Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi raskaus keskeytetään nyt Suomessa, syynä nuorten ehkäisyn muuttuminen maksulliseksi?

Vierailija
22.06.2026 |

"Sekä THL:n Heino että Pirhan Koskinen arvelevat rahan olevan nyt yksi syy, miksi raskaudenkeskeytykset ovat lisääntyneet.

Saara Koskisen mukaan osa nuorista saattaa pyytää vastaanotolla esimerkiksi halvempia pillereitä.

”Osa sanoo, ettei ole varaa.”

Myös Anna Heinon arvion mukaan ehkäisyn saatavuus ja sen hinta ovat keskeisiä tekijöitä.

”Ehkäisy saattaa olla ihan merkittävä menoerä, jos nuorella ei ole omia tuloja tai tulot ovat hyvin pienet"

 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012093146.html

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää

No eikö ole myös aika kätevää että hyvin kalliiksi tulevien huostaanotettujen lasten sijaan yhteiskunta maksaa satasen ehkäisystä? 

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa?

Vierailija
102/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin että vasektomia ehkäisee abortteja, mutta viesti poistettiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa?


 

Siksi että suomi on v ammaisten apinoiden kehitysmaa jossa tilanne olisi sama kuin afrikassa, jos ei ehkäistäisi. Afrikkaan on myös nyt rahoitettu ilmainen naisten steroidimutilaatio, jotta miehet saavat jatkaa r aiskailua mutta ei tule enää lapsia.

Kukaan ei tunnu uskaltavan nipsaista sitä ongelman alkujuurta eli palleja katki.

Vierailija
104/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää

Suurin osa suomalaisten naisten käyttämistä ehkäisyistä on itse asiassa Suomessa valmistettuja. Suomi on yksi maailman merkittävimmistä hormonaalisten ehkäisyvalmisteiden valmistajista (mm. Mirena). 

Vierailija
105/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??




No silloin kun haluaa saada lapsia, voi tällaisenkin vaivan joutua kokemaan.


Olen seksini eläviin lopputuloksiin erittäin tyytyväinen.

Kukaan nainen joka on kantanut ja synnyttänyt omia lapsia ei käytä vauvoistaan ilmaisua "seksini elävä lopputulos". Joku sieluton olet.

Millä persusteella ei käytä?

 

Minulla seksin eläviä lopputuloksia on kolme kappaletta.

Vierailija
106/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää

No eikö ole myös aika kätevää että hyvin kalliiksi tulevien huostaanotettujen lasten sijaan yhteiskunta maksaa satasen ehkäisystä? 

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa?

Siksi kun nuorten ilmainen ehkäisy tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ei-toivotut raskaudet tai ei-toivotut lapset. 

 

Tulee muuten loputon jankkauskeskustelu jos mennäään tähän. Itse en esimerkiksi ymmärrä miksi yhteiskunta syytää järjettömiä summia kilpaurheilun tukemiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihta vaan peppuseksiin ja suuseksiin. Simppeliä.

Vierailija
108/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitäisi saada! Jopa maksuton ehkäisy nuoreksi aikuiseksi saakka.   Minua ei todellakaan huvita, että verorahojani käytetään tällaiseen. Perusterveydenhuolto kuntoon, eikä ilmaisia ehkäisyä. Seksi ei ole mikään ihmisoikeus, joka muiden pitää joillekin kustantaa esim. juuri ilmaisella ehkäisyllä! Naurettavaa! 

Hulluksi on maailma mennyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 kpl kondomeja maksaa alle 3 euroa. Keksikää parempia tekosyitä.

Näin halpa on ihmisen henki Suomessa :/

Vierailija
110/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aborttimurhille 10 000€ minimihinta, niin johan alkaa parin euron varmuusvälineet menemään kuin kuumille kiville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit maksavat n. 6-8€ kuukaudessa. Liian kallista? 

Vierailija
112/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä niin ihmettelen tätä maailmaa. Solu asunnot on poistettu ja opiskelijat narisee, kun tuki ei riitä.

Me jouduttiin itse ostamaan kirjatkin.

Kortsupaketti on halpa ja aikamoista panemista pitää olla, että se kuluu viikonlopun aikana


vali vali ja nari nari taas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää

No eikö ole myös aika kätevää että hyvin kalliiksi tulevien huostaanotettujen lasten sijaan yhteiskunta maksaa satasen ehkäisystä? 

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa?

Siksi kun nuorten ilmainen ehkäisy tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ei-toivotut raskaudet tai ei-toivotut lapset. 

 

Tulee muuten loputon jankkauskeskustelu jos mennäään tähän. Itse en esimerkiksi ymmärrä miksi yhteiskunta syytää järjettömiä summia kilpaurheilun tukemiseen. 

Suomi on aiemmin ollut täynnä ei-toivottuja lapsia. Niitä kutsutaan veronmaksajiksi. Eivät tule kalliiksi, vaan pitävät yhteiskunnan pystyssä. 

Vierailija
114/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä oikeiston järjettömiä päätöksiä. Aborttien lisääntyminen tulee kalliimmaksi kuin ilmaisen ehkäisyn rajaamisella säästettiin. 

Suomessa tosin ei ole oikeistoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää

No eikö ole myös aika kätevää että hyvin kalliiksi tulevien huostaanotettujen lasten sijaan yhteiskunta maksaa satasen ehkäisystä? 

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa?

Siksi kun nuorten ilmainen ehkäisy tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ei-toivotut raskaudet tai ei-toivotut lapset. 

 

Tulee muuten loputon jankkauskeskustelu jos mennäään tähän. Itse en esimerkiksi ymmärrä miksi yhteiskunta syytää järjettömiä summia kilpaurheilun tukemiseen. 

Suomi on aiemmin ollut täynnä ei-toivottuja lapsia. Niitä kutsutaan veronmaksajiksi. Eivät tule kalliiksi, vaan pitävät yhteiskunnan pystyssä. 

Ai luulet että ei toivotut, mahdollisesti jo vauvaiästä pahoinpidellyt, henkisesti hylätyt, vihatut lapset kasvaa hirveän produktiivisiksi aikuisiksi? Niistä taitaa kyllä yleensä enemmänkin tulla niitä syrjäytyneitä, rikoksiin eksyviä nuoria. Kuinka paljon sellainen tuo lisää verotuloja valtiolle?

Vierailija
116/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 kpl kondomeja maksaa alle 3 euroa. Keksikää parempia tekosyitä.

Jos opiskelija-asunnon vuokran maksamisen jälkeen jää satanen koko kuukaudeksi niin ei sillä mitään kortsuja osteta. 

No sitten ei paneskella, jos siis ei tenavia halua. Mikä tässä on niin ihmeellistä? On melkoisesta narkkarirakkaudesta kyse, jos edes kahteen pekkaan ei saa paria euroa kasaan. 

-eri 

Vierailija
117/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyys laskee ja abortit lisääntyy. Mistä se kertoo? Siitä että seksiä harrastetaan vähemmän ja että lapsia ei haluta kun ei ole sitoutuvia kumppaneita. Seksi miehen kanssa ei kannata riskeineen ellei ole vakikumppani. Miehet joutuu nyt oikeasti kohtelemaan naista hyvin ja sitoutumaan jos haluavat seksiä naisen kanssa. E-pillereiden kanssa hupeilu on nyt tullut päätökseensä kun ne on nyt maksullisia.

Vierailija
118/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-pillerit maksavat n. 6-8€ kuukaudessa. Liian kallista? 

Veritulppa voi tulla kalliiksi hengelle.

Vierailija
119/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä niin ihmettelen tätä maailmaa. Solu asunnot on poistettu ja opiskelijat narisee, kun tuki ei riitä.

Me jouduttiin itse ostamaan kirjatkin.

Kortsupaketti on halpa ja aikamoista panemista pitää olla, että se kuluu viikonlopun aikana


vali vali ja nari nari taas

Ostettiin joo muutama kirja mutta läppäri ja nettiliittymä ja joidenkin sovellusten lisenssit eivät olleet pakollisia niin kuin nykyään. 

Vierailija
120/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää

No eikö ole myös aika kätevää että hyvin kalliiksi tulevien huostaanotettujen lasten sijaan yhteiskunta maksaa satasen ehkäisystä? 

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa?

Siksi kun nuorten ilmainen ehkäisy tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ei-toivotut raskaudet tai ei-toivotut lapset. 

 

Tulee muuten loputon jankkauskeskustelu jos mennäään tähän. Itse en esimerkiksi ymmärrä miksi yhteiskunta syytää järjettömiä summia kilpaurheilun tukemiseen. 

Suomi on aiemmin ollut täynnä ei-toivottuja lapsia. Niitä kutsutaan veronmaksajiksi. Eivät tule kalliiksi, vaan pitävät yhteiskunnan pystyssä. 

No jos sitä lasta ei haluta synnyttää, hoitaa eikä kasvattaa, niin parempi olla syntymättä.


Ei-toivotusti raskautunut ei noudata raskausajan ravintosuosituksia, käyttää alkoholia ja mahdollisesti muita päihteitä koko raskauden ajan. Jos ei ole sitoutunut, ei ole sitoutunut - asia on silloin yhdentekevä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi