Sain kutsun häihin, laskin että osallistuminen häihin kustantaa minulle n 1500€
Olen kahden teinin yksinhuoltaja. Kyseessä on sukulainen, joka on melko läheinen meille kaikille. Häät pidetään pääkaupunkiseudulla, me asumme keski-Suomessa. Nuorilta puuttuu sopivat juhlavaatteet, häälahjaksi on toivottu rahaa, junaliput maksavat, airbnb maksaa, kengät, taksit, kaikki maksaa.
Kommentit (87)
Ehdottomasti kannattaa mennä omalla autolla jos sellainen on, julkinen maksaa järjettömän paljon. Jos jätät alkoholin pois voit ajaa teidän illalla takaisin, eikä hotellia tarvita. Muuten yksi yö s ryhmän hotellia ssa tai scandikilla.
Ei juhlavaatteita tarvitse. Laitettiin omaan hääkutsuun, että ei ole pukukoodia.
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan samanlaiseen summaan päädyin pari vuotta sitten siskon häihin osallistuessamme. Hotelli + matkat + vaatteet + lahja. Ja sitten vielä polttarit, joihin niihinkin meni reilu parisataa matkoineen.
Naurettavaa . Jätä väliiin. Declined
Sokerina pohjalla, kuka idiootti tärvelee yhden kesäisen viikonlopun, järkkäämällä siihen häät? Kesäviikonloppuja on kahden käden sormilla laskettu määrä? Kun hyvää aikaa olis koko v:tun talvi.
Ei se kustanna sinulle vaan joutuisit maksamaan.
No mä jätin väliin häät, jotka pidettiin Amerikan mantereella.
Sit jätin väliin häät, johon koko perheeni sai kutsun. En vaan jaksanut ruveta hankkimaan/etsimään kledjuja koko familylle. Äijähän ei ole ostanut rääsyn rääsyä lapsille. Äijällekin oon ostanut vaatteet. Joten yksistään mun lomparosta olis menny kaikki. Ukko ei osta lahjoja koskaan yhtään kenellekään.
No osallistuin lapseni kanssa kolmanteen hääjuhlaan. Mekot ostimme samalta kirpparilta. Lahjaksi lahjakortti, jonka saa käyttää lapseni yrityksessä. Matka kirkolle, kirkosta juhlapaikalle, juhlapaikasta kotiin yhdessä samalla autolla. Parkkeerauksen maksoin minä, lapsi menovedet muistaakseni.
Osallistuin kerran kaverin häihin yksin vielä lapsettomana, ja laskin, että varmaan noin 800 euroa meni, vaikka häät olivat samassa kaupungissa. Olisin halunnut kieltäytyä, ja mietinkin pitkään, mutta sitten en kehdannut. Häät olivat rikkaiden ihmisten "viimeisen päälle" -iltapukuhäät. Kutsussa oli tiukka pukukoodi, joka määrää mm. naisella, että hiusten pitää olla ylhäällä. Omaan superliukkaaseen hiirenhäntätukkaani en todellakaan itse kaunista kampausta saa, joten kampaaja kutsui. Mekon ostin postimyynnistä, ja lisäksi oli hankittava kengät. laukku ja sukkahousut. Mekon saavuttua tajusin, että sitä on pakko lyhennyttää vähän, ja että mitkään olemassa olevat alusvaatteeni eivät sovi mekon alle. En meikkaa koskaan, enkä kehdannut mennä ilman meikkiä tämän tason tilaisuuteen, joten laitatin naamani edullisella ammattilaisella. Ja sitten tietenkin piti hankkia lahja. No, kävi ilmi, että suurista puheistaan huolimatta hääpari oli panostanut juhliin aivan minimaalisesti. Vieraat olivat viimeisen päälle laittautuneita timanttikäätyineen, mutta hääpaikka oli koristelematon, ruokaa oli niukasti ja ohjelmaa ei lainkaan. Olipahan ihmeellinen rikkauslarppi. Toiste en kenenkään juhliin vastaavasti aio satsata. Ja nyt olen yh minäkin, ja menemättä jäisi ap multa myös noihin häihin.
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa vähän tarkemmin miten ja mihin saat tuon summan kulumaan?
Itse en saa noin paljoa tuhlattua.
Vaatteet ja kengät x 2 eli max 200€ (voi käyttää useammin tai myydä eteenpäin)
Hotelli 120€ kolmelta (Scandic) kuuluu aamupala
200€ lahjaraha (voi toki antaa vain 100€ koska muita menoja häiden eteen)
130€ juna meno-paluu kolmelle esim. jyväskylästä
Tai voitko vuokrata auton? Se on n.35€/päivä ja onko pakko jäädä yöksi?
Syömiset juhlien ulkopuolella n.100€.
Takseihin jäisi sitten vielä 750€ että saisi 1500€ menemään.
Taksikaan ei mitenkään pakollinen välttämättä ole pääkaupunkiseudulla. Julkisillakin pääsee melko hyvin.
Kaverille sattui muutama vuosi sitten 8 häät samalle kesälle. Oli tuolloin vielä perheetön mutta laskeskelin, että kesä menee sitten siinä. Lahjat, muutamat polttarit, matkat ja yöpymiset niin kustannukset monta tonnia ja ns. kaikki kesäviikonloput taputeltu...
Jätätte menemättä/ menet yksin/ halpuutatte kaiken: vaatteet kirppikseltä, minimaalinen lahja, halvin majoitus tai jonkun luona jne.
Mistä lähtien häävieraiden on täytynyt yöpyä porvoolaisessa hotellissa? Saatika pukeutua jotenkin erityisesti? Hyvissä häissä muut osallistujat tarjoavat yöpaikan kaukomatkalaisille ja pukeutuminen vapaata mutta siistiä. Puku tai kesämekko toivottavaa muttei pakollista. OPM pakollinen. Olennaista on positiivinen asenne ja ilmapiiri jottei lähdetä kelaamaan suvun vanhoja riitoja tmv.
M60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.
Älä jauha paskaa, elareita kumminki kupataan ukolta niin ettei sille itelle jää mitään.
Niin, sinullehan omat lapsesi ovat pelkkä menoerä. Olisiko kannattanut miettiä ennen kuin panit paljaalla.
Ainahan se kannattaa miettiä ennen kuin panee paljaalla. Tämäki yh vetää varmasti kahdesta kakarasta 1000€ kuussa ja lapsilisät päälle ja kitisee vielä ettei oo vara mennä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Ja sitten morsian vielä vinkuu, että se on meidän päivä ja minä minä minä!
Olen floristi ja kuulun kaikkiin hääryhmiin. Auta armias, jos et vielä pulita paria sataa siitä, että juhlien järjestäminen maksaa ja häämatkalle pitäisi päästä. Morsiamet tuppaa laskemaan, että paljonko nettisivat.
1500 on vielä pieni summa rahaa. Usein maksetaan koko perhe juhliin, ja jos huono tuuri käy, sen päälle kaason mekko, kampaamo ja meikit ja korut ja monen sadan polttarit.
Tietyssä iässä näitä vihille menijöitä on tusina kesässä. Floristina minulta vielä kehdataan pyytää erikoispalveluksia eli joistain häistä olen maksanut perheenä pari tonnia, kolmannen tonnin kaasoiluun ja vielä pyydetty erikoispalveluksia koristeluihin ja kukkien sidontaan.
Nykyään kieltäydyn ehdottomasti kaikista häistä. Parhaat kaverit on jo vihitty.
Minä olen elämäni aikana käynyt alle tusinassa häitä. Polttareissa en kertaakaan. Yhteenkään ei ole mennyt tuollaisia summia rahaa. Jos on laaja kaveripiiri ja iso suku, niin juhlia sitten varmaan kertyy. Ihan hirveää, kun on läheisiä ihmisiä.
Missäköhän ihmeen Scandicissa yöpyy KESÄLLÄ kolme ihmistä reilulla satasella?
Olin juuri Tampereella yksin ja huone maksoi lähemmäs 200. Suomi on kesätapahtumien luvattu maa.
Itse en mene kenenkään häihin, koska en jaksa maksaa useita satasia siitä, että on tappotylsä ilta.
Polttarit maksaa koko ajan vain enemmän ja enemmän. Viimeksi olen maksanut kylpyläloman. Yöpymiset, taksit, safkat, juomat, yökerhot, kalligrafiatyöpaja, tilpehööri, tykötarvikkkeet ja aamutakit yhteensä per naama 475 euroa.
Sain alkukesästä pyynnön mennä kaasoksi. Rahaa kaikkeen on mennyt jo nyt monta tonnia. Häät on elokuun lopussa. Odottelen mekkoa, joka oli PAKKO ostaa. Hintaan 375 euroa ja väri roosa. En tule ikinä käyttämään sitä missään uudestaan!
Viisihenkinen perheenikin pitäisi pukea ja raahata 300 kilsaa lapsuuden paikkakunnalle.
huu haa kekkereitä n5v päästä kuitenkin eroavat. me olemme ilmoittaneet kiitos kutsusta EI TODELLA KIINNOSTA. luulivat saavansa 1000e.
Jättäisin menemättä. Nykyään häitä tulee ja menee, ei mitään järkeä laittaa niihin vieraana tuommoisia summia kun todennäköisesti muutaman vuoden päästä on häät toistamiseen.
Tuo kaasohomma on kyllä osalla porukasta lähtenyt niin käsistä, ettei mitään järkeä enää. Jotkut morsiamet vaativat kaasoja valjastamaan koko oman elämänsä häiden järjestelyyn. Pitäisi olla sitoutunut kuukausiksi, jopa vuodeksi, siihen, että oma vapaa-aika käytetään toisten juhlien suunnitteluun. Musta on käsittämätöntä, että kaasoilta vaaditaan myös rahallisia panostuksia toisten ihmisten häiden vuoksi. Sellaiseen ei kyllä pitäisi kenenkään suostua. Mulla ei todellakaan olisi rahaa maksaa satoja euroja kenenkään polttareista myöskään, menemättä jäisi.
Säästää pitkän pennin. Jos on varaa, niin saahan sieltä Keski-Suomesta vaikka Finnairilla lentää ja Kämpissä yöpyä ja käydä koko perheelle uudet juhlavaatteet ostamassa Stockalla.
Jos on varaa 1,5 tonnia investoida reissuun, niin mikäs sitten, mutta paljon halvemminkin Helsingissä häissä käy. Sehän on vain omasta varallisuudesta ja mukavuuden halusta kiinni. Elämä on valintoja.