Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (869)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.
Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut vuokra-asuntoon erilaisia siivousaineita.
Vuokra-asunnot on kovassa käytössä, kun ihmiset on ympäri vuoden kotona joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.
Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä.
Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.
Ai on ruhtinaallista kun ei omista mitään ja tili on joka kuun lopussa nollilla, ja kaikki tulot pitää anoa joka kuu erikseen?
Jos kysyt oikeasti köyhiltä (joita Suomessa ei edes ole), niin suomalainen ttt-asiakas elää aika ruhtinaallisesti.
Ai ei ole? Miljoona menee rikki näillä näppäimillä.
Suomessa ollaan köyhiä kun ei ole varaa käydä kampaajalla tai viedä lapsia huvipuistoon. Muualla maailmassa köyhyys on sitä ettei ole kattoa pään päällä tai ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Sinähän se tässä jutussa yksinäsi tuista höpiset. Laittamassasi jutunpätkässä ei tukia mainita: "On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse." Enkö osaa lukea vai missä kohtaa tuossa lukee jotain tuista...?
Tämä keskustelu on niin surullinen ja ristiriitainen, jos nyt satut olemaan vähävarainen ja saat tukia, olet yleistä riistaa, joita voi vapaasti halveksia, haukkua ja syyllistää, jopa puolustuskyttömiä lapsia ja sen tekevät vielä aikuiset.
Jos taas ole hyväosainen ja suurituloinen, voit melko vapaasti käyttää yhteiskunnan tarjoamia etuuksia ja tukia, jos on riittävästi ostovoimaa, ilman että kukaan sitä arvostelisi tai syyllistäisi. Eikö uskalleta, vai mistä johtuu ja käydään mieluimmin sen heikomman ja vähäosaisemman kimppuun.
Pian alkaa esim. oopperajuhlat ja moni hyvätuloinen suuntaa sinne ja maksaa lipustaa pari sataa euroa ja valtio loput 600-800€, koska kulttuuri, kuten ooppera saa valtion avusta. Tai hyvätuloisen lapsi voi lähteä jääkiekko/urheiluleirille kuukaudeksi ja vanhemmat maksavat murto-osan, koska urheilu saa paljon valtion avustuksia tai joku tanssileiri tai kuvataideleiri, josta vain köyhän perheen lapset voivat vain haaveilla, kun heidän vanhemmiltaan puuttuu ostovoima, jotta valtion avustusta voisi hyöfyntää. Eikä kukaan syyllistä tai haukku.
Tai se perheen kesämökki ja valtion/kuntien avstukset yksityistien tekemiseen tai tietoverkostoon, valokuituun, energia-avustukset jne. jolloin mökin arvo nousee entisestään, kun löytyy riittävästi massia alkusijoitukseen. Tai metsä-ja maataloustuet harrastusviljelyyn. Eikä kukaan arvostele, kun olet tarpeeksi rikas, ei edes ap. Eikö riitä uskallusta?
Koska olette kaikki kaivautuneet poteroihinne, on ihan turha yrittää sanoa teille kenellekään, että Suomessa EI ole oikeistoa. Kokoomus huijaa verorahoja omille eturyhmilleen ja vasurit omilleen.
Sosialisteja kaikki tyyni. Sinäkään et hampaat irvessä luovu viholliskuvasta ja niin te kaikki päädytte äänestämään samaa vanhaa regenttiä, toinen toista ja toinen toista laitaa, koska vaihtoehtoa ei ole ja poliitikot nauraa ja rakentaa yhteistä systeemiä, missä toiset myyvät ja toiset ostavat hallinnolta, todellisen enemmistön työtätekevän kansan aina köyhtyessä.
Ette te edes kuuntele niitä, jotka arvostelee ns. molempia puolia, jotka ei oikeasti ole edes eri puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.
Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä.
Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.
Ai on ruhtinaallista kun ei omista mitään ja tili on joka kuun lopussa nollilla, ja kaikki tulot pitää anoa joka kuu erikseen?
Jos kysyt oikeasti köyhiltä (joita Suomessa ei edes ole), niin suomalainen ttt-asiakas elää aika ruhtinaallisesti.
Ai ei ole? Miljoona menee rikki näillä näppäimillä.
Suomessa ollaan köyhiä kun ei ole varaa käydä kampaajalla tai viedä lapsia huvipuistoon. Muualla maailmassa köyhyys on sitä ettei ole kattoa pään päällä tai ruokaa.
Paljonko Intiassa on pakkasta talvella ja lapsillako on talvihaalarit siellä?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.
On olemassa paljon edullisia ja ilmaisia harrastuksia, kuten esimerkiksi kirjastosta voi lainata ja lukea niitä kotona, lenkkeily, marjojen ja sienten poiminta, musiikin kuuntelu Toutubesta, sekä kutominen ja neulonta. Kaikkien harrastusten ei aina tarvitse olla maksullista ja ohjattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.
Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä.
Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.
No mun mielestä perhe ei ole pienituloinen jos nettona saa 4000e. Me oltais rikkaita jos noin paljon saataisiin.
Ei vaan tässä tarkoitettiin pienituloista ja työtöntä (tällainen pariskunta, kuten me) eli työssä käyvä saa nettona 1700€/kk plus työtön 595€/kk = 2295€/kk ja siitä maksetaan asuntolaina, kaikki muut asumiskulut, auton kulut, hammaslääkärit, ruoka, lääkkeet ja sähkö. Voin sanoa että saa suunnilleen rukoilla ettei kukaan sairastu koska sossu ei ole maksamassa mitään kuluja vaan kaikki pitää omista pennosista yrittää raapia kasaan. Tai lainata jostain. Lasten saamat opintotuet menee kokonaisuudessaan koulumatkoihin, ihmettelen että junalippuihin ei enää saa edes opiskelija-alennuksia (kausilippuun).
Luitko sitä lainausta? Siellä perheellinen valitti ettei 4000e tuloilla pysty ostamaan edes jäätelöä. Meillä on tulot 1500-2000e/kk joten todellakin tiedän mitä on olla pienituloinen.
Köyhyyskyselyissä kysytään, että onko perheellä/henkilöllä mahdollisuutta viettää viikko vuodessa pois kotoa. Sen enempää siinä ei täsmennetä, että missä, paikka voi olla vaikka sukulaisissa, mutta kuitenkin pois kotiympyröistä. Mulla ei ole sitä mahdollisuutta enää, olen ollut viimeksi viikon pois kotoa 2022. Onneksi on ollut mahdollisuus edes muutaman päivän irtiottoihin, vaikka kotona viihdynkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette väärässä. Olin köyhä lapsi 80-luvulla ja kaipasin juuri samaa kuin muutkin: matkoja, harrastuksia ja kivoja vaatteita. Koska oli vanhat/köyhät vanhemmat en koskaan päässyt mihinkään. Eka risteilykokemus koulun kanssa oli järkyttävä, enkä tiennyt, mitä laivalla olisi pitänyt tehdä, koska en ollut koskaan käynyt.
Kyllä lapsi ja nuori tarvitsee myös kodin ulkopuolista elämää. Vanhempani eivät sitäpaitsi polttaneet eivätkä ryypänneet.
Toisin sanoen kasvoit ympäristössä, jossa arvot eivät olleet kovinkaan terveitä, ja nyt siirrät omia odotuksiasi lapsillesi. Vähän sama kuin Itä-Helsingin oppilaaksiottoalueuudistus, mitä perustellaan sillä, että kaikilla lapsilla on oikeus monikulttuuriseen kouluun.
Olen eri, mutta siis matkat, harrastukset ja kivat vaatteet kuuluvat mielestäsi epäterveeseen arvomaailmaan? Ne ovat kyllä ihan normaaleja asioita elämässä eivätkä edes kerro ihmisen arvomaailmasta kokonaisuudessaan kovinkaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäeja moni muu työssäkäyvä maksamme ne verot joista teidän työttömien ja pienituloisten tuet tulevat. Meillä on täysi oikeus kritisoida ja kommentoida sitä mihin te köyhät ja työttömät käytätte MEIDÄN RAHOJAMME.
Sinä haiseva kusilumppu mitään veroja maksa
Minäeja moni muu työssäkäyvä maksamme ne verot joista teidän työttömien ja pienituloisten tuet tulevat. Meillä on täysi oikeus kritisoida ja kommentoida sitä mihin te köyhät ja työttömät käytätte MEIDÄN RAHOJAMME.
Ihan samalla tavalla sä ja sun perheesi niitä käyttävät. Ja työttömät ja muut tukia nostavat maksavat 25% veroa tuistaan. Se on enemmän kuin pienipalkkainen maksaa palkastaan. On todellinen häpeä Suomelle että meillä on köyhiä niin paljon ja tuet naurettavan pieniä.
Ty pe rys
Intiassa ei voi nukkua pihalla, kun talvella 20 astetta pakkasta. Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.
Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.
Meillä kulkee kesän ajan bussit niin uimarannalle kuin kansallispuistoon. Myös lähijunalla pääsee helposti viereiseen pitäjään, jossa on mahdollisuus uida rannalla.
Jos ei ole metsää eikä uimarantaa lähellä, niin onko sitten kaupunkijuttuja kuten puistoja, kirjastoja, nähtävyyksiä, kesätoreja jne.? Lasten kanssa voi retkeillä lähes missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyyskyselyissä kysytään, että onko perheellä/henkilöllä mahdollisuutta viettää viikko vuodessa pois kotoa. Sen enempää siinä ei täsmennetä, että missä, paikka voi olla vaikka sukulaisissa, mutta kuitenkin pois kotiympyröistä. Mulla ei ole sitä mahdollisuutta enää, olen ollut viimeksi viikon pois kotoa 2022. Onneksi on ollut mahdollisuus edes muutaman päivän irtiottoihin, vaikka kotona viihdynkin.
Meidän perhe ei ole koskaan tehnyt viikon lomamatkaa mihinkään. Lapset jo aikuisia. Ei olisi ollut rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.
Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.
Kyllä pitää ihmeellinen asuinpaikka olla, jos ei minkäänlaista uimarantaa ole kävely- tai pyörämatkan päässä Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.
Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.
No niinpä tietysti. nuohan olivat vain esimerkkejä mikä voisi olla ilmaista, ei se uimaranta ole välttämättömyys. Siinä luki vaikka, ilmaisia/halpoja huvituksia keksii kyllä kun vain viitsii. Ja onko niin että lapsilla ei ole ketään kavereita joiden (vanhempien) mukana voisi päästä joskus sinne rannalle tms? kyllä sitä keinoja ja harrastuksia keksii kun vain viitsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.
Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä.
Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.
Ai on ruhtinaallista kun ei omista mitään ja tili on joka kuun lopussa nollilla, ja kaikki tulot pitää anoa joka kuu erikseen?
Jos kysyt oikeasti köyhiltä (joita Suomessa ei edes ole), niin suomalainen ttt-asiakas elää aika ruhtinaallisesti.
Ai ei ole? Miljoona menee rikki näillä näppäimillä.
Suomessa ollaan köyhiä kun ei ole varaa käydä kampaajalla tai viedä lapsia huvipuistoon. Muualla maailmassa köyhyys on sitä ettei ole kattoa pään päällä tai ruokaa.
Höpöhöpö. Suomessa köyhä on se, jolla on rahaa käytössään 60% tai alle mediaanituloista. Ja asunnottomia on vaikka kuinka paljon täälläkin. Miksi ihmeessä haluaisit että köyhä Suomessa olisi kadulla tai vertaisit muiden maiden köyhiin?
Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.
Ihmettelen tätä mökkeilyn kalleutta. Suurella osalla eläkeläisistä on mökki ja lapsella on yleensä 4 isovanhempaa, eikö suvusta löydy yhtään mökkiä minne olisi tervetullut muutamaksi päiväksi? Tietty matkat maksavat jos mökki on kovin kaukana mutta muutoin ei pitäisi olla kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Toisilla on puute siitä ruoastakin.
Ei ole jos hakee kaikki etuudet. Suomessa ei lapsi näe nälkää.
Mistä tulee oletus, että kaikki etuuksien saajat käyttävät edut lastensa hyväksi?
Lapsetkin saavat tt-tuen perusosan. Esimerkiksi 10-vuotias esikoinen saa perusosaa 417,63€/kk.
Ei vaan tässä tarkoitettiin pienituloista ja työtöntä (tällainen pariskunta, kuten me) eli työssä käyvä saa nettona 1700€/kk plus työtön 595€/kk = 2295€/kk ja siitä maksetaan asuntolaina, kaikki muut asumiskulut, auton kulut, hammaslääkärit, ruoka, lääkkeet ja sähkö. Voin sanoa että saa suunnilleen rukoilla ettei kukaan sairastu koska sossu ei ole maksamassa mitään kuluja vaan kaikki pitää omista pennosista yrittää raapia kasaan. Tai lainata jostain. Lasten saamat opintotuet menee kokonaisuudessaan koulumatkoihin, ihmettelen että junalippuihin ei enää saa edes opiskelija-alennuksia (kausilippuun).