Yksinäisyyden yleistymisestä uusi ongelma: vainajat jäävät hautaamatta. Edes suku ei halua nähdä vaivaa
Suomessa kuolee vuosittain muutamia satoja ihmisiä, joita kukaan ei halua haudata.
Lain mukaan vastuu hautaamisesta on viime kädessä kuolleen ihmisen kotikunnalla.
Esimerkiksi Turussa kaupunki on haudannut alkuvuoden aikana jo 36 vainajaa, ja useita tapauksia on selvitettävänä.
Kommentit (184)
Voin haudata jos joku lainaa lapion ja saan pistää jokaisen maille. Rahaa ei ole yhtään säästössä ja takana on kymmeniä vuosia pätkätöitä ja työttömyyttä.
RAhaa ei yksinkertaisesti ole, mutta voin kyllä haudata ja tehdä kauvuutyön ja kantaa kottareissa ruumiin sinne.
Jos se on edes lailista?
Jos hautaaminen on virallista ja pitää tehdä jotenkin oikein se, niin tehköön sitten kunta tai kaupunki. Minä osaan vain kaivaa kuopan ja sulkea sen.
Ei varmasti ole ketään jätetty hautaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minun tulevaisuus tuo, oiskohan jossaki joku palvelu että vois etukäteen maksaa arkun itelleen ?
Me vampyyrifanit omistamme oman arkun olohuoneessa ja sinne on kiva mennä piiloon, kun lapset huutaa tai pelaa liiian kovaäänisesti. Romanttinen laatikko ja eristää ääntäkin ihan kivasti. Sielä voi nukkua kämmenet olkapäillä ristittynä keskeltä.
Kellarissa tai autotallissa on mukavan viileää kun tulee helteet. Ostaa sellaisen valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.
Kohta haistetaan markkinat ja innovoidaan Temuhautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on seuraus siitä että kaikki jätetään yhteiskunnan vastuulle. Toki on varmaan niitäkin ihmisiä, joilla ei oikeasti ole yhtään omaisia enää elossa.
Ei ole. Työnantajat siirtää palkanmaksunkin velvollisuuden tuiksi. Siitä tämä on.
Kyllä hyvissä töissä elävät maksaa hautajaiset ja heillä on varaa ylläpitää konservatiivisia arvoja.
Kun on tarpeeksi köyhä ja palkallaan ei elä tai maksa edes vuokraa, niin millä sä hautaat yhtään mitään tai kiinnostaako osallistua mihinkään, kun ei ole varaa vaatteisiinkaan. Tämä on ihan matalan palkkatason ja työttömyyden syytä!
Mun piti jättää isän hautajaiset väliin, kun ei ollut varaa junalippuun ja sopivaan pukuun. Olsiin varmasti saanut lainaa muilta, mutta en kehdannut pyytää rahaa, kun ei se ole ylpeydelle sopivaa. Hyvästi isä sinne Kajaaniin täältä Vantaalta. Olispa ollut varaa hyvästellä sut paremmin.
Miksi edes lähdin aikoinaan etelään tekemään halpatöitä. Etelä tarjoaa vain kurjuutta ja köyhyyttä. Tänne jää köyhyysloukkuun yksinäisyyteen. Minäkin kuolen tänne ja kukaan ei tunne minua. Rakas Jumala auta meitä köyhiä ja murskaa pahat johtajat. Rakas Jeesus jaa kalat ja leivät kansan kesken.
tahdosta kiinni. olisit ajanut pyörällä tai liftannut.
Kunta hautaa tonnilla. Kiitti vinkistä. Ei ollut mitenkään ihme hautajaiset mutta failjan hautajaisiin meni seittämän tonni. Kunta saa kyllä haudata mutsin.😂
Vierailija kirjoitti:
Voin haudata jos joku lainaa lapion ja saan pistää jokaisen maille. Rahaa ei ole yhtään säästössä ja takana on kymmeniä vuosia pätkätöitä ja työttömyyttä.
RAhaa ei yksinkertaisesti ole, mutta voin kyllä haudata ja tehdä kauvuutyön ja kantaa kottareissa ruumiin sinne.
Jos se on edes lailista?
Jos hautaaminen on virallista ja pitää tehdä jotenkin oikein se, niin tehköön sitten kunta tai kaupunki. Minä osaan vain kaivaa kuopan ja sulkea sen.
Vainajaa tulee käsitellä kunnioittavasti. Lait eivät ole luonteeltaan sellaisia, että niissä lueteltaisiin, mikä kaikki ei ole milloin mitäkin (sillä silloin päädyttäisiin tilanteeseen, että kaikki mitä ei ole lueteltu, on laillista) mutta vainajan siirtäminen kottikärryillä voisi olettaa olevan epäkunnioittavaa.
Nämä tee-se-itse-hautaukset ovat yleensä henkirikoksen uhreille tehtyjä. Tulee lapioijille yllätyksenä, että kuopan kaivaminen on hyvin raskasta. Riittävään syvyyteen vainajia ei jakseta kaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunta hautaa tonnilla. Kiitti vinkistä. Ei ollut mitenkään ihme hautajaiset mutta failjan hautajaisiin meni seittämän tonni. Kunta saa kyllä haudata mutsin.😂
Kunta perii rahat mutsis kuolinpesästä.
Itse kannattaa siis hoitaa. Tohon seittämään tonniin taisit laskea muistotilaisuuden tarjoilut, hautapaikan lunastamisen ja hautakiven mukaan. Kunta ei maksa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on edes lailista?
Vainajaa tulee käsitellä kunnioittavasti. Lait eivät ole luonteeltaan sellaisia, että niissä lueteltaisiin, mikä kaikki ei ole milloin mitäkin (sillä silloin päädyttäisiin tilanteeseen, että kaikki mitä ei ole lueteltu, on laillista) mutta vainajan siirtäminen kottikärryillä voisi olettaa olevan epäkunnioittavaa.
Nämä tee-se-itse-hautaukset ovat yleensä henkirikoksen uhreille tehtyjä. Tulee lapioijille yllätyksenä, että kuopan kaivaminen on hyvin raskasta. Riittävään syvyyteen vainajia ei jakseta kaivaa.
Olen ojia kaivanut ihan käsivoimin. No, en sitten kykene auttamaan. Yhteiskunta maksankoon hautajaiset. Minulla ei ole varaa edes matkustaa niihin, kun julkisen liikenteen liputkin maksaa useita satoja euroja. Riparipukuun mahtuisin vieläkin, kun en ole alvien takia lihonut. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.
Ei niiden sukulaisten tarvitse mitään maksaa. Ongelma on siinä ettei näitä sukulaisia kiinnosta nähdä vaivaa.
Tämä juuri!
Joku aika sitten kuoli ystäväni, jolla on useampi sisarus, joista yksikään ei halunnut järjestää hautajaisia. Törkeää mielestäni. Itse sitten jouduin osittain pakosta järjestämään hautajaisin liittyvä asioita, vaikka olin itse huonossa voinnissa ollut jo pitkään. Halusin kuitenkin kunnioittaa ystäväni muistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se on ongelma? Ei ainakaan kuolleelle.
Minulle on jo nyt. Tiedän, että kukaan ei hommaa minulle hautajaisia eikä kukaan tuo koskaan kynttilää tai kukkaa haudalleni.
Sama tulee olemaan myös minulla kohtalo sitten joskus, jos saan elää kokonaisen elämän vanhuuteen saakka. Ketään sellaisia läheisiä ei enää silloin ole, jotka mahdollisesti välittäisivät asiasta.
Kyllähän tuon ajatteleminen aika karulta tuntuu, vaikka joku täällä kirjoitti että eihän se ole enää siinä kuolinvaiheessa sen kuolevan ongelma.
No ei tavallaan ole, mutta kun itse on päässyt aika monet hautajaiset kokemaan ja monet hautapaikat katsomaan ja vieraillut jälkikäteen niillä, niin se että ei sitten itse sellaisia mitään saisi tuntuu jotenkin niin kylmäävältä kuitenkin.
Tämän maan kulttuuriin on jo kauan kuitenkin kuulunut nämä tietyt tavat, perinteet ja rituaalit.
me rantojen suojelun uhrit . meiltä vietiin metsät ja rannat naurettavalla korvauksella. mieluummin jäisin kunnantalon eteen haisemaan . MIETTISIVÄT PÄÄTÖKSIÄÄN. VALTIMOT POIKKI KUNNAN TALOSSA.
Suomen älytön sosiaaliturvatuputus tätä kehitystä lisää. Porukkaa ei kiinnosta vähäkään yhteisöllisyys edes oman suvun kanssa, joten vainajatkin jätetään valtion ongelmaksi kun ei vaan nappaa eikä tarvitse. Parempi vasemmistolaisuus ei saanut kasvatettua yhtenäistä utopiaa rakentavaa kansaa vaan pelkkiä omaan napaansa tuijottavia jotka kähmii kaiken itselleen mihin pääsee käsiksi ja juoksee karkuun vastuuta ja vaatimuksia koska ei tarvitse tehdä mitään jos ei halua.
Toisaalta mitä muutakaan voi odottaa aatteesta, joka haluaa hakata väärää mieltä olevat eikä suostu edes samaan tilaan samanaikaisesti kenenkään kanssa joka voisi teoriassa olla jostain eri mieltä. Ei tuolla asenteella kasva kuin ääri-individualisteja jotka tulee lähinnä tappelemaan kaikkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on jo nyt. Tiedän, että kukaan ei hommaa minulle hautajaisia eikä kukaan tuo koskaan kynttilää tai kukkaa haudalleni.
Sama tulee olemaan myös minulla kohtalo sitten joskus, jos saan elää kokonaisen elämän vanhuuteen saakka. Ketään sellaisia läheisiä ei enää silloin ole, jotka mahdollisesti välittäisivät asiasta.
Kyllähän tuon ajatteleminen aika karulta tuntuu, vaikka joku täällä kirjoitti että eihän se ole enää siinä kuolinvaiheessa sen kuolevan ongelma.
No ei tavallaan ole, mutta kun itse on päässyt aika monet hautajaiset kokemaan ja monet hautapaikat katsomaan ja vieraillut jälkikäteen niillä, niin se että ei sitten itse sellaisia mitään saisi tuntuu jotenkin niin kylmäävältä kuitenkin.Tämän maan kulttuuriin on jo kauan kuitenkin kuulunut nämä tietyt tavat, perinteet ja rituaalit.
Kyllähän moni hautaa lähisukulaisetkin muistolehtoihin, joihin ei tule nimettyä hautapaikkaa. Muistelu hoidetaan muualla kuin siinä kivellä. Se on vain erilainen tapa. Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi.
On ne haudat ennenkin unohtuneet. Harrastan sukututkimusta ja vasta sitä myöten löysin kuuden isoisovanhempani haudan. Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, että ne olivat vielä olemassa! Seitsemännen ja kahdeksannen haudalla olen käynyt, sillä se on myös isovanhempieni hauta.
Löysin myös yksien isoisoisovanhempieni haudan. Se on edelleen jollain toisella sukuhaaralla käytössä. Sattui olemaan valtatien, jota pitkin usein kuljemme, varrella, niin käytiin muistelemassa menneitä polvia.
sinne vaan nimilista hautapaikalle. minut saa syöttää koirille tai vaikka lokeille.
Joskus näin jossain kuvassa pahvisen arkun, näytti ihan ns. "oikealta" arkulta. Pahvi ei aina ole tavallista "muuttolaatikko" pahvia, vaan voi olla paksua ja kantavaa, ja siihen voisi jopa painattaa kuvia (esim. vaikka puumaisen pinnan, näyttis "tammi-arkulta" vaikka on pahvia)
Arkun voi tehdä myös itse, raaklauta ei paljoa maksa, toki kantajia ajatellen ei ole kiva jos on 'tikkuja sormet täynnä', wli hieman materiaaliin valintaan, tai sen käsittelyyn kannattaa aikaa varata...
Mutta jos rehellisiä ollaan, niin ajat ja tavat muuttuu, miksi hautaaminen olisi poikkeus? Tuhkaamisen suosio kasvaa, ja kirkkoon kuuluu yhä harvempi jne. olisi ehkä jopa outoa, jos hautaustavat eivät ajan mittaan muuttuisi... Ja ylipäätään niiden merkitys, miksi maksaa tonneja arkusta jos satasella saa, ei harvaa enää kiinnostaa missä arkussa joku tuttu on haudattu!
No worries, tekoäly kohta hoitaa hautaamisenkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tavallaan ole, mutta kun itse on päässyt aika monet hautajaiset kokemaan ja monet hautapaikat katsomaan ja vieraillut jälkikäteen niillä, niin se että ei sitten itse sellaisia mitään saisi tuntuu jotenkin niin kylmäävältä kuitenkin.Tämän maan kulttuuriin on jo kauan kuitenkin kuulunut nämä tietyt tavat, perinteet ja rituaalit.
Kyllähän moni hautaa lähisukulaisetkin muistolehtoihin, joihin ei tule nimettyä hautapaikkaa. Muistelu hoidetaan muualla kuin siinä kivellä. Se on vain erilainen tapa. Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi.
On ne haudat ennenkin unohtuneet. Harrastan sukututkimusta ja vasta sitä myöten löysin kuuden isoisovanhempani haudan. Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, että ne olivat vielä olemassa! Seitsemännen ja kahdeksannen haudalla olen käynyt, sillä se on myös isovanhempieni hauta.
Löysin myös yksien isoisoisovanhempieni haudan. Se on edelleen jollain toisella sukuhaaralla käytössä. Sattui olemaan valtatien, jota pitkin usein kuljemme, varrella, niin käytiin muistelemassa menneitä polvia.
Näinpä. Mun äitini kuoli 2 vuotta sitten enkä ole kertaakaan hautajaisten jälkeen käynyt hänen haudallaan. Halusi tulla haudatuksi lapsuutensa kotipaikkakunnalle eikä sinne pääse ilman autoa ja ajokorttia. Ja vaikka mulla auto ja ajokortti olisikin, niin tuskin tulisi ajettua äitienpäivänä ja jouluna 600 km vain 15 minuutin hautausmaalla käynnin vuoksi. Ei mun isänikään äidin haudalla ole käynyt, koska matka on liian pitkä. Muistella voi muuallakin.
Suomessa yhteiskunta huolehtii varattoman ja yksinäisen vainajan hautaamisesta. Jos vainajalla ei ole varoja eikä läheisiä, kunnan sosiaalitoimi hoitaa hautajaisjärjestelyt ja vastaa kuluista. Omaiset tai ystävät eivät joudu maksamaan kuluja, elleivät he itse halua järjestää hautajaisia. [1, 2, 3]
Toimintaohje tilanteessa
1. Ilmoita viranomaisille
Jos vainajalla ei todistetusti ole omaisia, ilmoita asiasta vainajan viimeisimmän asuinkunnan sosiaalitoimistolle. Voit myös ilmoittaa tiedon maistraattiin, joka kirjaa kuoleman väestötietojärjestelmään.
2. Kuka hoitaa järjestelyt?
Kunnan sosiaalitoimi huolehtii hautaamisesta, jos vainajalta puuttuvat läheiset. Sosiaalitoimi tekee tarvittavat päätökset ja järjestää hautauksen. Tavallisesti kyseessä on tuhkaus, sillä se on edullisin vaihtoehto. [1, 2, 3]
3. Entä perunkirjoitus?
Perunkirjoitus pitää tehdä myös varattomasta vainajasta. Se on selonteko vainajan varoista ja veloista. Jos perillisiä ei ole, perunkirjoituksesta vastaa yleensä kunnan määräämä edunvalvoja tai uskotun miehen nimeävä maistraatti. [1, 2, 3]
Mitä kustannukset ovat?
Kustannukset omaiselle: 0 euroa. Omaiset eivät ole vastuussa kuluista, elleivät he tee hautajaissopimusta hautaustoimiston kanssa itse.
Kustannukset vainajalle: Hautaus maksetaan ensisijaisesti vainajan omista varoista, jos niitä on.
Kustannukset kunnalle: Jos varoja ei ole, kunnan sosiaalitoimi maksaa laskun. [1, 2, 3]
Kunnan järjestämä hautaus on yksinkertainen ja arvokas tilaisuus. Siihen kuuluu yleensä vainajan kuljetus, arkkuhautaus tai tuhkaus ja uurnan laskeminen hautaan.
Jotta saa avustusta hautajaisiin, täytyy kuolinkuukaudelta olla jo valmiiksi toimeentulotuen selvitys/asiakkuus. Järjestin juuri äitini hautajaisia. Minimieläke, puolisolla Alzheimer ja hänen tulot 1600e kk. Avustusta saatiin 0 euroa. Puoliso ei halunnut auttaa. Maksoin sitten itse kaiken. Olisin varmaan voinut jättää hautaamatta, en tiedä mitä sitten olisi tapahtunut. Minimillä mentiin ja yhteensä rahaa paloi noin 1400 euroa kaikkine kuluineen.