Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet, kamala väsymys

Vierailija
24.06.2026 |

Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt. 

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.

Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä? 

No itse en kierukkaa halua. Ap

Syystä että? 

Pelkään sen asennusta. Ap

Just. Eli mielummin syöt pillereitä ja kummastelet kun oireet ei lievity ja otat sivuoireet siihen päälle. 

Joo, periaatteessa näin. Kierukkaa en ota. Pitää mennä uudelleen gynelle, hän varmaan osaa neuvoa tässä asiassa. Ap

Ei kierukka auta pätkääkään esivaihdevuosioireisiin, korkeintaan vuotohäiriöihin. Vaihdevuosioireet liittyy estrogeenin vähenemiseen ja hormonikierukka ei sisällä tippaakaan estrogeenia. E-pillerit taas sisältää enemmän estrogeenia kuin hormonikorvaushoito, joten niiden pitäisi auttaa esivv oireisiin enemmän kuin hrt-hoito. Toki kaikille ei e-pillerit sovi sivuvaikutusten vuoksi 

Vierailija
82/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuota jossain vaiheessa esivaihdevuosissa. Se meni kyllä ohi itsestään, sitten tilalle tuli muita oireita kuten niitä kuumia aaltoja, nivelkipuja, aivosumua yms. Lopulta onneksi menopaussi tapahtui 51-vuotiaana, ja nyt ei ole enää mitään oireita. Aivan uskomatonta miten ihanaa on olla kun ei koko ajan väsytä ja satu johonkin. Hormonihoitoa en halunnut missään vaiheessa käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiini on auttanut minulla, tosin pahin väsymys on muutenkin ohi.

Vierailija
84/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.

Google normaali rauta arvo naisilla 

Minulla oli 18 eli yli viitearvon. Olin kuolemanväsynyt. Olo alkoi helpottaa, kun ferritiini saatiin yli 40. Ja hiukset alkoivat kasvaa paremmin, eivätkä kynnet enää lohkeilleet.

On käsittämätöntä, että noin alhainen ferritiini muka on normaali. Se lienee yleinen, mutta se on silti liian alhainen. 

Se viitearvo on siksi alhainen, sillä siinä on mukana terveeksi itsensä kokevat naiset, joiden ferritiini on alhainen.

Vierailija
85/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet päättänyt, että ongelma on hormoneissa? Väsymys on yksi yleisimmistä sairauden oireista, niin kannattaa tutkia muutkin vaihtoehdot.

Multa vasta otettiin labrat niissä kaikki ok. 

Vierailija
86/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.

Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä? 

No itse en kierukkaa halua. Ap

No aika turha on sitten valittaa kun et toimivaa hoitoa edes halua. 

Ok. No kiitos kumminkin. Varmaan turha jatkaa tästä kierukka-aiheesta se on itselleni ehdoton ei. Ap

Mitä hoitoa sä sitten olit ajatellut? Sulla on nyt se mitä sulle voi antaa, jos kerran kierukan asennus on ehdoton ei. Se on helpompi toimenpide kuin papa-koe, jossa vaemaan säännöllisesti käyt? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.

Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä? 

No itse en kierukkaa halua. Ap

Syystä että? 

Pelkään sen asennusta. Ap

Just. Eli mielummin syöt pillereitä ja kummastelet kun oireet ei lievity ja otat sivuoireet siihen päälle. 

Joo, periaatteessa näin. Kierukkaa en ota. Pitää mennä uudelleen gynelle, hän varmaan osaa neuvoa tässä asiassa. Ap

Ei kierukka auta pätkääkään esivaihdevuosioireisiin, korkeintaan vuotohäiriöihin. Vaihdevuosioireet liittyy estrogeenin vähenemiseen ja hormonikierukka ei sisällä tippaakaan estrogeenia. E-pillerit taas sisältää enemmän estrogeenia kuin hormonikorvaushoito, joten niiden pitäisi auttaa esivv oireisiin enemmän kuin hrt-hoito. Toki kaikille ei e-pillerit sovi sivuvaikutusten vuoksi 

Se mahdollistaa sen estrogeenihoidon, eli sen korvaushoidon. 

Vierailija
88/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mullakin on korvaushoito vaikka edelleen jotenkin kierto toimii, sun gyne ei ole ihan ajan tasalla.


n47

Sama täällä. Menkat tulee 2-4 kk välein, toivon joka kerran olevan viimeinen ja hormonikorvaus on ollut jo 1,5 vuotta. Sen kanssa pärjään tosi hyvin. Vaihd ap gyneä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.

Miks saisi , kun esivaihdeoireet alkaa hiljalleen vasta 45 iän jälkeen pahentuen vuosi vuodelta. Pahimmillaan oireet ovat tutkitusti 49-51välillä.

Vierailija
90/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.

Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä? 

No itse en kierukkaa halua. Ap

Syystä että? 

Pelkään sen asennusta. Ap

Just. Eli mielummin syöt pillereitä ja kummastelet kun oireet ei lievity ja otat sivuoireet siihen päälle. 

Joo, periaatteessa näin. Kierukkaa en ota. Pitää mennä uudelleen gynelle, hän varmaan osaa neuvoa tässä asiassa. Ap

Ei kierukka auta pätkääkään esivaihdevuosioireisiin, korkeintaan vuotohäiriöihin. Vaihdevuosioireet liittyy estrogeenin vähenemiseen ja hormonikierukka ei sisällä tippaakaan estrogeenia. E-pillerit taas sisältää enemmän estrogeenia kuin hormonikorvaushoito, joten niiden pitäisi auttaa esivv oireisiin enemmän kuin hrt-hoito. Toki kaikille ei e-pillerit sovi sivuvaikutusten vuoksi 

Se mahdollistaa sen estrogeenihoidon, eli sen korvaushoidon. 

Juuri näin. Aika turha on haluta korvaushoitoa, jos kierukkaa ei suostu ottamaan limakalvoja suojaamaan. Toki on sitten kahden rasvan tai laastarin yhdistelmä, mutta silloin pitää ehkäisy hoitaa kuitenkin. Ja sitten on nuo pillerit, joissa on enemmän sivuoireita kuin hoitavaa hyötyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.

Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä? 

No itse en kierukkaa halua. Ap

No aika turha on sitten valittaa kun et toimivaa hoitoa edes halua. 

Ok. No kiitos kumminkin. Varmaan turha jatkaa tästä kierukka-aiheesta se on itselleni ehdoton ei. Ap

Mitä hoitoa sä sitten olit ajatellut? Sulla on nyt se mitä sulle voi antaa, jos kerran kierukan asennus on ehdoton ei. Se on helpompi toimenpide kuin papa-koe, jossa vaemaan säännöllisesti käyt? 

En mä ole ajatellut mitään kun en ole lääkäri/gyne. Hän on se jolta kysyn vaihtoehtoja. Ap

Vierailija
92/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja avlta. Sulle lääkäri varmasti tämän sitten jo selitti kun hänelle kerroit että tuo on ainut mihin suostut? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja avlta. Sulle lääkäri varmasti tämän sitten jo selitti kun hänelle kerroit että tuo on ainut mihin suostut? 

Selitti minkä? Ap

Vierailija
94/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun kilpirauhasarvot otettu verikokeella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.

Vaihdevuosdet ovat vasta kun kuukautisten loppumisesta on vuosi.

No kun ei mene näin. Vaihdevuodet on se ajanjakso kun munasarjojen solutuotanto hiipuu ja päättyy. Ja tämä vaihe voi oireineen kestää vuosia.

Eli ensin tulee perimenopaussi, menopaussi ja sitten postmenopaussi, kun menopaussista on kulunut vuosi.

Ja ne kaksi ekaa on kärsimystä myös puolisolle.

Vaikka mies olisi sinkku, testot laskevat ja tulee andropaussi, väsähtäminen. On siinäkin tekemistä. 

Onkohan siihen laastaria?

Vierailija
96/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi väsyttää noin paljon. Labrat katsottu, mutta onko tutkittu varastorauta?

Vierailija
97/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi väsyttää noin paljon. Labrat katsottu, mutta onko tutkittu varastorauta?

On. Ap

Vierailija
98/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.

Ja siksi se hoito yleensä on kierukka plus rasva. Mikä järki yli nelikymppiselle syöttää pillereitä? 

No itse en kierukkaa halua. Ap

Syystä että? 

Pelkään sen asennusta. Ap

Just. Eli mielummin syöt pillereitä ja kummastelet kun oireet ei lievity ja otat sivuoireet siihen päälle. 

Joo, periaatteessa näin. Kierukkaa en ota. Pitää mennä uudelleen gynelle, hän varmaan osaa neuvoa tässä asiassa. Ap

Ei kierukka auta pätkääkään esivaihdevuosioireisiin, korkeintaan vuotohäiriöihin. Vaihdevuosioireet liittyy estrogeenin vähenemiseen ja hormonikierukka ei sisällä tippaakaan estrogeenia. E-pillerit taas sisältää enemmän estrogeenia kuin hormonikorvaushoito, joten niiden pitäisi auttaa esivv oireisiin enemmän kuin hrt-hoito. Toki kaikille ei e-pillerit sovi sivuvaikutusten vuoksi 

Se mahdollistaa sen estrogeenihoidon, eli sen korvaushoidon. 

Juuri näin. Aika turha on haluta korvaushoitoa, jos kierukkaa ei suostu ottamaan limakalvoja suojaamaan. Toki on sitten kahden rasvan tai laastarin yhdistelmä, mutta silloin pitää ehkäisy hoitaa kuitenkin. Ja sitten on nuo pillerit, joissa on enemmän sivuoireita kuin hoitavaa hyötyä. 

Jankuti jankuti saatana! On se kumma että tuota kierukkaa tyrkytetään vaikkei sitä kaikki halua eikä kaikille sovi. Minä olen tuo joka jakaa ap:n kokemuksen aiemmin ketjusta enkä halua kierukkaa itsekään. Minulta otettiin kohdun limakalvon pipelle-näyte, kipu oli silmitön. Lääkäri sanoi että vertautuu kierukan laittoon, ei kiitos. Aivan hyvin voisi syödä keltarauhaspillereitä (esim. Ceracette) ja lisäksi estrogeenigeeliä/-laastaria korvaushoitona, näitä ei yksityinen gyne vaan siltikään halunnut määrätä vaikka oireiden kirjo moninainen. Nyt siis mennään hetki Droveliksella, josko toimisi.

Vierailija
99/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasarvot otettu sekä verensokeri?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme