Esivaihdevuodet, kamala väsymys
Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap
No sitten on ollut osaamattomat lääkärit. Valittakaa ihmeessä.
Valittakaa mihin? Tästä asiasta nähtävästi on eri koulukuntia olemassa. Ap
No mihin nyt yleensä valitetaan? Hoitopaikkaan tietenkin, ensin ihan sille lääkärille itselleen ja sen jälkeen johtavalle lääkärille, jos ei ensin mainittu riitä. Ei tässä mitään koulukuntia ole vaan käypä hoito suositus.
Jaaha, selvä kiitos. Ap
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Niitä öljyrasvoja saa apteekista ilman lääkärin reseptiä. Mutta myös satiaiset kutisee ja kondomin kumissa oleva aine. Aloita siis hygienia puolella ja hae apteekin bakteeri vaginoosiin aineet ja estrogeeni puikot. Sitten mieti onko hiivaa ja vähennä sokeria. Mittaa verensokeri. Viikko ilman herkkuja tasaa oloa. Kun keski ikä iskee ja yli alkaa verenpaine vaihdella joten vähennä kofeiinia. Koska vanhetessa aineenvaihdunta hidastuu vähennä rasvaa. Myös miehillä. Kilpirauhanen tutkitaan jos oireet vaatii kuten myös diapetes. Tutki myös ihosi minkä kuntoinen on vartalon ihon .
Punkin purema taudit väsyttää myös ja nostaa kuumetta . Tutki ihosi.
Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.
No terveystalon gynet ei määrännyt korvaushoitoa miksi sitä ei kukaan tiedä . Oloa helpottavat geelit ja laastarit on yleisesti käytössä muilla . Vanha keltarauhashormoni on eri asia kuin nämä .
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.
Oli 95. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.
Google normaali rauta arvo naisilla
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Pösilöitä jotka elää harhoissa. Niin kauan kuin on kuukautiset käytetään ehkäisyä.
Ehkä ap:n gynen ajattelu on mennyt sitä latua, että kun on kyseessä 42-vuotias(?) nainen niin hormonit ovat juuri lähteneet vuoristorataan. Ja siten ne hormonitasot voivat olla jossain kierrossa korkeat ja seuraavassa matalat ja menevät ennustamattomasti siis. Tähän vaiheeseen yhdistelmäehkäisypilleri toimii paremmin kuin hormonikorvaushoito, koska korvaushoito voi nostaa sen hormonimäärän hyvin korkeaksi kierroissa, joissa estrogeenitaso on ihan omalla tuotannolla korkealla. Varmaankin siis ihan fiksua näin.
Itse aloitin hormonikorvaushoidon 46-vuotiaana, mutta minulla oli ilmassa jo sellaista murhanhimoa, unettomuuden, tulehdusten ja jatkuvan kuuman olon lisäksi, että varmaan olisi ollut perhe ja yhteiskunta vaarassa, jos asiaa ei olisi hoidettu.
Miten niin hormonikorvaushoitoa ei aloiteta?!! Kyllä aloitetaan nimenomaan myös esivaihdevuosioireisiin. Näin ainakin minulla ja tuttavillani.
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Mitä ihmettä, missä on näitä lääkäreitä jotka eivät anna hormonikorvaushoitoa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
On eroa. Googlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
On eroa. Googlaa.
Olen googlaillut. En kuitenkaan täysin ymmärrä. Selitä? Ilmeisesti e-pillereissä on ainakin paljon korkeammat hormonimäärät mitä hkh:ssa. Ap
Voisiko taustalla olla myöskin psyykkiset syyt? Esim masennus voi väsyttää jo lieväasteisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.
Vaihdevuosdet ovat vasta kun kuukautisten loppumisesta on vuosi.
No kun ei mene näin. Vaihdevuodet on se ajanjakso kun munasarjojen solutuotanto hiipuu ja päättyy. Ja tämä vaihe voi oireineen kestää vuosia.
Eli ensin tulee perimenopaussi, menopaussi ja sitten postmenopaussi, kun menopaussista on kulunut vuosi.
Ja ne kaksi ekaa on kärsimystä myös puolisolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!
Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap
Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko taustalla olla myöskin psyykkiset syyt? Esim masennus voi väsyttää jo lieväasteisenakin.
En kyllä koe olevani ollenkaan masentunut. Tässä on siis kyse ajoittain päälle iskevästä väsymyksestä, jonka aikana ei vaan pysty/jaksa tehdä muuta kuin lojua sohvalla. Kestää päivän, pari. Veikkaan kyllä että jotenkin liittyy hormonitoimintaan. Ap
Toivottavasti sopivat sinulle, suht tyytyväinen olisin muuten näihin paitsi tuo haluttomuus on niin iso miinus että pakko tehdä jotain asialle. Ap