Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi raskaus keskeytetään nyt Suomessa, syynä nuorten ehkäisyn muuttuminen maksulliseksi?

Vierailija
22.06.2026 |

"Sekä THL:n Heino että Pirhan Koskinen arvelevat rahan olevan nyt yksi syy, miksi raskaudenkeskeytykset ovat lisääntyneet.

Saara Koskisen mukaan osa nuorista saattaa pyytää vastaanotolla esimerkiksi halvempia pillereitä.

”Osa sanoo, ettei ole varaa.”

Myös Anna Heinon arvion mukaan ehkäisyn saatavuus ja sen hinta ovat keskeisiä tekijöitä.

”Ehkäisy saattaa olla ihan merkittävä menoerä, jos nuorella ei ole omia tuloja tai tulot ovat hyvin pienet"

 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012093146.html

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä oikeiston järjettömiä päätöksiä. Aborttien lisääntyminen tulee kalliimmaksi kuin ilmaisen ehkäisyn rajaamisella säästettiin. 

Abortit itsessään eivät tule kalliiksi, suurin osa niistä tehdään kotona, ja lääke on todella halpa. Mutta sen sijaan kalliiksi tulee, jos nuoret naiset eivät enää lapsen syntymän jälkeen pääse opintoihin kiinni.

Kyllä ne edeltävät poliklinikkakäynnit maksaa ja usein niihin liitetään myös ultra. 

Eikö olisi reilua, että maksu laskutettaisiin puoliksi molemmilta suojaamattoman yhdynnän osapuolilta?

Tietenkin olisi. 

 

 

Sinänsä en yhtään ihmettele ettei nuoret naiset enää halua seurustella. 

Kyllä. Mies on vain taakka ja rasite. Saat vain kärsiä ja olla vastuussa kaikesta. Kun miehet sikailee ja välttää vastuuta. 

Vierailija
82/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??




No silloin kun haluaa saada lapsia, voi tällaisenkin vaivan joutua kokemaan.


Olen seksini eläviin lopputuloksiin erittäin tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo miesten pitäisi nimen omaan ottaa enemmän vastuuta ehkäisystä. Aikoinaan miehille kehiteltiin hormonaalisia ehkäisymuotoja, mutta tietääkseni ne eivät edenneet koska aiheutti pahoinvointia. Sen sijaan naisilla on veritulppariskiä ja mielialojen heiluntaa yms. Toki ymmärrän, että naiset käyttävät pillereitä paljon myös ihan muuhun, esim. kuukautiskipujen hoitoon. Tästä syystä miehillä pitäisi olla enemmän vastuuta ehkäisystä. Tekosyitä ei ole. Kenelläkään miehellä en ole nähnyt niin isoa pippeliä, etteikö siihen kondomi mahtuisi

 Nykyään ne säilyttävät myös tunnon ihan hyvin. Eli sellaisia vaan ostamaan, ei maksa paljoa.

 

Miksi pitää ylipäätään päästä parittelemaan jos ei ole oikeasti kypsä lisääntymään eli huolehtimaan niistä lapsista? Melko sairasta ajattelua, lapset p anemassa lapsia.

Vierailija
84/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän tuo menee. Aborttikin on ehkäisyä ja kun ei ole varaa muuhun niin se tehdään. 

Vierailija
85/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi. 

Oli huomattavan paljon helpompi ostaa pillerit siihen aikaan kun opintorahan ostovoima oli tuplat nykyiseen verrattuna. 

Jep, Petterin ja Riikan opiskellessa opintoraha oli 1540 mk joka vastaa 436 € (vrt. opintoraha nykyisin 279 €), asumislisä oli suunnilleen samaa suuruusluokkaa (vuokrat tosin ovat paljon kalliimpia nykypäivänä)

Tuohon aikaan YTHS:llä oli vielä omat gynekologitkin. Nykyään ei ole enää ainuttakaan. 

No eipä tosin siellä enää pääse edes hammastarkastukseen. 

Vierailija
86/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kehotetaan nuoria naisia pitämään jalat ristissä. Ketä te miehet sitten panette paljaalla, toisianneko?

Ei sun tarvitse alistua miehen pantavaksi, yritä nyt ymmärtää 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää

Vierailija
88/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kehotetaan nuoria naisia pitämään jalat ristissä. Ketä te miehet sitten panette paljaalla, toisianneko?

Eiköhän täällä ole jotain konservatiivirouvia kommentoimassa. Osa myös niitä, jotka haluavat nuoremmillaan olevan yhtä kamalaa kuin itsellä. Viha ja kateus nuorempaan kohtaan. 

Jos kuvittelee että vaihtuvien miesten patjana eläminen on auvoa niin tarvitsee apua ja tukea, ei mitään miesarmeijaa r aiskaamaan itseään. Eli päin vastoin rakkaus. 

Ja miehet voivat pökkiä toisiaan peräaukkoihin ja suihin niin kauan kun eivät ole kykeneviä sitoutumaan naiseen ja elättämään perhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??

Ihan turha syyllistää nuoria naisia tästä. Heitä groomataan, painostetaan ja manipuloidaan tuohon touhuun joka suunnasta, eniten nuorten miesten.

Minusta oli ylipäätään väärin, että niitä ilmaisia pillereitä alettiin jakaa. Nuoret jättävät kondomin käyttämättä, mikä suojaa sukupuolitaudeilta. Parempi olisi ollut, että olisivat alusta pitäen tottuneet kondomien käyttöön. Pillerit vievät monilta naisilta myös halut, aiheuttavat veritulppia ym. Älkää suostuko napsimaan niitä pillereitä. Kondomi on paljon parempi ehkäisykeino. Jos joku kondomimerkki on huono, niin vaihtakaa merkkiä. On olemassa hyviä ja toimiakin kondomeja, vaikka monet ovat tosi huonoja.

Vierailija
90/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi. 

Oli huomattavan paljon helpompi ostaa pillerit siihen aikaan kun opintorahan ostovoima oli tuplat nykyiseen verrattuna. 

Jep, Petterin ja Riikan opiskellessa opintoraha oli 1540 mk joka vastaa 436 € (vrt. opintoraha nykyisin 279 €), asumislisä oli suunnilleen samaa suuruusluokkaa (vuokrat tosin ovat paljon kalliimpia nykypäivänä)

Tuohon aikaan YTHS:llä oli vielä omat gynekologitkin. Nykyään ei ole enää ainuttakaan. 

No eipä tosin siellä enää pääse edes hammastarkastukseen. 

Nämä palvelut ovat vain tiedonkeruuta varten, ei siellä mitään hoitoa mihinkään saa. Tiedonkeruu toki maksatetaan opiskelijalla myös...

Pharma pois suomesta kokonaan.

Ja näille r aiskausjälkeläisille jotain apua ihmiseksi kasvamiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä nainen saa seksiä koska tahansa, mutta edes varakas kilttimies ei🥺🥺

Vierailija
92/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi. 

No kyllä sai ainakin ysärin alussa ihan ilmaiseksi 

En minä ainakaan saanut edes 2000-luvun alussa. Itse piti pillerit ostaa.

Sama, aina olen omat ehkäisyvälineet maksanut, mitään ei meillä päin saanut ilmaiseksi, silti pystyin välttämään ei-toivottuja raskauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa ehkäisyyn ei ole varaa seksiinkään. 

Niin, ja taas tämä on vain naisten huoli ja ongelma. Ei koskaan miesten. Miehet vaan panevat, mutta naiset aina kantavat seuraukset...

Vierailija
94/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??

Ihan turha syyllistää nuoria naisia tästä. Heitä groomataan, painostetaan ja manipuloidaan tuohon touhuun joka suunnasta, eniten nuorten miesten.

Minusta oli ylipäätään väärin, että niitä ilmaisia pillereitä alettiin jakaa. Nuoret jättävät kondomin käyttämättä, mikä suojaa sukupuolitaudeilta. Parempi olisi ollut, että olisivat alusta pitäen tottuneet kondomien käyttöön. Pillerit vievät monilta naisilta myös halut, aiheuttavat veritulppia ym. Älkää suostuko napsimaan niitä pillereitä. Kondomi on paljon parempi ehkäisykeino. Jos joku kondomimerkki on huono, niin vaihtakaa merkkiä. On olemassa hyviä ja toimiakin kondomeja, vaikka monet ovat tosi huonoja.

Koko seksuaalisen hyväksikäytön eli seksin meemi on väärin. Pilleri toki myös väkivaltaa naisen kehoa kohtaan siihen päälle.

Miehet ovat tässä se ongelma ja ongelma tulee hoitaa sen juurisyyllä eli palleissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä on naisena järkevää harrastaa vain vakikumppanin kanssa ja siksi suojaikää on nostettava. Nykyään Suomessa ala-ikäiset ei enää mene naimisiin joten suojaikää on nostettava jotta kokemattomat nuoret eivät tulisi hyväksikäytetyiksi niin helposti.

Vierailija
96/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??

Ihan turha syyllistää nuoria naisia tästä. Heitä groomataan, painostetaan ja manipuloidaan tuohon touhuun joka suunnasta, eniten nuorten miesten.

Minusta oli ylipäätään väärin, että niitä ilmaisia pillereitä alettiin jakaa. Nuoret jättävät kondomin käyttämättä, mikä suojaa sukupuolitaudeilta. Parempi olisi ollut, että olisivat alusta pitäen tottuneet kondomien käyttöön. Pillerit vievät monilta naisilta myös halut, aiheuttavat veritulppia ym. Älkää suostuko napsimaan niitä pillereitä. Kondomi on paljon parempi ehkäisykeino. Jos joku kondomimerkki on huono, niin vaihtakaa merkkiä. On olemassa hyviä ja toimiakin kondomeja, vaikka monet ovat tosi huonoja.

Koko seksuaalisen hyväksikäytön eli seksin meemi on väärin. Pilleri toki myös väkivaltaa naisen kehoa kohtaan siihen päälle.

Miehet ovat tässä se ongelma ja ongelma tulee hoitaa sen juurisyyllä eli palleissa.

Et sinä nyt seksin toisena osapuolena mikään syytön vahinkoraskauteen ole. Ettekö te pysty puolison kanssa keskustelemaan ehkäisyasioista ja miksi muka ehkäisy jäisi vain naisten vastuulle? Oletteko jotain kakaroita? Pidä sakset kiinni, jos ehkäisyä ei ole. Hyvin helppoa.

Vierailija
97/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??

Ihan turha syyllistää nuoria naisia tästä. Heitä groomataan, painostetaan ja manipuloidaan tuohon touhuun joka suunnasta, eniten nuorten miesten.

Minusta oli ylipäätään väärin, että niitä ilmaisia pillereitä alettiin jakaa. Nuoret jättävät kondomin käyttämättä, mikä suojaa sukupuolitaudeilta. Parempi olisi ollut, että olisivat alusta pitäen tottuneet kondomien käyttöön. Pillerit vievät monilta naisilta myös halut, aiheuttavat veritulppia ym. Älkää suostuko napsimaan niitä pillereitä. Kondomi on paljon parempi ehkäisykeino. Jos joku kondomimerkki on huono, niin vaihtakaa merkkiä. On olemassa hyviä ja toimiakin kondomeja, vaikka monet ovat tosi huonoja.

Koko seksuaalisen hyväksikäytön eli seksin meemi on väärin. Pilleri toki myös väkivaltaa naisen kehoa kohtaan siihen päälle.

Miehet ovat tässä se ongelma ja ongelma tulee hoitaa sen juurisyyllä eli palleissa.

Et sinä nyt seksin toisena osapuolena mikään syytön vahinkoraskauteen ole. Ettekö te pysty puolison kanssa keskustelemaan ehkäisyasioista ja miksi muka ehkäisy jäisi vain naisten vastuulle? Oletteko jotain kakaroita? Pidä sakset kiinni, jos ehkäisyä ei ole. Hyvin helppoa.

Nimenomaan tässä on kakaroista eli alaikäisistä kyse, jotka nojaavat ilmaiseen steroidiehkäisyyn kun miehet jonossa hyväksikäyttävät heitä. Tyttöjä joiden vanhemmat eivät välitä tai ovat itsekin samanlaisia r aiskareita.

Vierailija
98/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??




No silloin kun haluaa saada lapsia, voi tällaisenkin vaivan joutua kokemaan.


Olen seksini eläviin lopputuloksiin erittäin tyytyväinen.

Kukaan nainen joka on kantanut ja synnyttänyt omia lapsia ei käytä vauvoistaan ilmaisua "seksini elävä lopputulos". Joku sieluton olet.

Vierailija
99/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää

No eikö ole myös aika kätevää että hyvin kalliiksi tulevien huostaanotettujen lasten sijaan yhteiskunta maksaa satasen ehkäisystä? 

Vierailija
100/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit! Pitäkää huolta nuorista tyttäristänne, ettei teille synnytetä lapsenlapsia hoidettaviksenne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi