Esivaihdevuodet, kamala väsymys
Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt.
Kommentit (126)
" Minulta otettiin kohdun limakalvon pipelle-näyte, kipu oli silmitön. "
Mulla oli sama, aivan järjetön kipu. En pystynyt olemaan kiljumatta, niin hirveä se kipu oli. Ei yhtään varoittanut edes, että voisi sattua.
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Mulle määrättiin ihan samassa lähtötilanteessa samat valmisteet nyt 46-vuotiaana. Meneekö sulla geelistä 1 vai useampi painallus? Oletko ollut tyytyväinen lääkitykseen? Itselläni vasta nyt pari viikkoa takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Mulle määrättiin ihan samassa lähtötilanteessa samat valmisteet nyt 46-vuotiaana. Meneekö sulla geelistä 1 vai useampi painallus? Oletko ollut tyytyväinen lääkitykseen? Itselläni vasta nyt pari viikkoa takana.
Minulla on käytössä tuubi, jonka vahvuus on 0,6 mg/g ja mukana on mittatikku. Käytän yhden mitallisen päivässä.
Koen, että lääke paransi mielialaa ja vähensi nivelkipuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sulla on vaihdevuodet. Olet vanha.
Kai ap tietää mitä on.
Vaihdevuodet eivät tarkoita vanhuutta. Aika monta vuosikymmentä vanhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kilpirauhasarvot otettu sekä verensokeri?
On. Ap
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla tuo johtuu ylipainosta ja huonosta kunnosta.
Ei, vaan tyhjentyneestä rautavarastosta.
Ferritiini pitäisi olla yli 100.
Hemoglobiinista viis.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Ehkäisyn tarvetta ei tällä hetkellä ole. Jos joskus on, valitsisin minipillerit. Niissähän on keltarauhashormonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Ehkäisyn tarvetta ei tällä hetkellä ole. Jos joskus on, valitsisin minipillerit. Niissähän on keltarauhashormonia.
No niin on. Pillerit on vihonviimeinen minkään ikäiselle, kaikkein tyhmin erityisesti esivaihdevuosi-ikäiselle jo niiden hormonimäärän vuoksi. Mutta kukin tavallaan tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Minuakin ihmetyttää aina kun aikuiset ihmiset kuuntelee silkkaa valehtelua siitä miten kierukan laitto muka sattuu mielummin kuin haluaisi paikallisesti ja tasaisesti hormonin kierukasta. Varsinkin synnyttänyt nainen. Sen laitto kun ei tunnu miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Minuakin ihmetyttää aina kun aikuiset ihmiset kuuntelee silkkaa valehtelua siitä miten kierukan laitto muka sattuu mielummin kuin haluaisi paikallisesti ja tasaisesti hormonin kierukasta. Varsinkin synnyttänyt nainen. Sen laitto kun ei tunnu miltään.
No ei niin, poistaminen vähän enemmän, mutta edelleen vähemmän kuin ihan perus menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Minuakin ihmetyttää aina kun aikuiset ihmiset kuuntelee silkkaa valehtelua siitä miten kierukan laitto muka sattuu mielummin kuin haluaisi paikallisesti ja tasaisesti hormonin kierukasta. Varsinkin synnyttänyt nainen. Sen laitto kun ei tunnu miltään.
Kai nyt jokainen saa tehdä omaa terveyttään koskevat valinnat ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Ehkäisyn tarvetta ei tällä hetkellä ole. Jos joskus on, valitsisin minipillerit. Niissähän on keltarauhashormonia.
No niin on. Pillerit on vihonviimeinen minkään ikäiselle, kaikkein tyhmin erityisesti esivaihdevuosi-ikäiselle jo niiden hormonimäärän vuoksi. Mutta kukin tavallaan tietysti.
Samaa hormoniahan siinä kierukassakin on.
Jätä nyt, mummoseni, se mulkun nussiminen jo tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Minuakin ihmetyttää aina kun aikuiset ihmiset kuuntelee silkkaa valehtelua siitä miten kierukan laitto muka sattuu mielummin kuin haluaisi paikallisesti ja tasaisesti hormonin kierukasta. Varsinkin synnyttänyt nainen. Sen laitto kun ei tunnu miltään.
Kai nyt jokainen saa tehdä omaa terveyttään koskevat valinnat ihan itse.
Tietenkin saa. Ihan kuten saa kertoa mikä on järkevää ja mikä ei. Mistä lähtien nuoremmillekaan on väitetty että pillerit on tosi ok? Heillä ei vain ole vaihtoehtoja kuten keski-ikäisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Ehkäisyn tarvetta ei tällä hetkellä ole. Jos joskus on, valitsisin minipillerit. Niissähän on keltarauhashormonia.
No niin on. Pillerit on vihonviimeinen minkään ikäiselle, kaikkein tyhmin erityisesti esivaihdevuosi-ikäiselle jo niiden hormonimäärän vuoksi. Mutta kukin tavallaan tietysti.
Samaa hormoniahan siinä kierukassakin on.
Ihan eri asia siitä huolimatta. Paikallinen ja tasainen hormoni on selvästi parempi kuin koko elimistöön vaikuttava pilleri, hormonimäärä on alhaisempi, kierukka suojaa kohdun limakalvoja, kun pillerit usein heikentävät sitä, pillereissä on veritulppariski ja paljon sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Minuakin ihmetyttää aina kun aikuiset ihmiset kuuntelee silkkaa valehtelua siitä miten kierukan laitto muka sattuu mielummin kuin haluaisi paikallisesti ja tasaisesti hormonin kierukasta. Varsinkin synnyttänyt nainen. Sen laitto kun ei tunnu miltään.
Kai nyt jokainen saa tehdä omaa terveyttään koskevat valinnat ihan itse.
Tietenkin saa. Ihan kuten saa kertoa mikä on järkevää ja mikä ei. Mistä lähtien nuoremmillekaan on väitetty että pillerit on tosi ok? Heillä ei vain ole vaihtoehtoja kuten keski-ikäisillä.
Minipillereissä on vähemmän riskejä kuin yhdistelmäehkäisypillereissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy toisen lääkärin mielipide.
Itse sain hormonikorvaushoidon 45-vuotiaana, vaikka munasarjoissa oli vielä toimintaa ja kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Lääkäri sanoi, että oireiden ja iän perusteella hoitoa voidaan kokeilla.
Käytän siis Estrogel-valmistetta. Keltarauhashormonin otan Terolutin muodossa, eli kierukkaa ei ole pakko ottaa.
Eikö sulla ole ehkäisylle tarvetta? Terolut on huonosti siedetty. Pakko ei tosiaan ole kierukkaa ottaa, mutta eipä sen ottamattomuudelle ole juuri järkisyitä.
Ehkäisyn tarvetta ei tällä hetkellä ole. Jos joskus on, valitsisin minipillerit. Niissähän on keltarauhashormonia.
No niin on. Pillerit on vihonviimeinen minkään ikäiselle, kaikkein tyhmin erityisesti esivaihdevuosi-ikäiselle jo niiden hormonimäärän vuoksi. Mutta kukin tavallaan tietysti.
Samaa hormoniahan siinä kierukassakin on.
Ihan eri asia siitä huolimatta. Paikallinen ja tasainen hormoni on selvästi parempi kuin koko elimistöön vaikuttava pilleri, hormonimäärä on alhaisempi, kierukka suojaa kohdun limakalvoja, kun pillerit usein heikentävät sitä, pillereissä on veritulppariski ja paljon sivuvaikutuksia.
En halua vierasesinettä kohtuuni.
Tarkoitat menopaussia.
"Vaihdevuodet" on laajempi ja myös epämääräisempi termi.