Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi raskaus keskeytetään nyt Suomessa, syynä nuorten ehkäisyn muuttuminen maksulliseksi?

Vierailija
22.06.2026 |

"Sekä THL:n Heino että Pirhan Koskinen arvelevat rahan olevan nyt yksi syy, miksi raskaudenkeskeytykset ovat lisääntyneet.

Saara Koskisen mukaan osa nuorista saattaa pyytää vastaanotolla esimerkiksi halvempia pillereitä.

”Osa sanoo, ettei ole varaa.”

Myös Anna Heinon arvion mukaan ehkäisyn saatavuus ja sen hinta ovat keskeisiä tekijöitä.

”Ehkäisy saattaa olla ihan merkittävä menoerä, jos nuorella ei ole omia tuloja tai tulot ovat hyvin pienet"

 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012093146.html

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Vierailija
62/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisillehan nämä kaikki ”pienet maksut” kasaantuu. 

Ehkäisymaksut, gynekologimaksut, kuukautissuojat, rintaliivit. Eipä tarvii miesten huolehtia eikä maksaa pennin jeniä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ei älynnyt hakea sitä jälkiehkäsyä? Se toimii 22h yhdynnästä jos kävi joku vahinko sen pitäs kaikkien tietää. Ja muistan hakeneeni sen nuorena ilman reseptiä ja oli ilmainen apteekissa.

Ei se ilmainen ole, samalla hinnalla saa monen kuukauden pillerit.

Miksi sen pitäisi olla ilmainen? Etkö itse kanna vastuuta mistään tekemisistäsi? Pidä housut jalassa, jos ei ole varaa 3 e kortsuihin. Ei se meidän muiden asia ole niitä maksella.

 

Ihmisen biologiaa kannattaa myös opiskella. Nainen tulee raskaaksi vain ovulaation aikaan. 

Etenkin nuorilla kierto on usein epäsäännöllinen ja ovulaatiota on vaikea ennustaa ilman (varsin kalliita) testejä. 

Vierailija
64/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaikää tulisi nostaa ja seksi vain niille joilla on siihen varaa ja ovat tarpeeksi vastuullisia siihen. Se ei ole mitään kevyttä hupia vaan vakava asia jossa voi taudit tarttua ja voi raskaantua. Seksikumppanin on helppo hylätä nainen ja luistaa vastuusta. En missään nimessä suosittele seksiä lapsille eli alle 18-vuotiaille. Ei olisi itseäni yhtään haitannut odottaa pari vuotta ennen kun aloittaa seksielämän. Hyväksikäytön vaarassa ovat nykyajan nuoret jos seksiin alaikäisinä suostuvat.

Vierailija
65/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Vierailija
66/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kehotetaan nuoria naisia pitämään jalat ristissä. Ketä te miehet sitten panette paljaalla, toisianneko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ei älynnyt hakea sitä jälkiehkäsyä? Se toimii 22h yhdynnästä jos kävi joku vahinko sen pitäs kaikkien tietää. Ja muistan hakeneeni sen nuorena ilman reseptiä ja oli ilmainen apteekissa.

Ei se ilmainen ole, samalla hinnalla saa monen kuukauden pillerit.

Miksi sen pitäisi olla ilmainen? Etkö itse kanna vastuuta mistään tekemisistäsi? Pidä housut jalassa, jos ei ole varaa 3 e kortsuihin. Ei se meidän muiden asia ole niitä maksella.

 

Ihmisen biologiaa kannattaa myös opiskella. Nainen tulee raskaaksi vain ovulaation aikaan. 

Lukutaito? En minä sanonut että sen pitäisi olla ilmainen. Olen jo keski-iässä ja menopaussissa, eli ole huoleti, sinun ei tarvitse maksaa ehkäisyvälineitäni ;)

Vierailija
68/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei noille nuorille voisi vastaanotolla sanoa, että kannattaa harkita sitten seksin harrastamista ylipäätään. Vai onko pakko päästä panemaan, koska onhan se nyt ihanaa että nuorilla on seksiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Vierailija
70/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta seksiä on pakko päästä harrastamaan, vaikka ei olisi varaa kantaa seurauksia. Kertoo tästä nykypäivän itsekkäästä kukttuurista. Seksiatä voi myös kieltäytyä, eikä se ole yhteiskunnan tehtävä maksaa toisten harrastamisia. Ihmettelen vähän tätä kukttuuria, että seksi on pakko, ja jos ei ole varaa sen harrastamiseen, niin pitäisi jonkun muun pitäisi kustantaa. Abortteja saa vähennettyä sillä, että sellaiset eivät harrasta seksiä, joilla ei ole siihen varaa

Itsellä ei ainakaan tuossa iässä ollut mitään mallia tai käsitystä siitä, että nainen voi elää myös ilman suhdetta mieheen. Kyllä sitä tuputetaan ja pakotetaan niin joka tuutista ja miehet vainoavat naisia munillaan, että aikamoinen ihme saa tapahtua jos nainen joka ei ole johonkin lahkoon syntynyt, pystyy pysyttelemään tuosta kaikesta erossa. Turha siis tuomita, mene itse näyttämään nuorille mallia että ei tarvitse olla miehen jäteämpäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??

Vierailija
72/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Yhteiskuntahan sen lapsen elatuksen maksaa, mikäli abortti jää tekemättä.

 

Kalleimmassa tapauksessa lapsi otetaan huostaan ja yhteiskunta maksaa lapsen elatuksen aikuisuuteen asti, 300 000€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei noille nuorille voisi vastaanotolla sanoa, että kannattaa harkita sitten seksin harrastamista ylipäätään. Vai onko pakko päästä panemaan, koska onhan se nyt ihanaa että nuorilla on seksiä

Aikanaan kun kävin opiskelijoille tarkoitetussa terveydenhuollossa minulta kyseltiin jotain seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä ja terkka mainitsi, että jos on tyyliin 5 sp-tautitestiä vuodessa tai muuta vastaavaa, niin sitten kutsutaan psykologille. Mutta tuo tarkoittaa jo että 5 miestä on r aiskannut vuoden sisällä. Se on aivan liikaa. Miksi tätä r aiskausmyönteistä mallia vielä ylläpidetään? 

Vierailija
74/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä oikeiston järjettömiä päätöksiä. Aborttien lisääntyminen tulee kalliimmaksi kuin ilmaisen ehkäisyn rajaamisella säästettiin. 

Abortit itsessään eivät tule kalliiksi, suurin osa niistä tehdään kotona, ja lääke on todella halpa. Mutta sen sijaan kalliiksi tulee, jos nuoret naiset eivät enää lapsen syntymän jälkeen pääse opintoihin kiinni.

Kyllä ne edeltävät poliklinikkakäynnit maksaa ja usein niihin liitetään myös ultra. 

Eikö olisi reilua, että maksu laskutettaisiin puoliksi molemmilta suojaamattoman yhdynnän osapuolilta?

Tietenkin olisi. 

 

 

Sinänsä en yhtään ihmettele ettei nuoret naiset enää halua seurustella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa ehkäisyyn ei ole varaa seksiinkään. 

Naiset kantaa liian ison  taloudellisen ja sosiaalisen vastuun tästä asiasta. On aika miesten mennä itseensä ja opetella käyttämään kumia tai olemaan ilman seksiä. Ja niinhän te vinkujat olettekin.

Excuse me? Olen nainen ja aina osannut käyttää ehkäisyä toisin kuin eräät.

Vierailija
76/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta seksiä on pakko päästä harrastamaan, vaikka ei olisi varaa kantaa seurauksia. Kertoo tästä nykypäivän itsekkäästä kukttuurista. Seksiatä voi myös kieltäytyä, eikä se ole yhteiskunnan tehtävä maksaa toisten harrastamisia. Ihmettelen vähän tätä kukttuuria, että seksi on pakko, ja jos ei ole varaa sen harrastamiseen, niin pitäisi jonkun muun pitäisi kustantaa. Abortteja saa vähennettyä sillä, että sellaiset eivät harrasta seksiä, joilla ei ole siihen varaa

Itsellä ei ainakaan tuossa iässä ollut mitään mallia tai käsitystä siitä, että nainen voi elää myös ilman suhdetta mieheen. Kyllä sitä tuputetaan ja pakotetaan niin joka tuutista ja miehet vainoavat naisia munillaan, että aikamoinen ihme saa tapahtua jos nainen joka ei ole johonkin lahkoon syntynyt, pystyy pysyttelemään tuosta kaikesta erossa. Turha siis tuomita, mene itse näyttämään nuorille mallia että ei tarvitse olla miehen jäteämpäri

Voi jestas! Etköhän ole itse jakorasiaasi jaellut. Ei siitä muita tarvitse syyttää. 

Vierailija
77/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kehotetaan nuoria naisia pitämään jalat ristissä. Ketä te miehet sitten panette paljaalla, toisianneko?

Eiköhän täällä ole jotain konservatiivirouvia kommentoimassa. Osa myös niitä, jotka haluavat nuoremmillaan olevan yhtä kamalaa kuin itsellä. Viha ja kateus nuorempaan kohtaan. 

Vierailija
78/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.

Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa. 

Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.

Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken? 

Vierailija
79/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta seksiä on pakko päästä harrastamaan, vaikka ei olisi varaa kantaa seurauksia. Kertoo tästä nykypäivän itsekkäästä kukttuurista. Seksiatä voi myös kieltäytyä, eikä se ole yhteiskunnan tehtävä maksaa toisten harrastamisia. Ihmettelen vähän tätä kukttuuria, että seksi on pakko, ja jos ei ole varaa sen harrastamiseen, niin pitäisi jonkun muun pitäisi kustantaa. Abortteja saa vähennettyä sillä, että sellaiset eivät harrasta seksiä, joilla ei ole siihen varaa

Itsellä ei ainakaan tuossa iässä ollut mitään mallia tai käsitystä siitä, että nainen voi elää myös ilman suhdetta mieheen. Kyllä sitä tuputetaan ja pakotetaan niin joka tuutista ja miehet vainoavat naisia munillaan, että aikamoinen ihme saa tapahtua jos nainen joka ei ole johonkin lahkoon syntynyt, pystyy pysyttelemään tuosta kaikesta erossa. Turha siis tuomita, mene itse näyttämään nuorille mallia että ei tarvitse olla miehen jäteämpäri

Joo miesten pitäisi nimen omaan ottaa enemmän vastuuta ehkäisystä. Aikoinaan miehille kehiteltiin hormonaalisia ehkäisymuotoja, mutta tietääkseni ne eivät edenneet koska aiheutti pahoinvointia. Sen sijaan naisilla on veritulppariskiä ja mielialojen heiluntaa yms. Toki ymmärrän, että naiset käyttävät pillereitä paljon myös ihan muuhun, esim. kuukautiskipujen hoitoon. Tästä syystä miehillä pitäisi olla enemmän vastuuta ehkäisystä. Tekosyitä ei ole. Kenelläkään miehellä en ole nähnyt niin isoa pippeliä, etteikö siihen kondomi mahtuisi

 Nykyään ne säilyttävät myös tunnon ihan hyvin. Eli sellaisia vaan ostamaan, ei maksa paljoa.

Vierailija
80/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Ja tämä kaikki vaiva seksistä miehen kanssa? Sen oli pakko olla todella hyvää seksiä. Olihan??

Ihan turha syyllistää nuoria naisia tästä. Heitä groomataan, painostetaan ja manipuloidaan tuohon touhuun joka suunnasta, eniten nuorten miesten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi