Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäisyyden yleistymisestä uusi ongelma: vainajat jäävät hautaamatta. Edes suku ei halua nähdä vaivaa

Vierailija
12.06.2026 |

Suomessa kuolee vuosittain muutamia satoja ihmisiä, joita kukaan ei halua haudata.

Lain mukaan vastuu hautaamisesta on viime kädessä kuolleen ihmisen kotikunnalla.

Esimerkiksi Turussa kaupunki on haudannut alkuvuoden aikana jo 36 vainajaa, ja useita tapauksia on selvitettävänä.

https://yle.fi/a/74-20229653

Kommentit (201)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa?

Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.

Ei niiden sukulaisten tarvitse mitään maksaa. Ongelma on siinä ettei näitä sukulaisia kiinnosta nähdä vaivaa. 

Kun hautaus jää sossun tehtäväksi, niin luulis, että ne kyllä tietää paikalliset hautaustoimistot. Ei oo vaikeeta.

Miks pitäis jonkun toimia välikätenä siinä?

Tässä on se ongelma, että suomalainen, joka pärjää omilla tuloillaan mutta ei ole rikas tai varakaskaan, ei helpolla kehtaa mistään sossusta hakea apua. Etenkin vanhempien sukupolvien juttu, myös aina omillaan pärjänneille kova paikka. Ja huom. jos ihmisellä on säästöjä ja tulot hyvät, ei sossu silloin auta edes läheisen hautajaiskuluissa, riippuu toki sukulaissuhteesta/aviostatuksesta. Kuinka moni omainen kehtaisi jättää sen läheisensä sossun armoille ja mennä sitten vain hautajaisiin katsomaan, että kai toinen sai ainakin arkun lisäksi jonkin pikkupuuristin tai pahvin palan hautakivekseen?? En usko, että monikaan monen (kymmenen) polven suomalaisista.

Eihän se vainaja sossusta mitään hakisikaan. Hautajaisten järjestäminen ja hautajaiskulujen maksaminen on kaksi eri asiaa. Vaikka kunta hoitaisikin vainajan hautaan, niin mikäli vainajalla on rahaa, niin kunta kyllä velottaa ne kulut vainajan varoista. Jos taas vainajalla ei ole edes rahaa, niin kunta huolehtii sekä järjestämisen että maksamisen. Ja mä vähän luulen, että jos kunta järjestää hautajaiset, niin tuskin alkavat vainajan serkkuja, ystäviä ja naapureita niihin kutsumaan. Eli silloin koko tilaisuus on hyvin yksinkertainen.  Mä ajattelen tämän alkuperäisen ongelman niin, että vainajalla ei yksinkertaisesti ole niin läheisiä omaisia, jotka olisivat hautajaisia valmiita järjestämään. 

Vierailija
162/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle se on ongelma? Ei ainakaan kuolleelle.

Minulle on jo nyt. Tiedän, että kukaan ei hommaa minulle hautajaisia eikä kukaan tuo koskaan kynttilää tai kukkaa haudalleni.

Sama tulee olemaan myös minulla kohtalo sitten joskus, jos saan elää kokonaisen elämän vanhuuteen saakka. Ketään sellaisia läheisiä ei enää silloin ole, jotka mahdollisesti välittäisivät asiasta.

Kyllähän tuon ajatteleminen aika karulta tuntuu, vaikka joku täällä kirjoitti että eihän se ole enää siinä kuolinvaiheessa sen kuolevan ongelma. 
No ei tavallaan ole, mutta kun itse on päässyt aika monet hautajaiset kokemaan ja monet hautapaikat katsomaan ja vieraillut jälkikäteen niillä, niin se että ei sitten itse sellaisia mitään saisi tuntuu jotenkin niin kylmäävältä kuitenkin.

Tämän maan kulttuuriin on jo kauan kuitenkin kuulunut nämä tietyt tavat, perinteet ja rituaalit.

Kun leikataan työväenluokalta ja laitetaan työt pätkille, niin leikataan samalla perinteistä ja perineet menee silpuksi.

Itse olen ollut virtuaalisissa hautajaisissa. Itse henkilö oli haudattu ajat sitten, mutta lopulta porukat päätti että pidetään ne ilman välistä vetäjiä. Ruumis on ruumis. 

Valtio pitäköön sen ja yritykset yrittäköön rahastaa köyhiä turhaan. Virtuaalinen hauta on edelleen päällä ja sielä voi vierailla ja kirjoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimeen voi kääntyä heti

Toimi näin heti alussa, jotta vainajan varattomuus ei aiheuta sinulle taloudellisia kuluja: [1]

Älä tilaa hautauspalveluja itse. Jos allekirjoitat hautajaissopimuksen, olet henkilökohtaisesti vastuussa kuluista. [1]

Käänny heti vainajan kotikunnan puoleen. Ota yhteys vainajan viimeisen asuinkunnan sosiaalitoimeen tai hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin. Kunta tai hyvinvointialue on velvollinen huolehtimaan hautausjärjestelyistä ja kustantamaan ne, jos vainaja on varaton. [1, 2, 3]

Älä maksa mitään vainajan laskuja. Älä koskaan maksa vainajan velkoja tai laskuja omasta pussistasi.[1, 2]

Hae perunkirjoitukseen vapautusta tai kunnan apua. Perunkirjoitus on lain mukaan toimitettava, mutta varattomaan kuolinpesään voi hakea Oikeusaputoimistolta maksutonta oikeusapua tai oikeusavustajaa perunkirjoituksen toimittamiseen. [1, 2]

Noudata näitä ohjeita tarkasti:

1. Älä tee tilauksia

Älä tilaa arkkuja, uurnia, muistotilaisuuksia tai hautakiviä, äläkä allekirjoita sopimuksia hautaustoimiston kanssa. Kaikki hautaamiseen liittyvät toimet, joihin itse sitoudut, lankeavat maksettaviksesi. [1]

2. Ota yhteys sosiaalitoimeen ja tee ilmoitus

Ilmoita vainajan kotikunnan tai hyvinvointialueen sosiaalitoimistoon vainajan varattomuudesta. Kunta voi järjestää hautauksen itse perushautauksena tai myöntää täydentävää toimeentulotukea (hautausavustusta) välttämättömiin kuluihin, jos omaiset haluavat järjestää hautajaiset itse. Tätä tukea on haettava ennenhautajaisjärjestelyjä. [1, 2, 3]

3. Älä maksa vainajan velkoja

Kuolinpesän varat eivät ehkä riitä edes hautauskuluihin. Omaisten ei tarvitse maksaa vainajan laskuja tai velkoja omilla rahoillaan. Jos kuolinpesä on varaton, velat jäävät velkojien tappioksi. [1, 2, 3, 4, 5]

4. Perunkirjoitus on hoidettava, mutta siitä voi tulla ilmainen

Vaikka vainaja on varaton, perunkirjoitus on silti Suomen lain mukaan toimitettava. Se on tehtävä 3 kuukauden kuluessa kuolemasta. [1, 2, 3]

Toimita perunkirjoitus yksinkertaistetusti merkitsemällä perukirjaan vain varat nollaksi ja velat ylös.

Jos perunkirjoitus tuntuu ylivoimaiselta tai siihen ei ole varoja, voit olla yhteydessä oikeusaputoimistoonja tiedustella mahdollisuutta saada pesänselvittäjä ja perunkirjoitus valtion varoilla. Perunkirjoituksen voi myös jättää toimittamatta, jos kuolinpesässä ei ole varoja lainkaan eikä vainajalla ollut kiinteistöjä tai tiettyjä muita varallisuuksia (tällöin voidaan toimittaa virallinen Digi- ja väestötietoviraston ilmoitus).

Lisätietoa ja viralliset ohjeet läheisen kuolemaan liittyvissä asioissa löydät Suomi.fi-oppaasta. [1]

Vierailija
164/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt hautatestamentin. Ystävälläni on pieneläinkrematorio, jossa hän polttaa minut aikanaan. Tuhkat sirotellaan mökillemme.  Siinä kaikki.

Läheiseni tietävät kuvion. Säästyy kaikilta vaivaa ja rahaa. :)

Ystäväsi tekee rikoksen, jos hän suostuu tähän, eikä järjestelmä luovuta ruumista muille, kuin hautaustoimistolle.

Tämäpä varmasti on se syy miksi on parempi että omaiset tai ystävät ei osallistu hautajaisiin, kun on välistä vetäjä ja sääntöjen luoja. 

Eihän terveessä maailmassa kukaan kysele mihin henkilö haudataan. Sen voi pistää vaikka takapihalle ja kutsua vieraat mukaan. Hautaamisestakin on tehty nin vaikeaa että ei ihme ettei ihmiset osallistu. Menee minultakin yli ymmärryksen että miten vaikeaa voi ollakaan hautaaminen, kun se on vain kuoppa ja läheiset muistelemasas yhdessä vainajaa. Siitähän siinä on kyse. Niin nyt on jotain ylimääräistä säätöä ja sääntöjä. Niin valtio sitten haudatkoon. Hautajaiset voi järjestää jossain muualla henkisesti. 

No todellakin terveessä maailmassa kysytään, mihin ihminen haudataan. Ruumiin jos sellaisenaan hautaa, sen pitää olla riittävän syvällä, ettei mätänevän lihan haistavat eläimet kaiva sitä ylös. Se ei myöskään saa olla paikassa, josta ruumiista voisi levitä bakteereja ympäristöön, esimerkiksi veteen. Kenenkään ei myöskään tietämättään tarvitse asua jonkun haudan vieressä.

Hautaaminen on ennen kaikkea hygieniakysymys, joka jokaisen sivilisaation on pitänyt ratkaista jotenkin.

Tuhkan kanssa näitä ongelmia ei ole, joten tuhkaa voi käsitellä paljon vapaammin. Se, mitä ennen tuhkaamista tapahtuu, on juurikin sinunlaistesi valopäiden takia välttämätöntä säädellä.

Vierailija
165/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt hautatestamentin. Ystävälläni on pieneläinkrematorio, jossa hän polttaa minut aikanaan. Tuhkat sirotellaan mökillemme.  Siinä kaikki.

Ystäväsi tekee rikoksen, jos hän suostuu tähän, eikä järjestelmä luovuta ruumista muille, kuin hautaustoimistolle.

Ei tee. Ollaan otettu tästä selvää. :)

Vierailija
166/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahjoittaa ruumiinsa tutkimuskäyttöön niin ei tarvitse järjestää hautajaisia.

Vierailija
167/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on aidosti yksinäinen, ei hänellä silloin ole ketään sukulaisiakaan olemassa.

Tämähän se on. Ja jos vaikka suku olisi olemassa, välit ovat ehkä sellaiset ettei mikään hautaaminen kiinnosta. Minun lapsuudenperheeni oli häiriintynyt ja sen seurauksena olen nyt aikuisena totaaliyksinäinen. Sukulaiset ovat käsittääkseni elossa mutta tokkopa kumpaakaan puolta kiinnostaa haudata toista. 

Vierailija
168/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi siis tilausta kehittää joku itsetuhotoiminto, joka tuhoaa maanpäällisen lihan, ettei ystäviä ja sukulaisia tarvitsisi rasittaa ja välistävetäjät ei rahasta luonnollisella ongelmalla, jossa kuopan kaivaminen ja dumppaaminen maahan on laitonta.

Vierailija
169/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa?

Ei niiden sukulaisten tarvitse mitään maksaa. Ongelma on siinä ettei näitä sukulaisia kiinnosta nähdä vaivaa. 

Kun hautaus jää sossun tehtäväksi, niin luulis, että ne kyllä tietää paikalliset hautaustoimistot. Ei oo vaikeeta.

Tässä on se ongelma, että suomalainen, joka pärjää omilla tuloillaan mutta ei ole rikas tai varakaskaan, ei helpolla kehtaa mistään sossusta hakea apua. Etenkin vanhempien sukupolvien juttu, myös aina omillaan pärjänneille kova paikka. Ja huom. jos ihmisellä on säästöjä ja tulot hyvät, ei sossu silloin auta edes läheisen hautajaiskuluissa, riippuu toki sukulaissuhteesta/aviostatuksesta. Kuinka moni omainen kehtaisi jättää sen läheisensä sossun armoille ja mennä sitten vain hautajaisiin katsomaan, että kai toinen sai ainakin arkun lisäksi jonkin pikkupuuristin tai pahvin palan hautakivekseen?? En usko, että monikaan monen (kymmenen) polven suomalaisista.

Eihän se vainaja sossusta mitään hakisikaan. Hautajaisten järjestäminen ja hautajaiskulujen maksaminen on kaksi eri asiaa. Vaikka kunta hoitaisikin vainajan hautaan, niin mikäli vainajalla on rahaa, niin kunta kyllä velottaa ne kulut vainajan varoista. Jos taas vainajalla ei ole edes rahaa, niin kunta huolehtii sekä järjestämisen että maksamisen. Ja mä vähän luulen, että jos kunta järjestää hautajaiset, niin tuskin alkavat vainajan serkkuja, ystäviä ja naapureita niihin kutsumaan. Eli silloin koko tilaisuus on hyvin yksinkertainen.  Mä ajattelen tämän alkuperäisen ongelman niin, että vainajalla ei yksinkertaisesti ole niin läheisiä omaisia, jotka olisivat hautajaisia valmiita järjestämään. 

Ei huolehdi, kokemusta on, kaikki jää köyhälle lähiomaiselle, jos vainajallakaan ei ollut omaisuutta, joka kattaisi kuluja (ei ollut). Myös arkun kanssa oli ongelmia, että on varmasti saatavilla nopeasti tarpeeksi halpa arkku. Ehkä vain saattohoitopotilailla on näin kiire, mutta ei ole mukavaa joutua jopa tappelemaan tällaisesta hautajaisiin liittyen (siis sekä järjestämiseen ja kulujen maksamiseen liittyen, onneksi sentään toinen kuului kirkkoon).

Vierailija
170/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle se on ongelma? Ei ainakaan kuolleelle.

Minulle on jo nyt. Tiedän, että kukaan ei hommaa minulle hautajaisia eikä kukaan tuo koskaan kynttilää tai kukkaa haudalleni.

Sama tulee olemaan myös minulla kohtalo sitten joskus, jos saan elää kokonaisen elämän vanhuuteen saakka. Ketään sellaisia läheisiä ei enää silloin ole, jotka mahdollisesti välittäisivät asiasta.

Kyllähän tuon ajatteleminen aika karulta tuntuu, vaikka joku täällä kirjoitti että eihän se ole enää siinä kuolinvaiheessa sen kuolevan ongelma. 
No ei tavallaan ole, mutta kun itse on päässyt aika monet hautajaiset kokemaan ja monet hautapaikat katsomaan ja vieraillut jälkikäteen niillä, niin se että ei sitten itse sellaisia mitään saisi tuntuu jotenkin niin kylmäävältä kuitenkin.

Tämän maan kulttuuriin on jo kauan kuitenkin kuulunut nämä tietyt tavat, perinteet ja rituaalit.

Kun leikataan työväenluokalta ja laitetaan työt pätkille, niin leikataan samalla perinteistä ja perineet menee silpuksi.

Itse olen ollut virtuaalisissa hautajaisissa. Itse henkilö oli haudattu ajat sitten, mutta lopulta porukat päätti että pidetään ne ilman välistä vetäjiä. Ruumis on ruumis. 

Valtio pitäköön sen ja yritykset yrittäköön rahastaa köyhiä turhaan. Virtuaalinen hauta on edelleen päällä ja sielä voi vierailla ja kirjoitella.

Kuten itsekin sanoit, tämäkin ruumis on silti tosiallisesti haudattu jonnekin muualle kuin nettiin.

Näitä virtuaalisia muistopalveluja on, mutta niissä on haastava ansaintalogiikka. Harva on noista valmis maksamaan. Mainosrahoituksellakaan niitä ei oikein ole sopivaa pyörittää.

Vierailija
171/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajia voisi hyödyntää esim. puolustusvoimien ampumaleirillä ja asetestauksessa, jotta aseiden tulivoimasta tulisi todenmukaisempi kuva. Tähteille olisi Rovaniemen tunturissa varmasti syöjiä.

Hyvä ajatus. Laitetaan vaikka sun lapset sinne sitten.

Vierailija
172/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis tilausta kehittää joku itsetuhotoiminto, joka tuhoaa maanpäällisen lihan, ettei ystäviä ja sukulaisia tarvitsisi rasittaa ja välistävetäjät ei rahasta luonnollisella ongelmalla, jossa kuopan kaivaminen ja dumppaaminen maahan on laitonta.

Merkillisiä ystäviä sellaiset, joiden mielenrauhan takia pitäisi vainajat tuhota.

Vierailija
173/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä varmasti on se syy miksi on parempi että omaiset tai ystävät ei osallistu hautajaisiin, kun on välistä vetäjä ja sääntöjen luoja. 

Eihän terveessä maailmassa kukaan kysele mihin henkilö haudataan. Sen voi pistää vaikka takapihalle ja kutsua vieraat mukaan. Hautaamisestakin on tehty nin vaikeaa että ei ihme ettei ihmiset osallistu. Menee minultakin yli ymmärryksen että miten vaikeaa voi ollakaan hautaaminen, kun se on vain kuoppa ja läheiset muistelemasas yhdessä vainajaa. Siitähän siinä on kyse. Niin nyt on jotain ylimääräistä säätöä ja sääntöjä. Niin valtio sitten haudatkoon. Hautajaiset voi järjestää jossain muualla henkisesti. 

No todellakin terveessä maailmassa kysytään, mihin ihminen haudataan. Ruumiin jos sellaisenaan hautaa, sen pitää olla riittävän syvällä, ettei mätänevän lihan haistavat eläimet kaiva sitä ylös. Se ei myöskään saa olla paikassa, josta ruumiista voisi levitä bakteereja ympäristöön, esimerkiksi veteen. Kenenkään ei myöskään tietämättään tarvitse asua jonkun haudan vieressä.

Hautaaminen on ennen kaikkea hygieniakysymys, joka jokaisen sivilisaation on pitänyt ratkaista jotenkin.

Tuhkan kanssa näitä ongelmia ei ole, joten tuhkaa voi käsitellä paljon vapaammin. Se, mitä ennen tuhkaamista tapahtuu, on juurikin sinunlaistesi valopäiden takia välttämätöntä säädellä.

Niin juuri. Siksi onkin hyvä asia että en ota asiaan mitään askeltakaan. Olen todella kätevä käsistäni ja toimelias. On parempi ettei minun tarvitse tehdä mitään. Olen enemmän sellainen kapitalisti ja Amerikkalainen. 

Jos vanhempani kupsahtaisi, niin hautaisin noin sadan metrin päähän ja asettaisin romanttisesti ristin siihen pystyyn. En todellakaan ala soittelemaan tai ota yhteyttä mihinkään. En hae tukiakaan. Olen metsien mies. Se rehellinen pohjalainen vaihtoehto, yksinäinen peräkammarin poika, haluttu poikamies ja vaihtoehtoisesti lapseton yksineläjä ja neroksikin haukuttu partanaama.

Vierailija
174/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa?

Luulen että ovela sossu toivoo, että tietämätön surun murtama omainen laittaa nimensä sopimuksiin ja joutuu näin katalasti maksumieheksi jos vainajan tili onkin tyhjä. 

Vierailija
175/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi olla vaikka sähköistä järjestelmää, mihin voisi ennalta itse määrittää valmiiksi nämä toimenpiteet kuoleman varalta? Säästyisi aikaa ja säilytystilaakin kun tieto kulkisi suoraa. 

Olet varmaan itse tehnyt tuon ja se on sitten nähtävillä ,jos satut kuolemaan vaikk  50 vuoden kuluttua. Katsos kun kuolema ei tunne vuorolappuja ,eikä ole jonotus-systeemiä.

Vierailija
176/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkillisiä ystäviä sellaiset, joiden mielenrauhan takia pitäisi vainajat tuhota.

Suomalaisittain ei ole mitään merkillistä siinä ettei halua rasittaa ja olla vaivaksi ystäville ja sukulaisille. 

Pitäisi olla sellainen nanoteknologia että bakteerit tai pienet robotit tuhoaa kuolleen lihan olemattomaksi supernopeassa ajassa. Voisi ihan imurilla sitten imuroida tuhkat ja heittää roskikseen.

Vierailija
177/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Ei tulisi mieleen että kunta ja suku jättää jonkun hautaamatta. Ei ole vaikeaa asioida hautaustoimistossa ja papin siunaus. Tai kahvitilaisuus, vaikkei itse ole siellä. Rahanpuute? Ei varaa maksaa hautapaikka 25 vuotta?

Vierailija
178/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun innoittamana kävin keskeyttämässä teinin ipadilta ja pojan tietokoneelta. Totesin että en pane pahaksi jos eivät ota mitään vastuuta mun hautaamisesta tai siihen liittyvistä asioista. Vapautin heidät vastuusta.

Vierailija
179/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole vaivasta vaan rahasta. Usein ovat persaukisia. Hautajaiset on maksettava. Lasku on yhteisvastuullinen. Tiedän tämän kun hautasin äitini. 
Eli juoppoa varasta sisarta en hautaa enkä sotkeudu velkaiseen kuolinpesään.

Vierailija
180/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Ei tulisi mieleen että kunta ja suku jättää jonkun hautaamatta. Ei ole vaikeaa asioida hautaustoimistossa ja papin siunaus. Tai kahvitilaisuus, vaikkei itse ole siellä. Rahanpuute? Ei varaa maksaa hautapaikka 25 vuotta?

Halvimmillaan lasku jotain 1500 euroa. Sinäkö sen haluat maksaa persaukiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme