nenään, aina,  eli jos joku heittää että yksinhuoltajat on säälittäviä, yksinhuoltajat  ovat köyhiä tms, joku vetää herneen  nenään.  Outoa, eikö tästä vieläkään saa puhua, koska tuo on vaan fakta.yksinhuoltaja naiset ovat usein hel vetin köyhiä, ja lapset jäävät monesta paitsi, syystä että vanhemmat ovat eronneet, ei tätä  tietenkään yleistää voi, mutta usein se noin. Ja koko tämä aloitushan  kumpuaa siitä, että ap on yksinhuoltaja

Musta taas on jännää tää yksinhuoltajien haukkuminen - onko jollain jotain erityistä yksinhuoltajia vastaan, vai mistä johtuu? Moni yksinhuoltaja ei ole yksinhuoltaja omasta tahdostaan, puoliso ja lapsen toinen vanhempi voi olla vaikka kuollut ja silloin on aika rumaa haukkua. Ja ei, minä en ole yksinhuoltaja, kunhan nyt vaan ihmettelen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"  Olen kahden teinin yksinhuoltaja. "     En tiedä onko täällä nyt sen enempää yksinhuoltajien haukkumista,  mutta kun ap   itse  aloitti  tuolla lauseella, niin kyllähän  tää palsta siihen tietty tarttuu,    enkä ole yksinhuoltaja minäkään.

Vierailija
144/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun joku pyytää rahaa lahjaksi, he muuttuvat silmissäni tyylittömiksi

Vierailija
145/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kustantaa sinulle 1500 e, niin miksi valitat? Kertomasi mukaan joku maksaa sinulle tuon summan.

Vai et ymmärrä verbin 'kustantaa' merkitystä? 

Osittain samaa mieltä. Nähdessäni otsikon  mietin onko se tekoälyllä tehty vai missä mättää. Kustantaa tarkoittaa nähdäkseni lähinnä sitä, että joku maksaa jonkun toisen puolesta. Paremmin tähän yhteyteen olisi sopinut ihan tavallinen maksaa -verbi. Häihin osallistuminen tulee maksamaan 1500 euroa tmv

Vierailija
146/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"  Olen kahden teinin yksinhuoltaja. "     En tiedä onko täällä nyt sen enempää yksinhuoltajien haukkumista,  mutta kun ap   itse  aloitti  tuolla lauseella, niin kyllähän  tää palsta siihen tietty tarttuu,    enkä ole yksinhuoltaja minäkään.

En nyt tarkoittanut välttämättä tässä ketjussa, mutta ylipäätään vauva palstalla, jos kommenttiketjuja enemmän luet, niin huomaat että yllättävän paljon heitellään yksinhuoltajista kommentteja negatiiviseen sävyyn.

Vierailija
147/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tarkoittanut välttämättä tässä ketjussa, mutta ylipäätään vauva palstalla, jos kommenttiketjuja enemmän luet, niin huomaat että yllättävän paljon heitellään yksinhuoltajista kommentteja negatiiviseen sävyyn.

Ja jatkan vielä, että mitä pahaa siinä on, että ap aloitti kertomalla olevansa kahden teinin yh?? Hän vain pohjusti sillä sitä, että on taloudellisesti tiukilla.

Vierailija
148/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän ei olisi maininnut asiasta, joka toisessa kommentissa olisi kysytty miksei puoliso osallistu kustannuksiin.

Vierailija
149/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee siihen juhla-asuun, niin kannattaisiko vielä katsoa oma vaatekaappi läpi, voisko sieltä kuitenkin löytyä joku tarkoitukseen sopiva mekko tms. Jos pitää kaupoille lähteä, niin kesähäihin sopiva mekko on mahdollista löytää ihan edulliseenkin hintaan, ei siihen isoja summia tarvitse upottaa.

Mistä tiedät että ap on nainen? Voihan toki mieskin mekkoa käyttää. 

Vierailija
150/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Ja sitten morsian vielä vinkuu, että se on meidän päivä ja minä minä minä!

Olen floristi ja kuulun kaikkiin hääryhmiin. Auta armias, jos et vielä pulita paria sataa siitä, että juhlien järjestäminen maksaa ja häämatkalle pitäisi päästä. Morsiamet tuppaa laskemaan, että paljonko nettisivat. 

1500 on vielä pieni summa rahaa. Usein maksetaan koko perhe juhliin, ja jos huono tuuri käy, sen päälle kaason mekko, kampaamo ja meikit ja korut ja monen sadan polttarit. 

Tietyssä iässä näitä vihille menijöitä on tusina kesässä. Floristina minulta vielä kehdataan pyytää erikoispalveluksia eli joistain häistä olen maksanut perheenä pari tonnia, kolmannen tonnin kaasoiluun ja vielä pyydetty erikoispalveluksia koristeluihin ja kukkien sidontaan. 

Nykyään kieltäydyn ehdottomasti kaikista häistä. Parhaat kaverit on jo vihitty. 

Minä olen elämäni aikana käynyt alle tusinassa häitä. Polttareissa en kertaakaan. Yhteenkään ei ole mennyt tuollaisia summia rahaa. Jos on laaja kaveripiiri ja iso suku, niin juhlia sitten varmaan kertyy. Ihan hirveää, kun on läheisiä ihmisiä. 

Kyllä nämä kerjuu- ja vaatimushäät ovat aivan oikea ongelma tietyissä piireissä.   

Omat ystäväni eivät ole bridezilla-tyyppiä, enkä itsekään, mutta jokunen vuosi sitten kävi ihan työstä vältellä polttareita, joihin etäisemmältä ystävältä odotettiin rahallista panostusta, mutta päivän kulkuun ei tietenkään voinut vaikuttaa. 

Klassinen tapaus etenee niin, että suunnitellaan vaahtokarkkiratsastukset, samppanjariippuliidot ja tryffeli-illalliset, ja kun sitten budjetti paljastuu 300€/osallistuja, ei sisällä omia aterioita -tyyppiseksi, jengi alkaa livetä (mikä on vain oikein!) ja kustannus per neiti nousta vieläkin korkeammaksi. Itse olen aina perunut jo aiemmin tai kieltäytynyt heti kärkeen, mutta yhteisiltä ystäviltä kuulee loput :D

Siihen päälle häälahja, matkat, asut, en suosittele pienituloiselle. Itsekin osallistun vain oikeasti mukaviin, läheisten ihmisten häihin. 

Vierailija
151/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallistahan tuoki on ellei ole rahaa.

Vierailija
152/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei kerta mitään sopivia juhlavaatteita ole omistuksessa jo ennestään niin en tilanteessasi menisi. Jos kerta hääpari ei majoitakaan teitä niin jääkää suosiolla pois!

Vierailija
153/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot varmaan aika vanha, tai yksinkertainen. Mahdollisesti kummatkin.

Raha on helppo antaa ja pari voi sillä vaikka maksaa yhden laskun häistä.

Annan aina rahaa, kun sitä pyydetään

Vierailija
154/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla hinnalla saat teille kivan lomamatkan 

Vierailija
155/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kumpaakaan. Raha on ok antaa muttei pyytää.

Vierailija
156/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö, jonka tiiän, halusi mennä jossain lapissa naimisiin.

Kummatkin syntyneet pk seudulla ja myös asuvat.

Ajankohta oli tammikuu, kohteessa usein oli kunnon paukkupakkasia ko ajankohtana.

Aika mieletön mäihä, mutta me oltiin juuri tuolloin menossa paikkakunnalle. Syy oli liiton kautta halpa mökki.

Häät olivat lauantaina ja myös samana päivänä me lähdettiin. Meillä oli 6 hengen mökki, minulla ja miehelläni kaksin ja iso kasa morsiamen ystäviä tuli meille yöksi perjantaina.

Saivat peruutettua hotellit pois.

Olivat olleet häissä loppuun asti, sitten yökerhoon ja ensimmäisellä bussilla lentokentälle, jossa norkuivat koko päivän.

Liiton mökki maksoi 50 e yö, eli 350 e.

Mä sanoin maksakaa jotain, tai olkaa maksamatta. Kerroin mitä mökki maksoi .

Nää vieraat olivat tosi fiksuja ja hyvin siistejä. Mies heitti heidät häihin ja sitten pakattiin auto ja lähdettiin. Olivat sitten laskeneet paljonko säästivät rahaa ja laittoivat tilille 350 e ja isot kiitokset

tästä on pitkälti yli 10 v ja olen anonut talvilomaviikolle liiton mökkiä. Mies naureskelu löytyiskö jostain maksajaa

Vierailija
157/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuutta! Häät on ollut tiedossa jo pitkään. Save The day yleensä toimii. Sinulla on ollut vuosi aikaa etsiä kirpparilta vaatteet, pummata kyytiä, säästää rahaa. Näin meillä tehtiin kun oli tiukat ajat. Jos ei kykene organisoimaan asioita, se on voi voi ja jäätte kotiin.

Vierailija
158/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee siihen juhla-asuun, niin kannattaisiko vielä katsoa oma vaatekaappi läpi, voisko sieltä kuitenkin löytyä joku tarkoitukseen sopiva mekko tms. Jos pitää kaupoille lähteä, niin kesähäihin sopiva mekko on mahdollista löytää ihan edulliseenkin hintaan, ei siihen isoja summia tarvitse upottaa.

Mistä tiedät että ap on nainen? Voihan toki mieskin mekkoa käyttää. 

Hyvä huomio, aina sitä automaattisesti vauvapalstalla olettaa ap:n olevan nainen, jollei hän itse muuta kerro. Toki yksinhuoltajinakin taitaa enemmän olla naisia, kuin miehiä. 

Vierailija
159/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustantaa-sanaa käytetään väärin jo valtamediassakin. Minä voin kustantaa lapseni opinnot tai ulkomaanmatkan. Mutta kukas tässä nyt kustantaa aloittajan perheen hääreissun? 

Vierailija
160/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kumpaakaan. Raha on ok antaa muttei pyytää.

Olen täysin samaa mieltä. Itsekin olen useasti antanut rahaa lahjaksi, kun en muuten olisi osannut sopivaa lahjaa keksiä ja rahan lahjan saaja voi sitten tosiaan itse käyttää haluamallaan tavalla. Rahan nimenomainen pyytäminen lahjaksi on tökeröä, tulee helposti olo, että koko juhlat on vain varainkeruu tilaisuus.