Esivaihdevuodet, kamala väsymys
Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?
No itse en kierukkaa halua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.
Google normaali rauta arvo naisilla
Minulla oli 18 eli yli viitearvon. Olin kuolemanväsynyt. Olo alkoi helpottaa, kun ferritiini saatiin yli 40. Ja hiukset alkoivat kasvaa paremmin, eivätkä kynnet enää lohkeilleet.
On käsittämätöntä, että noin alhainen ferritiini muka on normaali. Se lienee yleinen, mutta se on silti liian alhainen.
Juu, en saanut minäkään hormonikorvaushoitoa, kun muutama viikko sitten lääkärillä kävin. Pahoja oireita ollut jo muutaman vuoden (hikoilu, nivelkivut, huono yöuni, järjetön väsymys, mielialaoireet) Mutta olen kuulemma liian nuori (48v)ja kun kuukautiskiertokin vielä säännöllinen niin ei kuulemma missään nimessä vielä. Mielialalääkkeitä vaan tyrkytti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?
No itse en kierukkaa halua. Ap
Syystä että?
Kilpirauhasen vajaatoiminta? Ferritiini? Käypä kattavissa verikokeissa. Puhti on eri paketteja tarjonnut ja 99 eurolla saa toistakymmentä mittausta sisältävän paketin. Kokeet otetaan verkkomaksun jälkeen Mehiläisen labrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?
No itse en kierukkaa halua. Ap
No aika turha on sitten valittaa kun et toimivaa hoitoa edes halua.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta? Ferritiini? Käypä kattavissa verikokeissa. Puhti on eri paketteja tarjonnut ja 99 eurolla saa toistakymmentä mittausta sisältävän paketin. Kokeet otetaan verkkomaksun jälkeen Mehiläisen labrassa.
Olen käynyt. Labra-arvot kaikki ok. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?
No itse en kierukkaa halua. Ap
Syystä että?
Pelkään sen asennusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?
No itse en kierukkaa halua. Ap
Syystä että?
Pelkään sen asennusta. Ap
Just. Eli mielummin syöt pillereitä ja kummastelet kun oireet ei lievity ja otat sivuoireet siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.
Vaihdevuosdet ovat vasta kun kuukautisten loppumisesta on vuosi.
No kun ei mene näin. Vaihdevuodet on se ajanjakso kun munasarjojen solutuotanto hiipuu ja päättyy. Ja tämä vaihe voi oireineen kestää vuosia.
Eli ensin tulee perimenopaussi, menopaussi ja sitten postmenopaussi, kun menopaussista on kulunut vuosi.
Ja ne kaksi ekaa on kärsimystä myös puolisolle.
Vaikka mies olisi sinkku, testot laskevat ja tulee andropaussi, väsähtäminen. On siinäkin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?
No itse en kierukkaa halua. Ap
No aika turha on sitten valittaa kun et toimivaa hoitoa edes halua.
Ok. No kiitos kumminkin. Varmaan turha jatkaa tästä kierukka-aiheesta se on itselleni ehdoton ei. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?
No itse en kierukkaa halua. Ap
Syystä että?
Pelkään sen asennusta. Ap
Just. Eli mielummin syöt pillereitä ja kummastelet kun oireet ei lievity ja otat sivuoireet siihen päälle.
Joo, periaatteessa näin. Kierukkaa en ota. Pitää mennä uudelleen gynelle, hän varmaan osaa neuvoa tässä asiassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Juu, en saanut minäkään hormonikorvaushoitoa, kun muutama viikko sitten lääkärillä kävin. Pahoja oireita ollut jo muutaman vuoden (hikoilu, nivelkivut, huono yöuni, järjetön väsymys, mielialaoireet) Mutta olen kuulemma liian nuori (48v)ja kun kuukautiskiertokin vielä säännöllinen niin ei kuulemma missään nimessä vielä. Mielialalääkkeitä vaan tyrkytti...
Ei noita saa kuin yksityiseltä gyneltä, miltään tk-lääkäriltä tai työterveydestä on turha yrittää.
Itellä ollut kans vuosia järjetön väsymys, tosin univaikeudet alkoi esivaihdevuosissa. 8 vuotta on jo mennyt, en tiedä onko menopaussi ollut vieläkään. Viime syksynä yksityisellä gynellä ultrattiin, toinen munasarja oli jo lopettanut toimintansa, toisessa oli vielä toimintaa. Slinda ja pieni annos hrt, arvelen, että liian pieni annos, koska oireet ovat osittain palanneet. Mietin tässä juuri, että onko väsymys vaihdevuosioire, googlasin asiaa, niin on itseasiassa aika yleinen oire. Kamalaa, kun vuosia menee sumussa ja elämänlaatu on alentunut, samoin työkyky.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta? Ferritiini? Käypä kattavissa verikokeissa. Puhti on eri paketteja tarjonnut ja 99 eurolla saa toistakymmentä mittausta sisältävän paketin. Kokeet otetaan verkkomaksun jälkeen Mehiläisen labrassa.
Mehiläisessä vaihtunut ferritiinin määritys? Eroaa nähtävästi näistä julkisen labroista (Huslab, Fimlab jne),
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
On eroa. Googlaa.
Olen googlaillut. En kuitenkaan täysin ymmärrä. Selitä? Ilmeisesti e-pillereissä on ainakin paljon korkeammat hormonimäärät mitä hkh:ssa. Ap
Niin onkin. Ja siihen päälle vielä hedelmällisen naisen omatkin hormonit.
Sitten hormonikorvaushoidossa annetaan murunen niistä hormonimääristä eikä omakaan keho niitä enää tuota :D
Eli olet päättänyt, että ongelma on hormoneissa? Väsymys on yksi yleisimmistä sairauden oireista, niin kannattaa tutkia muutkin vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?
No itse en kierukkaa halua. Ap
No aika turha on sitten valittaa kun et toimivaa hoitoa edes halua.
Ok. No kiitos kumminkin. Varmaan turha jatkaa tästä kierukka-aiheesta se on itselleni ehdoton ei. Ap
Minäkin valitsin laastarit.
Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä?