Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolestrolilääkkeet, suurin huijaus?

Vierailija
25.06.2026 |

Mitä soopaa! Tottakai lääkefirmat ja heidän myyntimiehet, suomalaiset lääkärit haluavat porukan syövän näitä vauvasta hautaan!

Miksi muuten suomessa on alhaisempi kolestroliraja kuin Ruotsissa? Kuka lobbasi?

https://www.is.fi/terveys/art-2000012096810.html?utm_medium=alsoreadthe…

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.

No huh huh! Onko juuri kukaan jolla sukurasite on realisoitunut,  elänyt edes yli 5-kymppiseksi!? 

Vierailija
122/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nick Norwitz'kin (MD, PhD)* on muuttanut näkemystään statiineista. Hänen koko-kole on 705 mg/dl (18,2 mmol/L).

* Ilmeisesti hän on "mehukas" (juicy), koska maksumuurin takana oleva sisältö on noin 200 dollaria per annum. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tässä keskustelussa missaa pointin: Ei se ole sitä, etteikö kolesterolilääke laskisi kolesterolia, vaan kysymys on siitä, hyödyttääkö se tavan tallaajaa, että maksetaan helkkaristi kolesterolilääkkeistä, joilla tavoitellaan vaikka laskua 4 --> 3. Miksei ole yhtään tutkimusta siitä, että henkilöt söivät kolesterolilääkkeitä ja sairastui silti. Yllätys, ei ole yhtään sellaista.

Eipä tuo hinta kovin raskas taakka ole😅

Vierailija
124/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.

Ei se kolesteroliarvoni riskiraja ole ainoa syy lääkkeiden käyttöön. Lääkäri huomio myös sukurasitteen.

Kaikilla ei lääkkeet auta, jos sukurasite jyllää pahasti

Mutta se lienee jäljellä oleva ainut keino. Yleensä kaikki muut keinot on kokeiltu ennen lääkitystä. 

Itse uskon vahvasti, juuri kolestroli-ja verenpainelääkityksellä on saatu paljon hyvää - parannettu elämänlaatua ja lisätty niitä hyviä vuosia loppupäähän, sillä vielä 60-luvulla elinikäennuste oli 69v, kun ihmiset kuolivat sydän ja verisuonisairauksiin,  niin elinikäennuste nyt  on naisilla reilusti yli 85v ja miehillä 80v.

Kävin äitiäni saattohoitamassa vanhusten osastolla, kyllä mieluusti lähden viisi vuotta ennen saappaat jalassa kun osastoilla makailen paskasissa vaipoissa, äiti sai vielä loppuvaiheessa pahan haavauman alaselkäänsä ja syy huono hygienia, vaippa on eikä haise, ainoo vaan että iho tulehtuu, no se meidän vanhusten hoidosta, eli toivokaamme itsellemmekin pitkää ikää ja jos jalat ja pää ei pelaa niin kolesteroli on hyvä olla ohjearvoissa.

Suuri joukko vanhuksia kuolee vasta n 9- kymppisenäkin saappaat jalassa. Emme kukaan tiedä sitä etukäteen. Tiedän lähipiiristä näitä terveitä ihmisiä enemmin kuin niitä, jotka makoilevat hoivakodeissa, joissa itse tein joskus keikkaa ihan mielenkiinnosta.

Vierailija
125/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nick Norwitz'kin (MD, PhD)* on muuttanut näkemystään statiineista. Hänen koko-kole on 705 mg/dl (18,2 mmol/L).

* Ilmeisesti hän on "mehukas" (juicy), koska maksumuurin takana oleva sisältö on noin 200 dollaria per annum. 

Mikäli oikein ymmärsin, kun hän aloitti ketogeenisen dieetin noin 7 vuotta sitten ulseratiivisen koliitin parantamiseksi, aiemmin normaalit kolesteroliarvot menivät "räjähtivät"!?

Hän ryhtyi käyttäämään kahta ei-statiinia kolelääkkettä vähentääkseen homotsygoottisen ApoE4 -geenin aiheuttamaa jopa yli 10-kertaista Alzheimerin taudin riskiä!

Vierailija
126/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti? 18?

Vierailija
127/160 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin ja matalan kolesterolin omaaville sattuu enemmän sydäreitä kuin korkean kolen jengille:

https://tinyurl.com/wiivbiinmiskaidid

Vierailija
128/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalin ja matalan kolesterolin omaaville sattuu enemmän sydäreitä kuin korkean kolen jengille:

https://tinyurl.com/wiivbiinmiskaidid

Ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
129/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne mulla on tehonnu ihan hyvin. Oon 31v ja mun kolesteroli oli 6,9 ja nyt se on alle 3.

Jos oot mies niin vieläkö jöpö keulii? Kolestroli kun on osa testosteronin tuotannossa tarvittava ainesosa.

Vierailija
130/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ollut koskaan kolesteroli lähelläkään rajoja, silti on resepti ja nappailen noita pillereitä, välillä unohtuu. Kolesteroliarvot on nykyisin niin alhaalla, ettei niitä voi luotettavasti edes mitata, joten tulokseksi tulee aina minimiarvo. No, hengissä ollaan, joten lieneekö väliä pillereiden popsimisella.

Vierailija
131/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne mulla on tehonnu ihan hyvin. Oon 31v ja mun kolesteroli oli 6,9 ja nyt se on alle 3.

Jos oot mies niin vieläkö jöpö keulii? Kolestroli kun on osa testosteronin tuotannossa tarvittava ainesosa.

Sitä tarvitaan ihan mikroskooppinen määrä testosteronin tuotantoon. Alhaisillakin kolesteroliarvoilla riittää vallan hyvin.

Vierailija
132/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole ollut koskaan kolesteroli lähelläkään rajoja, silti on resepti ja nappailen noita pillereitä, välillä unohtuu. Kolesteroliarvot on nykyisin niin alhaalla, ettei niitä voi luotettavasti edes mitata, joten tulokseksi tulee aina minimiarvo. No, hengissä ollaan, joten lieneekö väliä pillereiden popsimisella.

Miksi ihmeessä on resepti jos ei edes yli rajojen

Vierailija
133/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri asuu Espanjassa ja siellä rajana on 8. Mulle lääkäri antoi reseptin, mutta suvussa kukaan ei ole syönyt noita lääkkeitä. Pudotin painoa 20 kg ja aloin ketoilla. Nyt en tarvitse verenpainelääkkeitä enkä kolesterolilääkkeitä. Kaikki arvot ovat kohdallaan.

N52

Vierailija
134/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä tarvitaan ihan mikroskooppinen määrä testosteronin tuotantoon. Alhaisillakin kolesteroliarvoilla riittää vallan hyvin.

Kolesteroli tukkii verisuonet ja sitten vasta ei keulikaan😅

Vierailija
135/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinit alentavat ihmisillä testosteronitasoa joten ne ovet pahoja miehille mutta hyviä pahoilla naisille.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK138174/

Vierailija
136/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri asuu Espanjassa ja siellä rajana on 8. Mulle lääkäri antoi reseptin, mutta suvussa kukaan ei ole syönyt noita lääkkeitä. Pudotin painoa 20 kg ja aloin ketoilla. Nyt en tarvitse verenpainelääkkeitä enkä kolesterolilääkkeitä. Kaikki arvot ovat kohdallaan.

N52

Paljonko on ldl? Yritän itse keksiä keinoa saada alemmas omaani.

Vierailija
137/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini on aina ollut hyvin hoikka(170cm ja 50-52kg), syö paljon  kalaa, marjoja, vihanneksia, sieniä, juureksia. Ei syö makeisia, sipsejä, leivonnaisia (vain omatekoista pullaa), ei juo limsoja tai mehuja. Ja yllätys yllätys, hänen kolesteroliarvonsa huitelee 9 korvilla!!! Ri se hoikkuus ja ruokavalio - vaan geenit!

Vierailija
138/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini on aina ollut hyvin hoikka(170cm ja 50-52kg), syö paljon  kalaa, marjoja, vihanneksia, sieniä, juureksia. Ei syö makeisia, sipsejä, leivonnaisia (vain omatekoista pullaa), ei juo limsoja tai mehuja. Ja yllätys yllätys, hänen kolesteroliarvonsa huitelee 9 korvilla!!! Ri se hoikkuus ja ruokavalio - vaan geenit!

Ei taida olla kovin hyvä elinajan odote noilla arvoilla.

Vierailija
139/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N52

Noiden virallisten lähteiden mukaan Espanjassa on suunnilleen samat suositukset kuin täälläkin.

Vierailija
140/160 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla kovin hyvä elinajan odote noilla arvoilla.

Millä arvoilla? Tiedetään vain kokonaiskolesteroli, josta ei voi päätellä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä