Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esivaihdevuodet, kamala väsymys

Vierailija
24.06.2026 |

Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt. 

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Minulta otettiin kohdun limakalvon pipelle-näyte, kipu oli silmitön. "

Mulla oli sama, aivan järjetön kipu. En pystynyt olemaan kiljumatta, niin hirveä se kipu oli. Ei yhtään varoittanut edes, että voisi sattua.

Etteivät ihmiset pelästyisi liikaa, minulla pipelle ei sattunut oikeastaan lainkaan. Ikävintä siinä oli tieto siitä, että jotain ängetään kohtuontelooni. Joka tapauksessa se kesti vain joitakin sekunteja. Kyllä se sen arvoista on, että saa tietää varmuudella, ovatko kohdun mollukat vain myoomia vai onko syöpää joukossa.

N55

Vierailija
122/132 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Minulta otettiin kohdun limakalvon pipelle-näyte, kipu oli silmitön. "

Mulla oli sama, aivan järjetön kipu. En pystynyt olemaan kiljumatta, niin hirveä se kipu oli. Ei yhtään varoittanut edes, että voisi sattua.

Etteivät ihmiset pelästyisi liikaa, minulla pipelle ei sattunut oikeastaan lainkaan. Ikävintä siinä oli tieto siitä, että jotain ängetään kohtuontelooni. Joka tapauksessa se kesti vain joitakin sekunteja. Kyllä se sen arvoista on, että saa tietää varmuudella, ovatko kohdun mollukat vain myoomia vai onko syöpää joukossa.

N55

Eihän se satukaan, kuten ei kierukan laitto eikä papa eikä mikään muukaan. Aivan varmasti kaikki seksistä lähtien sattuu, jos itsensä jo etukäteen sellaiseen mielentilaan ja lihaslukkoon agitoi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.

Google normaali rauta arvo naisilla 

Minulla oli 18 eli yli viitearvon. Olin kuolemanväsynyt. Olo alkoi helpottaa, kun ferritiini saatiin yli 40. Ja hiukset alkoivat kasvaa paremmin, eivätkä kynnet enää lohkeilleet.

On käsittämätöntä, että noin alhainen ferritiini muka on normaali. Se lienee yleinen, mutta se on silti liian alhainen. 

Se viitearvo on siksi alhainen, sillä siinä on mukana terveeksi itsensä kokevat naiset, joiden ferritiini on alhainen.

Monet naiset "kokevat itsensä terveiksi", vaikka olisi mitä vaivoja. Tähän on tultu osin, koska meidän vaivoja on aina vähätelty. Naiseus nyt vain on sellaista. Olemme turtuneet väsymykselle, jatkuville kivuille ja kolotuksille, järjettömille vuotamisille, synnytysvaurioille... Olemme uupuneita ja kivulloisia, mutta kysyttäessä vastaamme, että ei tässä mitään. Kyllä pärjätään. 

N55

Vierailija
124/132 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla tuo johtuu ylipainosta ja huonosta kunnosta.

En ole ylipainoinen. Harrastan liikuntaa, pyöräilen ja/tai hölkkään useamman kerran viikossa. Ap

Mites lihaskunto? Ruokavalio? Lepo? 

Naisilta puuttuu lihasvoimaa pitämään esimerkiksi nivelet kunnossa. Terveystukimuksen mukaan naiset suoriutuvat huonosti useista lihaskuntotesteistä, näitä olivat muun muassa tasapaino-, punnerrus-, ponnistus-, kävely-, ja puristusvoimatestit, mutta myös heikommin ihan jalannostosta ja kyykistymisestä. Naisille on tyypillistä ns mukavuusliikunta esim kävelylenkkeily, naiset on myös aktiivisia työmatkaliikkujia, mutta varsinaisesti tällainen kestävyysliikunta ei lihaksia kovasti vahvista. Naiset tarvitsisivat lisäksi selkärangan ja nivelien lihaksia voimistavaa liikuntaa.

Vaihdevuodet tuovat nivel- ja lihaskivut osalle riippumatta lähtökunnosta. Kummasti ne kivut itseltäni katosivat hkh:n myötä ja ovat pysyneet poissa jo kymmenen vuotta. Kipujen ei olisi pitänyt kadota, jos ne olisivat johtuneet huonosta lihaskunnosta, koska kivut aiheuttivat kunnon huononemisen. Ja sillä entistä huonommalla lihaskunnolla hkh kuitenkin poisti kivut.

Vierailija
125/132 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.

Vanhuus tulee eteen jokaiselle. Jos ei tule, olet kuollut nuorena. Vanhuus tuo tottakai mukanaan kaikenlaista, se on puhdasta biologiaa. 

Vierailija
126/132 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaihdevuodet päällä, mutta lääkäri kielsi hormonihoidon migreenin takia. Virtsanpidätyskyky heikkeni 50v., kuumat aallot alkoi 52v., kk loppui 53v., + verenpaine kohosi, kolesteroli nousi & nukun enää vain 2h pätkiä: kaikki alkoi 53-vuotiaana.  

Melatoniini auttaa hiukan, joskus harvoin käytän rauhoittavaa lääkettä, ulkoilma auttaa yöuniin + saunominen. On tässä kyllä aika helvetti irti nykyään. N56

Mulla kolesteroli koholla jo parikymppisestä, onneksi sulla vasta nyt.

Vierailija
127/132 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP! Toivottavasti luet tämän. Vaihdevuosioireet ja esivaihdevuosioireet voi olla todella hankalia ja se väsymys ja aivosumu on yhtä helvettiä. Jokainen meistä on erilainen, ei kaikkien keho toimi oppikirjan esimerkin mukaan. Itselläni oli kamalat nivelkivut ja karsea yöhikoilu yllä kuvattujen oireiden lisäksi ja kärvistelin niiden kanssa turhan pitkään, ennenkuin hoksasin miettiä hormonaalista syytä oireisiin. Nyt käyttänyt estrena-geeliä pari vuotta ( olen 48) ja multa mitattiin estrogeenitasot ennen kuin sain geelin. Ne lukemat oli vielä ihan hyvät, mutta osasin silti pitää puoleni ja vaatia kokeiluun geeliä. Ihan käypä hoito-suosituksessakin lukee, että hth voidaan aloittaa (ok estrogeeniarvoista huolimatta) jos potilaalla merkittäviä arkeen vaikuttavia oireita. Hormoonikierukka mulla oli jo ennestään, ihan runsaiden kuukautisten vuoksi.

Älä lannistu ja etsi tietoa! Sekä vaadi hoitoa! Nykyään terveydenhuollossa pitää todella pitää puoliaan, että saa hoitoa. Tällä tarkoitan sitä, että kannattaa selvittää asioita jo ennen lääkäriä, silloin tiedät paremmin eri vaihtoehdoista ja voit kysyä lääkäriltä niistä. Jos et halua jotain hoitoa/ tiedät ettei se sinulle sovi, niin sinulla on oikeus siihen ja sitten lääkärin tehtävä on miettiä vaihtoehto joka sopisi sinulle. Älä jää oireiden kanssa liian pitkään yksin pohtimaan asioita, se vaan vie sun voimavaroja. Mielipiteitä voi kysyä muilta, joita asia koskettaa, kunhan pitää mielessä sen, että ne todellakin ovat vaan mielipiteitä ja ihmiset on erilaisia metabolisesti(kin).

Tsemppiä ja aurinkoista päivää!

Vierailija
128/132 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kysy toisen lääkärin mielipide. 

Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla. 

Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa. 

Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä. 

Minuakin ihmetyttää aina kun aikuiset ihmiset kuuntelee silkkaa valehtelua siitä miten kierukan laitto muka sattuu mielummin kuin haluaisi paikallisesti ja tasaisesti hormonin kierukasta. Varsinkin synnyttänyt nainen. Sen laitto kun ei tunnu miltään. 

Joillekin kierukan laitto ei vaan onnistu. Kivun tai jonkin muun syyn takia. Tosi harmillista, että edelleen naiset syyllistää toisia naisia näissä "naisten vaivoista" ihan sillä perusteella, että jos itselle sopii jokin juttu, niin kyllä sen on sovittava kaikille muillekin. 

Vierailija
129/132 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien jälkeen pitäisi naisille määrätä pieni annos testosteronia päivittäin, pitäisi lihassavoiman tallessa ja estäisi esim kaatumisia, mutta puhuppa tästä lääkäreiden myös gynen kanssa pyörittelevät vaan silmiä ihmeissään... Mahdotonta saada.

Vierailija
130/132 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kysy toisen lääkärin mielipide. 

Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla. 

Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa. 

Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä. 

Minuakin ihmetyttää aina kun aikuiset ihmiset kuuntelee silkkaa valehtelua siitä miten kierukan laitto muka sattuu mielummin kuin haluaisi paikallisesti ja tasaisesti hormonin kierukasta. Varsinkin synnyttänyt nainen. Sen laitto kun ei tunnu miltään. 

Joillekin kierukan laitto ei vaan onnistu. Kivun tai jonkin muun syyn takia. Tosi harmillista, että edelleen naiset syyllistää toisia naisia näissä "naisten vaivoista" ihan sillä perusteella, että jos itselle sopii jokin juttu, niin kyllä sen on sovittava kaikille muillekin. 

Minulla on kohdun suu 'väärässä paikassa' eikä edes papakokeenotto tahdo onnistua. Minulle ei edes ehdotettu kierukkaa.

Vierailija
131/132 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oli huono lääkäri. Todella ikävää, että erikoislääkäreiltä saa noin huonoa hoitoa!

Hormonikorvaushoitoon ei ole ikärajaa. Se aloitetaan oireiden mukaan.

Ällistyttävän monelle 40+ naiselle annetaan vaikka mitä diagnooseja ja lääkityksiä ja tehdään kalliitakin tutkimuksia, kun kyseessä on lopulta vaihdevuosioireilu.

Vaihdevuodet tulevat ihan kaikille munasarjallisille henkilöille, jotka elävät riittävän pitkään.

Vaihdevuosien hoito on estrogeeni. Jos kohtua ei ole poistettu, on koko hormonihoidon ajan välttämätöntä käyttää keltarauhashormonia. Sen annosteluun hormonikierukka on kätevin, mutta jos sitä ei halua tai voi käyttää, muitakin vaihtoehtoja on.

https://riinakatainen.fi/vaihdevuodet/hormonihoitoa-voi-kayttaa-vaikka-…
https://gyneleena.fi/vaihdevuodet/vaihdevuosien-hormonihoidon-yksinkert…
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01118/esivaihdevuodet-premenopaussi

Vierailija
132/132 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 50v kärvistelijä. En vielä ole aloittanut korvaushoitoa ihan omalla päätöksellä. Gyne kyllä kirjoitti jo reseptin valmiiksi. Yritän tässä kärvistellä, koska oireet (huonot unet, nivelkivut, limakalvojen kuivuus) ovat vielä jotenkin siedettäviä ja välillä on parempia jaksoja. Kierto edelleen täysin säännöllinen 28 vrk ja molemmissa munasarjoissa on gynen mukaan "elämää". Kunpa tietäisi, miten omat vaihtarit tulee menemään. Jos varsinainen menopaussi tulee vasta jossain 55 tuolla puolen, tulee korvaushoidon kestoksi useita vuosia, jos aloitan nyt. En haluaisi kovin pitkää hoitoa, koska suvussa rintasyöpää ja myös syvien laskimoiden tukoksia. Yritän siis sinnitellä niin pitkään, kun se inhimillisesti ottaen on järkevää.

Mulla on kyllä ihana gyne se pitää sanoa!