Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksut kun ex päättää ettei maksakaan

Vierailija
25.06.2026 |

Onko jollain kokemusta miten käy elatusmaksujen jos etävanhempi alkaa opiskella ja irtisanoutuu työstään? On erittäin varakas, löytyy sijoitusasuntoa, osakesalkkua yms. Elatussopimus tehty aikoinaan vuosia sitten siihen asti kunnes lapset täyttävät 18. Ainoatakaan indeksikorotusta ei ole maksanut. Itse lähivanhempana olen kyllä töissä, palkka 80% työajasta yli puolet pienempi kuin varakkaalla lasten isällä tällä hetkellä. Tukia ei saada, paitsi lapsilisä. Lapset teinejä ja kulut suurimmillaan. Voiko etävanhempi tosiaan tuosta noin vaan päättää ettei maksa kun on opiskelija? 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehesi voi jälkeenpäin joutua kyllä maksamaan sinunkin oikeudenkäyntikulusi"

 

Oikeudenkäynti on ap:lle ilmainen, sillä kantajina ovat alaikäiset lapset ja hän vain siellä ns. edustaa lapsia. Oikeudenkäynti on myös miehelle ilmainen, jos saapuu sinne ilman juristejaan. Tämä ei oikeasti ole mitään rakettitiedettä.

Elatusmaksut ovat tarkkaan laissa säädetty ja niiden laskentakaava on simppeli.

Tuomari tekee kaiken, teidän pitää vain ilmestyä paikalle. Toki elarit määrätään, vaikka mies ei edes tulisi paikalle, kuten sanoin, elatusmaksuista ei Suomessa pääse luistamaan.

Vierailija
62/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kamalaa, jos exä saisi määrätä, että et opiskele, koska meillä on lapsia.

Naapurin Peran ja Mirjaminko pitäisi maksaa jonkun opiskelija-vanhemman lapsen elatus? Kyllä se on molempien vanhempien tehtävä.

 

Ulosottoon  vain elarit, jos ei maksa, niin ulosotto mittaa ne omaisuudesta.  Se on lapsen etu ja oikeus.  ja ap. tehtävä on valvoa huoltajana lapsen etua ja oikeutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi AP erosit?

Naapurin Jore pääsi linnasta, ja sillä on isompi kyr#ä. 

Vierailija
64/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla 90-luvulla tehtiin soskussa isän tulojen perusteinen elatusapusopimus, kohta tämä aiemmin täystyöllistetty ammattimies olikin lomautettu ja elatussopimusta piti käydä muuttamassa, työt jatkuivatkin jo seuraavalla viikolla. Hän viivytteli maksussa monena perättäisenä kuukautena  siihen asti, että ehdin tehdä nimismiehelle maksullisia  maksamismääräyspyyntöjä. Ulosottoja hoitava nimismies soitti ja neuvoi hakemaan elatustukea kaupungilta, hän kertoi että miehillä on tapana neuvovan toisiaan millä tavoilla lasten äitiä voi kiusata. Jatkossa sain kuun alussa vakioelatustuen kaupungilta, sitten kaupunki peri isältä elatusapusopimuksen mukaisen summan ja tilitti minulle perityn elatusavun ja ja minulle jo maksetun elatustuen erotuksen. Hirveää saikkaamista! Toisen lapsen isä ei maksanut elatusapua ollenkaan, onneksi sain kaupungilta elatustuen. Elatusmaksuvelkaa ei saatu perittyä tältä isältä yhtään, ja hän sai myöhemmin anteeksi kaikki elatusvelat. 

Elatustukijärjestelmä voi olla monelle tuttu, kun isät eivät maksa elatusapuja. Vaikka lapset saisivat säännöllisesti tavata isäänsä, niin on kuin elämäntarkoitus olisi kiusata äitiä ja mustamaalata tätä lapsille. Minulle toinen näistä isistä ei olisi halunnut maksaa koska hän lapsen kertoman mukaan uskoi, että äiti käyttää sen elatusavun omiin menoihinsa! Eivät kaikki isät ole ilkeitä ja myös äiti voi tehdä kiusaa isälle. 

Vierailija
65/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita harrastukset yms. Laskulla. Ei halua, että sinä niitä käytät. 

Vierailija
66/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla 90-luvulla tehtiin soskussa isän tulojen perusteinen elatusapusopimus, kohta tämä aiemmin täystyöllistetty ammattimies olikin lomautettu ja elatussopimusta piti käydä muuttamassa, työt jatkuivatkin jo seuraavalla viikolla. Hän viivytteli maksussa monena perättäisenä kuukautena  siihen asti, että ehdin tehdä nimismiehelle maksullisia  maksamismääräyspyyntöjä. Ulosottoja hoitava nimismies soitti ja neuvoi hakemaan elatustukea kaupungilta, hän kertoi että miehillä on tapana neuvovan toisiaan millä tavoilla lasten äitiä voi kiusata. Jatkossa sain kuun alussa vakioelatustuen kaupungilta, sitten kaupunki peri isältä elatusapusopimuksen mukaisen summan ja tilitti minulle perityn elatusavun ja ja minulle jo maksetun elatustuen erotuksen. Hirveää saikkaamista! Toisen lapsen isä ei maksanut elatusapua ollenkaan, onneksi sain kaupungilta elatustuen. Elatusmaksuvelkaa ei saatu perittyä tältä isältä yhtään, ja hän sai myöhemmin anteeksi kaikki elatusvelat. 

Elatustukijärjestelmä voi olla monelle tuttu, kun isät eivät maksa elatusapuja. Vaikka lapset saisivat säännöllisesti tavata isäänsä, niin on kuin elämäntarkoitus olisi kiusata äitiä ja mustamaalata tätä lapsille. Minulle toinen näistä isistä ei olisi halunnut maksaa koska hän lapsen kertoman mukaan uskoi, että äiti käyttää sen elatusavun omiin menoihinsa! Eivät kaikki isät ole ilkeitä ja myös äiti voi tehdä kiusaa isälle. 

Juuri tällaisten ihmisten takia on tarkkaan säädelty laki vanhemman vastuusta oman lapsensa elättämisestä.

Muuten moni jättäisi elättämästä omat lapsensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita harrastukset yms. Laskulla. Ei halua, että sinä niitä käytät. 

Ja ihan kuin elarit riittäisivät tasan yhtään mihinkään muuhun, kuin just hikiseen lapsen menojen kattamiseen!

Vierailija
68/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla 90-luvulla tehtiin soskussa isän tulojen perusteinen elatusapusopimus, kohta tämä aiemmin täystyöllistetty ammattimies olikin lomautettu ja elatussopimusta piti käydä muuttamassa, työt jatkuivatkin jo seuraavalla viikolla. Hän viivytteli maksussa monena perättäisenä kuukautena  siihen asti, että ehdin tehdä nimismiehelle maksullisia  maksamismääräyspyyntöjä. Ulosottoja hoitava nimismies soitti ja neuvoi hakemaan elatustukea kaupungilta, hän kertoi että miehillä on tapana neuvovan toisiaan millä tavoilla lasten äitiä voi kiusata. Jatkossa sain kuun alussa vakioelatustuen kaupungilta, sitten kaupunki peri isältä elatusapusopimuksen mukaisen summan ja tilitti minulle perityn elatusavun ja ja minulle jo maksetun elatustuen erotuksen. Hirveää saikkaamista! Toisen lapsen isä ei maksanut elatusapua ollenkaan, onneksi sain kaupungilta elatustuen. Elatusmaksuvelkaa ei saatu perittyä tältä isältä yhtään, ja hän sai myöhemmin anteeksi kaikki elatusvelat. 

Elatustukijärjestelmä voi olla monelle tuttu, kun isät eivät maksa elatusapuja. Vaikka lapset saisivat säännöllisesti tavata isäänsä, niin on kuin elämäntarkoitus olisi kiusata äitiä ja mustamaalata tätä lapsille. Minulle toinen näistä isistä ei olisi halunnut maksaa koska hän lapsen kertoman mukaan uskoi, että äiti käyttää sen elatusavun omiin menoihinsa! Eivät kaikki isät ole ilkeitä ja myös äiti voi tehdä kiusaa isälle. 

Et kyllä kuullosta äidiltä, jota isät arvostavat. Huono itsekäs äiti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita harrastukset yms. Laskulla. Ei halua, että sinä niitä käytät. 

Ja ihan kuin elarit riittäisivät tasan yhtään mihinkään muuhun, kuin just hikiseen lapsen menojen kattamiseen!

Olisit opiskellut paremmin, ennen kuin lisäännyt. 

Vierailija
70/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosottoon. Siihen saakka Kela maksaa elatustuen.

Aiemmin nämä oli kuntien tehtävänä, 1.4.2009 siirtyivät Kelan hoidettaviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kamalaa, jos exä saisi määrätä, että et opiskele, koska meillä on lapsia.

Naapurin Peran ja Mirjaminko pitäisi maksaa jonkun opiskelija-vanhemman lapsen elatus? Kyllä se on molempien vanhempien tehtävä.

 

Ulosottoon  vain elarit, jos ei maksa, niin ulosotto mittaa ne omaisuudesta.  Se on lapsen etu ja oikeus.  ja ap. tehtävä on valvoa huoltajana lapsen etua ja oikeutta. 

Nimenomaan. Ap:n velvollisuus on huolehtia siitä, että lapset saavat lainmukaisen elatuksen myös isältään. Jos isä heittäytyy hankalaksi ja yrittää kieroilla tuolla tavoin, mitä jo nyt on kieroillut, niin käräjäoikeuteen suoraan. Teet tämän omien lastesi hyvinvoinnin takia, et itsesi takia. Lapsilla on oikeus elatukseen vanhemmiltaan. Sitä faktaa ei kukaan pääse pakoon, vaikka kuinka heittäytyisi työttömäksi ja opiskelijaksi, jos sitä huomattavaa varallisuutta ja osakesalkkua kerta on. Mies ei pysty noita piilottamaan. Mies on jo nyt kusettanut ap:ta, ettei maksa elareita. V*ttumitäpaskaa ihan oikeasti. Todellakin pistät miehen maksamaan, mitä laki määrää.

Vierailija
72/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla 90-luvulla tehtiin soskussa isän tulojen perusteinen elatusapusopimus, kohta tämä aiemmin täystyöllistetty ammattimies olikin lomautettu ja elatussopimusta piti käydä muuttamassa, työt jatkuivatkin jo seuraavalla viikolla. Hän viivytteli maksussa monena perättäisenä kuukautena  siihen asti, että ehdin tehdä nimismiehelle maksullisia  maksamismääräyspyyntöjä. Ulosottoja hoitava nimismies soitti ja neuvoi hakemaan elatustukea kaupungilta, hän kertoi että miehillä on tapana neuvovan toisiaan millä tavoilla lasten äitiä voi kiusata. Jatkossa sain kuun alussa vakioelatustuen kaupungilta, sitten kaupunki peri isältä elatusapusopimuksen mukaisen summan ja tilitti minulle perityn elatusavun ja ja minulle jo maksetun elatustuen erotuksen. Hirveää saikkaamista! Toisen lapsen isä ei maksanut elatusapua ollenkaan, onneksi sain kaupungilta elatustuen. Elatusmaksuvelkaa ei saatu perittyä tältä isältä yhtään, ja hän sai myöhemmin anteeksi kaikki elatusvelat. 

Elatustukijärjestelmä voi olla monelle tuttu, kun isät eivät maksa elatusapuja. Vaikka lapset saisivat säännöllisesti tavata isäänsä, niin on kuin elämäntarkoitus olisi kiusata äitiä ja mustamaalata tätä lapsille. Minulle toinen näistä isistä ei olisi halunnut maksaa koska hän lapsen kertoman mukaan uskoi, että äiti käyttää sen elatusavun omiin menoihinsa! Eivät kaikki isät ole ilkeitä ja myös äiti voi tehdä kiusaa isälle. 

Et kyllä kuullosta äidiltä, jota isät arvostavat. Huono itsekäs äiti? 

Päinvastoin. Tässä äiti huolehti lapsilleen lainmukaisen elatuksen toiselta vanhemmalta. Jos vanhempi ei suostu elättämään omaa lastaan normaalisti, niin sitten se elätetään lakiteitse väkipakolla.

Mies se huono ja itsekäs tässä oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa. 

Niin ja äidin ei tarvitse lähteä lastenvalvojalle eikä ole pakko allekirjoittaa.

No sitten oikeuden kautta. Jos isän tulot on opiskelijan tulot niin oikeus määrää nollasopimuksen. Sitä ennen tosin maksut kerääntyy. 

Elatuskykyyn vaikuttaa varallisuus: sijoitusasunnot, osakkeet, kaikki. Ainoastaan omaa kotia ei lasketa, vaikka olisi miljoonakämppä. Muutenhan jokainen rikas yrittäjä laittaisi kk-palkkansa nollaksi ja jättäisi lapset heitteille. Mitään nollasopimusta ei ole tulossa, vaan vanhemmat maksavat suhteessa elatuskykyynsä. Indeksikorotukset myös. Hanki juristi, lapsi on asianomistaja joten et maksa oikeudenkäyntikuluja. 

Vierailija
74/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä v i t u t t a a nuo elatusmaksujen nyysääjät...s-tana ,itseltä mennyt ainakin 3:n uuden auton hinta tuollaiseen ,viranomaisten suojeluksessa olevaan lypsämiseen..en omista mitään,auto on vanha paska eikä paremmasta ole mitään toivoa..eikä asuntoa saatikka mitään muutakaan ,yhden prkeleen "suomilehmän"ansiosta..

Huijasko se sinut isäksi? Raiskasi sinut sun ollessa sammunut tai muuten avuttomassa tilassa? Miksi isät ei halua osallistua lasten elättämiseen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla 90-luvulla tehtiin soskussa isän tulojen perusteinen elatusapusopimus, kohta tämä aiemmin täystyöllistetty ammattimies olikin lomautettu ja elatussopimusta piti käydä muuttamassa, työt jatkuivatkin jo seuraavalla viikolla. Hän viivytteli maksussa monena perättäisenä kuukautena  siihen asti, että ehdin tehdä nimismiehelle maksullisia  maksamismääräyspyyntöjä. Ulosottoja hoitava nimismies soitti ja neuvoi hakemaan elatustukea kaupungilta, hän kertoi että miehillä on tapana neuvovan toisiaan millä tavoilla lasten äitiä voi kiusata. Jatkossa sain kuun alussa vakioelatustuen kaupungilta, sitten kaupunki peri isältä elatusapusopimuksen mukaisen summan ja tilitti minulle perityn elatusavun ja ja minulle jo maksetun elatustuen erotuksen. Hirveää saikkaamista! Toisen lapsen isä ei maksanut elatusapua ollenkaan, onneksi sain kaupungilta elatustuen. Elatusmaksuvelkaa ei saatu perittyä tältä isältä yhtään, ja hän sai myöhemmin anteeksi kaikki elatusvelat. 

Elatustukijärjestelmä voi olla monelle tuttu, kun isät eivät maksa elatusapuja. Vaikka lapset saisivat säännöllisesti tavata isäänsä, niin on kuin elämäntarkoitus olisi kiusata äitiä ja mustamaalata tätä lapsille. Minulle toinen näistä isistä ei olisi halunnut maksaa koska hän lapsen kertoman mukaan uskoi, että äiti käyttää sen elatusavun omiin menoihinsa! Eivät kaikki isät ole ilkeitä ja myös äiti voi tehdä kiusaa isälle. 

Et kyllä kuullosta äidiltä, jota isät arvostavat. Huono itsekäs äiti? 

Äiti ei ole itsekäs huolehtiessaan, että lapset saavat heille kuuluvan elatuksen.

Vierailija
76/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa. 

Niin ja äidin ei tarvitse lähteä lastenvalvojalle eikä ole pakko allekirjoittaa.

No sitten oikeuden kautta. Jos isän tulot on opiskelijan tulot niin oikeus määrää nollasopimuksen. Sitä ennen tosin maksut kerääntyy. 

Elatuskykyyn vaikuttaa varallisuus: sijoitusasunnot, osakkeet, kaikki. Ainoastaan omaa kotia ei lasketa, vaikka olisi miljoonakämppä. Muutenhan jokainen rikas yrittäjä laittaisi kk-palkkansa nollaksi ja jättäisi lapset heitteille. Mitään nollasopimusta ei ole tulossa, vaan vanhemmat maksavat suhteessa elatuskykyynsä. Indeksikorotukset myös. Hanki juristi, lapsi on asianomistaja joten et maksa oikeudenkäyntikuluja. 

Juristia ei tarvita yhtään mihinkään. Sitä varten on olemassa käräjäoikeus ja tuomari. Hän laskee kaiken tarvittavan ja määrää elarit. Tämä on ihan rutiinia niille, ei ole rakettitiedettä. 

Vierailija
77/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla 90-luvulla tehtiin soskussa isän tulojen perusteinen elatusapusopimus, kohta tämä aiemmin täystyöllistetty ammattimies olikin lomautettu ja elatussopimusta piti käydä muuttamassa, työt jatkuivatkin jo seuraavalla viikolla. Hän viivytteli maksussa monena perättäisenä kuukautena  siihen asti, että ehdin tehdä nimismiehelle maksullisia  maksamismääräyspyyntöjä. Ulosottoja hoitava nimismies soitti ja neuvoi hakemaan elatustukea kaupungilta, hän kertoi että miehillä on tapana neuvovan toisiaan millä tavoilla lasten äitiä voi kiusata. Jatkossa sain kuun alussa vakioelatustuen kaupungilta, sitten kaupunki peri isältä elatusapusopimuksen mukaisen summan ja tilitti minulle perityn elatusavun ja ja minulle jo maksetun elatustuen erotuksen. Hirveää saikkaamista! Toisen lapsen isä ei maksanut elatusapua ollenkaan, onneksi sain kaupungilta elatustuen. Elatusmaksuvelkaa ei saatu perittyä tältä isältä yhtään, ja hän sai myöhemmin anteeksi kaikki elatusvelat. 

Elatustukijärjestelmä voi olla monelle tuttu, kun isät eivät maksa elatusapuja. Vaikka lapset saisivat säännöllisesti tavata isäänsä, niin on kuin elämäntarkoitus olisi kiusata äitiä ja mustamaalata tätä lapsille. Minulle toinen näistä isistä ei olisi halunnut maksaa koska hän lapsen kertoman mukaan uskoi, että äiti käyttää sen elatusavun omiin menoihinsa! Eivät kaikki isät ole ilkeitä ja myös äiti voi tehdä kiusaa isälle. 

Miksi niitä mukuloita pitää tehdä sille ja tälle ja vaihtaa miestä kuin sukkaa? 

Vierailija
78/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ap ei ole nollasopimuksesta kirjoittanut, eihän hän tässä vaiheessa tarvitse käräjäoikeutta mihinkään. Heillähän on voimassa oleva sopimus elatusmaksuista. Tällöin hän voi viedä maksamatta jätetyn elatusmaksun suoraan ulosottoviranomaiselle. Siis jos toinen vanhempi jättää maksuja välistä, ymmärtääkseni näin ei ole vielä käynyt.

Vierailija
79/79 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ap ei ole nollasopimuksesta kirjoittanut, eihän hän tässä vaiheessa tarvitse käräjäoikeutta mihinkään. Heillähän on voimassa oleva sopimus elatusmaksuista. Tällöin hän voi viedä maksamatta jätetyn elatusmaksun suoraan ulosottoviranomaiselle. Siis jos toinen vanhempi jättää maksuja välistä, ymmärtääkseni näin ei ole vielä käynyt.

Onko lastenvalvojilla tehdyt paperit ulosottokelpoisia?