Esivaihdevuodet, kamala väsymys
Mikä tähän auttaa vai vaan aika? Gyneltä sain e-pillerit tasaamaan hormoneja, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei kuulemma aloiteta ennen kuin kk loppuu. Välillä olen ihan lamaantunut, tänäänkään en ole muuta kuin maannut sohvalla aamun jälkeen jolloin sentään pystyin käymään lenkillä. Labrat katottu, ne on ok. Vittumaista olla keski-ikäinen, jokapaikasta kipeä ja päälle vielä kuolemanväsynyt.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
Sain myös noi Drovelis-pillerit, olen 46v. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
E-pillereissä on aivan samaa kamaa kuin hormonikorvaushoidossa, jopa suuremmat määrät.
Onko ferritiini mitattu? Väsymys voi olla ihan raudanpuutteen oirekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko ferritiini mitattu? Väsymys voi olla ihan raudanpuutteen oirekin.
On, oli ok. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet päällä, mutta lääkäri kielsi hormonihoidon migreenin takia. Virtsanpidätyskyky heikkeni 50v., kuumat aallot alkoi 52v., kk loppui 53v., + verenpaine kohosi, kolesteroli nousi & nukun enää vain 2h pätkiä: kaikki alkoi 53-vuotiaana.
Melatoniini auttaa hiukan, joskus harvoin käytän rauhoittavaa lääkettä, ulkoilma auttaa yöuniin + saunominen. On tässä kyllä aika helvetti irti nykyään. N56
En koe että tämä on niinkään uniongelma (vaikka niitäkin on). Ennen pystyin huonosti nukutusta yöstä huolimatta sentään toimimaan. Ja nyt näitä väsymyksiä iskee päälle vaikka olisi nukkunutkin ihan ok. Ap
TRE-harjoitukset. Ei poista syytä mutta "resetoi" hermoston. Ja eipä ollut ns. plaseboa koska olin ihan äärimmäisen skeptinen. Olin jo kokeillut kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Itse opettelin ihan googlaamalla ja kotona tekemällä, mun mielestä ihan bullshittiä että pitäisi muka tunneille mennä.
T. Esivaihtareissa myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap
Miten sinulla toiminut nuo Drovelis? Itse aloittanut aivan vasta (vaihto keltarauhashormonista) ja toistaiseksi ärtymystä, näppyjä ja turvotusta. Noiden vaihtarioireiden lisäksi. Jee...
Syötkö paljon nopeita hiilihydraatteja? Suoliston kunto? Ei ole ainoa asia mutta yksi valtavan tärkeä juttu, oikeastaan oli vaiva mikä tahansa. Ja tuo on helppo laittaa kuntoon jos syömisistä löytyy korjattavaa. Kuten sanotaan, suolisto on terveyden perusta ja toiset aivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla tuo johtuu ylipainosta ja huonosta kunnosta.
En ole ylipainoinen. Harrastan liikuntaa, pyöräilen ja/tai hölkkään useamman kerran viikossa. Ap
Mites lihaskunto? Ruokavalio? Lepo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap
No sitten on ollut osaamattomat lääkärit. Valittakaa ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan höpönlöpöä. Mulla tehtiin tutkimus ja minasoluja niin paljon, että vielä tarvitsen ehkäisyynkin kierukan ja rasvan kirjoitti pyytämättä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap
Miten sinulla toiminut nuo Drovelis? Itse aloittanut aivan vasta (vaihto keltarauhashormonista) ja toistaiseksi ärtymystä, näppyjä ja turvotusta. Noiden vaihtarioireiden lisäksi. Jee...
Aluksi laihduin useamman kilon kun ilmeisesti poisti nesteitä kehosta tms, kilot tulivat pikkuhiljaa kumminkin takaisin. Iho muuttui tosi hyväksi eikä ole ollut mitään mielialavaihteluitakaan. Välillä on ollut tiputteluvuotoa. Alussa kk oli tosi niukat, nyt ovat runsastuneet aika paljon, runsaammat mitä luomuna ennen pillereitä olivat. Seksihalut vei täysin, siksi varmaan lopetan näiden syönnin ja pitänee taas kaivaa kuvetta ja mennä gynelle uudelleen. Ovat auttaneet limakalvojen kuivuuteen jkv mutta uni on edelleen huonoa, nivelkipuja on. 10kk olen käyttänyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla tuo johtuu ylipainosta ja huonosta kunnosta.
En ole ylipainoinen. Harrastan liikuntaa, pyöräilen ja/tai hölkkään useamman kerran viikossa. Ap
Mites lihaskunto? Ruokavalio? Lepo?
Naisilta puuttuu lihasvoimaa pitämään esimerkiksi nivelet kunnossa. Terveystukimuksen mukaan naiset suoriutuvat huonosti useista lihaskuntotesteistä, näitä olivat muun muassa tasapaino-, punnerrus-, ponnistus-, kävely-, ja puristusvoimatestit, mutta myös heikommin ihan jalannostosta ja kyykistymisestä. Naisille on tyypillistä ns mukavuusliikunta esim kävelylenkkeily, naiset on myös aktiivisia työmatkaliikkujia, mutta varsinaisesti tällainen kestävyysliikunta ei lihaksia kovasti vahvista. Naiset tarvitsisivat lisäksi selkärangan ja nivelien lihaksia voimistavaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap
No sitten on ollut osaamattomat lääkärit. Valittakaa ihmeessä.
Valittakaa mihin? Tästä asiasta nähtävästi on eri koulukuntia olemassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap
Miten sinulla toiminut nuo Drovelis? Itse aloittanut aivan vasta (vaihto keltarauhashormonista) ja toistaiseksi ärtymystä, näppyjä ja turvotusta. Noiden vaihtarioireiden lisäksi. Jee...
Aluksi laihduin useamman kilon kun ilmeisesti poisti nesteitä kehosta tms, kilot tulivat pikkuhiljaa kumminkin takaisin. Iho muuttui tosi hyväksi eikä ole ollut mitään mielialavaihteluitakaan. Välillä on ollut tiputteluvuotoa. Alussa kk oli tosi niukat, nyt ovat runsastuneet aika paljon, runsaammat mitä luomuna ennen pillereitä olivat. Seksihalut vei täysin, siksi varmaan lopetan näiden syönnin ja pitänee taas kaivaa kuvetta ja mennä gynelle uudelleen. Ovat auttaneet limakalvojen kuivuuteen jkv mutta uni on edelleen huonoa, nivelkipuja on. 10kk olen käyttänyt. Ap
Kiitos vastauksesta! Ihon paraneminen ja painon lasku kuulostavat hyvältä, noista olen huolissani. Hakeuduin lääkärille osin juuri totaalisen haluttomuuden vuoksi, eli se ei kuulosta niin hyvältä... Tokihan nämä vaikuttaa yksilöllisesti. Mietin että ehkä puolisen vuotta söisi näitä ja elleivät oireet hellitä niin uudelleen lääkäriin 🤔
Meiltä helluntailaiset varasti imurin eikä uutta osteta . Moppia vaan. Tiedetään keitä ne oli . Niillä on niitä yhdistyksiä. Sellaista kuin esi seksi tai esi avioliitto tai esi nahansilpojat kuin esi henkilöt kuin esi koulu esi opetus esikot ja esi aste niin esi vaihdevuosi ei ole olemassa eikä mitään esi muutenkaan. On aloitus ja alku . Vaihdevuodet käy todellisesti kimppuun 50 vuotiaana ja 50-55 loppuu kuukautiset kuin miehillä kasvaa vatsa ja hormonipuute harventaa hiukset. Eikä enää seiso . Vaikka haluaisi ei toimi. B vitamiini auttaa . Diapetes oireet on väsymys joten mittaa verensokeri niin että olet syömättä vähän aikaa ennen testiä. Vähennä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kamala väsymys koko ajan. Ikää 42 v. Hormonikorvaushoitoa ei kuulemma vielä saa.
Tottakai saa, jos on oireita.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43
No sitten sulla ei ole esivaihdevuodet päällä. Kyllä mä sain rasvan 40-vuotiaana koeeukan vaihdon yhteydessä kun kuvasin oireeni.
Kuvailin kyllä oireeni selkeästi: kuumia aaltoja ajoittain, unettomuutta, väsymystä. Muka ei saa silti hkh vielä koska säännöllinen kierto, vasta lähempänä 50 v kuulemma mahdollista vaihtaa 🙄
Ihan samaa sanoi minulle. Oireina yöhikoilu, silmien ja limakalvojen kuivuus, nivelkivut, uniongelmat. Ap
No sitten on ollut osaamattomat lääkärit. Valittakaa ihmeessä.
Valittakaa mihin? Tästä asiasta nähtävästi on eri koulukuntia olemassa. Ap
No mihin nyt yleensä valitetaan? Hoitopaikkaan tietenkin, ensin ihan sille lääkärille itselleen ja sen jälkeen johtavalle lääkärille, jos ei ensin mainittu riitä. Ei tässä mitään koulukuntia ole vaan käypä hoito suositus.
Minulle ei Terveystalon yksityinen gynekologi kyllä antanut, määräsi sen sijaan Drovelis-ehkäisyvalmistetta. Maksoin 20 minuutin käynnistä yli 200 e. N43