Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (868)

Vierailija
741/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Nyt ei ole ennen. Kaiken kukkuraksi monilta on otettu pois lankapuheln, sillä liittymät lopetettiin asuinpaikassani.

Vierailija
742/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.

Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä. 

Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.

Ai on ruhtinaallista kun ei omista mitään ja tili on joka kuun lopussa nollilla, ja kaikki tulot pitää anoa joka kuu erikseen? 

Jos kysyt oikeasti köyhiltä (joita Suomessa ei edes ole), niin suomalainen ttt-asiakas elää aika ruhtinaallisesti.

Ai ei ole? Miljoona menee rikki näillä näppäimillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko. Remonttien maksu jää perikunnille.

Öljylämmitys pitää vaihtaa toiseen lämmitysmuotoon 2030 mennessä tai lämmittää bioöljyllä.

Vierailija
744/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimarannalta ruoka kauppaan josta ostaa jäätelön sitten yllätyksenä ja samaan rahaan jo saa laatikonkin.

Vierailija
745/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi lomalla PITÄISI aina olla johonkin menossa. Itse olen iloinen, kun saan lomalla kerrankin olla oikeen ajan kanssa ihan vaan kotona ja halutessa soittaa kitaraa vaikka 8 tuntia päivässä. Näin 30K vuodessa tienaavana on mukava kerrankin lykätä se lomarahoista ja extra lauantaipäivistä kertynyt ylimääräinen tonni säästöön.

Vierailija
746/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä haettua työpaikkaa pitää työttömän ilmoittaa tonne www.tyomarkkinatori.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
747/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ollessa pieniä osa sitä retkelle tai rannalle lähtöä oli niiden eväiden tekeminen. Jokainen sai tehdä omansa, minä kyllä vähän avustin. Olis ollut varaa ostaa syötävää tai jäätelöä kohteestakin, mutta ne itse tehdyt eväät oli "se juttu". 

Jäätelökiskalta ostettiin kerran kesässä jäätelöt mattojenpesu-urakan palkaksi. Ensin pestiin ja huuhdeltiin matot, jätettiin ne valumaan, lähdettiin jätskille sen jälkeen uimaan (tai ensin uimaan ja sit jätskille), sitten pakattiin matot autoon ja lähdettiin kotiin.

Lomareissut oli ns budjettimatkailua, halvin mahdollinen majoitus, eväät jne. 

Vierailija
748/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.

Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä. 

Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.

No mun mielestä perhe ei ole pienituloinen jos nettona saa 4000e. Me oltais rikkaita jos noin paljon saataisiin.

Jos nelihenkinen perhe saa nettona neljä tonnia kuussa, eikä tule toimeen, niin ei vain osaa käyttää rahaa. Lopettaa sen juopottelun ja tupakoinnin ekaksi. 

Heistähän ei ole kyse ollenkaan köyhistä puhuttaessa. Tuollaiseen summaan köyhä olisikin enemmän kuin tyytyväinen varmasti. Olisi jo kolmasosaan tuosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
749/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa työhaastatteluista on teamsilla ja pitää tehdä video cv.

Vierailija
750/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tajunnut olevani pienituloinen. Palkkani on 3200e/kk, mutta olen niin velkaantunut, että minulla ei ole varaa pitää lomaa kesällä. Keikkailen, kun minulla on lomaa.

Minulla on auto, mutta näillä polttoainehinnoilla sillä ei hupiajella ympäriinsä. Kuljen töihinkin pyörällä. Rannalle otamme mukaan eväät, ehkä hedelmiä kuten vesimelonia tai mansikoita, jos on hyvä tarjous. 

Emme edes haaveile jäätelökioskeista. Jäätelöä syömme vuoden ympäri saunapäivänä. Se maksaa 1,25e paketti. Jäätelön saa tuunata nonparelleilla, hillolla, kaakaojauheella, keksimuruilla tai muulla kotoa löytyvällä mieleisekseen. Jos paikalla on lasten kavereita, niin jäätelöannos jaetaan niin, että kaikille riittää.

Eväänä meillä on lähes aina joko voileipää tai/ja lettuja eri täytteillä (saa ne lahjoitus-omenoista tehdyt hillot kulutettua retkien yhteydessä), juomana vettä, termarikahvia tai teetä. Meillä ei törsäillä limsoihin tai pullovesiin kuin syntymäpäivinä tai juhlissa.

 

Vien joka kuukausi yhden lapsistani "ulos", kun s-ryhmillä on alennuspäivä. Vuorossa oleva lapsi saa päättää minne mennään käyttämään tarjous. Minulla ei ole varaa viedä kaikkia lapsia kerralla ulos syömään, vaikka haluaisin, siksi vien heitä vuorotellen. Samalla ostan lapselle jotain mitä hän tarvitsee: takin, kengät, urheiluvälineen tms. esim kirpputorilta. 

Emme tilaa pizzaa, käy hamppareilla tai muuta kallista noin muuten.  Mutta valmistamme itse pitaleipiä, nugetteja, pizzaa, uunileipiä, hotdogeja tms. kerran viikossa leffailtapäivänä. Tällöin teemme myös popkorneja mikrossa. Ja katsomme elokuvan esim Yle areenasta.

 

Käymme kerran kesässä huvipuistossa ja kyllä meillä silloinkin on kylmäkassissa eväät mukana. Joskus meillä on ollut varaa vain muutamaan laitelippuun rannekkeitten sijaan. Olemme silloin lähinnä nauttineet tunnelmasta ja ilmaisista leikkipaikoista. Jos rahan kanssa on parempi tilanne, niin silloin ehkä ostamme jäätelöt tai metrilakua tuona päivänä, kun olemme huvipuistossa. Mutta ei joka vuosi.

 

Lasteni kesään kuuluu rannalla olemisen, saunapäivien, leffailtojen ja huvipuistoretken lisäksi seurakunnan tarjoama ilmaisohjelma (emme muuten kuulu kirkkoon, mutta silti), mll:n leirit/kerhot, nuorisotoimen järjestämät tapahtumat. 

Lapset viettävät myös viikon mummolassa 200km päässä kotoa. Tämä on minun kohokohta kesässä, sillä olen totaaliyksinhuoltaja ja vaikka olen töissä, niin se hiljaisuus ja puhdas koti viikon ajan.... 

Poimimme loppukesästä marjoja ja sieniä, pakastamme ja säilömme niitä. Grillaamme. Retkeilemme. Osallistumme markkinoille ja kaupunkifestivaaleille. Käymme kesämuseossa, yleensä ilmaispäivänä. 

 

Eli ei ole mökkiä, ei ulkomaanmatkaa, ei pehmiksiä tai ulkona syömisiä. Ei pullantuoksuista äitiä siistissä kodissa. On kaaosta, sotkua, pyykkikasoja, liikaa ruutuaikaa, väsynyt vanhempi sohvalla nukkumassa, pieneksi käyneitä kesävaatteita, korjausta vaativia polkupyöriä ja  mikrossa lämmitettäviä kotitekoisia keittoja tai laatikoita jääkaapissa. 

Teinejä joita ei tahdo saada pihalle kotoa tai mukaan yhteiseen kivaan. Kouluikäisiä, joista on ikuinen huoli pärjääkö ne tai missä ne pyörii ja kenen kanssa. Ikuisesti valittavat naapurit, kun meistä lähtee melua tai sotkua. 

Mutta koen, että olemme tuikitavallinen keskituloinen perhe, joka elää oman varallisuutensa mukaisesti. Emme missään nimessä ole köyhiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
751/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on maailman kateellisimpia ihmisiä - suomalainen perspanssi tai kokpanssi tai niiden sisäsiitos perskoksu. 

Vierailija
752/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperiset työhakemukset kuuluvat muinaisaikoihin. Nykyään töitä haetaan sähköisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
753/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.

Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä. 

Tässä on kuvaus oikeasta köyhästä. Toimeentulotuella elävät ovat ruhtinaallisissa rahavaroissa verrattuna näihin ihmisiin.

No mun mielestä perhe ei ole pienituloinen jos nettona saa 4000e. Me oltais rikkaita jos noin paljon saataisiin.

Jos nelihenkinen perhe saa nettona neljä tonnia kuussa, eikä tule toimeen, niin ei vain osaa käyttää rahaa. Lopettaa sen juopottelun ja tupakoinnin ekaksi. 

Heistähän ei ole kyse ollenkaan köyhistä puhuttaessa. Tuollaiseen summaan köyhä olisikin enemmän kuin tyytyväinen varmasti. Olisi jo kolmasosaan tuosta. 

Köyhänähän tuo piti perhettään. 

Vierailija
754/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes tajunnut olevani pienituloinen. Palkkani on 3200e/kk, mutta olen niin velkaantunut, että minulla ei ole varaa pitää lomaa kesällä. Keikkailen, kun minulla on lomaa.

Minulla on auto, mutta näillä polttoainehinnoilla sillä ei hupiajella ympäriinsä. Kuljen töihinkin pyörällä. Rannalle otamme mukaan eväät, ehkä hedelmiä kuten vesimelonia tai mansikoita, jos on hyvä tarjous. 

Emme edes haaveile jäätelökioskeista. Jäätelöä syömme vuoden ympäri saunapäivänä. Se maksaa 1,25e paketti. Jäätelön saa tuunata nonparelleilla, hillolla, kaakaojauheella, keksimuruilla tai muulla kotoa löytyvällä mieleisekseen. Jos paikalla on lasten kavereita, niin jäätelöannos jaetaan niin, että kaikille riittää.

Eväänä meillä on lähes aina joko voileipää tai/ja lettuja eri täytteillä (saa ne lahjoitus-omenoista tehdyt hillot kulutettua retkien yhteydessä), juomana vettä, termarikahvia tai teetä. Meillä ei törsäillä limsoihin tai pullovesiin kuin syntymäpäivinä tai juhlissa.

 

Vien joka kuukausi yhden lapsistani "ulos", kun s-ryhmillä on alennuspäivä. Vuorossa oleva lapsi saa päättää minne mennään käyttämään tarjous. Minulla ei ole varaa viedä kaikkia lapsia kerralla ulos syömään, vaikka haluaisin, siksi vien heitä vuorotellen. Samalla ostan lapselle jotain mitä hän tarvitsee: takin, kengät, urheiluvälineen tms. esim kirpputorilta. 

Emme tilaa pizzaa, käy hamppareilla tai muuta kallista noin muuten.  Mutta valmistamme itse pitaleipiä, nugetteja, pizzaa, uunileipiä, hotdogeja tms. kerran viikossa leffailtapäivänä. Tällöin teemme myös popkorneja mikrossa. Ja katsomme elokuvan esim Yle areenasta.

 

Käymme kerran kesässä huvipuistossa ja kyllä meillä silloinkin on kylmäkassissa eväät mukana. Joskus meillä on ollut varaa vain muutamaan laitelippuun rannekkeitten sijaan. Olemme silloin lähinnä nauttineet tunnelmasta ja ilmaisista leikkipaikoista. Jos rahan kanssa on parempi tilanne, niin silloin ehkä ostamme jäätelöt tai metrilakua tuona päivänä, kun olemme huvipuistossa. Mutta ei joka vuosi.

 

Lasteni kesään kuuluu rannalla olemisen, saunapäivien, leffailtojen ja huvipuistoretken lisäksi seurakunnan tarjoama ilmaisohjelma (emme muuten kuulu kirkkoon, mutta silti), mll:n leirit/kerhot, nuorisotoimen järjestämät tapahtumat. 

Lapset viettävät myös viikon mummolassa 200km päässä kotoa. Tämä on minun kohokohta kesässä, sillä olen totaaliyksinhuoltaja ja vaikka olen töissä, niin se hiljaisuus ja puhdas koti viikon ajan.... 

Poimimme loppukesästä marjoja ja sieniä, pakastamme ja säilömme niitä. Grillaamme. Retkeilemme. Osallistumme markkinoille ja kaupunkifestivaaleille. Käymme kesämuseossa, yleensä ilmaispäivänä. 

 

Eli ei ole mökkiä, ei ulkomaanmatkaa, ei pehmiksiä tai ulkona syömisiä. Ei pullantuoksuista äitiä siistissä kodissa. On kaaosta, sotkua, pyykkikasoja, liikaa ruutuaikaa, väsynyt vanhempi sohvalla nukkumassa, pieneksi käyneitä kesävaatteita, korjausta vaativia polkupyöriä ja  mikrossa lämmitettäviä kotitekoisia keittoja tai laatikoita jääkaapissa. 

Teinejä joita ei tahdo saada pihalle kotoa tai mukaan yhteiseen kivaan. Kouluikäisiä, joista on ikuinen huoli pärjääkö ne tai missä ne pyörii ja kenen kanssa. Ikuisesti valittavat naapurit, kun meistä lähtee melua tai sotkua. 

Mutta koen, että olemme tuikitavallinen keskituloinen perhe, joka elää oman varallisuutensa mukaisesti. Emme missään nimessä ole köyhiä. 

Ja nykyään asutaan vuokralla. Ei ole omistusasuntoa eikä kesämökkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
755/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuntoa ei voi remontoida, mutta sen sijaan voidaan syödä herkkuja.

Vierailija
756/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, remonttia ei nykyään tehdä perheissä enää eikä pihatöitä, kun asutaan kerrostalossa vuokralla.

Vierailija
757/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo jäätelökioskin liian isojen hintojen yhdistäminen nimenomaan köyhyyteen on vähän hölmöä. Me ollaan ihan hyvin toimeentuleva kahden lapsen perhe, mutta ei mekään niitä kioskijäätelöitä osteta. Hinnat on niin järkkyjä, mieluummin ostaa samalla hinnalla useamman paketin jäätelöä kaupasta. Kannattaa miettiä, mihin ne rahansa käyttää.

Kaiken ei silti tarvitse aina olla rahallisesti kaikkein rationaalisinta. Itseäni ärsyttävät juuri kaltaisesi hyvin toimeentulevat, jotka jopa lasten jäätelöiden kohdalla tekevät aina valinnan kilohinnan mukaan, vaikka se kaventaa paitsi makuvalikoimaa sekä itse kokemusta, Eihän siinä jäätelökioskilta ostetussa jäätelössä ole kyse vain siitä jäätelöstä tuotteena, vaan ideana on se, että on kiva kuumana ulkoilupäivänä ostaa jäätelö ja syödä sitä vaikka rannalla. Kaupan pakettijäätelö rajaa syömisen kotiin tilanteisiin, jossa syödään lautaselta, ja tosiaan pakettijäätelöiden makuvalikoimat ovat pienemmät. Jopa kotona on kiva syödä tikkujäätelöitä tai tuutteja.

On ihan fiksua tietenkin käyttää rahaa fiksusti, mutta pari pallojäätelöä kesällä ei ole tyhmä valinta, jos kerran ollaan hyvin toimeentuleva perhe. Kyllä lapsille voi suoda joskus kivoja asioita, vaikka niihin pari euroa menisikin rahaa. Eivät ne pallojätskien hinnat oikeasti mitään "järkkyjä" ole hyvin toimeentulevan näkökulmasta. Ei yksi pallojätski tunnu silloin kukkarossa mitenkään. Ja jos oikein pahalta tuntuu maksaa se pari euroa enemmän, jotta lapset saisivat ostaa kioskilta pallojätskit, niin eikö hyvin toimeentulevalta löytyisi jotain omia menoja sen verran, että voi niistä nipistää sen ja kompensoida jätskeihin menneen rahan näin?

Nyt tietysti tulet seuraavaksi kirjoittamaan, että sinulla on niin taloudellisesti ajattelevat lapset, että eivät he mitään pallojätskejä haluakaan, kun heille on selitetty, mitä se tarkoittaa euroissa. No niin tietysti! Lapset ovat kuitenkin lapsia vain vähän aikaa, ja kyllä lapsuuteen voi tarjota pieniä iloja, jos kerran itsellä niihin on varaa.

En ole koskaan huomannut, että lapset olisivat tyytymättömiä, vaikka hakeekin halvemmat jätskit kioskin lähellä olevasta kaupasta. Tuuteissa on ihan hyvät valikoimat, ja ihan samalla tavalla ne voi syödä rannalla kuten kioskijäätelötkin.

Vierailija
758/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osaa ne hyvätuloisetkin itkeä turhasta. Kuulemma työ stressaa mutta pakko tehdä kun elintaso pitää säilyttää. Ja elintasoon kuuluu siis vähintään puolen miljoonan asunto, useita ulkomaanmatkoja vuodessa, merkkivaatteet ja laukut, kallis kosmetiikka, hieno auto, kalliit harrastukset jne jne. Eivät usko voivansa olla onnellisia markettivaatteissa ja shampoissa, tai jossain vähemmän halutussa lähiössä. Mielummin uuvuttavat itsensä töissä. 

Vierailija
759/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni moista lapsista oikeasti edes haluaa mitään jäätelöitä, huvipuistoja ja uimarantoja? Taitaa olla että se on aikuinen joka niitä haluaaeja pakottaa sitten omille lapsilleen kysymättä ja miettimättä hetkeäkään mitä lapset haluava kuten esimerkiksi olla ihan vain kotona, nauttia rauhassa ja viettää aikaa kotona.

Vierailija
760/868 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että köyhälläkin lapsella on hyvä olla vaikka yksi kohtuuhintainen / edullinen harrastus. Estää syrjäytymistä Eihän se lapsen vika ole jos vaikka (ei aina) vanhemmat käyttävät rahat itseensä. Ja ymmärrän jos tuetaan oikeasti köyhiä vaikka niin että pääsee joskus vaikka päiväristeilylle. Mökkeilyn sijaan voi mennä vaikka lähimaastoon retkeilemään tai uimarannalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi