Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (431)

Vierailija
341/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Niin? Ennen oli ennen, nykyisin asiat on toisin. Asuttiin ennen maakuopissakin, enää ei.

Vierailija
342/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu. 

Extra tuutteja 8kpl paketti maksaa 1,6 euroa paketti.  Mutta se ei varmaankaan köyhälle kelpaa 

Se pointti on että vaikka kerran kesässä saa sieltä oikealta kiskalta tötterön. Kuten ne muutkin lapset.

Mutku kaikilla muillakin on Levikset ja pilottitakki! Tuli oikein lapsuus mieleen. Kaikilla muillakin on tissienpidennykset ja huulientilkkeet, kaikilla muillakin on ainakin kakkossuhde ja FFB siinä sivussa. Kaikilla, korostan kaikilla, on tribaalitatuointi otsassa.

Huomaatko logiikassasi mitään ontumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.

Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen. 

Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua. 

"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"

Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.

Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. 

Tuillaeläville jää usein enemmän rahaa käyttöön kuin työssäkäyvillä asuntolainaisille perheille verojen , lainakulijen, työmatkakulujen ja pöivähoitomaksujen jälkeen.. Kukaan ei maksa sähkölaskuja , anna ruokakasseja ja lasten päivähoidostakin maksat kalleimman mukaan.

Laskelmaa ei voi tehdä näin. Jos ottaa omille tuloille liian suuren asuntolainan, silloin on ihan itse aiheutettu se, että rahaa ei riitä elämiseen. Kyllähän millä tahansa tuloilla on mahdollista saada aikaan tilanne, että käyttörahaa on vähemmän kuin tuilla elävillä: jos henkilön tulot ovat 10 000 euroa kuukaudessa, ja hän ostaa kalliin merenrantahuvilan sekä kesämökin ja vaikka pari autoa, ja lyhentää niitä kuukaudessa 9600 eurolla, niin kyllähän hänellä silloin "jää vähemmän rahaa käyttöön" kuin tuilla elävillä, mutta voidaanko silti sanoa, että toimeentulotuella elävä elää leveämmin kuin henkilö, jolla on kymppitonnin liksa.

Laskelma pitää tehdä ennen kaikkia itse valittuja menoja. Sillä mitä suurempi palkka on, sitä enemmän on myös valinnanvaraa.

Mutta sinä teet laskelman henkilölle, joka ei mene töihin. Vedit tuon merenrantahuvilan hihasta, kun et kyennyt parempaa esimerkkiä antamaan?

Missasit esimerkin pointin. Jos työssäkäyvän käyttörahat jäävät liian pieniksi asuntolainan vuoksi, silloin ei oikeasti olisi varaa siihen asuntolainaan, on siis otettu omiin tuloihin nähden liian iso laina. Mutta se ei tarkoita sitä, että työssäkäyvä on "tiukoilla", vaan se tarkoittaa vain sitä, että työssäkäyvä on tehnyt omat kulutusvalintansa niin. Silloin, kun on hyvät tulot, on ihan oma valinta, mihin ne rahansa käyttää.

Köyhä ei siis ole tehnyt valintaa olla kouluttautumatta tai keskittymällä tukien optimointiin? Omat valinnat vain työssä käyvän omaa syytä? Suurin osa ei saa asumistukea tai ei ole oikeutettu tuettuun asumiseen, siksi osa joutuu ottamaan lainaa. 

Keskustelu alkaa olemaan sen yhden kansanedustajan tasolla, valitti miten sai, olikohan 12 tuhatta euroa kuussa, ilmaiset päivälliset ja lounaat lobbareilta ja maksoi veroa olikohan 3-4 tuhatta vain. Verotus oli kuulemma liian kevyttä. Tosin unohti että iso osa hänen palkastaan tuli verottomista lisistä ja lobbarit kestitsivät ja tarjosivat ruuat ja alkoholit ravintoloissa, mitä me tavallinen keskiluokka emme saa.

Köyhyys ei ole kouluttamattomuuden synonyymi. 

Vierailija
344/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Jos sinäkin saat olla vali vali koko ajan niin saa muutkin olla.

Vierailija
345/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.

Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.

Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.

Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.

Elämän pikkuiloja on olemassa muitakin kuin jäätelö. Esimerkiksi lasten kanssa voi pötkötellä nurmikolla ja kuunnella lintuja tai katsella pilviä ja se ei maksa mitään.

Tule tänne Lepuskiin makaamaan nurtsilla ja kuuntelemaan pikkulintuja. (Kerros)talon toisella puolella on katu ja sisäpihan puolella lasten hiekkalaatikko ja asfalttia. Nurmikkoa ei löydy kuin ehkä Turuntien pientareelta.

No muuta Nurmekseen tai Rääkkylään! Ratkeaa pari muutakin ongelmaa samalla.

Vierailija
346/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta kuka tahansa saa käydä koulut huonosti, vähät välittää mistään ja ottaa pikavippejä ja olla ulosotossa. 

MUTTA älkää tehkö lapsia hetken mielenjohteessa tuohon kurjuuteen.

Käydä koulut huonosti? Meillä on korkeakoulutettuja työttömiä reilu 60000 tällä hetkellä ja luku kasvaa vaan. 

Näinpä! Porukka on jämähtänyt ajatukseen siitä että köyhä on juoppo/narkki ja se on oma vika. Toinen aivopieru tulee somevaikuttajien tukikikkailuista ja sitten kuvitellaan että köyhä saa kolme tonnia tukia. Kannattaisiko herärä ennen seuraavia vaaleja? 

Kannattaa herätä ja äänestää koulutusLEIKKAUKSIA sen sijaan, että tavoitellaan yhä suurempaa koulutusastetta kansalle, kun nykyisistäkin liian iso osa on niitä, jotka ei pysty hyödyntämään koulutustaan, jotkut kykenemättömiä jopa toisella töissä olemaan -> böörnauttia iskee vaan ja masennusta. 

Epäilen vaan pahasti, että sinä idi 00tti et tätä tarkoittanut, vaan äänestät vaan tilanteen pahenemista, koska uskot fantasioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
347/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoko se jossain että yhteiskunnan pitäisi maksaa, saatanan tollo? Se että avautuu jostain ettei ole vara tehdä ei suoraan tarkoita että jonkun muun pitäisi se maksaa, kuinka saatanan tolloja tällä palstalla ollaan

Kyllähän tässäkin jutussa on se taustavire, että tukija saa liian vähän ja niitä pitäisi yhteiskunnan= meidän kaikkien enemmän näille maksaa. 

 

Koskaan ei tarjota sitä vaihtoehdoksi, että itse pitäisi yrittää parantaa tilannettaan.  

Vierailija
348/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo jäätelökioskin liian isojen hintojen yhdistäminen nimenomaan köyhyyteen on vähän hölmöä. Me ollaan ihan hyvin toimeentuleva kahden lapsen perhe, mutta ei mekään niitä kioskijäätelöitä osteta. Hinnat on niin järkkyjä, mieluummin ostaa samalla hinnalla useamman paketin jäätelöä kaupasta. Kannattaa miettiä, mihin ne rahansa käyttää.

Sinä käytät ne veroihin ja jäätelöyrittäjä kortistoon. 

Hieno ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
349/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jos perheessä on tilanne siinä pisteessä ettei ole kunnolla ruokaa tarjota lapsille niin kannattaa tehdä lasu itse. Kyllä ne sossussa reagoi siihen . Niiden on pakko.

Olisi aika ikävä kun lehteen menisi juttu että x-paikkakunnalla on aliravittuja lapsia.

Mites ne reagoi? Ei sossusta saa enää nykypäivänä sentin latia. Seurakunnalta joo, kaksi kertaa vuodessa. 

Ikävä että sun tilanne on tuo. Mene töihin. Siivousta löytyy aina.

Ei kaikki pysty siivoamaan. Itsellä on niin vaikea nivelrikko että en pysty edes kotona moppaamaan. Ei kai mikään siivousfirma palkkaa tällaista työntekijäksi, sehän olisi aivan sulaa hulluutta! 

- eri

Olisiko joku etänä tehtävä työ mahdollinen? Nettikirjoittelu kumminkin näyttää onniztuvan?

Vierailija
350/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoko se jossain että yhteiskunnan pitäisi maksaa, saatanan tollo? Se että avautuu jostain ettei ole vara tehdä ei suoraan tarkoita että jonkun muun pitäisi se maksaa, kuinka saatanan tolloja tällä palstalla ollaan

Kyllähän tässäkin jutussa on se taustavire, että tukija saa liian vähän ja niitä pitäisi yhteiskunnan= meidän kaikkien enemmän näille maksaa. 

 

Koskaan ei tarjota sitä vaihtoehdoksi, että itse pitäisi yrittää parantaa tilannettaan.  

Se vaihtoehtohan oli aiemmin tarjottu, kun tuissa oli suojaosa, mutta nyt kun suojaosa on poistettu, ei edes kokopäivätyön saaminen välttämättä paranna henkilön tilannetta. Ja toisaalta jos omat yritys parantaa tilannetta ei tuota tulosta, niin vähän vaikea silloin on asioita parantaa: jos ei saa työtä, vaikka sellaista etsii, tai saa vain osa-aikaisen työn, ja edelleen käyttörahaa on ihan yhtä vähän, niin aika vähän vaihtoehtoja ihmisellä silloin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
351/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä joku köyhä ostaa nuudeleita? 
Ehkä ajattelemattoman nosto, varmaan jostain supertarjouksesta ostanut. En mä ainakaan pystyisi ruokkimaan mun lapsia nuudeleilla, ihan liian kalliita ja ravintoarvo lähempänä nollaa.


Mua ei kiinnosta besserwisseröidä ketään henkkoht, mutta välillä tulee mieleen, että vasta oikea köyhyys saa ihmisen ottamaan selvää ja näkemään vaivaa asioissa. Esim. laskemaan annosten ja kaloreiden todellisia hintoja. Paljon halvemmalla ja paremmalla saa lapset ruokittua nuudeleiden sijaan vai niitäkään niissä leipäjonoissa jaetaan? 

Vierailija
352/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ainakin telttailtiin, kun olin lapsi.. meillä varaa mökkeihin ollut. pyörillä ja julkisilla liikuttiin, teltta mukana. ruoka laitettiin trangialla ja peseytyminen järvessä tai retleilyalueen suihkuissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
353/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Ja näin oli lapsuudessasi vuosina?

Itse olen syntynyt vuonna 1970, lapseni 90 luvulla.

70-80 luvulla oli suurta herkkua kun saatiin lihapullat tai nakit perunamuusinkera kun tultiin suomeen sukulaisiin laivalla. Mummo haki myös korillisen limukkaa, ja aina saatiin valita oma pullo saunan jälkeen. Herneitä ja mansikoita markkinoilta. Jäätelöäkin sillon tällön.

90 luvulla lapseni saivat kesällä hakea jäätelöä lähikaupasta ja karkkia, kerran pari viikossa. Käytiin myös eläintarhassa taikka huvipuistossa suunilleen kerran per kesä. Ulkomailla niin ehkäpä kuusi kertaa ennenkun olivat aikusia.

Sanoisin että joka sukupolvi on meillä saanut hieman enemmän, myös mitä näihin herkkuihin ja elämyksiin tulee, koska parempi rahatilanne.

Muistan vieläkin kun koulut alko ja meidän oppilaiden piti kirjottaa mitä oli kesällä tehnyt, ei kaikki lähtenyt suomeen sukulaisiin. Ja vanhemilla ongelmia viinan kanssa. Istuivat penkeissään ja katselivat sitten ulos ikkunasta.

Vaikka nyt ei pahemmin mitää omassa lapsuudessa tehty kesäsin tai saatu niin ei kuitenkaan heitetä sitä ensimmäistä kiveä. Ei voi esm verrata 60-70-80-90 lukujen lapsuuksia.  Ja sairaalloisen saidat vanhemmat ovat ihan sitten asia erikseen, persoonallisuushäiriökin saattaa olla taustalla.

Tähän saakka elintaso ja ihmisten käytettävissä oleva rahamäärä onkin kasvanut vuosikymmenestä toiseen. Nyt ollaan tietynlaisessa käännepiisteessä, sillä jatkuvaan  kasvuun perustuva talous ei voi jatkua loputtomiin. Rahaa ei enää olekkaan enemmän käytettävissä kuin ennen ja kaikki on myös kaalliimpaa. Pitäizikö siis vaatimuksissakin ja elintasossa sopeutua tähän?

 

Toinen ongelma on se, että teknologian kehitys, digitalisaatio ja AI tekee hyvin monista ihmisten tekemistä töistä tarpeetonta. Millä se ilman töitä jäävä porukka elätetään?  Verotetaan robotteja ja AIn käyttöä?

Vierailija
354/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks ihmeessä joku köyhä ostaa nuudeleita? 
Ehkä ajattelemattoman nosto, varmaan jostain supertarjouksesta ostanut. En mä ainakaan pystyisi ruokkimaan mun lapsia nuudeleilla, ihan liian kalliita ja ravintoarvo lähempänä nollaa.


Mua ei kiinnosta besserwisseröidä ketään henkkoht, mutta välillä tulee mieleen, että vasta oikea köyhyys saa ihmisen ottamaan selvää ja näkemään vaivaa asioissa. Esim. laskemaan annosten ja kaloreiden todellisia hintoja. Paljon halvemmalla ja paremmalla saa lapset ruokittua nuudeleiden sijaan vai niitäkään niissä leipäjonoissa jaetaan? 

Nuudelit on hyvää,laihdutin söin päivittäin..Lapsi perhe köyhyys on totta.Ei itsellä pienii lapsia.Kuullut vähän nähnyt kun aiheesta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
355/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olihan nuo "säästövinkitkin" taas ihan omaa luokkaansa. Ei aina tarvitse hotellia, menkää koko kesäksi telttailemaan ympäri Suomea kuten me (just ihmiset kertoneet ettei ole varaa edes bussimatkaan). Tai kaksi kallista harrastusta harrastavan lapsen perhe toteaa että ei haittaa kun oma lapsi tykkää harrastaa niin käytetään tuhansia euroja vaan siihen (just ihmiset kertoneet kun ei ole varaa edes ruokaan).

 

Ilmaista tekemistä kyllä löytyy ja kotonakin on kiva olla. Mutta se pointti on siinä että nuo köyhien perheiden lapset jäävät aina paitsi joka kesä ja talvi kaikesta tavallisesta mitä muilla on. Ei aina tarvitse kaikkea, mutta lapsikin tiedostaa että muut tekee asioita joita hän ei voi tehdä koska ei ole varaa.

Ihan uteliaisuudesta, mistä löydätte telttapaikkoja koko kesäksi? Menettekö yksityisen maille, ja kakitte metsään? Lapsetkin kyykkykakkavat? Etsitte ryteiköissä rämpien tasaista paikkaa teltalle? Sateella on kiva kyykkiå, kun hyttyset pistää, ja rämmit kengät kuraisena telttaan. Kaikki on kosteaa. Teette sateessa trangialla ruokaa koko perheelle? Aamupuuro, lounas, päivällinen = sinolia kuluu... Vai käytättekö risukeitintä? Missä saatte säilytettyä ruoat, ettei lämpene? 

Vai yövyttekö leirintäalueella? Tulee meinaan nykyisin yhtä kalliiksi kuin airbnb tai halpa hotellihuone.. Kansallispuistoissa on hyvällä kelillä niin paljon porukkaa, että luvalliset telttapaikat on kiven alla. On teillä hyvä säkä, kun löydätte aina vapaan paikan sellaiselta etäisyydeltä, että lapset jaksaa kävellä sinne.

 

Terveisin köyhä, joka asui (ykskn) yli puolet viime kesästä teltassa, ja se tuli lopulta varusteineen kalliimmaksi kuin halpa vuokramökki kuukaudeksi tai äkkilähtö etelään. Lisäksi tietty selkä pas.ana ja tulehtuneita itikan ja paarmanpuremia kroppa täynnä 😂 

Monet yöpyy teltan sijaan riippukeinussa. Toki kunnolliset ja tarvikkeet (hyttysverkot, tarpit ym) sitten myös maksavat.

Vierailija
356/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.

Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen. 

Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua. 

"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"

Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.

Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. 

Tuillaeläville jää usein enemmän rahaa käyttöön kuin työssäkäyvillä asuntolainaisille perheille verojen , lainakulijen, työmatkakulujen ja pöivähoitomaksujen jälkeen.. Kukaan ei maksa sähkölaskuja , anna ruokakasseja ja lasten päivähoidostakin maksat kalleimman mukaan.

No ei todellakaan jää!

Et laske alennuksia, subventointia, ilmaisuuksia ja harkinnanvaraista. Jos on pienituloinen tai alempaa keskiluokkaa niin jää vähemmän käteen heti kun perhekoko on kaksi lasta tai enemmän. Paremmalla, mutta keskituloisella raja varmaan menee kolmessa lapsessa. 
Diplomi-insinöörillä, jos on viisi lasta niin ei auta enää hyvät tulot, työtön perhe saa Kelasta jo enemmän. 

Koko ajan vasemmisto esittää vielä yhä lisää tuplaprogressiota, esim eri hintoja tulojen mukaan. 

Vierailija
357/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa vaadita yhteiskuntaa maksamaan mitään.

Luultavasti toivoo pääsevänsä palkkatöihin, niin sitten voisi ostaa jätskit.

Pari tötteröä on päivän ruokabudjetti, niin ymmärrän kyllä että jäätelö jää haaveeksi ja on köyhällä tietenkin oikeus haaveilla. 

 

Minä ratkaisin asian niin, että mentiin rannalle, missä ei ollut kiskaa. Sitten kun pääsin töihin, niin lapset pääsi jätskikiskalle, itse en edes ymmärrä mikä siinä on niin kivaa, omassa lapsuudessa kioskeja oli muutenkin, mutta näille omille se oli niin jännä. Nytkin vielä lukioikäisenä tykkäävät, mutta käyvät vain kerran kesässä, niin se pysyy harvinaisena herkkuna.

Vierailija
358/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä meidän isovanhempien lapsuudessa appelsiini oli herkkua, jota ei saatu kuin muutaman kerran vuodessa. Katsokaapa lasten pukeutumista ennen sotavuosia - harvalla lapsella oli kesäisin kenkiä, ja talvellakin saattoi olla vai yhdet lasten kengät perheessä. Niiden käyttöä vuoroteltiin. 

Vielä 1980-luvulla maaseudulla asuttiin taloissa, joissa oli ulkovessa, eikä kukaan edes tuntenut perhettä, joka oli käynyt ulkomaan reissuilla. Harvassa perheessä oli auto, eikä kaupasta kannettu mitään muuta kuin peruselintarvikkeita - koska ei ollut varaa. Lasten vaatteet kierrätettiin suvun kesken, harvoin kukaan sai mitään uutta vaatetta.

Nykypäivän köyhyys on lähinnä vitsi.

Mun 70-luvun lapsuudessa maalla oli naapureita, joilla ei ollut sähköjä ja oli kantovesi. Meilläkään ei ollut autoa, puhelinta. jääkaappia eikä telkkaria ennenkuin 70-luvun lopulla. Tapahtumapaikka Itä-Suomi.

 

Mieheni on samanikäinen ja syntynyt länsiranniikolla maalaistaloon.  Heillä oli ollut sähköt ja puhelin 1900- luvun alkupuolelta lähtien. Samoin kuin autot ja jääkaapitkin.  Telkkari joskus 60-luvulla.

Vierailija
359/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.

Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen. 

Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua. 

"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"

Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.

Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. 

Tuillaeläville jää usein enemmän rahaa käyttöön kuin työssäkäyvillä asuntolainaisille perheille verojen , lainakulijen, työmatkakulujen ja pöivähoitomaksujen jälkeen.. Kukaan ei maksa sähkölaskuja , anna ruokakasseja ja lasten päivähoidostakin maksat kalleimman mukaan.

Laskelmaa ei voi tehdä näin. Jos ottaa omille tuloille liian suuren asuntolainan, silloin on ihan itse aiheutettu se, että rahaa ei riitä elämiseen. Kyllähän millä tahansa tuloilla on mahdollista saada aikaan tilanne, että käyttörahaa on vähemmän kuin tuilla elävillä: jos henkilön tulot ovat 10 000 euroa kuukaudessa, ja hän ostaa kalliin merenrantahuvilan sekä kesämökin ja vaikka pari autoa, ja lyhentää niitä kuukaudessa 9600 eurolla, niin kyllähän hänellä silloin "jää vähemmän rahaa käyttöön" kuin tuilla elävillä, mutta voidaanko silti sanoa, että toimeentulotuella elävä elää leveämmin kuin henkilö, jolla on kymppitonnin liksa.

Laskelma pitää tehdä ennen kaikkia itse valittuja menoja. Sillä mitä suurempi palkka on, sitä enemmän on myös valinnanvaraa.

Mutta sinä teet laskelman henkilölle, joka ei mene töihin. Vedit tuon merenrantahuvilan hihasta, kun et kyennyt parempaa esimerkkiä antamaan?

Missasit esimerkin pointin. Jos työssäkäyvän käyttörahat jäävät liian pieniksi asuntolainan vuoksi, silloin ei oikeasti olisi varaa siihen asuntolainaan, on siis otettu omiin tuloihin nähden liian iso laina. Mutta se ei tarkoita sitä, että työssäkäyvä on "tiukoilla", vaan se tarkoittaa vain sitä, että työssäkäyvä on tehnyt omat kulutusvalintansa niin. Silloin, kun on hyvät tulot, on ihan oma valinta, mihin ne rahansa käyttää.

Köyhä ei siis ole tehnyt valintaa olla kouluttautumatta tai keskittymällä tukien optimointiin? Omat valinnat vain työssä käyvän omaa syytä? Suurin osa ei saa asumistukea tai ei ole oikeutettu tuettuun asumiseen, siksi osa joutuu ottamaan lainaa. 

Keskustelu alkaa olemaan sen yhden kansanedustajan tasolla, valitti miten sai, olikohan 12 tuhatta euroa kuussa, ilmaiset päivälliset ja lounaat lobbareilta ja maksoi veroa olikohan 3-4 tuhatta vain. Verotus oli kuulemma liian kevyttä. Tosin unohti että iso osa hänen palkastaan tuli verottomista lisistä ja lobbarit kestitsivät ja tarjosivat ruuat ja alkoholit ravintoloissa, mitä me tavallinen keskiluokka emme saa.

Köyhyys ei ole kouluttamattomuuden synonyymi. 

Ei ehkä kouluttamattomuuden, mutta hyvin usein se on synonyymi taitamattomalle taloudenpidolle. 

Vierailija
360/431 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa ny ..ärkele hiljaa noista jäätelöistä ja mitä ne maksaa marketissa---tsiisus..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä