Yhä useampi raskaus keskeytetään nyt Suomessa, syynä nuorten ehkäisyn muuttuminen maksulliseksi?
"Sekä THL:n Heino että Pirhan Koskinen arvelevat rahan olevan nyt yksi syy, miksi raskaudenkeskeytykset ovat lisääntyneet.
Saara Koskisen mukaan osa nuorista saattaa pyytää vastaanotolla esimerkiksi halvempia pillereitä.
”Osa sanoo, ettei ole varaa.”
Myös Anna Heinon arvion mukaan ehkäisyn saatavuus ja sen hinta ovat keskeisiä tekijöitä.
”Ehkäisy saattaa olla ihan merkittävä menoerä, jos nuorella ei ole omia tuloja tai tulot ovat hyvin pienet"
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitäisi saada! Jopa maksuton ehkäisy nuoreksi aikuiseksi saakka. Minua ei todellakaan huvita, että verorahojani käytetään tällaiseen. Perusterveydenhuolto kuntoon, eikä ilmaisia ehkäisyä. Seksi ei ole mikään ihmisoikeus, joka muiden pitää joillekin kustantaa esim. juuri ilmaisella ehkäisyllä! Naurettavaa!
Hulluksi on maailma mennyt.
Miten perusterveydenhuollon parantaminen ehkäisee ei-toivottuja raskauksia, jos nuorilla ei ole varaa hankkia kunnon ehkäisyvälineitä? Mieluummin koen että verorahoilla kustannetaan ehkäisy, kuin että verorahoilla kustannetaan ehkäisyn puutteesta johtuvia abortteja.
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit maksavat n. 6-8€ kuukaudessa. Liian kallista?
Jos ei ole tuloja niin voi ollakin. Sitäpaitsi pillerit ostetaan 2-3kk annosmäärän sisältävässä paketissa ja hinnat on mitä vaan 20-50e paketti. Nuo halvimmat pillerit ei välttämättä käy kaikille, moni joutuu kokeilemaan e-pillereitä useaa merkkiä ennen kuin löytyy sopiva. Jos vuodessa menee 200e ehkäisyyn niin on se iso raha ihmiselle joka elää vaikka tuilla. Itse en pystynyt käyttämään pillereitä ollenkaan, nyt on kierukka ja sekin maksoi kerralla yli 150e.
Vierailija kirjoitti:
Välillä niin ihmettelen tätä maailmaa. Solu asunnot on poistettu ja opiskelijat narisee, kun tuki ei riitä.
Me jouduttiin itse ostamaan kirjatkin.
Kortsupaketti on halpa ja aikamoista panemista pitää olla, että se kuluu viikonlopun aikana
vali vali ja nari nari taas
Onhan se halpa joo, mutta meinaatko että se viiden kappaleen paketti jonka saa jollain kolmella eurolla riittää vaikka koko vuodeksi, tai edes koko viikoksi jos elää parisuhteessa? Ei seksiä ole vaan irtosuhteilijoilla, vaan myös ihan parisuhteessa olevilla nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?
Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.
Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa.
Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.
Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken?
Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää
No eikö ole myös aika kätevää että hyvin kalliiksi tulevien huostaanotettujen lasten sijaan yhteiskunta maksaa satasen ehkäisystä?
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa?
Siksi kun nuorten ilmainen ehkäisy tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ei-toivotut raskaudet tai ei-toivotut lapset.
Tulee muuten loputon jankkauskeskustelu jos mennäään tähän. Itse en esimerkiksi ymmärrä miksi yhteiskunta syytää järjettömiä summia kilpaurheilun tukemiseen.
Suomi on aiemmin ollut täynnä ei-toivottuja lapsia. Niitä kutsutaan veronmaksajiksi. Eivät tule kalliiksi, vaan pitävät yhteiskunnan pystyssä.
Ai luulet että ei toivotut, mahdollisesti jo vauvaiästä pahoinpidellyt, henkisesti hylätyt, vihatut lapset kasvaa hirveän produktiivisiksi aikuisiksi? Niistä taitaa kyllä yleensä enemmänkin tulla niitä syrjäytyneitä, rikoksiin eksyviä nuoria. Kuinka paljon sellainen tuo lisää verotuloja valtiolle?
Sä olet vaan helvetin tyhmä ja väkivaltainen nainen. Luulet varmaan, että muut ovat kaltaisiasi. Ei normaalit ihmiset ala hakkaamaan lapsiaan, vaikka vahinkolapsia saisivatkin, vaan he kasvavat vanhemman rooliin. Näin on tehty iät ja ajat.
Itse taidat olla melko naivi ja putkinäköinen ihminen, jos kuvittelet että lapsen saaminen muuttaa ihmisen hyväksi tai edes keskinkertaiseksi vanhemmaksi. Näin kun ei kaikille tapahdu. Ei-toivotuilla lapsilla ei ole mikään oletus siitä, että heitä kohdeltaisiin rakkaudella ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?
Tämä palsta on näköjään täynnä loisia, joiden mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki heidän elämisensä naimisesta lähtien.
Mun mielestä autoilijoiden pitäisi maksaa asfaltoinnit ja muut teiden kunnostukset, itse en jalankulkijana asfalttia kaipaa.
Niinhän he maksaakin, veroissa. Etkö tiedä, että Suomessa on aika kovat autoverot, polttoaineverot jne. Ei ole todellakaan liikaa vaadittua, että jokainen maksaa itse ehkäisynsä.
Älä ole naurettava 😅 Luuletko tosissasi että nuo verot kattavat kaiken?
Hyvä infra lisää myös investointeja ja edistää työssäkäymistä. Pelkät autoverot ei toki kata kaikkea, mutta kokomaisuutena tirnpito on voitollista. Kovinpa olisi kurjaa, jos ulkomailta tulevat kondomit ja ehkäisykapselit pitäisi itse hakea satamasta tai lentokentältä. Mutta meillä on hyvät satamat ja lentokentät (infra), ja rekka jakelee sen tietä (infra) pitkin kauppoihin. Aika kätevää
No eikö ole myös aika kätevää että hyvin kalliiksi tulevien huostaanotettujen lasten sijaan yhteiskunta maksaa satasen ehkäisystä?
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa?
Siksi kun nuorten ilmainen ehkäisy tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ei-toivotut raskaudet tai ei-toivotut lapset.
Tulee muuten loputon jankkauskeskustelu jos mennäään tähän. Itse en esimerkiksi ymmärrä miksi yhteiskunta syytää järjettömiä summia kilpaurheilun tukemiseen.
Suomi on aiemmin ollut täynnä ei-toivottuja lapsia. Niitä kutsutaan veronmaksajiksi. Eivät tule kalliiksi, vaan pitävät yhteiskunnan pystyssä.
Ai luulet että ei toivotut, mahdollisesti jo vauvaiästä pahoinpidellyt, henkisesti hylätyt, vihatut lapset kasvaa hirveän produktiivisiksi aikuisiksi? Niistä taitaa kyllä yleensä enemmänkin tulla niitä syrjäytyneitä, rikoksiin eksyviä nuoria. Kuinka paljon sellainen tuo lisää verotuloja valtiolle?
Sä olet vaan helvetin tyhmä ja väkivaltainen nainen. Luulet varmaan, että muut ovat kaltaisiasi. Ei normaalit ihmiset ala hakkaamaan lapsiaan, vaikka vahinkolapsia saisivatkin, vaan he kasvavat vanhemman rooliin. Näin on tehty iät ja ajat.
Jos ei halua lasta, ei välitä kasvavan sikiön hyvinvoinnista.
Silloin syö kalaa, äyriäisiä, sushia, punaviiniä, shamppanjaa, lakritsia, salmiakkia, kahvia, yms. raskausaikana kiellettyä.
Kun ei ole sitoutunut asiaan niin silloin ei ole.
Siis hetkinen. Nuoret on samaan aikaan niin persaukisia, että niillä ei löydy muutamaa euroa kortsuihin, mutta kuitenkin syövät kaikenlaista mihin ei monella työläiselläkään ole varaa, ainakaan mitenkään säännöllisesti?
Sä ilmeisesti sekoitat nyt keskenään maksukyvykkyyden ja maksuhalukkuuden? Tuosta halukkuudesta, tai paremminkin sen puutteestahan tässä on 99 prosenttisesti kyse.
-eri
Tuossa ei nyt puhuttu näistä nuorista jotka ei voi ostaa ehkäisyvälineitä rahan puutteessa, vaan puhuttiin yleisesti ei-toivotun raskauden jatkamisesta siinä vaiheessa kun ihminen ei ole sitoutunut raskauden aikaisiin rajoitteisiin. Narkkarit narkkaa, alkoholistit ei lakkaa juomasta, rikkaat ei välitä syökö sushia ja juoko shampanjaa... Kaikissa yhteinen tekijä on, että ei sitouduta lapsen hyvinvointiin kun lasta ei haluta synnyttää ja on ihan sama miten sille käy kohdussa. Toki osa nuorista kuuluu myös näihin kategorioihin, nuoruus ja alkoholismi/päihdeongelma ei ole toisiaan poissulkevia.
- eri kuin jolle vastasit
Ensimmäinen kierukka on ilmainen.
Ei ole varaa pillereihin, niin tehdään abortti. Halvemmaksi tulee pitää jalat ristissä.
Koska jos yhteiskunta ei maksa, niin se joutuu myöntämään ettei sitä kiinnosta pitää huolta jäsenistään ja vastasyntynyt jää heitteille. Satanen on pieni summa siihen nähden, mitä lapsen kulut on.