Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS, Seksuaali ja sukupuolivähemmistöt kohtaavat edelleen syrjintää

Vierailija
21.06.2026 |

Voisiko joku kertoa konkreettisen esimerkin syrjinnästä, kiitos.

Kommentit (391)

Vierailija
301/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sukupuolivähemmistöt joutuisivat kokemaan sitä samaa syrjintää mitä videopelaavat miehet joutuvat, he eivät kestäisi sekunnin miljardisosaakaan.

Vierailija
302/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi homojen nimittely sairaiksi tms., mitä esiintyy tälläkin foorumilla. Eräs kollegani nimitti homoja sairaiksi ja toinen ilmoitti, ettei hyväksy homoutta vedoten raamattuun.

Missä tuossa on se syrjintä? Mielipiteet eivät ole syrjintää.

Syrjivien haventavien tms. mielipiteiden ilmaisu jotain ihmisryhmää kohtaan tavalla tai toisella, todellakin on kyllä syrjintää.

Tällaistako syrjintää täällä nyt joku koittaa jotenkin normalisoida?! Ja motiivi on?

- Mikä on syrjintää?

- Syrjivien ja halventavien mielipiteiden ilmaisu?

- Eli siis mikä? Tuo on kehäpäätelmä.

Ole hyvä ja lue kommentit, joihin vastattiin....

Esimerkkeinä syrjivästä kommentoinnista oli mainittu siis homojen nimittely sairaiksi tms. ja ettei hyväksy homoutta raamattuun vedoten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi homojen nimittely sairaiksi tms., mitä esiintyy tälläkin foorumilla. Eräs kollegani nimitti homoja sairaiksi ja toinen ilmoitti, ettei hyväksy homoutta vedoten raamattuun.

Missä tuossa on se syrjintä? Mielipiteet eivät ole syrjintää.

Syrjivien haventavien tms. mielipiteiden ilmaisu jotain ihmisryhmää kohtaan tavalla tai toisella, todellakin on kyllä syrjintää.

Tällaistako syrjintää täällä nyt joku koittaa jotenkin normalisoida?! Ja motiivi on?

- Mikä on syrjintää?

- Syrjivien ja halventavien mielipiteiden ilmaisu?

- Eli siis mikä? Tuo on kehäpäätelmä.

Ole hyvä ja lue kommentit, joihin vastattiin....

Esimerkkeinä syrjivästä kommentoinnista oli mainittu siis homojen nimittely sairaiksi tms. ja ettei hyväksy homoutta raamattuun vedoten. 

Ei, syrjintää on se että kohtelee ihmisiä eriarvoisesti. Jos tasaisesti nimittelee muitakin ihmisiä heidän ominaisuuksien vuoksi se on toki huonoa käytöstä, mutta ei syrjivää. 

Vierailija
304/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi homojen nimittely sairaiksi tms., mitä esiintyy tälläkin foorumilla. Eräs kollegani nimitti homoja sairaiksi ja toinen ilmoitti, ettei hyväksy homoutta vedoten raamattuun.

Luen miesvihakommentteja netistä päivittäin. Olwnko syrjitty? Mistälähtien jonninjoutavat kommentit netissä ovat olleet suurin ongelma.

Kristittyjen ei kuulukaan hyväksyä homoseksuaalisia tekoja. Muussa tapauksessa ollaan hylätty sekä oppi että Kristus. Outoa ajattelua.

No Tampereen seurakunta on ainakin eri mieltä kanssasi. 

Raamattu ja Jumala on sitten eri mieltä Tampereen seurakuntien kanssa. 

Sinä olet eri mieltä.

Sinä et ole Jumala, eikä oma tai lahkosi tulkinta Raamatusta mikään - se totuus.

Mihin lahkoon muuten kuulut? 

Lue ihan selvää suomea Raamatusta, homoseksuaalisuuden harjoittaminen kielletään tai esitetään negatiivisessa valossa 5-6 kertaa, sekä VT:n ja UT:n puolella. Raamatun seksuaalijutut ei lievene UT:iin tultaessa, pikemminkin kovenevat. Sieltä et löydä yhden yhtäkään homoseksiin tai -parisuhteeseen myönteisesti viittaavaa lausetta.

 

En kuulu mihinkään seurakuntaan, ennen kuuluin luterilaiseen. Mutta Jumala johdattakoon seurakunta-asiassa.

Vierailija
305/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up. Kysymys aloituksessa.

Ei tuohon kukaan pysty mitään vastaamaan koska syrjintää ei oikeasti ole.

Älä viitsi trollata vakavalla asialla.

Ketjussa ei tosin vieläkään ole tullut yhtäkään konkreettista esimerkkiä seksuaalivähemmistöjen syrjinnästä Suomessa vuonna 2026. Termi on siis hyvin epämääräinen nykyään. Voisi myös ajatella, että ihmisessä on satoja muitakin ominaisuuksia kuin seksuaalinen  suuntautuminen, joiden syystä he kokevat yhtälailla syrjintää. Vaikkapa älykkyys.

On tullut kyllä joitain esimerkkejä.

Leikitkö jotenkin tyhmää, ettet muka tiedä mitä syrjintä tarkoittaa?

(Esim. Turpaan lyöminenkään homouden takia, ei siis ollut sinusta mitenkään syrjivää toimintaa...)

Oikeasti tiedät varsin hyvin, että esim. seksuaalivähemmitöt kohtaavat hyvin yleisesti edelleen kaikenlaista ikävää asennetta ja toimintaa heitä kohtaan. Mutta sinä kun olet yksi niistä kiusaajista ja syrjijöistä, niin haluat hämärryttää ja normalisoida asiaa ja itse asiassa iten vain lisätä tätä syrjintää heitä kohtaan.

Turpaan vetäminen on rikos, oli syy mikä vaan. Kiusaaminen on henkistä väkivaltaa. Mutta kumpikaan ei ole syrjimistä, mitä tuolla termillä on ennen tarkoitettu. 

Kyllä syrjintään on aina kuulunut esim. sosiaalisissa tilanteissa alentaminen, eriarvoistaminen, kiusaaminen, halventavat vitsit, vähättely, häirintä, ryhmästä ulossulkeminen, tai vaikka ne pahoinpitelyt. Todellakin. Koitat itse nyt vain kaventaa ja selittää päivänselvää syrjintää pois. Ettei syrjintää saisi sanoa syrjinnäksi.

Myös ylipäätään vihapuhe, uhkaaminen, viharikokset ja myös verkkohäirintä on syrjintää. Jos ne tehdään esim. juuri seks. suuntautumisen perusteella. 

Taas se "alentaminen". Mitä se siis tarkoittaa?

Etkö sinä tiedä, mitä alentaminen tarkoittaa ja pitää sisällään?

Vierailija
306/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi homojen nimittely sairaiksi tms., mitä esiintyy tälläkin foorumilla. Eräs kollegani nimitti homoja sairaiksi ja toinen ilmoitti, ettei hyväksy homoutta vedoten raamattuun.

Jos hän on kristitty, niin ei tietenkään hyväksy homoutta. Se ei tarkoita sitä, ettei rakastaisi ja välittäisi ihmisestä. 

Valtaosa Suomen ev.lut kristityistä, ja kirkko, kyllä hyväksyy homouden. Joitain soraääniä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
307/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.... Kun saan työkaveriksi jonkun, jota en tunnista mieheksi, naiseksi tms millä nimellä häntä kutsun loukkaamatta häntä rouva, herra, neiti! Onneksi Suomessa on neutraali hän.

Etunimi ei paljasta, Runo, Oras, Sade, mitä näitä nyt onkaan. 

Mutta, käykö miesten vai naisten vessassa kun työpaikalla ei ole muuta.

Mutta tottahan toki, tänne rakennetaan sukupuolineutraali vessa!!!!! 

 

Tämä sekalainen seurakunta saa aivan liikaa huomiota!

Itse korostavat tätä nakki, lihapiirakka, kalakukko, sikanauta-linjaa. 

Ovatko tällä viikolla nakkeja ja seuraavalla jotain muuta? 

Vierailija
308/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vain esimerkki nk. Positiivisesta syrjinnästä. Sukulainen on transnainen. Hyvä tyyppi ja varmasti hyvä työntekijä. Useamman työpaikan on saanut sen vuoksi, että on ollut kv -firmalle se kuuluisa dei -rekry.

Hyvä hänelle, ja varmasti firma on saanut itselleen hyvän työntekijän. Harmi kuitenkin niille syrjityille, sillä ei ole olemassa positiivista syrjintää, vaan ainoastaan syrjintää.

Siis ilmoittaako hän aina työpaikkaa hakiessaan olevansa transnainen? Taidat puhua nyt puppua. Asiahan ei liity työntekoon mitenkään.

Haastatteluissa asia on yleensä selvinnyt ilman erillistä ilmoitusta. Ja silloin eteenkin kansainväliset tiettyihin arvoihin sitoutuneet yritykset ovat innoissaan kertoneet hänelle yrityksen positiivisesta suhtautumisesta moninaisuuteen ja tasa-arvoon. Näihin hänet on sitten aina valittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
309/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niihin voi suhtautua kuten ihmisiin normaalisti kun ihan itse tekevät itsestään omituisen pellen. 

Vierailija
310/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haastatteluissa asia on yleensä selvinnyt ilman erillistä ilmoitusta. Ja silloin eteenkin kansainväliset tiettyihin arvoihin sitoutuneet yritykset ovat innoissaan kertoneet hänelle yrityksen positiivisesta suhtautumisesta moninaisuuteen ja tasa-arvoon. Näihin hänet on sitten aina valittu."

 

Oletko koskaan miettinyt että itse päässäsi keksimäsi tarina ei ole sama asia kuin todellisuus? Jos sinun pitää sepittää tarinoita mielipiteittesi tueksi, on ehkä syytä pysähtyä miettimään miksi on sitä mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
311/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjintä voi olla esimerkiksi sitä, että työhaastattelu muuttuu omituiseksi heti, kun käy ilmi, että hakija on parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa. Homomies kertoi, että kun hänen kumppanistaan tuli puhetta työhaastattelussa ja kävi ilmi, että kyseessä on mies, yksi haastattelija oli marssinut ulos sanaakaan sanomatta, minkä jälkeen toinen haastattelija oli vienyt haastattelun hätäisesti loppuun ja alkanut ohjaamaan miestä kohti ulko-ovea.

Vierailija
312/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalivähemmistöön kuuluvana voin vahvistaa tämän. Ihan ihmisten asenteissa on vikaa. Ihmetellään miten homo voisi olla presidentti tai ällötellään naisparia. Näitä juttuja olen kuullut työpaikalla työkavereilta, kun itse en ole kertonut kuuluvani vähemmistöön.

Niin, presidentti voi tosiaan joutua työnsä puolesta esimerkiksi matkustamaan puolisonsa kanssa maihin joissa homous on rikos. Miksi ei saisi ihmetellä sitä että miten homo voisi toimia tällaisessa tilanteessa? Vastaavasti varmasti myös monia heteropareja ällötellään jos heillä vaikka on suuri ikäero. Senkö saa sanoa ääneen mutta naisparia koskiessaan sama asia onkin syrjintää?

Sehän on syrjintää ja täysin sairasta, että homous on jossain maissa rikos. Olisi pelkästään hyvä, että tulisi lisää vaikkapa juuri homoja presidenttejä, niin ehkä takapajuisissakin maissa saatettaisiin tajuta, että ei sitä presidentinkään työtä tehdä seksuaalisella suuntautumisella. En edes käsitä miksi ihmiset miettivät toisten suuntauksia tai pöyristyvät niistä. Ei voi olla niin jännää. Ja joo sekin on syrjintää, että kovaan ääneen päivittelee naisparia ja on kuvottunut. Siis eikö heteroilla ole muuta mietittävää kuin toisten elämä?

Miksi juuri länsimaiden oikeuskäsitys olisi se oikea tapa elää, jota pitää tuputtaa myös muualle? Yhtä hyvin he voisivat ajatella että on todella sairasta ja takapajuista että Suomessa ei saa ottaa 9-vuotiasta vaimoa, joten olisi hyvä jos heidän presidenttinsä kävisi vähän näyttämässä meille siitä mallia. Et kai sinä sentään siitä pöyristyisi, kysehän on vain toisten ihmisten seksuaalisesta suuntauksesta? 

"Miksi juuri länsimaiden oikeuskäsitys olisi se oikea tapa elää, jota pitää tuputtaa myös muualle?"

No niin, Igor...

Ihan olen suomalainen nainen, joten kerro toki miksi? Esimerkiksi amissien elämäntapa olisi varmasti monella tapaa paljon parempi esimerkiksi ympäristönkin kannalta, miksi se ei olisi se elämänkatsomus jota pitäisi tuputtaa maailmanlaajuisesti kaikille?

Ei ole tämän ketjun aihe. 

Minua ei kiinnosta nyt alkaa ohiksena tähän väliin pohtia, miksi minä kannatan tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia jne. ja mitä mieltä olen ympäristöasioista ja mihin suuntaan itse haluaisin yhteikuntaa kehittää monien tärkeiden asioiden osalta. Ja mitä mieltä olen muista yhteikuntamalleista ja ideologioista ja elämäntavoista. 

Laita uusi ketju pystyyn tuota aihetta varten, jos sinua aihe kiinnostaa. Ehkä tulen osallistumaan siihen keskuteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
313/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Friikki on friikki vaikka sen voissa paistaisi.

Tällainen kommentointi / haukkuminen on sitä syrjivää mölinää.

Taas yksi esimerkki ap:lle.

Vierailija
314/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tuo parin vuoden takainen tapaus, jossa vuokrattu hääpaikka oli vetänyt ilmoittanatra juhlijoita ovet lukkoon, kun hääparin tilaaman pitopalvelun yrittäjä olikin homo?

Ja justiinsa viime viikolla luin lehdestä jutun miehestä jota oli koulukiusattu ja pahoinpidelty niin että kallo halkesi. Kaikki homouden takia. Mutta eihän sitä ketään syrjitä Suomessa, eihän...

Mut eihän ne pahoinpitelyt oo syrjintää!! äääää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
315/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tuo parin vuoden takainen tapaus, jossa vuokrattu hääpaikka oli vetänyt ilmoittanatra juhlijoita ovet lukkoon, kun hääparin tilaaman pitopalvelun yrittäjä olikin homo?

Ja justiinsa viime viikolla luin lehdestä jutun miehestä jota oli koulukiusattu ja pahoinpidelty niin että kallo halkesi. Kaikki homouden takia. Mutta eihän sitä ketään syrjitä Suomessa, eihän...

Minä taas luin naisesta, joka oli tapettu ex-miehensä taholta, ihan vaan siksi että oli ollut heterosuhteessa. Mutta eihän heteroa voi syrjiä joten se on ihan eri juttu.

Toisen heterous ei ole ollut tuossa se vihan ja väkivallan motiivi. Kyse on ollut muusta.

Tietenkin ihmisiä pahoinpidellään ja syrjitään jne. muistakin syistä kuin seks.suuntautumisen tms. takia.....

Ketjun aihe sattuu nyt olemaan kuitenkin seksuaali ja sukupuolivähemmistöjen syrjintä. Joten siitä asiasta täällä nyt eniten kirjoitetaan.

Vierailija
316/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hulluja on vainottu aina ja tullaan vainoamaan.

AP:lle taas esimerkki.

Vierailija
317/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee kertoo ,ei omakoht.kokemusta.Ei aina näy päälle päin,esim hiuksista jostain.

Vierailija
318/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sukupuolivähemmistöt joutuisivat kokemaan sitä samaa syrjintää mitä videopelaavat miehet joutuvat, he eivät kestäisi sekunnin miljardisosaakaan.

Ai, millaista syrjintää videopelaavat miehet joutuvat kokemaan ja missä näin tapahtuu? ja miksi? Uusi aihe minulle.

Tullaanko kadulla huuteleen, eikö saa työpaikkaa...?

Vierailija
319/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi homojen nimittely sairaiksi tms., mitä esiintyy tälläkin foorumilla. Eräs kollegani nimitti homoja sairaiksi ja toinen ilmoitti, ettei hyväksy homoutta vedoten raamattuun.

Luen miesvihakommentteja netistä päivittäin. Olwnko syrjitty? Mistälähtien jonninjoutavat kommentit netissä ovat olleet suurin ongelma.

Kristittyjen ei kuulukaan hyväksyä homoseksuaalisia tekoja. Muussa tapauksessa ollaan hylätty sekä oppi että Kristus. Outoa ajattelua.

No Tampereen seurakunta on ainakin eri mieltä kanssasi. 

Raamattu ja Jumala on sitten eri mieltä Tampereen seurakuntien kanssa. 

Sinä olet eri mieltä.

Sinä et ole Jumala, eikä oma tai lahkosi tulkinta Raamatusta mikään - se totuus.

Mihin lahkoon muuten kuulut? 

Kysyy ateisti joka halveksii kristinuskoa?

Vierailija
320/391 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hulluja on vainottu aina ja tullaan vainoamaan.

Räsäsenkin mukaan kristittyjä vainotaan, eli kristitytkin ovat hulluja. Senhän tosin kaikki tietävät ilman Räsästäkin.

Räsäsen lailla uskovia lyödään ainakin aivan säälimättä. Tämä olisi ollut ennenkuulumatonta vielä pari kolme vuisikymmentä sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan