Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet, kamala väsymys

Vierailija
24.06.2026 |

Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt. 

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.

Tottakai saa, jos on oireita. 

Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43

No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni. 

Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄

Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap

Miten sinulla toiminut nuo Drovelis? Itse aloittanut aivan vasta (vaihto keltarauhashormonista) ja toistaiseksi ärtymystä, näppyjä ja turvotusta.  Noiden vaihtarioireiden lisäksi. Jee...

Aluksi laihduin useamman kilon kun ilmeisesti poisti nesteitä kehosta tms, kilot tulivat pikkuhiljaa kumminkin takaisin. Iho muuttui tosi hyväksi eikä ole ollut mitään mielialavaihteluitakaan. Välillä on ollut tiputteluvuotoa. Alussa kk oli tosi niukat, nyt ovat runsastuneet aika paljon, runsaammat mitä luomuna ennen pillereitä olivat. Seksihalut vei täysin, siksi varmaan lopetan näiden syönnin ja pitänee taas kaivaa kuvetta ja mennä gynelle uudelleen. Ovat auttaneet limakalvojen kuivuuteen jkv mutta uni on edelleen huonoa, nivelkipuja on. 10kk olen käyttänyt. Ap

Kiitos vastauksesta! Ihon paraneminen ja painon lasku kuulostavat hyvältä, noista olen huolissani. Hakeuduin lääkärille osin juuri totaalisen haluttomuuden vuoksi, eli se ei kuulosta niin hyvältä... Tokihan nämä vaikuttaa yksilöllisesti. Mietin että ehkä puolisen vuotta söisi näitä ja elleivät oireet hellitä niin uudelleen lääkäriin 🤔

Toivottavasti sopivat sinulle, suht tyytyväinen olisin muuten näihin paitsi tuo haluttomuus on niin iso miinus että pakko tehdä jotain asialle. Ap

Vierailija
42/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.

Tottakai saa, jos on oireita. 

Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43

No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni. 

Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄

Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap

No sitten on ollut osaamattomat lääkärit. Valittakaa ihmeessä. 

Valittakaa mihin? Tästä asiasta nähtävästi on eri koulukuntia olemassa. Ap

No mihin nyt yleensä valitetaan? Hoitopaikkaan tietenkin, ensin ihan sille lääkärille itselleen ja sen jälkeen johtavalle lääkärille, jos ei ensin mainittu riitä. Ei tässä mitään koulukuntia ole vaan käypä hoito suositus. 

Jaaha, selvä kiitos. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Vierailija
44/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä öljyrasvoja saa apteekista ilman lääkärin reseptiä.  Mutta myös satiaiset kutisee ja kondomin kumissa oleva aine.  Aloita siis hygienia puolella ja hae apteekin bakteeri vaginoosiin aineet ja estrogeeni puikot.  Sitten mieti onko hiivaa ja vähennä sokeria.  Mittaa verensokeri.  Viikko ilman herkkuja tasaa oloa.  Kun keski ikä iskee ja yli alkaa verenpaine vaihdella joten vähennä kofeiinia.  Koska vanhetessa aineenvaihdunta hidastuu vähennä rasvaa. Myös miehillä.  Kilpirauhanen tutkitaan jos oireet vaatii kuten myös diapetes.  Tutki myös ihosi minkä kuntoinen on vartalon ihon . 

Vierailija
45/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkin purema taudit väsyttää myös ja nostaa kuumetta .  Tutki ihosi. 

Vierailija
46/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No terveystalon gynet ei määrännyt korvaushoitoa miksi sitä ei kukaan tiedä .  Oloa helpottavat geelit ja laastarit on yleisesti käytössä muilla .  Vanha keltarauhashormoni on eri asia kuin nämä . 

Vierailija
48/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.

Oli 95. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtoi olla se ok ferritiini? Nykylääketieteen mukaan joku 15 on ok, vaikka se ei todellakaan ole. Jos ferritiinisi oli 50 tai alle, väsymys johtuu ainakin osittain siitä.

Google normaali rauta arvo naisilla 

Vierailija
50/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pösilöitä jotka elää harhoissa.  Niin kauan kuin on kuukautiset käytetään ehkäisyä. 

Vierailija
52/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap:n gynen ajattelu on mennyt sitä latua, että kun on kyseessä 42-vuotias(?) nainen niin hormonit ovat juuri lähteneet vuoristorataan. Ja siten ne hormonitasot voivat olla jossain kierrossa korkeat ja seuraavassa matalat ja menevät ennustamattomasti siis. Tähän vaiheeseen yhdistelmäehkäisypilleri toimii paremmin kuin hormonikorvaushoito, koska korvaushoito voi nostaa sen hormonimäärän hyvin korkeaksi kierroissa, joissa estrogeenitaso on ihan omalla tuotannolla korkealla. Varmaankin siis ihan fiksua näin.

 

Itse aloitin hormonikorvaushoidon 46-vuotiaana, mutta minulla oli ilmassa jo sellaista murhanhimoa, unettomuuden, tulehdusten ja jatkuvan kuuman olon lisäksi, että varmaan olisi ollut perhe ja yhteiskunta vaarassa, jos asiaa ei olisi hoidettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin hormonikorvaushoitoa ei aloiteta?!! Kyllä aloitetaan nimenomaan myös esivaihdevuosioireisiin. Näin ainakin minulla ja tuttavillani.

Vierailija
54/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.

Mitä ihmettä, missä on näitä lääkäreitä jotka eivät anna hormonikorvaushoitoa?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

On eroa. Googlaa. 

Vierailija
56/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

On eroa. Googlaa. 

Olen googlaillut. En kuitenkaan täysin ymmärrä. Selitä? Ilmeisesti  e-pillereissä on ainakin paljon korkeammat hormonimäärät mitä hkh:ssa. Ap

Vierailija
57/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko taustalla olla myöskin psyykkiset syyt? Esim masennus voi väsyttää jo lieväasteisenakin.

Vierailija
58/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.

Vaihdevuosdet ovat vasta kun kuukautisten loppumisesta on vuosi.

No kun ei mene näin. Vaihdevuodet on se ajanjakso kun munasarjojen solutuotanto hiipuu ja päättyy. Ja tämä vaihe voi oireineen kestää vuosia.

Eli ensin tulee perimenopaussi, menopaussi ja sitten postmenopaussi, kun menopaussista on kulunut vuosi.

Ja ne kaksi ekaa on kärsimystä myös puolisolle.

Vierailija
59/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormonikorvaushoitoa aloitetaan usein nimenomaan ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Esivaihdevuodet = aika ennen menopaussia voi olla pitkä. Ihmettelen tuon lääkärin toimintaa!

Entäs noi e-pillerit sitten? Hormoneja niissäkin on? Miten toi hormonikorvaushoito eroaa niistä? Ap

Ei mitenkään. Molemmissa on samaa kamaa eli estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Tai no joo, e-pillereissä niitä on jopa enemmän.

Vierailija
60/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko taustalla olla myöskin psyykkiset syyt? Esim masennus voi väsyttää jo lieväasteisenakin.

En kyllä koe olevani ollenkaan masentunut. Tässä on siis kyse ajoittain päälle iskevästä väsymyksestä, jonka aikana ei vaan pysty/jaksa tehdä muuta kuin lojua sohvalla. Kestää päivän, pari. Veikkaan kyllä että jotenkin liittyy hormonitoimintaan. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi