Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (869)

Vierailija
781/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

On olemassa paljon edullisia ja ilmaisia harrastuksia, kuten esimerkiksi kirjastosta voi lainata ja lukea niitä kotona, lenkkeily, marjojen ja sienten poiminta, musiikin kuuntelu Toutubesta, sekä kutominen ja neulonta. Kaikkien harrastusten ei aina tarvitse olla maksullista ja ohjattua.

Harrastusten tulee olla itselle mieluisia. Eihän niissä muuten ole mitään ideaa. Joo, todennäköisesti jokainen löytää jotain ilmaista ja edullista tekemistä, josta pitää, mutta ehkä ne ei kaikille aina riitä.  Edullisuus on myös suhteellista, itse en pidä neulomistakaan erityisen edullisena harrastuksena, mutta onhan se toki käytännössä kutakuinkin ilmaista, jos vertaa vaikka lätkään tai golfiin.  

Vierailija
782/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimarannalle 20 km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.

Kyllä pitää ihmeellinen asuinpaikka olla, jos ei minkäänlaista uimarantaa ole kävely- tai pyörämatkan päässä Suomessa 

No täällä on 1 uimapaikka 10km päässä ja sekin niin syvä ettei pienten kanssa voi mennä. Kunnollinen uimapaikka on 25km päässä.

Vierailija
784/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.

Kyllä pitää ihmeellinen asuinpaikka olla, jos ei minkäänlaista uimarantaa ole kävely- tai pyörämatkan päässä Suomessa 

Meillä lähialueen uimaranta lakkautettiin yli kymmenen vuotta sitten kun kaupunki säästi rahaa lakkauttamalla rantoja ja leikkipuistoja ja nykyisin sen rannan tilalle on rakennettu omakotitaloja.

Vierailija
785/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa mitään tukia. En ole kolmeen vuoteen käynyt kampaajalla koska se on liian kallista nykyään, leikkaan itse.

En koe sitä ongelmana tai epäoikeudenmukaisuutena. Tiedän hyvin että jos oikeasti on tosi tiukkaa ja rahat joka kuun lopussa aivan loppu pelkästään asumis- ja ruokakulujen takia (ilman pröystäilyä) on se rankkaa mutta ihan joka asiasta ei kannattaisi valittaa ja kuvitella että kaikki muut käyvät kampaajalla, kosmetologilla, ravintoloissa, huvipuistoissa, matkoilla etc etc ja vielä monta kertaa vuodessa. joskus on vain suhteutettava asiat ja elettävä tilanteen mukaan. Tiedän että jatkuva kiristely voi luoda näköalattomuutta ja toivottomuutta ja usein kateuttakin mutta sillä ei tee mitään muuta kuin pilaa oman olonsa ja elämänsä. Nyt kun - valitettavasti - työttömyyttä ja köyhyyttä on niin paljon niin ihanko totta köyhien lasten kaikilla kavereilla on lomat täynnä mökkeilyjä, (ulkomaan)matkailuja, huvipuistoja, kioskijäätelöitä, uimarantoja joihin pääsee vain autolla sun muuta? samassa veneessä on moni muukin ja silloin kannattaa tosiaan kääntää se katse siihen mikä elämässä on hyvää ja miten siitä voi tehdä hyvää, halvalla tai ilmaiseksi. Katkeruus ja sen siirtäminen lapsiin ei auta. Jos tosiaan on se katto pään päällä, saa maksettua sähkö&vesilaskut, on vaatetta (moni työssäkäyväkin ostaa vaatteensa käytettynä/Tokmannin alennusmyynnistä yms) niin asiat ovat kuitenkin ihan hyvin, varsinkin jos saa olla terve.

Vierailija
786/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.

Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä. 

Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.

Ai on ruhtinaallista kun ei omista mitään ja tili on joka kuun lopussa nollilla, ja kaikki tulot pitää anoa joka kuu erikseen? 

Jos kysyt oikeasti köyhiltä (joita Suomessa ei edes ole), niin suomalainen ttt-asiakas elää aika ruhtinaallisesti.

Ai ei ole? Miljoona menee rikki näillä näppäimillä. 

Suomessa ollaan köyhiä kun ei ole varaa käydä kampaajalla tai viedä lapsia huvipuistoon. Muualla maailmassa köyhyys on sitä ettei ole kattoa pään päällä tai ruokaa.

Niin? Haluaisitko Suomesta vaikka Pohjolan Filippiinit tai Mosambikin? Sinä varmaan viihtyisit paremmin, jos täällä olisi paljon absoluuttista köyhyyttä? Miksi et jo nyt muuttaisi jonnekin, jossa sitä on. Turhaan täällä kärsit ja valittelet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
787/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

On olemassa paljon edullisia ja ilmaisia harrastuksia, kuten esimerkiksi kirjastosta voi lainata ja lukea niitä kotona, lenkkeily, marjojen ja sienten poiminta, musiikin kuuntelu Toutubesta, sekä kutominen ja neulonta. Kaikkien harrastusten ei aina tarvitse olla maksullista ja ohjattua.

Harrastusten tulee olla itselle mieluisia. Eihän niissä muuten ole mitään ideaa. Joo, todennäköisesti jokainen löytää jotain ilmaista ja edullista tekemistä, josta pitää, mutta ehkä ne ei kaikille aina riitä.  Edullisuus on myös suhteellista, itse en pidä neulomistakaan erityisen edullisena harrastuksena, mutta onhan se toki käytännössä kutakuinkin ilmaista, jos vertaa vaikka lätkään tai golfiin.  

"Harrastusten tulee olla itselle mieluisia. Eihän niissä muuten ole mitään ideaa."

Toki se voi olla silloin jos on varaa ja maksukykyä valita. Mutta aina ei voi valita eik kaikilla ole sitä mahdollisuutta ja silloin ei auta itkut markkinoilla vaan on tyydyttävä siihen mitä on ja saa. 

Vierailija
788/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota juttua lukiessa kyllä huomaa, miksi tämä yhteiskunta rappeutuu. Vielä 80-luvulla oli aivan tavallista ettei menty huvipuistoihin, ostettu jäätelökioskilta  järjettömän kallista jäätelöä,  tai matkoille kesälomalla.  Suurin osa harrastuksista oli ilmaisia. Luettiin , pelattiin porukalla jalkapalloa/lentopalloa, oltiin rannalla, uitiin , ongittiin jne. Ikinä ei ollut tylsää. Jos jossain matkalla käytiin niin mentiin sukulaisten luo tai vastavuoroisesti sukulaiset tuli muutamaksi päiväksi kortteeraamaan.

 

Jos nuoret tunsi itsensä köyhäksi niin se innosti opiskelemaan ja saamaan parempi työpaikka ja parantamaan omaa tilannetta. Nykyisin on täydellistä älyn köyhyyttä ja se innostaa vaan valittamaan ja mankumaan lisää tukea kun ihmisoikeuksiin kuuluu kännykät ja mäkkärissä syöminen.

Muuten samaa mieltä, mutta nykyään opiskelu ei takaa parempaa työpaikkaa, eikä pitkä työhistoriakaan välttämättä. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
789/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.

Kyllä pitää ihmeellinen asuinpaikka olla, jos ei minkäänlaista uimarantaa ole kävely- tai pyörämatkan päässä Suomessa 

Meillä lähialueen uimaranta lakkautettiin yli kymmenen vuotta sitten kun kaupunki säästi rahaa lakkauttamalla rantoja ja leikkipuistoja ja nykyisin sen rannan tilalle on rakennettu omakotitaloja.

Nojoo. Meilläkään ei ole ratikkaa eikä pilvenpiirtäjiä, kun asun maalla. Mutta ei kaikkea voi saada. Jokainen aikuinen ihminen Suomessa päättää melkolailla itse missä asuu. Onko siellä lähistöllä ranta, metsää, huvipuisto, julkinen liikenne, työpaikka tai mikä nyt kellekin on se kriteeri asuinpaikan suhteen. Niin sitten on turha itkeä, kun lähistöllä ei sitten olekaan uimarantaa, metsää tai edes mitään nähtävää. Olet itse valinnut asua siellä missä asut.

Vierailija
790/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.

Kyllä pitää ihmeellinen asuinpaikka olla, jos ei minkäänlaista uimarantaa ole kävely- tai pyörämatkan päässä Suomessa 

No täällä on 1 uimapaikka 10km päässä ja sekin niin syvä ettei pienten kanssa voi mennä. Kunnollinen uimapaikka on 25km päässä.

Kaikilla työssäkäyvilläkään ei ole autoa tai matkat sinne tulisivat liian kalliiksi. Kannattaisiko sopia jokin diili muiden lasten vanhempien kanssa, omat lapset mukaan rannalle ja itse tarjoaa vastineeksi jotain muuta, lastenhoitoa pari tuntia joskus tai jotain tuollaista mikä kaikille sopii ja on tarvetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
791/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

On olemassa paljon edullisia ja ilmaisia harrastuksia, kuten esimerkiksi kirjastosta voi lainata ja lukea niitä kotona, lenkkeily, marjojen ja sienten poiminta, musiikin kuuntelu Toutubesta, sekä kutominen ja neulonta. Kaikkien harrastusten ei aina tarvitse olla maksullista ja ohjattua.

Harrastusten tulee olla itselle mieluisia. Eihän niissä muuten ole mitään ideaa. Joo, todennäköisesti jokainen löytää jotain ilmaista ja edullista tekemistä, josta pitää, mutta ehkä ne ei kaikille aina riitä.  Edullisuus on myös suhteellista, itse en pidä neulomistakaan erityisen edullisena harrastuksena, mutta onhan se toki käytännössä kutakuinkin ilmaista, jos vertaa vaikka lätkään tai golfiin.  

Ja sanopas sille 13-vuotiaalle, että kävelehän tuonne 10 km päähän sienimetsälle tai otapa kuule virkkuukoukku ja pura ensin paitasi ja virkkaa siitä langasta vaikka patalappu 😂

Vierailija
792/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

On olemassa paljon edullisia ja ilmaisia harrastuksia, kuten esimerkiksi kirjastosta voi lainata ja lukea niitä kotona, lenkkeily, marjojen ja sienten poiminta, musiikin kuuntelu Toutubesta, sekä kutominen ja neulonta. Kaikkien harrastusten ei aina tarvitse olla maksullista ja ohjattua.

Syrjäytymistä ei ehkäise se, että käy itsekseen kävelyllä. Sehän on syrjäytyneiden ainoa harrastus. Pointti harrastuksissa on tehdä tavoitteellista asiaa yhdessä muiden lasten kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
793/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.

Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä. 

Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.

Ai on ruhtinaallista kun ei omista mitään ja tili on joka kuun lopussa nollilla, ja kaikki tulot pitää anoa joka kuu erikseen? 

Jos kysyt oikeasti köyhiltä (joita Suomessa ei edes ole), niin suomalainen ttt-asiakas elää aika ruhtinaallisesti.

Ai ei ole? Miljoona menee rikki näillä näppäimillä. 

Suomessa ollaan köyhiä kun ei ole varaa käydä kampaajalla tai viedä lapsia huvipuistoon. Muualla maailmassa köyhyys on sitä ettei ole kattoa pään päällä tai ruokaa.

Höpöhöpö. Suomen talous on EU:n huonoin. Vertaat johonkin Burundiin. Olet jotenkin jäänyt ajasta jälkeen tai puhut minkä tahansa maan syrjäytyneistä narkkareista tai hulluista, niitä on maailman rikkaimmissakin maissa kaduilla.  

Vierailija
794/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.

Kyllä pitää ihmeellinen asuinpaikka olla, jos ei minkäänlaista uimarantaa ole kävely- tai pyörämatkan päässä Suomessa 

No täällä on 1 uimapaikka 10km päässä ja sekin niin syvä ettei pienten kanssa voi mennä. Kunnollinen uimapaikka on 25km päässä.

Kaikilla työssäkäyvilläkään ei ole autoa tai matkat sinne tulisivat liian kalliiksi. Kannattaisiko sopia jokin diili muiden lasten vanhempien kanssa, omat lapset mukaan rannalle ja itse tarjoaa vastineeksi jotain muuta, lastenhoitoa pari tuntia joskus tai jotain tuollaista mikä kaikille sopii ja on tarvetta?

Minulla on auto ja vien lapset sinne minne haluavat mutta pointti oli ettei niitä uimapaikkoja ole kävelymatkan päässä joka kunnassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
795/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä meidän isovanhempien lapsuudessa appelsiini oli herkkua, jota ei saatu kuin muutaman kerran vuodessa. Katsokaapa lasten pukeutumista ennen sotavuosia - harvalla lapsella oli kesäisin kenkiä, ja talvellakin saattoi olla vai yhdet lasten kengät perheessä. Niiden käyttöä vuoroteltiin. 

Vielä 1980-luvulla maaseudulla asuttiin taloissa, joissa oli ulkovessa, eikä kukaan edes tuntenut perhettä, joka oli käynyt ulkomaan reissuilla. Harvassa perheessä oli auto, eikä kaupasta kannettu mitään muuta kuin peruselintarvikkeita - koska ei ollut varaa. Lasten vaatteet kierrätettiin suvun kesken, harvoin kukaan sai mitään uutta vaatetta.

Nykypäivän köyhyys on lähinnä vitsi.

Taas kirjoitetaan historiaa uudelleen. Vanhemmillani oli auto jo 50-luvulla. Tosin meillä oli 60-luvun alussa vielä ulkovessa, koska vanhempani nuorena avioparina ja kolmen lapsen vanhempina asuivat vuokra-asunnossa.  Isovanhemmillani taas oli ollut sisävessa jo heidän lapsuudessaan 1900-luvun alussa.

Itse kävin 80-luvulla puolison ja lapsen kanssa etelässä 2-3 kertaa vuodessa. Joka vuosi tarhassa ja koulussa kysyttiin, mitä kivaa lapset olivat lomallaan tehneet, ja aiheesta kirjoitettiin myös aineita. Oma jälkikasvuni ei koskaan kertonut loman kohokohdaksi etelän- tai lapinmatkaa. Aina loman kohokohta oli joku yhteinen, yleensä ei-maksullinen tekeminen, kuten muurahaisen pissan juominen, makkaran paistaminen nuotiopaikalla, pyöräretki tai jotain muuta.

Vierailija
796/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 vuotta sitten lapsia huudettiin huutolaisina sille kuka maksoi eniten, nykyään pitää päästä mökkilomille ja huvipuistoihin.

Niitä lapsia ei kylläkään huutokaupattu, vaan huudettiin siitä kuka suostui ottamaan heidät vuodeksi elätettäväkseen pienimmällä korvauksella. Eli heistä ei maksettu vaan saatiin rahaa.

Vierailija
797/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä jaksaa valittaa päivästä ja vuodesta toiseen vaikka saavat tukia eli periaatteessa vuokra-asunnot, sähkön, vedet, lääkärit, lääkkeet ja ruot ilmaiseksi Kelan maksamana niin et ei tarvise nähdä nälkä, elää taivas alla eikä sairastelua kipeänä. Olisivat onnellisia, tyytyväisiä, iloisia ja kiitollisia siitä että asiat eivät ole huonommin ja pitäisivät sen suunsa kiinni.

Riittäisikö sinulle hyvään elämään, että sulla on vuokra-asunto ja sähköt? Tuskinpa vain. 

Ei ole muiden homma maksella sinun hyvän elämän huvipuistomatkoja ja kioskijäätelöitä. Kun ei niihin meinaa olla varaa kahden töissäkäyvän taloudessakaan, koska teidän elatus lohkoo joka palkasta niin ison siivun. Se nyt vielä puuttuisi, että pitäisi alkaa kioskijäätelötkin teille kustantaa kun elätit ei mitenkään voi kaupasta niitä jätskejään hakea, koska joku rikas voi ostaa kioskista, byääää miten epistä!!!

Vierailija
798/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 v sitten työssäkäyvän palkka oli 1 peruna, nyt itketään kun pitää tonnien kuukausituloista vähän verojakin maksaa. 

Vierailija
799/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

On olemassa paljon edullisia ja ilmaisia harrastuksia, kuten esimerkiksi kirjastosta voi lainata ja lukea niitä kotona, lenkkeily, marjojen ja sienten poiminta, musiikin kuuntelu Toutubesta, sekä kutominen ja neulonta. Kaikkien harrastusten ei aina tarvitse olla maksullista ja ohjattua.

Syrjäytymistä ei ehkäise se, että käy itsekseen kävelyllä. Sehän on syrjäytyneiden ainoa harrastus. Pointti harrastuksissa on tehdä tavoitteellista asiaa yhdessä muiden lasten kanssa. 

Kaikki ihmiset eivät ole sosiaalisia ja lapsissakin on itroverttejä jotka viihtyvät enemmän yksikseen tehdän omia asioita kuin sosiaalisissa tilanteissa ja ryhmissä.

Vierailija
800/869 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

Kaikilla ei ole uimarantaa lähellä. Pitää olla auto, että pääsee uimarannalle tai metsään.

Kyllä pitää ihmeellinen asuinpaikka olla, jos ei minkäänlaista uimarantaa ole kävely- tai pyörämatkan päässä Suomessa 

No täällä on 1 uimapaikka 10km päässä ja sekin niin syvä ettei pienten kanssa voi mennä. Kunnollinen uimapaikka on 25km päässä.

Kaikilla työssäkäyvilläkään ei ole autoa tai matkat sinne tulisivat liian kalliiksi. Kannattaisiko sopia jokin diili muiden lasten vanhempien kanssa, omat lapset mukaan rannalle ja itse tarjoaa vastineeksi jotain muuta, lastenhoitoa pari tuntia joskus tai jotain tuollaista mikä kaikille sopii ja on tarvetta?

Minulla on auto ja vien lapset sinne minne haluavat mutta pointti oli ettei niitä uimapaikkoja ole kävelymatkan päässä joka kunnassa. 

Niin? Tossahan oli ehdotus siihen ongelmaan vaikkei se nyt koskekaan juuri sinua. Joskus on käytettävä mielikuvitusta, keksittävä keinoja jotta voi saada sen tai edes jotain siitä mitä haluaa. Mutta ei ole mikään pakko. Jos mieluummin heittäytyy maahan makaamaan kuinka kaikki on niin kurjaa ja mitään mahdollisuuksia yhtään mihinkään ei ole niin se on ihan oma valinta.