Esivaihdevuodet, kamala väsymys
Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Minulta otettiin kohdun limakalvon pipelle-näyte, kipu oli silmitön. "
Mulla oli sama, aivan järjetön kipu. En pystynyt olemaan kiljumatta, niin hirveä se kipu oli. Ei yhtään varoittanut edes, että voisi sattua.
Etteivät ihmiset pelästyisi liikaa, minulla pipelle ei sattunut oikeastaan lainkaan. Ikävintä siinä oli tieto siitä, että jotain ängetään kohtuontelooni. Joka tapauksessa se kesti vain joitakin sekunteja. Kyllä se sen arvoista on, että saa tietää varmuudella, ovatko kohdun mollukat vain myoomia vai onko syöpää joukossa.
N55
Eihän se satukaan, kuten ei kierukan laitto eikä papa eikä mikään muukaan. Aivan varmasti kaikki seksistä lähtien sattuu, jos itsensä jo etukäteen sellaiseen mielentilaan ja lihaslukkoon agitoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.
Google normaali rauta arvo naisilla
Minulla oli 18 eli yli viitearvon. Olin kuolemanväsynyt. Olo alkoi helpottaa, kun ferritiini saatiin yli 40. Ja hiukset alkoivat kasvaa paremmin, eivätkä kynnet enää lohkeilleet.
On käsittämätöntä, että noin alhainen ferritiini muka on normaali. Se lienee yleinen, mutta se on silti liian alhainen.
Se viitearvo on siksi alhainen, sillä siinä on mukana terveeksi itsensä kokevat naiset, joiden ferritiini on alhainen.
Monet naiset "kokevat itsensä terveiksi", vaikka olisi mitä vaivoja. Tähän on tultu osin, koska meidän vaivoja on aina vähätelty. Naiseus nyt vain on sellaista. Olemme turtuneet väsymykselle, jatkuville kivuille ja kolotuksille, järjettömille vuotamisille, synnytysvaurioille... Olemme uupuneita ja kivulloisia, mutta kysyttäessä vastaamme, että ei tässä mitään. Kyllä pärjätään.
N55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla tuo johtuu ylipainosta ja huonosta kunnosta.
En ole ylipainoinen. Harrastan liikuntaa, pyöräilen ja/tai hölkkään useamman kerran viikossa. Ap
Mites lihaskunto? Ruokavalio? Lepo?
Naisilta puuttuu lihasvoimaa pitämään esimerkiksi nivelet kunnossa. Terveystukimuksen mukaan naiset suoriutuvat huonosti useista lihaskuntotesteistä, näitä olivat muun muassa tasapaino-, punnerrus-, ponnistus-, kävely-, ja puristusvoimatestit, mutta myös heikommin ihan jalannostosta ja kyykistymisestä. Naisille on tyypillistä ns mukavuusliikunta esim kävelylenkkeily, naiset on myös aktiivisia työmatkaliikkujia, mutta varsinaisesti tällainen kestävyysliikunta ei lihaksia kovasti vahvista. Naiset tarvitsisivat lisäksi selkärangan ja nivelien lihaksia voimistavaa liikuntaa.
Vaihdevuodet tuovat nivel- ja lihaskivut osalle riippumatta lähtökunnosta. Kummasti ne kivut itseltäni katosivat hkh:n myötä ja ovat pysyneet poissa jo kymmenen vuotta. Kipujen ei olisi pitänyt kadota, jos ne olisivat johtuneet huonosta lihaskunnosta, koska kivut aiheuttivat kunnon huononemisen. Ja sillä entistä huonommalla lihaskunnolla hkh kuitenkin poisti kivut.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.
Vanhuus tulee eteen jokaiselle. Jos ei tule, olet kuollut nuorena. Vanhuus tuo tottakai mukanaan kaikenlaista, se on puhdasta biologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet päällä, mutta lääkäri kielsi hormonihoidon migreenin takia. Virtsanpidätyskyky heikkeni 50v., kuumat aallot alkoi 52v., kk loppui 53v., + verenpaine kohosi, kolesteroli nousi & nukun enää vain 2h pätkiä: kaikki alkoi 53-vuotiaana.
Melatoniini auttaa hiukan, joskus harvoin käytän rauhoittavaa lääkettä, ulkoilma auttaa yöuniin + saunominen. On tässä kyllä aika helvetti irti nykyään. N56
Mulla kolesteroli koholla jo parikymppisestä, onneksi sulla vasta nyt.
Etteivät ihmiset pelästyisi liikaa, minulla pipelle ei sattunut oikeastaan lainkaan. Ikävintä siinä oli tieto siitä, että jotain ängetään kohtuontelooni. Joka tapauksessa se kesti vain joitakin sekunteja. Kyllä se sen arvoista on, että saa tietää varmuudella, ovatko kohdun mollukat vain myoomia vai onko syöpää joukossa.
N55