Elatusmaksut kun ex päättää ettei maksakaan
Onko jollain kokemusta miten käy elatusmaksujen jos etävanhempi alkaa opiskella ja irtisanoutuu työstään? On erittäin varakas, löytyy sijoitusasuntoa, osakesalkkua yms. Elatussopimus tehty aikoinaan vuosia sitten siihen asti kunnes lapset täyttävät 18. Ainoatakaan indeksikorotusta ei ole maksanut. Itse lähivanhempana olen kyllä töissä, palkka 80% työajasta yli puolet pienempi kuin varakkaalla lasten isällä tällä hetkellä. Tukia ei saada, paitsi lapsilisä. Lapset teinejä ja kulut suurimmillaan. Voiko etävanhempi tosiaan tuosta noin vaan päättää ettei maksa kun on opiskelija?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä v i t u t t a a nuo elatusmaksujen nyysääjät...s-tana ,itseltä mennyt ainakin 3:n uuden auton hinta tuollaiseen ,viranomaisten suojeluksessa olevaan lypsämiseen..en omista mitään,auto on vanha paska eikä paremmasta ole mitään toivoa..eikä asuntoa saatikka mitään muutakaan ,yhden prkeleen "suomilehmän"ansiosta..
Onhan ne ihan yhtä lailla sinunkin lapsia. Tottakai sinun kuuluu maksaa osuutesi heidän elatuksestaan. Ethän sinä sen rikkaampi olisi vaikka ette olisi eronneet. Silti pitäisi maksaa lasten kustannukset. Kyllä lapsiin paljon rahaa uppoaa ennen kuin ovat täysikäisiä. Kai nyt jokainen sen ymmärtää jo siinä vaiheessa kun harkitsee perheen perustamista. Se että vanhemmat eroavat ei tarkoita että lapset sen jälkeen elävät pyhällä hengellä.
Varmaan ennen eroa ex-vaimo maksoi yksin lasten kulut. Yleistä suomalaisissa perheissä. Eron jälkeen sitten nämä isät eivät yhtään hahmota lapsista aiheutuvia kuluja ja haluaisivat yhä jatkaa vapaamatkustajina.
Heh. Kyllä ap tässä vapaamatkustaa 80% työajallaan ja vajaatuloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että niin monet eroavat ja joutuvat pohtimaan näitä asioita
Palstamamman uusi normaali. Voimaantuminen jää kuitenkin puolitiehen, kun vingutaan ex-miehen rahojen perään.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla 90-luvulla tehtiin soskussa isän tulojen perusteinen elatusapusopimus, kohta tämä aiemmin täystyöllistetty ammattimies olikin lomautettu ja elatussopimusta piti käydä muuttamassa, työt jatkuivatkin jo seuraavalla viikolla. Hän viivytteli maksussa monena perättäisenä kuukautena siihen asti, että ehdin tehdä nimismiehelle maksullisia maksamismääräyspyyntöjä. Ulosottoja hoitava nimismies soitti ja neuvoi hakemaan elatustukea kaupungilta, hän kertoi että miehillä on tapana neuvovan toisiaan millä tavoilla lasten äitiä voi kiusata. Jatkossa sain kuun alussa vakioelatustuen kaupungilta, sitten kaupunki peri isältä elatusapusopimuksen mukaisen summan ja tilitti minulle perityn elatusavun ja ja minulle jo maksetun elatustuen erotuksen. Hirveää saikkaamista! Toisen lapsen isä ei maksanut elatusapua ollenkaan, onneksi sain kaupungilta elatustuen. Elatusmaksuvelkaa ei saatu perittyä tältä isältä yhtään, ja hän sai myöhemmin anteeksi kaikki elatusvelat.
Elatustukijärjestelmä voi olla monelle tuttu, kun isät eivät maksa elatusapuja. Vaikka lapset saisivat säännöllisesti tavata isäänsä, niin on kuin elämäntarkoitus olisi kiusata äitiä ja mustamaalata tätä lapsille. Minulle toinen näistä isistä ei olisi halunnut maksaa koska hän lapsen kertoman mukaan uskoi, että äiti käyttää sen elatusavun omiin menoihinsa! Eivät kaikki isät ole ilkeitä ja myös äiti voi tehdä kiusaa isälle.
Huh huh mitä wt-elämää. Ensimmäisen lapsen isä, toisen lapsen isä... ja aina sama lopputulos.
Kuinka kalliiksi nämä yh:t tulevatkaan yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa kaikenlaisia eksiä. Mies joutui työttömäksi ja meille syntyi vauva. Tää muija suostui siihen ettei työttömän tarvi maksaa elareita (kun mullakin oli vain äitiysajan tienestit). Ei oltais pärjätty. Sen jälkeen mies maksoikin sitten elareita ja se pentu olikin yli parikymppinen kun maksut loppui. En tiedä menikö tää edes laillisesti oikein. Ja mä en oikeasti tiedä mitä tästä pitäisi ajatella.
kuinka monta partneria tähän parisuhteeseen kuului? en ymmärtänyt tekstiä. muija, mies ja_?
Hei. Tilanteessa kannattaa usein sparrata perheoikeuteen perehtyneen juristin kanssa ajoissa. Teen näitä asioita (A&Co. Legal Oy) — voit laittaa viestiä case@acolegal.fi, jos haluat lyhyen arvion (ei sitoumusta).
www.acolegal.fi