Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksut kun ex päättää ettei maksakaan

Vierailija
25.06.2026 |

Onko jollain kokemusta miten käy elatusmaksujen jos etävanhempi alkaa opiskella ja irtisanoutuu työstään? On erittäin varakas, löytyy sijoitusasuntoa, osakesalkkua yms. Elatussopimus tehty aikoinaan vuosia sitten siihen asti kunnes lapset täyttävät 18. Ainoatakaan indeksikorotusta ei ole maksanut. Itse lähivanhempana olen kyllä töissä, palkka 80% työajasta yli puolet pienempi kuin varakkaalla lasten isällä tällä hetkellä. Tukia ei saada, paitsi lapsilisä. Lapset teinejä ja kulut suurimmillaan. Voiko etävanhempi tosiaan tuosta noin vaan päättää ettei maksa kun on opiskelija? 

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä voi halutessaan muuttaa ulkomaille. Sinne ei suomen ulosotto taivu. Nöin minä tekisin, jos asia minua koskettasi.

Vierailija
82/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä v i t u t t a a nuo elatusmaksujen nyysääjät...s-tana ,itseltä mennyt ainakin 3:n uuden auton hinta tuollaiseen ,viranomaisten suojeluksessa olevaan lypsämiseen..en omista mitään,auto on vanha paska eikä paremmasta ole mitään toivoa..eikä asuntoa saatikka mitään muutakaan ,yhden prkeleen "suomilehmän"ansiosta..

Huijasko se sinut isäksi? Raiskasi sinut sun ollessa sammunut tai muuten avuttomassa tilassa? Miksi isät ei halua osallistua lasten elättämiseen? 

Näitä muuten on oikeasti, että huijattu tullakseen raskaaksi tai käytetty seksuaalisesti hyväksi humalaista. Siittämiseen käytetty osapuoli halunnut aborttia ja tehnyt selväksi, että ei halua tai rupea isäksi. Vääryydellä raskaaksi hankkiutunut pääsee kuin koira veräjästä vaikka lapsi olisi saanut alkunsa raiskauksen tuloksena ja uhri joutuu maksamaan isoja summia elatusmaksuna jonka lisäksi vielä tämä ei toivottu lapsi perii puolet hänen perinnöstään. Pitäisi Suomessa lakia muuttaa niin, että omaisuuden saa testamentata vapaasti kenelle haluaa vaikka olisi jälkeläisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei peri elatusmaksuja takaisin, jos velallisen tulot ovat pienentyneet opiskelun tai työttömyyden myötä.

Vierailija
84/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ap ei ole nollasopimuksesta kirjoittanut, eihän hän tässä vaiheessa tarvitse käräjäoikeutta mihinkään. Heillähän on voimassa oleva sopimus elatusmaksuista. Tällöin hän voi viedä maksamatta jätetyn elatusmaksun suoraan ulosottoviranomaiselle. Siis jos toinen vanhempi jättää maksuja välistä, ymmärtääkseni näin ei ole vielä käynyt.

Onko lastenvalvojilla tehdyt paperit ulosottokelpoisia?

Kelaan vaan ja Kela hoitaa perintäasiat. Lastenvalvojan vahvistama sopimus riittää.

Vierailija
85/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei peri elatusmaksuja takaisin, jos velallisen tulot ovat pienentyneet opiskelun tai työttömyyden myötä.

Kyllä on perinyt elatusmaksut kokoajan ex mieheltäni vaikka välillä ollut työttömänä. Sopimuksen mukaan perii.

Vierailija
86/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan elatussopimus lastenvalvojan vahvistama? Silloin, jos elatusvelvollinen ei maksa tai tee indeksikorotuksia, kannattaa olla yhteydessä lastenvalvojaan, hän ohjaa asiassa. Hän on siis viranomainen, jonka luona voi tehdä huoltajuussopimuksen, johon kirjataan, kenen luona lapsi asuu, elatusavun määrä ja tapaamissopimus. 

Elatusmaksuun voi maksaja hakea muutosta olosuhteittensa muuttuessa. Hänkin ottaa silloin yhteyttä lastenvalvojaan, joka selvittää hänen maksukykynsä ja tekee sen perusteella uuden päätöksen. Kannattaa tuoda lapsenvalvojan tietoon omat tietosi maksajan varallisuudesta. Jos maksajan maksukyky on huono, voi olla, että elatusmaksu jää todella pieneksi, ehkä saat vain Kelan elatustuen. Tilanne vastaa silloin samaa kuin tapahtuisi avioliitossakin toisen lähtiessä opiskelemaan. Käytettävissä olevat tulot tippuisivat. Jos pystytte menemään yhdessä lastenvalvojan luo selvittämään asian, se voisi helpottaa ymmärtämään tilannetta paremmin. Riitaa kannattaa välttää ja korostaa, että kyse on lapsen asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan elatussopimus lastenvalvojan vahvistama? Silloin, jos elatusvelvollinen ei maksa tai tee indeksikorotuksia, kannattaa olla yhteydessä lastenvalvojaan, hän ohjaa asiassa. Hän on siis viranomainen, jonka luona voi tehdä huoltajuussopimuksen, johon kirjataan, kenen luona lapsi asuu, elatusavun määrä ja tapaamissopimus. 

Elatusmaksuun voi maksaja hakea muutosta olosuhteittensa muuttuessa. Hänkin ottaa silloin yhteyttä lastenvalvojaan, joka selvittää hänen maksukykynsä ja tekee sen perusteella uuden päätöksen. Kannattaa tuoda lapsenvalvojan tietoon omat tietosi maksajan varallisuudesta. Jos maksajan maksukyky on huono, voi olla, että elatusmaksu jää todella pieneksi, ehkä saat vain Kelan elatustuen. Tilanne vastaa silloin samaa kuin tapahtuisi avioliitossakin toisen lähtiessä opiskelemaan. Käytettävissä olevat tulot tippuisivat. Jos pystytte menemään yhdessä lastenvalvojan luo selvittämään asian, se voisi helpottaa ymmärtämään tilannetta paremmin. Riitaa kannattaa välttää ja korostaa, että kyse on lapsen asiasta.

Lastenvalvoja ei tee mitään päätöksiä vaan vahvistaa sopimuksen. Toki voi suositella jotain ja tehdä laskelmiaan, mutta hän ei mitään päätä tai voi määrätä, sen tekee käräjäoikeus jos sopua ei synny. Nyt ei kannata lastenvalvojalle mennä, kun on jo voimassa oleva sopimus. Se ei häviä vaikka tulot muuttuisi.

Vierailija
88/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti nyt taas. Kannattaako mielestänne tällaisissa asioissa kysellä neuvoja sekavia huutelevalta anonyymiltä nettipalstalta, vai oikealta juristilta? Ei se niin paljon maksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaja voi hakea muutosta elatussopimukseen lastenvalvojalta, mikäli hänen taloudellinen tilanteensa muuttuu. Tällöin maksukyvystä tehdään uudet laskelmat, ja maksu määräytyy niiden perusteella. Jos maksukyky on nolla, tulee kyseeseen Kelan elatustuki.  Mikäli maksukyky myöhemmin paranee, voidaan tehdä taas uudet laskelmat ja uusi elatusmaksu perustuu niihin. Tämä siis yleistä tietoa, en tiedä tästä tapauksesta. Hyvä on muistaa sekin, että elatusmaksun tehtävä ei ole turvata samaa elintasoa kuin oli ennen eroa. Tärkeintä olisi pyrkiä yhteistyöhön ja jättää sivuun eroon johtaneet keskinäiset erimielisyydet. Se helpottaa lapsen asioitten hoitoa muutenkin. Onko lasten ja isän välit säilyneet ja tapaamiset toteutuneet? Jos se puoli on kunnossa, maksupuolikin saadaan yleensä hoidettua sovussa. Yllättävän kauan olet on indeksikorotukset jääneet maksamatta. Oletko muistuttanut niistä heti, kun olet huomannut asian? Maksaja ei välttämättä ole huomannut niitä lisätä.  On ymmärrettävää, että olet tuskastunut tilanteesta. Ehkä voisit keskustella isän kanssa lasten ja elatuksen tilanteesta. 

Vierailija
90/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti nyt taas. Kannattaako mielestänne tällaisissa asioissa kysellä neuvoja sekavia huutelevalta anonyymiltä nettipalstalta, vai oikealta juristilta? Ei se niin paljon maksa.

Lastenvalvojalla käynti ei maksa mitään. Hän on tämän asian asiantuntija. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/91 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä voi halutessaan muuttaa ulkomaille. Sinne ei suomen ulosotto taivu. Nöin minä tekisin, jos asia minua koskettasi.

Vihaatko noin paljon lapsiasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan