Elatusmaksut kun ex päättää ettei maksakaan
Onko jollain kokemusta miten käy elatusmaksujen jos etävanhempi alkaa opiskella ja irtisanoutuu työstään? On erittäin varakas, löytyy sijoitusasuntoa, osakesalkkua yms. Elatussopimus tehty aikoinaan vuosia sitten siihen asti kunnes lapset täyttävät 18. Ainoatakaan indeksikorotusta ei ole maksanut. Itse lähivanhempana olen kyllä töissä, palkka 80% työajasta yli puolet pienempi kuin varakkaalla lasten isällä tällä hetkellä. Tukia ei saada, paitsi lapsilisä. Lapset teinejä ja kulut suurimmillaan. Voiko etävanhempi tosiaan tuosta noin vaan päättää ettei maksa kun on opiskelija?
Kommentit (79)
Aika kamalaa, jos exä saisi määrätä, että et opiskele, koska meillä on lapsia.
Ei voi päättää noin. Oikeuteen, jos ei maksa. Kelasta voi saada sen kelan elatustuen, jos etä ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aika kamalaa, jos exä saisi määrätä, että et opiskele, koska meillä on lapsia.
Eihän ex sitä määrää, mutta lasten elatukseen pitää osallistua eli elarit maksaa. Jos pystyy siihen opintojen ohella, niin voi opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Aika kamalaa, jos exä saisi määrätä, että et opiskele, koska meillä on lapsia.
Opiskelijankin on elätettävä lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minimin ja perii isältä
Ei peri.
0 sopimus ja varattomuus.
Älä luota mihinkään sossuun, ne on pahoja ihmisiä. Itse sovin aikanaan asiat exän kanssa kahdestaan, ja kerran kun en ollut tyytyväinen summaan, kävin moikkaamassa asianajajaa. Hän maksoi 20% palkastaan/ lapsi. Sen jälkeen sujui hyvin ne viimeiset vuodet kun muksut oli alle 18v. Nykyään minä ja exä tykkäämme toisistamme, ei enää mitään hampaankolossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minimin ja perii isältä
Ei peri.
0 sopimus ja varattomuus.
Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minimin ja perii isältä
Ei peri.
0 sopimus ja varattomuus.
Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa.
Niin on tehty ja nyt ei maksuja. Eli asiat on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minimin ja perii isältä
Ei peri.
0 sopimus ja varattomuus.
Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa.
Jep. 0 sopimus on tehty lastenvalvojalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minimin ja perii isältä
Ei peri.
0 sopimus ja varattomuus.
Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa.
Niin on tehty ja nyt ei maksuja. Eli asiat on hoidettu.
No eihän etä sitä päättänyt, vaan asiat meni ihan oikein.
Laitat vaan elatussopimukset kelaan ja haet sieltä kautta niin perivät lasten isältä rahat. Kela maksaa sinulle minimin aina joka kuukausi ja jos sopimus isommalle summalle niin maksaa loputkin sopimuksen mukaan aina sitä mukaa, kun saa perittyä elatusvelliselta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi päättää noin. Oikeuteen, jos ei maksa. Kelasta voi saada sen kelan elatustuen, jos etä ei maksa mitään.
Ei tarvi mennä oikeuteen. Kela hoitaa.
Onko siis tehty lastenvalvojalla nollasopimus vai ei? Noista vastauksista ei käy ilmi, onko niiden kirjoittaja ap vai joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minimin ja perii isältä
Ei peri.
0 sopimus ja varattomuus.
Heillä on sopimus 18v asti. Ei se itsekseen muutu nollaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minimin ja perii isältä
Ei peri.
0 sopimus ja varattomuus.
Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa.
Niin ja äidin ei tarvitse lähteä lastenvalvojalle eikä ole pakko allekirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minimin ja perii isältä
Ei peri.
0 sopimus ja varattomuus.
Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa.
Niin ja äidin ei tarvitse lähteä lastenvalvojalle eikä ole pakko allekirjoittaa.
No sitten oikeuden kautta. Jos isän tulot on opiskelijan tulot niin oikeus määrää nollasopimuksen. Sitä ennen tosin maksut kerääntyy.
Ulosottoon. Siihen saakka Kela maksaa elatustuen.